Holdet 22-f-HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Henrik Heinemeier, Thor Niels Fejerskov Jensen
Hold 22-f-HI (22-f-HI, 22-f-HI, 22-f-HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden og middelalderen
Titel 2 Danmark i forandring
Titel 3 Truslen fra Vest
Titel 4 Fortidens Imperier
Titel 5 Europæisk middelalder & renæssance
Titel 6 Nyere tid
Titel 7 Ideologiernes Kamp
Titel 8 Danmark i Europa og verdenen
Titel 9 Folkedrab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden og middelalderen

En gennemgang af Danmarks tilblivelse indtil reformationen, med særlig fokus på magtforhold og Danmarks overgang til kristendomen.

Kernstof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- hovedlinjer i Danmarks historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelse
- nationale konflikter
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

og følgende faglige mål:

- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, herunder sammenhænge mellem den nationale og regionale udvikling

– dokumentere viden om forskellige samfundsformer

– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid

– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.

– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmark i forandring

En gennemgang af Danmarks udvikling fra reformationen frem til oplyst enevælde, med et fokus på magtforhold og hekseprocesserne i Danmark.

Kernstof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- hovedlinjer i Danmarks historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati og ligestilling i nationalt perspektiv
- stats- og nationsdannelse
- nationale konflikter
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Truslen fra Vest

I dette tema arbejder vi med Japan, Kina og Osmannerriget. Vi skal se nærmere på hvad disse tre vidt forskellige samfund havde til fælles – nemlig truslen fra de vestlige stormagter og udfordringerne ved at nye ideer om folkesuverænitet, sekularisering og nationalisme vandt frem.

Temaet belyser kernestofpunkterne om:

Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Politiske og sociale revolutioner
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Helt overordnet vil temaet forsøge, at besvare følgende overordnet problemstilling:


Hvordan blev Japan, Kina og Osmannerriget i 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet udfordret af Europa og Nordamerikas hastige modernisering? Og hvorfor fik mødet med den europæisk-amerikanske modernitet vidt forskellige konsekvenser for de tre samfund?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fortidens Imperier

Hvad skal man med et tema om Romerriget, de muslimske kalifater og det kinesiske kejserrige?

Temaet her er et forsøg på at tydeliggøre, at den førmoderne verden i høj grad var domineret af imperier, som havde en række fællestræk – om der også var væsentlige forskelle imperierne imellem. Fokus er på, hvordan hvert imperium opstod, hvordan de blev opretholdt, hvordan imperiedannelserne skabte grobund for fx økonomisk, teknologisk og kulturel udvikling, og hvordan de gik til grunde eller oplevede andre former for kollaps/tilbageslag.

Temaet giver særligt god mulighed for at belyse kernestofpunkter som forandringer i levevilkår, teknologi og produktion – herunder også tilbageslag. Statsdannelser samt styreformer og samfundsorganiseringer er også i centrum i forløbet. Kulturer og kulturmøder kan til en vis grad også belyses, fx agrarcivilisationer overfor ’barbarer’ og hestenomader, eller den muslimske verden overfor den kristne verden.

Problemstillinger:
Hvordan opstod fortidens imperier, hvordan udøvede de magt, hvorledes blev de præget af perioder med fremgang, hvordan blev fremgang afløst af tilbagegang og forfald, hvorfor og hvordan kollapsede imperier, og hvad fulgte efter sammenbrud?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 17,65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Europæisk middelalder & renæssance

Hovedgrundlaget for læsning i dette emne var kapitlerne 3 & 5 i Fokus - kernestof i historie (1. udgave, Gyldendal). Holdet beskæftigede sig med udviklingslinjer i eur. MA i emnerne social struktur, kirken og fyrstemagt. Heri indgik skriftlige- og billedkilder.
To afsnit af "Historien om Danmark" blev vist for at illustrere sammenhæng mellem det nationale og det europæiske.
I renæssancen lå hovedvægten på det nybrud, som fandt sted i italienske bystaters økonomi, i kunst & arkitektur og i videnskab. Eleverne arbejdede i grupper med eksempler på renæssancens æstetik. Og til belysning af forbindelsen til moderne videnskab blev der læst tre breve og set en dokumentar om Tycho Brahe. Afsluttende blev ny politisk tænkning inddraget i form af et uddrag "Utopia".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyere tid

Emnet omfatter perioden fra reformationen til industrialiseringen. På gruppebasis arbejdede holdet med Overblik (Gyldendal, 2005) og med udvalgte kilder, som belyste opdagelser, religiøse forhold, kolonihandel og styreformer. Kilderne ses i dokumentet Gruppearbejde om Nyere Tid. Der blev fremlagt i skriftlig og mundtlig form.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmark i Europa og verdenen

Forløbet har fokus på Danmarks udenrigspolitiskerolle i EU og verdenen, samt EF/EUs udvikling.

Med et fokus på den danske udenrigspolitik fra mellemkrigstiden til den kolde krig og  til den aktivistiske udenrigspolitik efter murens fald og 9/11.

Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- demokrati i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Folkedrab

Forløbet har haft fokus på folkedrab, hvor vi har arbejdet med Stantons 10 stadier i forhold til folkedrab og vi har ligeledes haft fokus på udviklingen af menneskerettighederne i samme periode.

Klassen blev delt i mindre grupper, hvor de hver gruppe fik et folkedrab de kunne gå i dybden med, og videreformidle.

Som afslutning så vi "The Act of Killing" med et fokus på gerningsmændene.


Kernestofpunkter:
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer