Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Morten Mahler Eriksen
|
Hold
|
22-f-id (22-f-id, 22-f-id, 22-f-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Badminton
I forløbet arbejder vi med at flytte modspilleren frem og tilbage på banen. Vi spiller kun på halv bane. Vi har arbejdet med korrekt benarbejde, så man kommer i rigtig position inden slaget, samt specielt albuens position inden afvikling af slagene.
Primære faglige mål:
- Rimelig beherskelse af de nævnte slag, samt benarbejde
- Indgå i og opnå forståelse for egen og andre roller i forskellige samarbejdsrelationer - taktisk forståelse af slagvalg
Sekundær faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor kreative bevægelser og træning generelt
- Opnå kropsbevidsthed
Følgende slag er pensum:
- Kort serv
- clear
- smash
- drop
- lop
- netdrop
- korte opsamlinger fra smash
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Cricket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF3 med engelsk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans - vals vs cha cha cha
Forløbet har haft fokus på de faglige mål med udgangspunkt i grundtrinnet og dets variationer. Eleverne har danset 2 og 2. Der har været fokus på de dansespecifikke udtryk ift. forflytning af tyngdepunkt og holdning. Der er ligeledes fokus på at udføre trinene i takt til musikken. Eleverne skal kunne sammensætte flere variationer af grundtrinnet i kortere sekvenser.
De primære faglige mål:
• Beherskelse af grundtrin og variationer heraf i henholdsvis cha cha cha og engelsk vals
• Rimelig beherskelse af kropsudtrykket i cha cha cha og engelsk vals
• At kunne indgå i og forstå egne og andres roller i dansen (herre og dame-rollen)
De sekundære faglige mål:
• Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor kreative bevægelser og træning generelt.
• Opnå øget kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
Primære faglige mål:
- Beherskelse med korrekt greb og batføring af serv, returnering, dink. Fokus på benstilling og vægtoverføring ved gennemsving.
- Rimelig beherskelse med korrekt greb og batføring af drop og flugtning. Fokus på benstilling og vægtoverføring ved gennemsving
- Rimelig beherskelse af taktisk forståelse ved placering på banen - undgå "no mans land", samt at søge mod nettet, når muligheden byder sig.
- Rimelig beherskelse af kortere slagserier bestående af serv, returnering, 3. slaget, flugtning og drop
Sekundær faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor 3-mod-3 basketball
- Opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Charleston til hip hop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Parkour
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56364716471",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56364716471",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56364716471"
}