Holdet 22-e-DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Janne Rösler, Tina Winterskov Møller
Hold 22-e-DA (22-e-DA, 22-e-DA, 22-e-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Middelalder- skæbne, ære, slægt og hæve
Titel 2 Strings værk1
Titel 3 DHO
Titel 4 kortfilm/ filmiske virkemidler
Titel 5 autofiktion  - værklæsning "kunsten at græde i kor
Titel 6 Holberg og oplysning
Titel 7 Krimi noir - værklæsning
Titel 8 Argumentation
Titel 9 Sprogsociologi: Nephew Danmark/Denmark
Titel 10 Romantikken og romantisme
Titel 11 det moderne gennembrug
Titel 12 falsk information og nyhedskriterierne / medier
Titel 13 dansk dokumentar herunder værklæsning
Titel 14 miniforløb modernisme og kanon
Titel 15 snubletråde
Titel 16 værklæsning
Titel 17 verdenslitteratur- eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Strings værk1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 kortfilm/ filmiske virkemidler

Med udgangspunkt i Richard Raskin definerer vi hvad forskellen på kort- og novellefilm er. Derefter har vi analyseres forskellige kortfilm med udgangspunkt i de 7 parametre. (9. sider)
Kortfilm vi har set:


- Akvarium af Lars Frost Hundebøll, 2012 (7.24)
- Att döda ett barn 2003, skrevet og instrueret af Alexander Skarsgård og Björne Larson,(svensk) (7,34)
- Kom  af Marianne U. Ulrichsen 1995 (norsk) (4.12 MIN)
- The Gunfighter af Eric Kissack, - om den alvidende fortæller (8.50)
https://www.youtube.com/watch?v=cWs4WA--eKU

faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 autofiktion - værklæsning "kunsten at græde i kor

Værklæsning "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen som kobles til autofiktion.
Hvad sker der hos os som læser, når der sker et sammenfald mellem forfatter og fortæller?  Nøglebegreber som fiktionalisering, dobbelt kontakt, forskel mellem den indadvendte og udadvendte tendens, og hvad kan vi bruge parateksten til ?

Læst:
- "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen film ( mangler omfang)
- "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (digt)  af Lone Hørslev, 2009
- " Barndom" (digt) af Yahya Hassan
- "Brug litteraturen" af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, s. 232 - 238

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.

ca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Holberg og oplysning

Vi skal afdække hvilke ideer Oplysningstiden bygger på og se på, og koble det til  udvalgte tekster af Ludvig Holberg

Læst:
- Af Holbergs selvbiografi; "Den unge Holbergs rejse til Paris og Rom"
- Episola 89
- uddrag Jeppe på Bjerg akt 5
- litteraturhåndbogen om 1700-tallet (8s.)
- Brug litteraturen- oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed. s. 46- 50, 51-57

set:
- Holberg og oplysningstiden, Århus Universitetsforlag -https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U (11,5 min.)
- Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der" https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw


ca. 44 sider


forløbet afsluttes med en formidlingsopgave, hvor I gruppevis skal omskrive det til et nutidsdrama, et eventyr, et digt, et computerspil m.m.

Faglige mål
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krimi noir - værklæsning

krimi noir - værklæsning

Vi læser novellesamlingen "Copenhagen noir" (2008)  red. af Bo Tao Michaels og går i dybden med  udvalgte noveller ( "En af de hårde", "Den store skuespiller", "kvinder i København", En dejlig dreng", "Elefantens stødtænder" og forordet "Vrangen af det moderne")  88 sider og Billy Wilders film "Kvinden uden samvittighed" (1944).

Vi indkredser begreber som storbyen, skæbnen, tilfældigheder, detektiven, film noir, Serie Noire og femi krimien (elevoplæg med udgangspunkt i PDFén krimileksikon.
 27 sider
Forløbet afsluttes med at I skriver jeres egen Haderslev Noir



ca. 118 sider

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Argumentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sprogsociologi: Nephew Danmark/Denmark

Med udgangspunkt i Nephews album " DanmarkDenmark" (2009) forsøger vi at indkredse, hvad engelske låneord giver af muligheder for det kunstneriske udtryk. Er det danske domænetab  et plus eller minus både som kunstnerisk udtryk og i den akademiske verden.

faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale - mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nephew: Danmark/Denmark 07-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken og romantisme

Romantik og romantisme

Hvilken betydning har de historiske begiveheder for de store romantiske digtere og romantismen.
Med udgangspunkt i Oehlenschläger, Steffens og  Staffelt arbejder vi med de romantikkens ideer.
H.C. Andersen og  St.St. Blicher  arbejder vi med under Romantismen.

læst:
-  Fra: Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime om Romantikken - 19 sider
- "Indvielsen" af Schack von Staffeldt, 1804

fortsættes

læst ca. XX sider

Videoer:
Nyplatonisme (https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=610s)

Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romantikken: Marie. En erindring fra Vesterhavet. 05-05-2024
Prøve uden hjælpemidler: Romantikken 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 det moderne gennembrug

Med udgangspunkt i forskellige værker forsøger vi af indkredse det moderne gennembruds tanker og ideer.  Elevoplæg om de enkelte forfattere/ skrivestil og en afsluttende perspektivering til 4 bølge feminisme.

Tekstsamling:
• Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur af Georg Brandes
• Fru Marie Grubbe (indledningen) J.P. Jacobsen
• Lykke-Per (afslutningskap.)  Henrik Pontoppidan
• Ved Vejen (uddrag) Herman Bang.
• Lucie (1.kap) Amalie Skram
. Karens Jul af Amalie Skram
- https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9437374/spar-mig-for-din-feministiske-agenda/Billeder (debatindlæg)
- "Hvad er dét? Det er kvindekampens nyeste fortrop" www.zetland.dk/historie/s8lE9m4w-aoV3ME1j-f942f.
• P. S. Krøyer Italienske landsbyhattemagere 1880

Set:
https://www.facebook.com/TaetPaaSandheden/videos/tæt-på-sandheden-med-jonatan-spang-sæson-1/2205539053092056/ (Tæt på sandheden med Jonathan Spang- 4 bølgefeminisme

- https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-revolutionsdroemme-realisme-og-dobbeltmoral-1880_1890_70412
-https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-klunkestil-navlepilleri-og-nye-tider-1890_1900_70417

hørt:
https://www.kanon14.dk

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

læst ca. 54 sider plus kanon
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 falsk information og nyhedskriterierne / medier

Vi forsøger at indkredse forskellen på mis, dis og mal- information. Vil vil skabe et overblik over avisreportagens undergenrer, herunder nyhedskriterierne og fiktions- og faktakoder.  Afslutningsvis produceres gruppevis et eget nyhedsindslag.

Læst:
- "Junkmedier spreder frygt for indvandring og stjæler indhold", Politikken 17 april 2019 af Carl Emil Arnfred og Sebastian Stryhn Kjeldtoft (https://politiken.dk/kultur/medier/art7148310/Junkmedier-spreder-frygt-for-indvandring-og-stjæler-indhold)
- "Reportage: En nat i kulden med de hjemløse",  af Jon Gehlert, Kristeligt dagblad den 8/2 2012 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/reportage-en-nat-i-kulden-med-de-hjemløse)
- Litteraturportalen.avisreportagen.gyldendal.dk s. 1- 16 ( reportagerne, nyhedskriterier og fakta/ fiktionskader)
05-feb-2020?v=1_jod1mxtv&autoplay=1#player9
- Close up - grundbog i mediefag, af Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen s.108- 115

Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
-– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 miniforløb modernisme og kanon

Med udgangspunkt i Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg som er med til at tegne den modernistiske skrivestil, og tanker i Danmark, vil vi forsøger at finde nogle fællestræk.
Tekster omhandlende det enkelte menneskes relationer og deres forhold til det at være menneske.
Hvad går menneskets liv med, hvad tillægger vi værdi/betydning.
Fokus kan ligeledes være på den menneskelige underkastelse eller oprør. Mennesket har ikke den store chance for at ændre livsvilkårene, mennesket magter ikke at ændre noget, eller er de ikke bevidste om at noget kan ændres.

Tekstmateriale:
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål 1920
- Karen Blixen: Peter og Rosa ( uddrage med historien om "De blå øjne" )1942
- Martin A. Hansen: Løgneren (uddrag fra starten) 1950
- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt 1960
- Peter Seeberg: Støvsuger 1997
- grundbog "Brug litteraturen" mellemkrigstiden s. 140-152
-Mini.kanon af Mette Bentzen og Hanne Thygesen s. 103-109
- Ole schultz Larsen: "håndbog til dansk" s. 38- 81 - generelt brugt løbende til litteratur analyse
Set:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/25073/digtere-divaer-og-dogmebroedre-58-dansk-kultur-i-100-aar-(1960-1970)(6,5 s.)

ca. 80 sider

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 snubletråde

Skriv dig frem  - fokus på snubletråde.
Vi arbejder med de mest typiske skriftlige fejl ved at læse og arbejde med snubletråde både i egen tekst og  Thomas Korsgaard ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”, uddrag fra romanen, 2017.
vi gennemgår "fejlhierakiet - den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenre i dansk stx og hf"
Som analysemodeller har vi løbende anvendt _- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" s. 284-314.


Faglig mål:
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
ca. 78 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 værklæsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 verdenslitteratur- eksistentialisme

Vi forsøger at indkredse kernebegreber som frihed, valg, handling, ansvar og angst. Fører vores valg til identitet og mening eller styres vi af fremmedgørelse og meningsløshed.
Gennem elevoplæg  inddrages forskellige europæiske forfattere i et forsøg på at komme tættere på hvad eksistentialismen dækker over.

Læst:
- Jean-Paul Sartre:af"Eksistentialisme er humanisme" 130-136
- Albert Camus:"Sisyfos myten (4 sider)
- Samuel Beckett: af "Noveller og tekster for intet" (3 sider)
- Søren Kierkegaard: "Afsluttende Videnskabelig efterskrift- at blive subjektiv" (2. sider)
- Petter Bjerck-Amundsen: "Kierkegaard for begyndere" s. 140-143
- Inger Christensen: fra digtsamlingen "Det" - Historien om Sisyfos (1 side)
- Inge Eriksen:"Sisyfos er stærkere end sin sten", Politiken 03.01.14 (8 sider) https://politiken.dk/debat/kroniken/art5682077/Sisyfos-er-stærkere-end-sin-sten
- Gudrun Hagen: Menneskets sisyfos-eksistens, Information 19.02.13 - https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2013/02/menneskets-sisyfos-eksistens- Inor Dale: "Sartre og Camus bokseren og målmanden", Kristeligt dagblad 25.10.13 (4 sider) https://www.kristeligt-dagblad.dk/idé-tanke/sartre-og-camus-bokseren-og-målmanden
- Brug litteraturen "efterkrigstiden: skæbne og valg" s. 161-170 - herunder Martin A. Hansen : at vælge sit ansvar og novellen "Roden".

Set:
- Mens vi venter på Godot, trailer fra 2013, Folketeatret - https://www.youtube.com/watch?v=vp3SbTTqiks
-Suspeckt - "Proletar" - https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE

Faglige mål:

– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

ca.44 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer