Holdet 23-h-DA3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Iben Schou Simonsen, Ise Karen Louise Duus Hansen
Hold 23-h-DA3 (23-h-DA3, 23-h-DA3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Forløb 1 - Sproghandlinger
Titel 3 Forløb 2 - Ungdom og identitet (VÆRKx2)
Titel 4 Forløb 3 - Printreklamer, kampagne- og reklamefilm
Titel 5 Forløb 4 - Oplysningstid (VÆRK)
Titel 6 Forløb 5 - Kvinderoller i litt. del 1(VÆRK x 2)
Titel 7 Forløb 6 - Argumentation og retorik
Titel 8 Praktikforløb (værk)
Titel 9 Forløb 7 - Kvinderoller i litteraturen del 2
Titel 10 Forløb 8 - Levende billeder og dokumentar (VÆRK)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

I introforløbet er der arbejdet med tekstbegrebet: Hvad er en tekst og hvilke tekster arbejder vi med i dansk? Eleverne er her blevet præsenteret for de tre kerneområder i dansk og har åbnet op til teorier og forskellige analytiske værktøjer.

Tekstmateriale:
- At skrive (Fra Dansk på ny (2017), Systime og Dansklærerforeningens Forlag)
- Emil Årestrup: "Angst"
- Per är Lagerkvist: "Ångest", 1916
- Pia Juul: "Jeg ville heller ikke det jeg ville", fra En død mands nys, 1993
- Christina Hesselholdt: ”Månestrålesofaen” fra Hovedstolen, 1998
- Hvad er en tekst? (Fra “Begreb om Dansk”, Systime)
- Ernest Hemmingway: "Barnesko sælges / Aldrig brugt"
- Marianne Larsen: "Soldaterfamilie"

Vægtning: 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1 - Sproghandlinger

Eleverne har i dette forløb arbejdet med sproghandlinger i forskellige teksttyper: skønlitteratur, chatfora, reality m.m.

Tekstmateriale:
Udleveret kompendie om sproghandlinger - herunder samtaleprincipper (Jann Scheuer: Sproghandlinger. Dansklærerforeningen, 2009), facework, undertekst og sproghandlinger: informerende, regulerende og selvfremstillende. Desuden er der i dette forløb blevet inddraget teori og materiale om almen sprogforståelse: forskellige former for -lekter, sociolingvistik, kodeskift m.m.
- Pia Quist: Hvem taler københavnsk? Weekendavisen, 1. januar 2007.
- Kampen om sproget: Dagligdagens mange sprog (DR2, 2011)
- Helle Helle: "En stol for lidt"
- Klip fra Paradise Hotel 2010: skænderi mellem Marie og Ceilie (samt transkribtion)
- Sketch: Rytteriet: "Erik og Else - Rosé"
- Selvvalgte profilopdateringer på Facebook
- HF skriftligt eksamenssæt maj 2010
- Kortfilm: Dennis, Mads Matthiesen, 2007


Vægtning 10%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Månestrålesofaen 28-08-2023
Sproghandlinger i Helle Helles "En stol for lidt" 29-09-2023
Et dejligt sted 08-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2 - Ungdom og identitet (VÆRKx2)


I dette forløb har eleverne arbejdet med analyse og fortolkning af skønlitteratur med udgangspunkt i et overordnet tema om ungdom og identitet. Eleverne har både arbejdet med identitetsteori, noveller, en serie og digte.

Tekstmateriale:
- Hvad er identitet, https://samfundsfag-fe.ibog.gyldendal.dk
- Identitet, Psykologiens Veje, Systime iBog (teori: Erik H. Erikson)
- Frigørelse fra forældrene, Psykologiens Veje, Systime iBog (teori: Erik H. Erikson)
- Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv, 1956 (VÆRK)
Herunder særligt: Håndbold, Værtshus og Universitet, for at blive ved temaet for forløbet.
- Jacob Ejersbo: Sushi Sunshine, Superego, 2000
- Jacob Ejersbo: Blomster, Superego, 2000
- SKAM, NRK, sæson 4, 2017 (VÆRK)
Vægtning 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3 - Printreklamer, kampagne- og reklamefilm

I første del af forløbet har fokus været på trykte reklamer, hvor de i 2. del har arbejdet med kampagnefilm og levende billeder. Eleverne har i dette forløb genopfrisket mange af de værktøjer, som de har arbejdet med i forbindelse med sproghandlinger og samtidig påbegyndt arbejdet med argumentation. Desuden har de hovedsageligt arbejdet med multimodale tekster i forbindelse med fx reklamer. Eleverne har selv brandet og produceret multimodale tekster i form af trykte reklamer.

Tekstmateriale:
- div. trykte reklamer: imageannoncer, produktannoncer, lancering af nyhed, kommercielle og ikke-kommercielle reklamer, viralkampagner, kampagnefilm
- udl. kompendium om reklamer og medier
- Dokumentar: Danske Mad Men, sæson 2, episode 6: Cowey (2012), DR2
- Med dokumentaren om Cowey  som udgangspunkt eleverne har selv brandet og produceret en trykt reklame med udgangspunkt i produktbeskrivelsen: Tang som snack
- Teori om kampagne- og reklamefilm (udleveret kompendie).
Begreber: Lyrisk, narrativ og oplysende kampagnefilm; Kommerciel/ikke kommerciel kampagne; i forbindelse med den oplysende kampagne: Voice-over formatet/voice-over plus formatet/presentér formatet/testimonial formatet; Lineære fortælling: Storytelling vs. ikke-lineære fortælling: Collage; Setup og pay off;
- Laswells kommunikationsmodel
- Aida-modellen
- Filmiske virkemidler

Kampagne- og reklamefilm til analyse:

Landbrug og fødevarer - Der er et yndigt land

Klimademo 60 sek - Batterier skal til genbrug

Kræftens Bekæmpelse: Solarium og modermærkekræft

Sundhedsstyrelsen: Bliv hjemme

Budweiser Clydesdale Puppy Love Super Bowl 2014 Commercial

Ørsted: Act now

Arla Lærkevang: Friskhed

Spies: Do it for Denmark


Vægtning 10%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SKAM analyse 15-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4 - Oplysningstid (VÆRK)

I dette lille forløb er eleverne blevet introduceret til Oplysningstiden med Jeppe på Bjerget som værklæsning. Eleverne har arbejdet med dramaet kreativt. De har lavet et skriftligt forslag til akt 2 1. scene, men hvor baronen er i Jeppes seng. Opgaven lød på: Opstil det som var det et drama – I må enten følge den oprindelige sproglige stil ELLER gøre det stikmodsat og bruge et ekstremt moderne sprog.

Materiale:

- An Experiment on a Bird in the Air Pump, Joseph Wright, 1768
- Jeppe på Bjerget, Ludvig Holberg, 1722
- Jeppe på Bjerget, Kasper Rostrup, 1981

vægtning 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5 - Kvinderoller i litt. del 1(VÆRK x 2)


I dette forløb er der primært trænet litteraturanalyse. Eleverne har fået udlevet et kompendium med tekster fra romantikkens begyndelse og frem til i dag, så de har derfor fået et litteraturhistorisk overblik over perioderne fra 1800 til i dag. Fælles for alle tekster er kvindens rolle - så hele forløbet har kredset om samme tematik: hvordan skildres kvindens rolle, og hvilken betydning har de for fortællingens fremdrift.
Forløbet har været lærerstyret indtil det folkelige gennembrud og alle tekster er blevet læst og behandlet fælles i klassen.

Tekster:
- Ebbe Skammelsøn, folkevise
- H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
- Adam Oehlenschlager (1779-1850): Raad til unge Ægtemænd, offentliggjort første gang i Ekstra
Bladet mandag d. 4. maj 1970
- NFS Grundtvig (1783-1872): Det er så yndigt at følges ad, 1855
- Steen Steensen Blicher (1782-1848): Sildig opvågnen, 1828 (VÆRK)
- Herman Bang (1857-1912): Frøkenen, 1883
- Henrik lbsen (1828-1906): Et dukkehjem, 1879 (VÆRK)
- Henrik Pontoppidan (1857-1943): Ane Mette, 1887
- Martin Andersen Nexø (1869-1954): Lønningsdag, 1900
-Johannes V Jensen (1873-1950): Bol, 1910
- Tom Kristensen (1893-1974): En nat i Berlin, 1921
- Karen Blixen (1885-1962): uddrag af Skibsdrengens fortælling, 1942
- Martin A Hansen (1909-1955): Paradisæblerne, 1953
- Peter Seeberg (1925-1999): Patienten, 1962
- Helle Helle (1965-): Sit eget system, 1996
- Nikoline (1987-): Sut min klit, 2018
-Tine Høegh: Simple Feast, fra Coronamonologerne, 2020
- Rasmus Seebach: Øde ø, fra Ingen kan love dig i morgen, 2013 (som perspektivtekst til  Tine Høeghs novelle)

Vægtning 20% samlet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Germand Gladensvend 09-04-2024
Sildig opvaagnen 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6 - Argumentation og retorik

Eleverne har i starten af dette forløb genopfrisket deres viden og sproghandlinger m.m., da de danner udgangspunktet for dette forløb om argumentation. Eleverne har derfor i dette forløb udvidet deres begrebsapparat med argumentationsrelaterede begreber: Toulmins argumentationsmodel, appelformer, argumentationstyper, Ciceros pentagram, stilistiske virkemidler, fiskemodellen m.m.

Tekstmateriale:
- Kompendium med introduktion til:
Appelformer, argumentation, at redegøre, at diskutere, at debattere. Som træning af ovenstående har eleverne arbejdet med:
Hjerpe, Jannie: Hæv afgifterne på alkohol, og lav fælles regler om, hvornår de unge må drikke, Information, 30.juli 2019
- udleveret materiale om argumentation fra Peter Heller Lützen: "Argumentation", Det sproglige i dansk, Dansklærerforeningen
- Div. øvelsessætninger og små artikler
- Politiets optagelsesprøve 2023
- Bono: Tale ved Labours årskonference 29. september 2004 i Brighton, Retorik Magasinet juni 2006
- Statsministerens nytårstale 2020/2021
- Dronningens nytårstale 2020/2021
- Jakob Ellemann Jensens tale ved Venstres landsmøde 2021
- Schauser, Søren og Nanna Jakobsgaard: Sproglig opsang skiller vandene, Fredag den 6. marts 2015, www.b.dk

Vægtning 15%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentation - Politiets optagelsesprøve 22-08-2024
Politiets optagelsesprøve - genaflevering 07-09-2024
Hæv afgifterne på alkohol..... 11-10-2024
Praktikopgave 08-11-2024
Retorik 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Praktikforløb (værk)

Eleverne har I forbindelse med deres praktikforløb beskæftiget sig med deres "drømmejob". I den forbindelse har de arbejdet med en større skriftlig stil, hvor de har taget udgangspunkt i deres drømmejobs uddannelse og læst den dertilhørende hjemmeside som værk og udtømt den for information.

Opgavens ordlyd:

Du skal finde oplysninger om din drømmeuddannelse og uddannelsessted og formidle din viden til en, som har samme drøm som dig, men som ikke kender til uddannelsen eller uddannelsesstedet. Du skal men andre ord sælge/præsentere uddannelsen til andre, der står i samme situation som dig.

Tekster til opstart på praktikfoløbet:
- Jens Vejmand, Jeppe Aakjær (1905)
- uddrag af Føtextøsen, Lone Aburas (2009)

Vægtning 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 7 - Kvinderoller i litteraturen del 2

Se forløb #5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 14-02-2025
Terminsprøve 25-02-2025
Bo`l 10-03-2025
Genaflevering af terminsprøve 23-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 8 - Levende billeder og dokumentar (VÆRK)

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentaren som genre og herunder genopfrisket filmiske virkemidler.
Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for forskellige dokumentargenrer.
Eleverne har desuden arbejdet ud fra 5 kriterier til ikke at blive snydt af en dokumentar - herunder filmiske virkemidler.

Materiale:
- Kompendium med de filmiske virkemidler. Herunder mere specifikt: billedbeskæring, perspektiv, lyd, klipning, klipperytme.
- Begrebsboks: Dokumentartyper (Observerende dokumentar, autoritative dokumentar og deltagende dokumentar), Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen, Systime
- Den iscenesatte virkelighed, Systime iBog, Copyright forfatterne og Systime A/S 2021
- Sådan undgår du at blive snydt, når du ser dokumentarfilm, videnskab.dk, 2018
Dokumentar:
- De vaccinerede piger, TV2, 2015 (VÆRK)
- Klip fra Blok på bistand, DR1, 2014

Vægtning 5%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøveeksamen 05-05-2025
Analyserende artikel: Isolation 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer