Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 22-f-HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Henrik Heinemeier, Thor Niels Fejerskov Jensen
Hold
22-f-HI (
22-f-HI
,
22-f-HI
,
22-f-HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden og middelalderen
Titel 2
Danmark i forandring
Titel 3
Truslen fra Vest
Titel 4
Fortidens Imperier
Titel 5
Europæisk middelalder & renæssance
Titel 6
Nyere tid
Titel 7
Ideologiernes Kamp
Titel 8
Danmark i Europa og verdenen
Titel 9
Folkedrab
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden og middelalderen
En gennemgang af Danmarks tilblivelse indtil reformationen, med særlig fokus på magtforhold og Danmarks overgang til kristendomen.
Kernstof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- hovedlinjer i Danmarks historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelse
- nationale konflikter
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
og følgende faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, herunder sammenhænge mellem den nationale og regionale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Indhold
Kernestof:
Historien om Danmark - Emne 1 - Vikingetiden.pdf
Kildekritik fra Historikerens øvebog.pdf
På hvilke måder var Kong Harald central ift. at gøre danerne kristne?Med hvilke kommunikationsform og med hvilke argumenter søgte konge Harald at skabe sig et solidt eftermæle?
Læs s. 9Adam af Bremen og Widukind om hvorfor danerne blev kristne.
I skal se dokumentaren Historien om Danmark - Vikingetid
Noteark til Historien om DK (3) Vikingetid.docx
Udfyld notearket og upload det under elevfeedback inden kl 1435, hvis ikke det er uploadet for man fravær.
Historien om Danmark - vikingetid
Vi gennemgår kort virtuel
1. Hvordan beskrives forløbet i dannelsen af nationen af henholdsvis Hal Koch og Erik Kjersgaard?
S. 10-11Den valgte kongeDen voldelige konge
Meme Generator - Imgflip
s. 2-3 + s. 10 Saxo forord
Historien om Danmark - Emne 2 - Tidlig Middelalder.pdf
Noteark til Historien om DK (4) Tidlig middelalder.docx
Historien om Danmark - Tidlig Middelalder - Feudalsystemet og vassalsystemet.pdf
Besvar spørgsmålene under Elevfeedback inden kl 1435 for at undgå fravær.I må max arbejder 3 sammen. Husk, at alle skal afleverer under elevfeedback, og skriv hvem i arbejder sammen med.God Arbejdslyst
Vi gennemgår jeres VU.
Læs s. 4-5 Valdemartiden og korstogsbevægelse
CFU-login til Ingemann og kongerækken
Se dokumentaren. (Jeg kan se på CFU om I har set den eller ej)Hvis I ikke har set den inden kl 16 får i fravær.
Læs. s. 8-9 -Saxo og Helmold om Rygens erobring.
læs s. 6-7 Afsnit "Med Lov skal land bygges" og "Den svækkede kongemagt"
Noteark til Historien om DK (5) Sen middelalder.docx
Historien om Danmark Tema 3 – senmiddelalder.pdf
læs s. 2-4, indtil Margrethe samler Norden
Kilde 1 s. 13-15
Vi gennemgår Kilde 1
Læs 4-9
Vi gennemgår jeres kilde.
Læs s. 10-12
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i forandring
En gennemgang af Danmarks udvikling fra reformationen frem til oplyst enevælde, med et fokus på magtforhold og hekseprocesserne i Danmark.
Kernstof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- hovedlinjer i Danmarks historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati og ligestilling i nationalt perspektiv
- stats- og nationsdannelse
- nationale konflikter
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Noteark til Historien om DK (6) Reformation og renæssance.docx
Historien om Danmark - Reformation og Renæssance
Se afsnittet og udfyld notearket.
Episode 01: "Vejr, sult og frygt" - Hekseforfølgelserne i Europa
Skriv de tre mærkeligste ting ned som i lærte af podcasten under elevfeedback
Kønsroller og trolddom i 16-t.pdf
Besvar Quizen (som tager udgangspunkt i podcasten fra igår) ,
Trolddomssag 1632.pdf
Renæssancen og chr IV.pdf
I skal lave en planche, der formidler de vigtigste pointer, fra jeres emne på et letforståelig og let ”huskbar” måde1. Det centrale er de faglige pointer, men I skal have små tegninger, illustrationer, bokse, figurer, tidslinjer eller lignende for at
Skærmbillede 2023-02-22 kl. 08.16.39.png
Canva
Historien om Danmark - Enevælde og oplysning
Noteark til Historien om DK (7) Enevælde og oplysning.docx
I skal have set dokumentaren inden Tirsdag d. 28/2 kl 8.05Upload jeres noteark under elevfeedback, så I undgår, at få fravær
Hvis I kan nå det må I gerne læse s. 2-4
Historien om Danmark Emne 5 – Enevælden & Oplysningstiden.pdf
Læs de to kilder bagerst i kompendie.
S. 3-10
Den danske enevælde - 22-f-HI.docx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Truslen fra Vest
I dette tema arbejder vi med Japan, Kina og Osmannerriget. Vi skal se nærmere på hvad disse tre vidt forskellige samfund havde til fælles – nemlig truslen fra de vestlige stormagter og udfordringerne ved at nye ideer om folkesuverænitet, sekularisering og nationalisme vandt frem.
Temaet belyser kernestofpunkterne om:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Politiske og sociale revolutioner
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Helt overordnet vil temaet forsøge, at besvare følgende overordnet problemstilling:
Hvordan blev Japan, Kina og Osmannerriget i 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet udfordret af Europa og Nordamerikas hastige modernisering? Og hvorfor fik mødet med den europæisk-amerikanske modernitet vidt forskellige konsekvenser for de tre samfund?
Indhold
Kernestof:
Troelsen, Truslen fra vest, november 2022.pdf
Læs Temaindledningen s. 2-7
Læs Kapitel 8.1 Japans. 8-14
timen er Virtuel. I skal besvare spørgsmålene under Elev feedback inden kl 17 fredag d. 14/4
Vi starter med at gennemgå jeres Virtuelle undervisning.
Skimt Kilder fra Meiji-Japan. Vi arbejder med dem i dag. I får også tid til at læse dem ordentlig igennem
Vi arbejder med The Last Samurai
Japanhistoriker om The Last Samurai.pdf
Gennemgå begreberne på s. 14Kan I forklare hinanden hvad hvert begreb betyder, og hvorfor begrebet er relevant?
Læs Kapitel 8.2 s. 15-22
lav en tidslinje, hvor i skal udpege de centrale processer og vendepunkter i Kinas historie i perioden. Husk, at argumentere for, hvorfor en begivenhed eller en proces er væsentlig.
Skyldes den manglende kinesiske modernisering:
Vi gennemgår spørgsmål fra sidst.
Kort intro til DHO
Det mundtlige forsvar DHO.pdf
Begrebsafklarer begreberne på s. 14 & 22
Kildesæt til Kinas historie i sidste halvdel af 1800-tallet.pdf
Kildekritik fra Historikerens øvebog.pdf
Vi arbejder med kildesættet om Kina.
Osmannerriget – forfald eller fornyelse?Læs s. 23-29 Kapitel 8.3
Bevar opgaven under opgaver.
Truslen fra Vest - sammenligning.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fortidens Imperier
Hvad skal man med et tema om Romerriget, de muslimske kalifater og det kinesiske kejserrige?
Temaet her er et forsøg på at tydeliggøre, at den førmoderne verden i høj grad var domineret af imperier, som havde en række fællestræk – om der også var væsentlige forskelle imperierne imellem. Fokus er på, hvordan hvert imperium opstod, hvordan de blev opretholdt, hvordan imperiedannelserne skabte grobund for fx økonomisk, teknologisk og kulturel udvikling, og hvordan de gik til grunde eller oplevede andre former for kollaps/tilbageslag.
Temaet giver særligt god mulighed for at belyse kernestofpunkter som forandringer i levevilkår, teknologi og produktion – herunder også tilbageslag. Statsdannelser samt styreformer og samfundsorganiseringer er også i centrum i forløbet. Kulturer og kulturmøder kan til en vis grad også belyses, fx agrarcivilisationer overfor ’barbarer’ og hestenomader, eller den muslimske verden overfor den kristne verden.
Problemstillinger:
Hvordan opstod fortidens imperier, hvordan udøvede de magt, hvorledes blev de præget af perioder med fremgang, hvordan blev fremgang afløst af tilbagegang og forfald, hvorfor og hvordan kollapsede imperier, og hvad fulgte efter sammenbrud?
Indhold
Kernestof:
Troelsen, Fortidens imperier, juli 2022.pdf
Læs s. 2-4
Yuval Noah Harari, Sapiens - en kort historie om menneskeheden, Lindhardt og Ringhof 2015, uddrag.pdf
Læs s. 5-7
Res Gestae Divi Augusti, 14. e.v.t., Uddrag.pdf
Det Gamle Rom - Supermagten
I skal bruge jeres unilogin til, at logge på.Jeg kan se om i har set filmen. Under Elevfeedback skal i skrive de 5 mest interessant ting fra dokumentaren.
Kildesæt - Det romerske imperium.pdf
Den gode problemstilling i historie.pptx
Den gode problemstilling til Eksamen.pdf
I skal have jeres Problemstillinger færdig, og være klar til at fremlægge dem.
Læs s. 7-11Uddyb og forklar begreberne i den blå boks på s. 11
Gennemgå kernebegreberne i de blå bokse på s. 11
Læs kapitel 2.2s. 12 - 16
Gennemgå begreberne to og to i den blå boks på s. 16.
Tidslinje
Lav en tidslinje over Roms historie fra 509 fvt. indtil Roms Sammenbrud.
Læs. kap 2.3 i kompendiet Fortidens imperier.Vi gennemgår jeres tidslinjer.
Omars Pagt.pdf
Ibn Fadlan om vikingernes skikke, ca. 922.pdf
Læs s. 23-27 – stop ved Hvornår og hvorfor begyndte islams intellektuelle nedtur?
Lav en grundig tidslinje over de begivenheder og strømninger, der nævnes fra s23 til
Læs s. 27-29
Argumenterer for hvornår og hvorfor begyndte islams intellektuelle nedtur?Inddrag alle tre forklaringer
Min søn er desværre syg. Jeg har lagt en opgave under elevfeedback, som i skal lave.
Vi starter med en hurtig gang repetition af sidste emne "Fortidens imperier"
Begrebs afklarer begreberne i den blå boks på side 16 og 22
læs s. 27-29 i Fortidens imperier
Shi Huangdis stentavle, 218 f.v.t..pdf
Det er individuelt
læs s. 30-36 i fortidens imperier
Jeg er desværre syg. Der er en opgave under elevfeedback i skal have lavet inden kl 16
Spørgsmål
Social udvikling over tid - tabel og figurer.pdf
Læs s. 37-43
Skærmbillede 2024-09-04 kl. 08.38.13.png
Læs s. 44-48
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 17,65
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Europæisk middelalder & renæssance
Hovedgrundlaget for læsning i dette emne var kapitlerne 3 & 5 i Fokus - kernestof i historie (1. udgave, Gyldendal). Holdet beskæftigede sig med udviklingslinjer i eur. MA i emnerne social struktur, kirken og fyrstemagt. Heri indgik skriftlige- og billedkilder.
To afsnit af "Historien om Danmark" blev vist for at illustrere sammenhæng mellem det nationale og det europæiske.
I renæssancen lå hovedvægten på det nybrud, som fandt sted i italienske bystaters økonomi, i kunst & arkitektur og i videnskab. Eleverne arbejdede i grupper med eksempler på renæssancens æstetik. Og til belysning af forbindelsen til moderne videnskab blev der læst tre breve og set en dokumentar om Tycho Brahe. Afsluttende blev ny politisk tænkning inddraget i form af et uddrag "Utopia".
Indhold
Kernestof:
Europæisk middelalder; sider: 95-120
fra: Fokus 1 - Fra antikken til reformationen
Historien om Danmark, afsnit 4: Tidlig middelalder; sider: 1-58
ca. 58 min.
H. Knighton: Den sorte død, 1348; sider: 93-95
Historien om Danmark, afsnit 5: Sen middelalder; sider: 1-58
ca. 58 min.
Fra Fokus 1: Renæssancen, kap. 5; sider: 156-176
Tycho Brahe (i serien Store da. videnskabsfolk); sider: 1-30
Tekster om renæssancen; sider: 146-148, 151-152
fra:
Thomas Moore - Utopia (uddrag); sider: 78-80
Supplerende stof:
Europæiske middelalder - Fra fokus 1.pdf
Europæisk middelalder 1.docx
Aarhus Domkirke - del 1 - kirken
Historien om Stubber Kloster
MA s. 101-105.docx
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Vi starter med at tale om Grundtvigs tekst s. 113
Miniforedrag - Feudalisme i Danmark
Arbejdsark i 22-f.docx
Bestem materialet - 22-f Middelalder.docx
Haderslev i middelalderen.jpg
Middelalderen i Haderslev Kommune | lex.dk – Trap Danmark
Gamle Danske Sange: Hr. Oluf han rider så vide om land
H. Knighton Den sorte Død.pdf
Noteark til Historien om DK (5) Sen middelalder.docx
Fra Focus 1 Kapitel om renæssance.pdf
Miniforedrag - Renæssancen i Danmark
Renæssancen Fokus 156-160 + Mirandola.docx
Forløb om renæssancen.docx
Romansk og gotisk stil.pdf
Romanske og gotiske kirker.docx
Renæssance - Bykultur & humanisme.docx
Renæssancen - verdenshistorie
22-f.jpg
Kunst- og bygningsværker i renæssancen - Gruppearbejde i 22-f.docx
renaissance trade map.pdf
Renæssance & videnskabOCR.pdf
Arbejdsopgaver til Bacon & Galilei.doc
Renæssance - bygninger i Italien & Danmark.docx
Thomas Moore Utopia (uddrag).pdf
Quiz til emnet renæssance og reformation, 4. udgave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nyere tid
Emnet omfatter perioden fra reformationen til industrialiseringen. På gruppebasis arbejdede holdet med Overblik (Gyldendal, 2005) og med udvalgte kilder, som belyste opdagelser, religiøse forhold, kolonihandel og styreformer. Kilderne ses i dokumentet Gruppearbejde om Nyere Tid. Der blev fremlagt i skriftlig og mundtlig form.
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde om nyere tid i 22-f-HI.docx
OVERBLIK - Verdenshistorie i korte træk - blå; sider: 90-119
Den amerikanske uafhængighedserklæring; sider: 1-3
Supplerende stof:
Hertug Hans Kirke | Haderslev Domprovsti
The Aztecs Constructed This Tower Out of Hundreds of Human Skulls
Amerikansk uafhængighedserklæring.doc
Lille historieprøve i 22-f.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ideologiernes Kamp
Indhold
Kernestof:
Lars Andersen, Hans Branner, Lene Feld..: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal; sider: 9-19
Ideologiernes Kamp tabel.docx
Kilder til Verdenshistorie - Ideologiernes tid Eksamenssæt.pdf
Den gode problemstilling til Eksamen.pdf
Prøveeksamen i historie.
Prøveeksamen
Den gode problemstilling i historie.pptx
Kold krig tidslinie - Nyeste.pptx
Ideologiernes Kamp - Prøveeksamen 22-f.pdf
I skal aflevere jeres 2 problemstillinger og svar på disse under elevfeedback inden Fredag kl 23:00
Vi gennemgår jeres problemstillinger fra VU
Hvilke årsager var skyld i, at verdenen endte med at blive delt i en vestlig og østlige del?Her kan man tag udgangspunkt i bilag 1, 2 og 3Hvordan fremlægger og formidler Sovjetunionen deres version af historien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Danmark i Europa og verdenen
Forløbet har fokus på Danmarks udenrigspolitiskerolle i EU og verdenen, samt EF/EUs udvikling.
Med et fokus på den danske udenrigspolitik fra mellemkrigstiden til den kolde krig og til den aktivistiske udenrigspolitik efter murens fald og 9/11.
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- demokrati i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Lars Andersen, Hans Branner, Lene Feld..: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal; sider: 135-158, 163-175
Skema til kilde 1+2+3.docx
9 april 1940
Fokus 3 - Danmarks Internationale placering.pdf
Kilde 4+5+6Lav 2 problemstillinger
Vi gennemgår jeres problemstillinger
Problemstilling
Juleafslutning med Julekahoot
Europæisk Integration - kapitel 6.pdf
Europæisk Integration - efter 2005.pdf
Danmark i Europa og verdenen i prøveksamen.pdf
I har modulet til at lave 2 problemstillinger til eksamenssættet og besvarer det med stikord. I skal uploade jeres besvarelse under elevfeedback inden fredag kl 18:00
God arbejdslyst
Den gode problemstilling til Eksamen.pdf
Vi arbejder med jeres eksamensproblemstillinger
https://imgflip.com/memegenerator
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Folkedrab
Forløbet har haft fokus på folkedrab, hvor vi har arbejdet med Stantons 10 stadier i forhold til folkedrab og vi har ligeledes haft fokus på udviklingen af menneskerettighederne i samme periode.
Klassen blev delt i mindre grupper, hvor de hver gruppe fik et folkedrab de kunne gå i dybden med, og videreformidle.
Som afslutning så vi "The Act of Killing" med et fokus på gerningsmændene.
Kernestofpunkter:
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
220602-Historie-A---stx--august-2022.pdf
Skærmbillede 2025-02-03 kl. 08.15.28.png
Lars Andersen, Hans Branner, Lene Feld..: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal; sider: 107-121
Fokus 3 - Menneskerettigheder.pdf
Skriv de 10 vigtigste pointer fra teksten, og begrund
s.2-8
Folkdrab.pdf
Læs s. 10-16Løs opgaven under elevfeedback inden kl 16, for at undgå fravær.
Læs side 14-25Besvar arbejdspørgsmålene til kilde 2 + 3
Læs s. 27-32
Opgave
Hej alleMin søn er desværre blevet syg.Derfor skal i brugen modulet, på at lave en video, hvor i optager jeres powerpoint.I kan bruge Quicktime, og bruge skærm optagelse.
Sådan laver du skærmoptagelse med quicktime på Mac
I skal have uploadet og delt videoen inden torsdag kl 22.00 på onedrive med mig.Hvis I har nogen spørgsmål, så skriv til mig på lectio.
God arbejdslyst og påske.
Vi ser Joshua Oppenheimers "The Act of Killing"
Vi ser Joshua Oppenheimers "The Act of Killing" færdig
The Act of Killing
Min søn er desværre syg, så I skal bruge modullet på at se filmen færdig. Vi er nået 54 minutter ind.Besvar spørgsmålene under elevfeedback inden kl 22, for at undgå fravær.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56364688716", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56364688716", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56364688716" }