Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Janne Rösler, Tina Winterskov Møller
|
Hold
|
22-e-DA (22-e-DA, 22-e-DA, 22-e-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Middelalder- skæbne, ære, slægt og hæve
I dette forløb skal vi forsøge af indkredse middelalderens kollektivistiske livsform og arbejde med datidens litteratur som fungerede som underholdning og skabelse af fællesskabet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strings værk1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
kortfilm/ filmiske virkemidler
Med udgangspunkt i Richard Raskin definerer vi hvad forskellen på kort- og novellefilm er. Derefter har vi analyseres forskellige kortfilm med udgangspunkt i de 7 parametre. (9. sider)
Kortfilm vi har set:
- Akvarium af Lars Frost Hundebøll, 2012 (7.24)
- Att döda ett barn 2003, skrevet og instrueret af Alexander Skarsgård og Björne Larson,(svensk) (7,34)
- Kom af Marianne U. Ulrichsen 1995 (norsk) (4.12 MIN)
- The Gunfighter af Eric Kissack, - om den alvidende fortæller (8.50)
https://www.youtube.com/watch?v=cWs4WA--eKU
faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
autofiktion - værklæsning "kunsten at græde i kor
Værklæsning "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen som kobles til autofiktion.
Hvad sker der hos os som læser, når der sker et sammenfald mellem forfatter og fortæller? Nøglebegreber som fiktionalisering, dobbelt kontakt, forskel mellem den indadvendte og udadvendte tendens, og hvad kan vi bruge parateksten til ?
Læst:
- "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen film ( mangler omfang)
- "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (digt) af Lone Hørslev, 2009
- " Barndom" (digt) af Yahya Hassan
- "Brug litteraturen" af Mimi Sørensen og Mads Rangvid, s. 232 - 238
Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
ca.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Holberg og oplysning
Vi skal afdække hvilke ideer Oplysningstiden bygger på og se på, og koble det til udvalgte tekster af Ludvig Holberg
Læst:
- Af Holbergs selvbiografi; "Den unge Holbergs rejse til Paris og Rom"
- Episola 89
- uddrag Jeppe på Bjerg akt 5
- litteraturhåndbogen om 1700-tallet (8s.)
- Brug litteraturen- oplysningstiden: nar og norm, druk og ædruelighed. s. 46- 50, 51-57
set:
- Holberg og oplysningstiden, Århus Universitetsforlag -https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U (11,5 min.)
- Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der" https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
ca. 44 sider
forløbet afsluttes med en formidlingsopgave, hvor I gruppevis skal omskrive det til et nutidsdrama, et eventyr, et digt, et computerspil m.m.
Faglige mål
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi noir - værklæsning
krimi noir - værklæsning
Vi læser novellesamlingen "Copenhagen noir" (2008) red. af Bo Tao Michaels og går i dybden med udvalgte noveller ( "En af de hårde", "Den store skuespiller", "kvinder i København", En dejlig dreng", "Elefantens stødtænder" og forordet "Vrangen af det moderne") 88 sider og Billy Wilders film "Kvinden uden samvittighed" (1944).
Vi indkredser begreber som storbyen, skæbnen, tilfældigheder, detektiven, film noir, Serie Noire og femi krimien (elevoplæg med udgangspunkt i PDFén krimileksikon.
27 sider
Forløbet afsluttes med at I skriver jeres egen Haderslev Noir
ca. 118 sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sprogsociologi: Nephew Danmark/Denmark
Med udgangspunkt i Nephews album " DanmarkDenmark" (2009) forsøger vi at indkredse, hvad engelske låneord giver af muligheder for det kunstneriske udtryk. Er det danske domænetab et plus eller minus både som kunstnerisk udtryk og i den akademiske verden.
faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale - mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
sprogsociologi kompendium.pdf
-
Sprogsociologi_opgaver modul 1.docx
-
Sprogsociologi_opgaver modul 2.docx
-
Danske dialekter i film og tv-serier med Michael Ejstrup
-
Læs s. 229-231 i kompendiet. Lyt til sangen "Va Fangool" på jeres foretrukne musikabonnement/youtube.
-
Litterær analyse af digte.pdf
-
Sprogsociologi_opgaver modul 3.docx
-
Læs s. 236-239 i kompendiet - vær særlig opmærksom på
-
Teams Møde med Per
-
Læs s. 67 (om "tema") i Håndbog til dansk (I har bogen derhjemme!)
-
Tag Håndbog i dansk med til undervisningen i dag.
-
TitelNavn 007 is Also Gonna Dieolivia og Celina Police Bells and Church Sirenssophie, laura T og millemaja Sov for satan MandSuraya, Emina og Nur Dong Gangaugust, thøger og oli Det her sker bare ikk`Lucas,Tobias og Valdemar Descendant Of King Canute
-
Lyt til 4 sange fra albummet "DanmarkDenmark", som I ikke har hørt endnu (dvs. ikke jeres egen, "Va Fangool og "D.T.A.P.").
-
I bedes i grupper á 3 lave en kort analyse, hvor I kommer ind på motiver, sproglige virkemidler og budskab.
-
I skal præsentere i dag - øv jer, og tilføj evt. det, I oplevede ikke gik så godt eller manglede under generalprøven. Til i dag skal I have hørt hele albummet.
-
Tag Håndbog til dansk med til undervisningen i dag!
-
TitelNavn 007 is Also Gonna Die1)Olivia og Celina, MelissaPolice Bells and Church Sirens2)sophie, laura T og millemaja Sov for satan Mand3)Suraya, Emina og Nur Dong Gang4)august, thøger og oli Det her sker bare ikk`5)Lucas,Tobias og Valdemar6)Maika o
-
Nephew giver Danmark en opsang
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nephew: Danmark/Denmark
|
07-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken og romantisme
Romantik og romantisme
Hvilken betydning har de historiske begiveheder for de store romantiske digtere og romantismen.
Med udgangspunkt i Oehlenschläger, Steffens og Staffelt arbejder vi med de romantikkens ideer.
H.C. Andersen og St.St. Blicher arbejder vi med under Romantismen.
læst:
- Fra: Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, Systime om Romantikken - 19 sider
- "Indvielsen" af Schack von Staffeldt, 1804
fortsættes
læst ca. XX sider
Videoer:
Nyplatonisme (https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=610s)
Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Romantikken: Marie. En erindring fra Vesterhavet.
|
05-05-2024
|
Prøve uden hjælpemidler: Romantikken
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
det moderne gennembrug
Med udgangspunkt i forskellige værker forsøger vi af indkredse det moderne gennembruds tanker og ideer. Elevoplæg om de enkelte forfattere/ skrivestil og en afsluttende perspektivering til 4 bølge feminisme.
Tekstsamling:
• Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur af Georg Brandes
• Fru Marie Grubbe (indledningen) J.P. Jacobsen
• Lykke-Per (afslutningskap.) Henrik Pontoppidan
• Ved Vejen (uddrag) Herman Bang.
• Lucie (1.kap) Amalie Skram
. Karens Jul af Amalie Skram
- https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9437374/spar-mig-for-din-feministiske-agenda/Billeder (debatindlæg)
- "Hvad er dét? Det er kvindekampens nyeste fortrop" www.zetland.dk/historie/s8lE9m4w-aoV3ME1j-f942f.
• P. S. Krøyer Italienske landsbyhattemagere 1880
Set:
https://www.facebook.com/TaetPaaSandheden/videos/tæt-på-sandheden-med-jonatan-spang-sæson-1/2205539053092056/ (Tæt på sandheden med Jonathan Spang- 4 bølgefeminisme
- https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-revolutionsdroemme-realisme-og-dobbeltmoral-1880_1890_70412
-https://www.dr.dk/drtv/episode/1800_tallet-paa-vrangen_-klunkestil-navlepilleri-og-nye-tider-1890_1900_70417
hørt:
https://www.kanon14.dk
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
læst ca. 54 sider plus kanon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
falsk information og nyhedskriterierne / medier
Vi forsøger at indkredse forskellen på mis, dis og mal- information. Vil vil skabe et overblik over avisreportagens undergenrer, herunder nyhedskriterierne og fiktions- og faktakoder. Afslutningsvis produceres gruppevis et eget nyhedsindslag.
Læst:
- "Junkmedier spreder frygt for indvandring og stjæler indhold", Politikken 17 april 2019 af Carl Emil Arnfred og Sebastian Stryhn Kjeldtoft (https://politiken.dk/kultur/medier/art7148310/Junkmedier-spreder-frygt-for-indvandring-og-stjæler-indhold)
- "Reportage: En nat i kulden med de hjemløse", af Jon Gehlert, Kristeligt dagblad den 8/2 2012 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/reportage-en-nat-i-kulden-med-de-hjemløse)
- Litteraturportalen.avisreportagen.gyldendal.dk s. 1- 16 ( reportagerne, nyhedskriterier og fakta/ fiktionskader)
05-feb-2020?v=1_jod1mxtv&autoplay=1#player9
- Close up - grundbog i mediefag, af Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen s.108- 115
Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
-– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
miniforløb modernisme og kanon
Med udgangspunkt i Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg som er med til at tegne den modernistiske skrivestil, og tanker i Danmark, vil vi forsøger at finde nogle fællestræk.
Tekster omhandlende det enkelte menneskes relationer og deres forhold til det at være menneske.
Hvad går menneskets liv med, hvad tillægger vi værdi/betydning.
Fokus kan ligeledes være på den menneskelige underkastelse eller oprør. Mennesket har ikke den store chance for at ændre livsvilkårene, mennesket magter ikke at ændre noget, eller er de ikke bevidste om at noget kan ændres.
Tekstmateriale:
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål 1920
- Karen Blixen: Peter og Rosa ( uddrage med historien om "De blå øjne" )1942
- Martin A. Hansen: Løgneren (uddrag fra starten) 1950
- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt 1960
- Peter Seeberg: Støvsuger 1997
- grundbog "Brug litteraturen" mellemkrigstiden s. 140-152
-Mini.kanon af Mette Bentzen og Hanne Thygesen s. 103-109
- Ole schultz Larsen: "håndbog til dansk" s. 38- 81 - generelt brugt løbende til litteratur analyse
Set:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/25073/digtere-divaer-og-dogmebroedre-58-dansk-kultur-i-100-aar-(1960-1970)(6,5 s.)
ca. 80 sider
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
snubletråde
Skriv dig frem - fokus på snubletråde.
Vi arbejder med de mest typiske skriftlige fejl ved at læse og arbejde med snubletråde både i egen tekst og Thomas Korsgaard ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”, uddrag fra romanen, 2017.
vi gennemgår "fejlhierakiet - den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenre i dansk stx og hf"
Som analysemodeller har vi løbende anvendt _- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" s. 284-314.
Faglig mål:
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
ca. 78 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
verdenslitteratur- eksistentialisme
Vi forsøger at indkredse kernebegreber som frihed, valg, handling, ansvar og angst. Fører vores valg til identitet og mening eller styres vi af fremmedgørelse og meningsløshed.
Gennem elevoplæg inddrages forskellige europæiske forfattere i et forsøg på at komme tættere på hvad eksistentialismen dækker over.
Læst:
- Jean-Paul Sartre:af"Eksistentialisme er humanisme" 130-136
- Albert Camus:"Sisyfos myten (4 sider)
- Samuel Beckett: af "Noveller og tekster for intet" (3 sider)
- Søren Kierkegaard: "Afsluttende Videnskabelig efterskrift- at blive subjektiv" (2. sider)
- Petter Bjerck-Amundsen: "Kierkegaard for begyndere" s. 140-143
- Inger Christensen: fra digtsamlingen "Det" - Historien om Sisyfos (1 side)
- Inge Eriksen:"Sisyfos er stærkere end sin sten", Politiken 03.01.14 (8 sider) https://politiken.dk/debat/kroniken/art5682077/Sisyfos-er-stærkere-end-sin-sten
- Gudrun Hagen: Menneskets sisyfos-eksistens, Information 19.02.13 - https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2013/02/menneskets-sisyfos-eksistens- Inor Dale: "Sartre og Camus bokseren og målmanden", Kristeligt dagblad 25.10.13 (4 sider) https://www.kristeligt-dagblad.dk/idé-tanke/sartre-og-camus-bokseren-og-målmanden
- Brug litteraturen "efterkrigstiden: skæbne og valg" s. 161-170 - herunder Martin A. Hansen : at vælge sit ansvar og novellen "Roden".
Set:
- Mens vi venter på Godot, trailer fra 2013, Folketeatret - https://www.youtube.com/watch?v=vp3SbTTqiks
-Suspeckt - "Proletar" - https://www.youtube.com/watch?v=51qjXzNi3BE
Faglige mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
ca.44 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52809386366",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52809386366",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52809386366"
}