Holdet 22-f-EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Cordula Rohrmoser-Thygesen, Jens Christian Jensen, Jytte Irene Nørgaard, Mette Kirstine Albinsdatter
Hold 22-f-EN (22-f-EN, 22-f-EN, 22-f-EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Global English and ELF
Titel 2 India (Eksamen)
Titel 3 Crime in Fiction
Titel 4 The USA, Back Then and Now (Eksamensemne)
Titel 5 Online
Titel 6 Running Wild
Titel 7 Inequality in the UK
Titel 8 Orwell, Animal Farm, Context
Titel 9 Minimalism and Hemingway
Titel 10 Gothic Elements and The Romantic Period (Eksamen)
Titel 11 Relationships and love (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Global English and ELF

Det 1. forløb i studieretningsklassen introducerer eleverne til det engelske sprog som globalt sprog og ELF. Fokus har været på forståelsen af engelsk som et lingua franca og på arbejdet med analyse af nonfiktion (artikler og nyhedsudsendelser), herunder indlæring af begreber til analyse af nonfiktion. Eleverne har også besøgt hjemmesider, hvor fokus er på forskellen mellem britisk og amerikansk engelsk, og de har set på sproglige finurligheder i Agards digt Reporting from the Frontline of the great Dictionary of Disaster og uddrag fra Safran Foers Everything is Illuminated (begge fra Worlds of English). Til sidst har eleverne lavet mundtlige videopræsentationer om Global English and ELF.

I forbindelse med ekskursion til København har eleverne skulle undersøge brugen af engelsk som lingua franca i butikker mm. Eleverne deltog også i en workshop med Improv Comedy Copenhagen på engelsk.

Kernestof:

Anderson, H.: "How Americanisms are killing the English language", BBC, 6/9 2017 fra bbc.com (artikel) https://www.bbc.com/culture/article/20170904-how-americanisms-are-killing-the-english-language

BBC Radio 4: Word of Mouth: English as as Lingua Franca, 5/6 2011 fra bbc.co.uk (radioudsendelse) https://www.bbc.co.uk/programmes/b013q210

Finderup, A. M. et al: Worlds of English, Systime, 2010, s. 22-28 (kopi)
- Everything is Illuminated s.24-25
- Reporting from the Frontline of the Great Dictionary of Disaster s.26-27
- Aagaard, John: Listen Mr Oxford Don (digt)
- Bennet, Louise: Colonization in Reverse (digt)
Hazel, S.: "Why native English speakers fail to be understood in English – and lose out in global business", The Conversation, 10/2 2016 fra theconversation.com (artikel) https://theconversation.com/why-native-english-speakers-fail-to-be-understood-in-english-and-lose-out-in-global-business-54436

Lustig, R.: "Can English remain the 'world's favourite' language?", BBC, 23/5 2018 fra bbc.com (artikel) https://www.bbc.com/news/world-44200901

Walker, J.: The world's English mania, TED Talk, TED, 2009 fra www.ted.com (TED Talk) https://www.ted.com/talks/jay_walker_the_world_s_english_mania

Østergaard, T.: The English Handbook, Systime, 3. udg., 2020, s. 183-189 (kopi)

Supplerende stof:

Finderup, A. M. et al: Worlds of English, Systime, 2010, s. 10-20 og s.22-23




Ca. 54 sider (fordeling: 2/3 tekst og 1/3 auditive/visuelle medier).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 India (Eksamen)

I dette forløb har eleverne lært om et engelsktalende land, der ikke er Storbritannien eller USA. Vi har set på mange aspekter af Indien - deres kultur, deres uafhængighed fra Storbritannien, Kaste-systemet og arrangerede ægteskaber. Vi har også set på det moderne Indien igennem filmen "Slumdog Millionaire" - hvor de også så på filmiske virkemidler.


Vi har genbesøgte emnet India i to omgange i 3.g. Her har vi har haft fokus på kolonialisering i forhold til identitet og forholdet mellem kolonimagt og indbygger. Eleverne fik knyttet begrebet mimic men og postcolonial theory på teksten "Karma", og "The Tempest" blev læst til belysning af magtbalancen mellem de koloniserede og kolonimagten. Desuden lavede vi en krydsreference til "White Man's  Burden" hvor menneskesyn og samtid blev kort behandlet.


Kernestof:

Arti Kumar & Dorte Bæk-Sørensen: Discovering India - Unity in Diversity, Lindhardt og Ringhof, 2015: s. 9-17, 37-53, 74-76 og 81-82
-  "Discovering India - An Introduction"
- "Religion and Castes"
- "Marriage and the Importance of Castes"
- "The Blind Man and the Elephant"

Jacob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen: Indien - Den nye stormagt, Columbus, 2014: s. 191-195

Katrine Brøndsted (Red.): Narrating India, Alt i ord, 2016: s. 26-29 og 244-247, s.109
- Jawaharlal Nehru: "A Tryst with Destiny" (1947) (tale)
- Mulk Raj Anand: "Untouchable" (1935) (uddrag fra roman)
- Khushwant Singh: "Karma" (1950) (novelle)
- MimicMen

Vikram Seth: "A Suitable Boy" (uddrag fra roman) (1993)

The English Handbook: The Post-colonial approach

Danny Boyle & Loveleen Tandan: "Slumdog Millionaire", Pathé Distributions, 2008 (film)

Bend it Like Beckham (film)

Shakespeare: The Tempest (Wider Contexts)

Supplerende:
Eleverne har svaret på arbejdsspørgsmål lavet af mig til uddragene fra "Discovering India".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Crime in Fiction

Formålet med forløbet har været at undervise eleverne i et genreforløb i henhold til læreplanen. Vi har set på, hvad der kendetegner klassiske og moderne krimier, og læst to tekster med henblik på, om de kan genkende genre-trækkene. Vi har også set og analyseret James Bond filmen "Spectre" med henblik på, et oplæg, hvor de har analyseret dens filmiske virkemidler ud fra et klip, de hver især har fået, og set på hvordan filmen passer ind i krimi-genren.
De har også set en film-trailer fra filmen "Murder Mystery", og kort set på filmiske virkemidler, og hvilke træk den har fra krimi-genren.

Materiale:
Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing: "Crime in Fiction", Systime, 2009. S. 7 - 20 og 47 - 60.

Tekster fra bogen:
Crime in Fiction (Introduction)
Christine Poulson: "Don't You Hate Having Two Heads?"
Lee Child: "Safe Enough"

Film:
Sam Mendes: "Spectre", Metro-Goldwyn-Mayer, 2015

Supplerende:
Kyle Newacheck: "Murder Mystery (Trailer)", Netflix, 2019, Link: https://www.youtube.com/watch?v=5YEVQDr2f3Q
  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 The USA, Back Then and Now (Eksamensemne)

I forløbet om USA som nation er den historiske udvikling undersøgt  tilbage fra frontier-perioden og op til nutiden. Der er arbejdet med USAs identitet og værdier, hvor definition og forståelse af "The American Dream" har været gennemgående tema i de fleste af teksterne, her med baggrund i teksten "Six Basic American Cultural Values" ((Individual Freedom and Self-Rellience, Equality of Opportunity and Competition, American Dream and Hard Work). Genremæssigt er der arbejdet fælles med lyrik, hvorefter eleverne i grupper supplerede med moderne digte /sange, der refererer til de gennemgåede digte og til "The American Dream". Desuden indgår analyser af noveller, artikler og filmen Joker. Både i delforløbet med sangene og med filmen Joker har der været elevpræsentationer.
Klassen har deltaget i fælles arrangement med Gregory Boyd, der holdt foredrag om sin fattige barndom som farvet amerikaner samt optrådte med sange.

Kernestof:

Finderup, A. M. et al (eds.): Worlds of English, Systime, 2010, s. 98-116, 144-150.
- Emerson, R. W.: A Nation's Strength (1847) (digt) s.113
- Jefferson, T.: The Declaration of Independence (1776) (nonfiktion, uddrag)
- Kearny, E.: The Frontier Heritage (1984) (nonfiktion) s.103-106
- Keegan, C.: Close to the Water's Edge (2007) (novelle) s.144-150
- Lazarus, Emma: The New Colossus (1883) (digt) s.101
- Obama, B.: A More Perfect Union (2008) (tale) s.107-108
- Obama, B.: The American promise (2008) (tale) s.109-110
- Whitman, W.: I Hear America Singing (1867) (digt) s.115

Datesman, M.: Six Basic American Cultural Values (2021) (artikel) https://vintageamericanways.com/american-values/

Holiday, B. et al: Strange Fruit (1939) in Berntzen, J. et al: Targets, Gyldendal, 2001.

Jefferson, T.: The Declaration of Independence (1776) i Tang, L. et al: (eds.): Columbine & Beyond, Gyldendal, 2006 (uddrag)

King Jr., M. L.: I Have a Dream, 28/8 1963 fra americanrhetoric.com

Supplerende stof:

Childish Gambino: This is America

Rushdie, S.: "I've seen dictators rise and fall. Beware, America" fra washingtonpost.com, 3/6 2020

Trump, D.: Withdrawal from the Paris Agreement, 2/6 2017 fra the guardian.com

Ræson36: Kampen om grænsen er kampen om USA. https://www.raeson.dk/2018/joern-broendal-i-raeson36-kampen-om-graensen-er-kampen-om-usa/

https://www.boundless.com/immigration-resources/u-s-political-system-guide-for-new-immigrants/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2.2 Grammatik 25 maj 2021 fra hakaweb 08-09-2023
2.3 Nonfiction Hillbilly Elegy 30-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Online

Medieforløb om selvfremstilling og selvbilleder, og om hvorfor visse videoer, dokumentarer, youtube-klip og reklamefilm går viralt. Eleverne har herunder arbejdet med forskellige platforme (Facebook, Twitter / X, Instagram). En del af den anvendte teori kommer fra kapitel 3 i Open Wide.
Indeholdt i forløbet er et flerfagligt forløb med idræt, der omhandler kropsopfattelser, kropssprog og kropsidealer. Eleverne har i den forbindelse besøgt hjemmesider fra det britiske parlament, hvor de har undersøgt resultater af en stor interviewundersøgelse om kropsidealer og selvopfattelser. Eleverne har læst artikler og set videosamtaler om mænds og kvinders tanker om køn, krop og identitet. Derudover har eleverne lavet en spørgeskemaundersøgelse samt fremstillet memes om kropsopfattelse

Materialer anvendt i forløbet:

- Allocca, K.: Why videos go viral, TED talk, 2011 fra ted.com (TED talk, 7 min.)

- Annett, E.: "What is 'fake news', and how can you spot it?", The Globe and Mail, 1/2 2017 fra theglobeandmail.com (artikel)

- Bækgaard, J. et al: Open Wide, 2. udg., Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 140, 142-143, 147-151, 153, 155 (kopi med teori og opgaver)

- Fitzgerald, A.: Adventures in Twitter Fiction, TED talk, 2013 fra ted.com (TED talk, 11 min.)

- Frost, P.: That Final Paper You Want From Me (2009) in Bækgaard, J. et al: Open Wide, 2. udg., Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 157-163 (novelle)

- Fulcher & Scott (Excerpt on Goffman): Front Stage & Backstage (2007) in Bækgaard, J. et al: Open Wide, 2. udg., Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 124-126 (teori, Goffman)

- Grossman, L.: "You, Yes You, Are TIME's Person of the Year", TIME, 25/12 2006 fra content.time.com (artikel)

- Holt, E.: Evidence - Story of a Crime, Tweet-book, 2012 (Twitter-historie)

- Morin, A.: "What Your Facebook Use Reveals About Your Personality And Your Self-Esteem", Forbes, 31/10 2014 fra forbes.com (artikel)

- Nguyen, D.: What makes something go viral?, TED talk fra ted.com (TED talk, 7 min.)

- Russell, J. (dir.): KONY 2012, Invisible Children Inc., 2012 fra https://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc (video, 30 min.)

Supplerende stof:

- Datesman, M.: "Six Basic American Cultural Values", Vintage American Ways, 6/10 2021 fra vintageamericanways.com (artikel)

- Erving Goffman and the Performed Self, BBC Radio 4 fra https://www.youtube.com/watch?v=6Z0XS-QLDWM (klip, 2. min)

- Star Wars Kid fra https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU (klip, 2 min.)

- Old Spice - The Man You Could Smell Like fra https://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE (klip, 30 sek.)


Materialer fra det flerfaglige forløb med idræt:

- Casanova, A. (dir.): Self-esteem and Body Image - That's What He Said, 2015 fra https://www.youtube.com/watch?v=dF-9-wQpOzg (videoklip, 7 min.)

- Kilner, J. "The science behind why we take selfies", BBC News, 17/1 2014 fra bbc.com (artikel)

- Langridge, M.: "Ideal Male Body Shape: How The ‘Perfect’ Male Physique Has Changed", DMARGE, 18/2 2022 fra dmarge.com (artikel)

- Yeo, J.: "The 'ideal' female body type has changed through the years - here's what it looks like in 2022", Daily Vanity 1/7 2022 fra dailyvanity.sg (artikel)


I alt ca 64 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Running Wild

Forløb om det onde i mennesket, primært med fokus på romanen Running Wild af J.G.Ballard. I forbindelse med værklæsningen har eleverne haft gruppearbejde, med forskellige emner til hver gruppe, og fremlæggelser om nogle af de psykologiske teorier, som er i Systimes udgave af bogen, og som kan anvendes i relation til romanen, f.eks. Freuds personlighedsmodel, Skinner og Pavlovs behaviorisme og Laings ideer om socialisation, samt andre perspektiveringsvinkler, som f.eks. science fiction-genren, krimi-genren samt inddragelse af de referencer til virkeligheden i 1980erne i UK som Ballard bruger. Desuden er Thatcherism, gated communities (panopticon) og  sagen om to drenges drab på James Bulger inddraget.


Materialer anvendt i forløbet:
- Ballard, J. G.: Running Wild (1988), Systime, 1996.
-
Gruppernes materialer og noter er delt i en opgavemappe i lectio under forløbstitlen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Inequality in the UK

Forløbet er udarbejdet i samarbejde med samfundsfag som en del af det flerfaglige forløb, der er rettet mod SRO. Emnet ulighed i Storbritannien er bearbejdet med delemner som social ulighed, fattigdom, køn, race /etnicitet/segregation, seksualitet. Målet har været at give en bred forståelse af ulighed i Storbritannien og der er suppleret med statistisk materiale om bolig, alder, indkomst, børnefattigdom m.m.
Der er arbejdet med genrer som artikel, essay, novelle, åbent brev, tale, digt samt film


Kernestof:
AnneMette Finderup: Worlds of English, Systime 2010:
- Lessing, Doris: "DHSS" s.62-68
- Hall, Tarquin: "Salaam Brick Lane" s. 80-86

East is East (film)

Kipling, Rudyard: "The White Man's Burden"

"Britain's richest 10 % don't think they're wealthy", The Guardian (article) https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/jan/24/britain-richest-10-per-cent-wealthy-inequality-labour-private-schools

"More than 11 million Britons have less than 1,000 in savings" The Guardian (article) https://www.theguardian.com/business/2024/feb/12/more-than-11-million-britons-have-less-than-1000-in-savings

Rashford, Marcus "An Open Letter to all MPs in Parliament" (from X / Twitter)

Group work:
Rudyard Kipling, White Man's Burden and WWW. - moderne tekster (artikler, blogindlæg...)  med referencer til Kipling's "White Man's Burden"

Digte som gensvar til Kiplings digt_
"The "White Man"s Burden": Uncle Sam to Kipling"
"The Real White Man"s Burden"
"The Poor Man"s Burden" (Excerpt) ·
"The Black Man"s Burden" ·
"The Brown Man"s Burden" ·

Supplerende stof:
"Letters about poverty and class" The Guardian

https://ifs.org.uk/living-standards-poverty-and-inequality-uk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Orwell, Animal Farm, Context

I værklæsningen med Animal Farm har der været arbejdet med følgende: Definition af følgende genrer: Fairy tale, allegory, fable samt Orwells brug af dem i Animal Farm. Modernismen som periode er kort præsenteret. Definition af politiske vinkler i værket (Socialism, Marxism, Communism, Totalitarianism), og analyse mht. mulige referencer til blandt andet Den Russiske Revolution 1917 samt politiske forhold i nutidens samfund, globalt betragtet. Emner som magt, manipulation, korruption, forfalskning, propaganda, ytringsfrihed og censur er diskuteret med baggrund i diverse tekster, med eller uden referencer til Animal Farm. Desuden er der arbejdet med idealer, klassekamp og ulighed.
Afsluttende har klassen set animationsfilmen Animal Farm (1954) og kort sammenlignet denne med tekstversionen med moderne animationsfilm. Via youtube har klassen set videoen “What is Ruscism”(maj 2022) samt læst web-artiklen “Ukrainian parliament recognizes Ruscism as Russia’s state ideology” (maj 2023), Artiklen ”We’re Still Living in the World That Inspired Animal Farm”- 75 Years Later” (2020) af Téa Obreht er læst og bearbejdet i grupper.


Kernetekster:
Orwell, George, Animal Farm, 1945, udleveret som bog samt med adgang via  http://gutenberg.net.au/ebooks01/0100011h.html

Jacobsen, Veronica og Kristensen, Bent S: Gloser til George Orwell: Animal Farm, Klingbjerg, 1993

Animal Farm. Context (video Youtube, 2.49 min  
     link: https://www.youtube.com/watch?v=67bVJWqzYKE

Animal Farm, animationsfilm, 1954

“What is Ruscism”(18.maj 2022) video 6 min

“Ukrainian parliament recognizes Ruscism as Russia’s state ideology” Euromaidan Press, 2. maj 2023, artikel,  (up-to-date forbindelse til romanen)

Obreht, Téa:" We’re Still Living in the World That Inspired Animal Farm”- 75 Years Later” (2020)  (up-to-date forbindelse til romanen)

Supplerende:
Klassen har været præsenteret for analyser, fortolkninger, supplerende materialer m.m. via
York Notes (webdokument) https://www.pearsonschoolsandfecolleges.co.uk/asset-library/pdf/Secondary/english-literature/york-notes-gcse/samples-rapid/york-notes-for-gcse-rapid-revision-animal-farm.pdf
og
Sparknotes(link)https://www.sparknotes.com/lit/animalfarm/sparklets/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information - Søgning efter baggrundsmateriale, referencer, analyser, "Contexts" m.m.
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling - Fremlæggelse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Herunder vurdering og stillingtagen
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Minimalism and Hemingway

Et forløb med udvalgte  Hemingway-noveller med særlig fokus på Hemingways baggrund (familie,  WW1 og WW2, Paris, Spanien, safari i Afrika...) minimalisme, isbjergsteorien, maskulinitet og forholdet mellem mænd samt Hemingways kvindesyn i novellerne. Via diverse videoer med TED-talks eller lignende er Hemingways liv og minimalistiske skrivestil blevet præsenteret.

Kernetekster

- Hemingway, Ernest. “The Short Happy Life of Francis Macomber” (1936) in The Complete Short Stories of Ernest Hemingway, The Finca Vigia Edition, Charles Scribner’s Sons, New York, 1987, pp. 5-28

- Hemingway, Ernest. “Hills Like White Elephants” (1927) in Rosenwold, Eva: Passwords, Systime 2005, pp.96-103

- Hemingway, Ernest. “Indian Camp”.(1924) Fra antologien Contexts, Gyldendal 2008

- Hemingway, Ernest. “The Three-Day Blow” Hemingway, in The Complete Short Stories of Ernest Hemingway, The Finca Vigia Edition, Charles Scribner’s Sons, New York, 1987, pp 85-93
- Teori: Donaldson, Scott (Ed) The Cambridge Companion to Ernest Hemingway, pp.67-69 (“The Three-Day Blow”), Cambridge University Press, 1998,

Teori:
- Donaldson, Scott (ed): The Cambridge Companion to Ernest Hemingway, pp.61-64 (“Indian Camp”), Cambridge University Press, 1998
- Meyers, Jeffrey: “Hemingways Primitivism and “Indian Camp””. In Benson, Jackson J.: New Critical Approaches to the Short Stories of Ernest Hemingway, Duke University Press, Durham and London, 1990, pp.300-308

Supplerende materialer:
-  Bibliography: Præsenteret via powerpoints

- Literary Criticism:
  Tyler, Lisa: Student Companion to Ernest Hemingway, Greenwood Press, 2001,pp. 21-26

- What is Ernest Hemingway's Iceberg theory?" https://www.youtube.com/watch?v=k5hBWfZeJL0 video 1.03 min

- Ott, Mark: Teaching Hemingway: So Ugly, So Beautiful,  TEDxDeerfield, 10. april 2017, via linket  https://www.youtube.com/watch?v=WztLYVgjmy0 video 12 min

- Martin, Ollie: Hemingway and the Iceberg Theory https://www.youtube.com/watch?v=DLAssknDGLQ , video, 10 min, also including masculinity

- In Our World: Masculinity in Literature. BBC Sounds. 30 min  Link: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p00546lx.  Primarily about  Hemingway and minimalism.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Der er lyttet til oplæsninger af Hemingways noveller (links i lectio-skemaet)
  • Læse
  • Søge information - Søgning: bl.a. shmoop.com mht analyse og fortolkning
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Gothic Elements and The Romantic Period (Eksamen)

Forløbet har to fokuspunkter varetaget af to lærere.
Første del af forløbet havde fokus på varulve, vampyrer og gotiske elementer i film og eventyr. Eleverne gennemgik også feministisk kritik.
Anden del af forløbet havde fokus på den romantiske periode i England.Eleverne har været på at genkende forskellige genretræk for gotisk litteratur, i klassiske tekster som "The Tell-Tale-Heart" og "Frankenstein", og elementer der kendetegner romantikken i digtene og "Pride and Prejudice".  Til gennemgang af genretræk fra romantikken har vi  primært brugt oversigten fra: https://prowritingaid.com/romanticism-characteristics.
I læsningen af uddraget fra "Frankenstein" af Mary Shelley og "Pride & Prejudice" af Jane Austen kom vi omkring, hvad der rørte sig i England i den romantiske periode i England. Desuden har vi arbejdet med digte som genre.

Kernestof:

The Grimm Brothers: Little Red Riding Hood (fairytale)

Angela Carter: The Werewolf  (short story)

Distorted Mirrors: Werewolves and Werewolf fiction (pp.27 – 32)

Red Riding Hood (film 2010)

Mary Shelley, Frankenstein (uddrag fra kap. 4 og 5) (novel)

William Wordsworth: We Are Seven (poem)

William Blake: The Chimney Sweeper in Songs of Innocence (poem)

William Blake: The Chimney Sweeper in Songs of Experience (poem)

The Tell Tale Heart by Allan Edgar Poe (short story)

Pride and Prejudice (film)


Supplerende stof:

Introduction to Gothic Literature https://www.youtube.com/watch?v=873jPk9W05w

Lil Red Ridinghood (song from 1966)

Literary Criticism – Gender and Feminist criticism (Haka cykelsti - svarende til siderne i The English Handbook)

What are the Most Important Characteristics of Romanticism?

The English Handbook: The Romantic Period in  S.17-19

https://prowritingaid.com/romanticism-characteristics
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Relationships and love (Eksamen)

Forløbet har haft fokus på kønsroller, kærlighed og forventninger i parforholdet, både på godt og ondt. Eleverne har arbejdet med magtbalance og køn i parforholdet i forhold til Macbeth, hvor vi også har set på hvilken rolle overtro og religion spiller. Eleverne har fået en indføring i 1) hvad der kan have inspireret Shakespeare til at skrive Macbeth, 2) de universelle emner han tager op og 3) sproglige og lyriske virkemidler vist i sonetterne. Kønsrollerne og magtbalancen i parforholdet er også blevet belyst i en henholdsvis postmoderne og feministisk novelle.
Eleverne har kortvarigt arbejdet med postmoderne kritik og feministisk kritik i forhold til
"Love Doll: a Fabel" og "The Story of an Hour".  

Kernestof:

William Shakespeare: Macbeth Act One Scene Five (drama) in Unsex Me og MyShakespeare.com

Macbeth (film i uddrag)

William Shakespeare: Sonnet 130 (poem)

William Shakespeare: Sonnet18 (poem)

Kate Chopin: The Story of an Hour (short story), Wider Contexts

Joe R. Lansdale: Love Doll: A Fabel (short story)

Supplerende stof:

Introduktion til Shakespeare (læreroplæg)

The English Handbook: postmodernism and feminist Criticism Approach. s.

Hjemmesiden: https://myshakespeare.com/macbeth/act-1-scene-1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer