Holdet 22-f-DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karen Hvidt Brorholt, Majbrit Refstrup Jensen
Hold 22-f-DA (22-f-DA, 22-f-DA, 22-f-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. forløb. Lyrik - Portrætdigte mm.
Titel 2 Dansk i grundforløbet
Titel 3 2. forløb. Dokumentaren - inkl. værk (værk 1)
Titel 4 3. forløb. DHO - 1800-tallet
Titel 5 4. forløb. Hjemstavn - Sønderjylland (værk 2)
Titel 6 5. forløb. Retorik og argumentation
Titel 7 6. forløb. Humor (VÆRK 3)
Titel 8 7. forløb. Nyheder
Titel 9 8. Kvindebilleder i litt.historien (VÆRK)
Titel 10 9. Skriftlighedsforløb - fokus på refleksion
Titel 11 10. Rod i familien (værk 5)
Titel 12 11. Taler i en terrortid (sprog)
Titel 13 12. Ekspressionisme (VÆRK 6)
Titel 14 13. Skæbne, valg og frihed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. forløb. Lyrik - Portrætdigte mm.

Et forløb med fokus på litteratur og sprog omkring lyrik og sproglige virkemidler herunder billedsprog. Der er både arbejdet med analyse/fortolkning, egenproduktion af portrætdigte og remediering.
- Begreber fremgår af teorikompendium
Kernestof:
+ Blicher: Præludium (fra Trækfuglene 1838)
+ Rifbjerg: Veninder (1956)
+ Aarestrup: Angst
+ i kompendium:
Christel Wiinblad: 49 forelskelser. Portrætdigte (uddrag)
Inger Christensen: Bethoven (digt udg. posthumt)
Tom Kristensen: Det er Knud som er død
Jakob Knudsen: Se nu stiger solen af havets skød
Johannes V. Jensen: Colombus - remediering
Dan Turell: Jeg holder af hverdagen
Forløbet afsluttes med analyserende artikel med 2 digte om Danmark: Natasja: Giv mig Danmark tilbage og Oehlenschläger: Fædrelandssang/ Der er et yndigt land
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk i grundforløbet

1. LITTERÆRT forløb:
Eleverne har arbejdet med tekstlæsning og tekstanalyse, hvor der særligt at fokuseret på at lære og anvende grundlæggende begreber indenfor analysen: miljø (fysisk miljø, socialt miljø, kontrastmiljøer), personkarakteristik (indirekte, direkte, ydre, indre, socialt, flade og runde personer, statiske og dynamiske personer), forholdet mellem personerne (kontrastperson, parallelperson), komposition (tredelt komposition, in medias res, åben eller lukket slutning, kronologi, flashback og flash forward), fortæller (synlig, skjult, synsvinkel, bagudsyn, medsyn, fortællertyper) og fremstillingsformer (scenisk, panoramisk)

Kernestof:
• Thomas Korsgaard, ”Diskretionslinjen” (2019)
• Thomas Korsgaard, uddrag fra ”Hvis der skulle komme et menneske forbi” (2017)
• Jan Sonnergaard, ”Reprise på Krogs Fisserestaurant” (2000)
• Naja Marie Aidt, ”Slik” (2006)
• Stig Dagerman, ”At slå et barn ihjel” (1955)
Omfang: 27 sider

Baggrundsstof:
Uddrag fra Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk” (2015)
Omfang: 12 sider

2. SPROG og skriftlighed
Eleverne har arbejdet med sproglige begreber og sproglig formidling indenfor skrift og tale.
Følgende begreber har været anvendt i undervisningen: Appelformer (logos, etos, patos), argumentation (Toulmins argumentationsmodel - påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører), redegørelse, diskutere, debattere.

Kernestof
Jannie Hjerpe, ”Hæv afgifterne på alkohol, og lav fælles regler om, hvornår de unge må drikke” (information 30. juli, 2019)
Omfang: 2 sider

Baggrundsstof
Uddrag fra Ole Schultz Larsen, ”Håndbog i dansk” (2015)
Skriveportalen, ”Octavius” – Viby Gymnasium
Omfang: 13 sider

3. MEDIER – Kampagnefilm:
Eleverne har arbejdet med kampagnen som genre. De har arbejdet med Ciceros pentagram og fået viden om kommunikationssituationer og de begreber, der knytter sig dertil. Eleverne har analyseret to kampagnefilm og har i analysearbejdet anvendt relevante filmiske virkemidler. Som afslutning på forløbet har eleverne selv produceret en kampagnefilm og har i grupper selvstændigt arbejdet med hele processen fra idegenerering, moodboard, storyboard, optagelse og redigering til færdiggørelse og fremvisning af det endelige produkt.

Kernestof
”Man kan aldrig få for meget pølse!?!” (Kræftens Bekæmpelse, 2019)
https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI

”Nødhjælp kan se ud på mange måder” (Folkekirkens nødhjælp, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=WvqUCO_OFVU

Baggrundsstof:
CLOSEUP.IBOG.GYLDENDAL.DK
Uddrag fra www.gymdansk.dk
Omfang: 7 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. forløb. Dokumentaren - inkl. værk (værk 1)

- mediemæssige område + værk
Et forløb indenfor med hovedvægt på det mediemæssige perspektiv.
Der er arbejdet med filmiske og dramaturgiske virkemidler med eksempler fra dokumentarfilm bla. "Farvel til Bandelivet" (DR  
Desuden er der arbejdet med følgende dokumentargenrer: den observerende, den autoritative, den deltagende, den performative, den refleksive, den dramatiserede og den poetiske. Der er analyseret klip med eksempler på genrene i grupper jævnfør arbejdsarket til oplæg om genrene.
"Flugt" af Poher Rasmussen er læst som værk.
"På flugt fra Danamark" er set til sammenligning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. forløb. Hjemstavn - Sønderjylland (værk 2)

Et kort forløb, hvor omdrejningspunktet var teaterforestillingen "Omve'n hjemve" på Teatret Møllen (Værk); en musikforestilling på sønderjysk med sangtekster fra Rikke Thomsen. Forestillingen handlede om at være ung i Sønderjylland - på godt og ondt. - Og om at flytte væk fra sin hjemstavn. Med udgangspunkt i emnet om Sønderjylland og hjemstavn har vi stiftet bekendtskab med begreberne dialekt, sociolekt, multietnolekt, m.v. Vi har også læst et uddrag fra romanen Gramhavet af den sønderjyske forfatter Erling Jepsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. forløb. Humor (VÆRK 3)

Vi skal kigge på og undersøge udviklingen af humor gennem forskellige historiske perioder, fra Oplysningstiden til nutiden. Vi kommer til at læse og analysere tekster, der bruger humor som et middel til at reflektere over samfundsforhold, kultur og menneskelig natur. I forløbet kommer vi til at læse hele Ludvig Holbergs komedie "Erasmus Montanus."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Kvindebilleder i litt.historien (VÆRK)

Forløbet spænder tidsmæssigt fra 1830 (romantikken) til det moderne gennembrud med nedslag på tekster, der fremstiller kvinder, hvordan kvinders karakteriseres, kvinders muligheder og/eller mangel på muligheder.


Romantikken, poetiske realisme: Thomasine Gyllembourg: Lille Karen (1830) + Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren  (1829) (uddrag) "Noveller", s. 64-68, 70-71.
Romantisme: Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Romantisme: Emil Aarestrup: I en landsbykirke (1838)

Det moderne gennembrud:
Olivia Levinson: Støv
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (VÆRK) - vi har læst uddrag og set filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. Rod i familien (værk 5)

”Far, mor og børn” Krydsfelt, Gyldendal
”Familie” Podcast, Dansklærerforeningens forlag
Virkemidler i Podcasts Podcast, Dansklærerforeningens forlag
Podcast: Familie før alt DR Familie før alt DR, 2019
Podcast: Jeg vælger mig selv P1 DR lyd Jeg vælger mig selv DRlyd, 2019
Kortfilm: Flyvere i natten Instruktør: Tobias Gundorff Boesen, 2014
Anmeldelse af Nøjsomheden Information d. 11. marts 2022
Nøjsomheden (romanuddrag) af Stine Askov, 2022
Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard, 2017 (VÆRKLÆSNING)
Forfatterweb: Thomas Korsgaard https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas
Interview med forfatteren: ”Lige om lidt kommer katastrofen” (Politiken 28. januar 2017)
Interview med broen: ”Det er usandt og for groft” (Politiken, januar 2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer