Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 23-h-DA3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Iben Schou Simonsen, Ise Karen Louise Duus Hansen
Hold
23-h-DA3 (
23-h-DA3
,
23-h-DA3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introforløb
Titel 2
Forløb 1 - Sproghandlinger
Titel 3
Forløb 2 - Ungdom og identitet (VÆRKx2)
Titel 4
Forløb 3 - Printreklamer, kampagne- og reklamefilm
Titel 5
Forløb 4 - Oplysningstid (VÆRK)
Titel 6
Forløb 5 - Kvinderoller i litt. del 1(VÆRK x 2)
Titel 7
Forløb 6 - Argumentation og retorik
Titel 8
Praktikforløb (værk)
Titel 9
Forløb 7 - Kvinderoller i litteraturen del 2
Titel 10
Forløb 8 - Levende billeder og dokumentar (VÆRK)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introforløb
I introforløbet er der arbejdet med tekstbegrebet: Hvad er en tekst og hvilke tekster arbejder vi med i dansk? Eleverne er her blevet præsenteret for de tre kerneområder i dansk og har åbnet op til teorier og forskellige analytiske værktøjer.
Tekstmateriale:
- At skrive (Fra Dansk på ny (2017), Systime og Dansklærerforeningens Forlag)
- Emil Årestrup: "Angst"
- Per är Lagerkvist: "Ångest", 1916
- Pia Juul: "Jeg ville heller ikke det jeg ville", fra En død mands nys, 1993
- Christina Hesselholdt: ”Månestrålesofaen” fra Hovedstolen, 1998
- Hvad er en tekst? (Fra “Begreb om Dansk”, Systime)
- Ernest Hemmingway: "Barnesko sælges / Aldrig brugt"
- Marianne Larsen: "Soldaterfamilie"
Vægtning: 5%
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Husk at have jeres nye hæfter og mapper med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 1 - Sproghandlinger
Eleverne har i dette forløb arbejdet med sproghandlinger i forskellige teksttyper: skønlitteratur, chatfora, reality m.m.
Tekstmateriale:
Udleveret kompendie om sproghandlinger - herunder samtaleprincipper (Jann Scheuer: Sproghandlinger. Dansklærerforeningen, 2009), facework, undertekst og sproghandlinger: informerende, regulerende og selvfremstillende. Desuden er der i dette forløb blevet inddraget teori og materiale om almen sprogforståelse: forskellige former for -lekter, sociolingvistik, kodeskift m.m.
- Pia Quist: Hvem taler københavnsk? Weekendavisen, 1. januar 2007.
- Kampen om sproget: Dagligdagens mange sprog (DR2, 2011)
- Helle Helle: "En stol for lidt"
- Klip fra Paradise Hotel 2010: skænderi mellem Marie og Ceilie (samt transkribtion)
- Sketch: Rytteriet: "Erik og Else - Rosé"
- Selvvalgte profilopdateringer på Facebook
- HF skriftligt eksamenssæt maj 2010
- Kortfilm: Dennis, Mads Matthiesen, 2007
Vægtning 10%
Indhold
Kernestof:
Husk at have jeres nye hæfter og mapper med
Hav læst novellen "Månestrålesofaen" ekstra grundigt til i dag.
I modulet i dag skal I arbejde på egen hånd. Jeres opgave bliver som følgende:1) Find det nye kompendium frem, som I fik udleveret i tirsdags og slå op på side 3.2) Læs om sociolekt og kodeskift.3) Lav opgaven nederst på side 3 og 4. Her skal I læse
Ise er syg - husk at alle jer fra q-klassen skal til fotograf :-)
Til i dag skal I have læst om samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og facework. I skal kunne definere alle 3 begreber og forklare, hvad de går ud på, og hvilken rolle begreberne spiller i en kommunikationssituation. HAV taget NOTER enten i dit
Rytteriet - rødvin og hvidvin = rosé
Lektier til i dag: hav stadig styr på de tre begreber fra i fredags: Samarbejdsproncippet, høflighedsprincippet og facework. Havde du IKKE læst det til i dag og taget noter i dit hæfte eller i materialet, så har du gjort det til i dag. Desuden skal d
PLADSPLAN NR 2 23h dansk.docx
I denne uge skal du arbejde med følgende skriftlige aflevering i alle 3 moduler. Opgaven skal være afleveret på fredag inden 15.15 for ikke at få fravær for alle 3 moduler. Du skal aflevere under opgaver på Lectio!
Hav til i dag læst "Et dejligt sted". I dag begynder vi med skriveprocessen.
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Hav øvet jer på ordklasserne - se evt den lille film fra i går igen og igen. (Se link i gårsdagens modul). Ha desuden jeres 3 sætninger klar til gennemgang.
I skal til i dag have øvet ordklasserne - på dansk OG latin. I skal også have trænet verbernes tempusformer (tid) - på dansk OG latin. Og til slut skal I også have lavet opgaverne 1-4 til verberne.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Månestrålesofaen
28-08-2023
Sproghandlinger i Helle Helles "En stol for lidt"
29-09-2023
Et dejligt sted
08-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 2 - Ungdom og identitet (VÆRKx2)
I dette forløb har eleverne arbejdet med analyse og fortolkning af skønlitteratur med udgangspunkt i et overordnet tema om ungdom og identitet. Eleverne har både arbejdet med identitetsteori, noveller, en serie og digte.
Tekstmateriale:
- Hvad er identitet,
https://samfundsfag-fe.ibog.gyldendal.dk
- Identitet, Psykologiens Veje, Systime iBog (teori: Erik H. Erikson)
- Frigørelse fra forældrene, Psykologiens Veje, Systime iBog (teori: Erik H. Erikson)
- Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv, 1956 (VÆRK)
Herunder særligt: Håndbold, Værtshus og Universitet, for at blive ved temaet for forløbet.
- Jacob Ejersbo: Sushi Sunshine, Superego, 2000
- Jacob Ejersbo: Blomster, Superego, 2000
- SKAM, NRK, sæson 4, 2017 (VÆRK)
Vægtning 10%
Indhold
Kernestof:
PLADSPLAN 23hda nr. 4.docx
Lektie til i dag: I skal have læst om "Frigørelse fra forældrene" side 7 i vores "ungdom og identitet"-kompendium.
PLADSPLAN 23hda nr. 5.docx
Personkarakteristik eksempel.docx
Lektie til i dag: I skal have læst novellen "Blomster" færdig. I skal have taget gode noter (til personkarakteristik af hovedpersonen) enten direkte i teksten eller i jeres hæfter. Disse noter er afgørende for at kunne løse opgaven i dag.
Vi samler op på Blomster og skal så i gang med en omgang sushi....
Mere Sushi
Pladsplan nr. 1 lokale 63.docx
Vi mødes i lokale 43, hvor vi skal tjekke fravær. Det er vigtigt at I er der præcis 08.05, for vi skal skynde os i Idrætscentret til fællesarrangement :) Vi går sammen derover, og vi skal sidde samlet på de pladser, der er angivet til os.
Gruppe 1
Til i dag skal I have færdiggjort jeres opgave fra i tirsdags. Var du ikke til modulet, så er det din opgave at henvende dig til mig, så du får en opgave! I SKAL være klar til at kunne fremlægge for nogen, der ikke har samme opgave som dig.
I dette modul skal I arbejde videre med jeres komparative analyse, der snart skal afleveres :-)
Vi skal se videre i dag - sørg for at have skrevet resume af de to første afsnit. Så husk at have arbejdskompendiet med.
I skal aflevere jeres komparative opgaver i morgen. Så I får modulet i dag til at skrive videre på jeres opgave/skrive den færdig.
Vi har i dag set afsnit 5 og 6. Har I misset nogen af de forrige, så kan I indhente dem på linket nedenunder.
Sørg for at have skrevet noter til alle de 6 første afsnit, vi har set. Dem vil Iben og jeg nemlig gerne se i dag :-)
Hav alle jeres noter til de foregående afsnit med :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 3 - Printreklamer, kampagne- og reklamefilm
I første del af forløbet har fokus været på trykte reklamer, hvor de i 2. del har arbejdet med kampagnefilm og levende billeder. Eleverne har i dette forløb genopfrisket mange af de værktøjer, som de har arbejdet med i forbindelse med sproghandlinger og samtidig påbegyndt arbejdet med argumentation. Desuden har de hovedsageligt arbejdet med multimodale tekster i forbindelse med fx reklamer. Eleverne har selv brandet og produceret multimodale tekster i form af trykte reklamer.
Tekstmateriale:
- div. trykte reklamer: imageannoncer, produktannoncer, lancering af nyhed, kommercielle og ikke-kommercielle reklamer, viralkampagner, kampagnefilm
- udl. kompendium om reklamer og medier
- Dokumentar: Danske Mad Men, sæson 2, episode 6: Cowey (2012), DR2
- Med dokumentaren om Cowey som udgangspunkt eleverne har selv brandet og produceret en trykt reklame med udgangspunkt i produktbeskrivelsen: Tang som snack
- Teori om kampagne- og reklamefilm (udleveret kompendie).
Begreber: Lyrisk, narrativ og oplysende kampagnefilm; Kommerciel/ikke kommerciel kampagne; i forbindelse med den oplysende kampagne: Voice-over formatet/voice-over plus formatet/presentér formatet/testimonial formatet; Lineære fortælling: Storytelling vs. ikke-lineære fortælling: Collage; Setup og pay off;
- Laswells kommunikationsmodel
- Aida-modellen
- Filmiske virkemidler
Kampagne- og reklamefilm til analyse:
Landbrug og fødevarer - Der er et yndigt land
Klimademo 60 sek - Batterier skal til genbrug
Kræftens Bekæmpelse: Solarium og modermærkekræft
Sundhedsstyrelsen: Bliv hjemme
Budweiser Clydesdale Puppy Love Super Bowl 2014 Commercial
Ørsted: Act now
Arla Lærkevang: Friskhed
Spies: Do it for Denmark
Vægtning 10%
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt forløb: medier. Husk at have jeres mapper og hæfter med! Vi ses :-D
I skal arbejde med jeres skriftlige aflevering om SKAM. Den skal afleveres i aften. Får man ikke afleveret opgaven i aften, så får man fravær for modulet :)
Lektie: Find på tre catchy slogans til disse tre eksisterende produkter: Ostehaps, Haderslev Katedralskole og Glyngøre Sild. Husk på kommunikationssituationen! (Et slogan er fx "Kims - når du er sulten for sjov"). Skriv det ned i jeres hæfter!
Hvis man ikke var der i fredags, så er lektien, at man går ind på mitcfu.dk (brug uni-login) og se dokumentaren "Cowey" og overvej: Hvorfor gik det galt med Cowey? Hvor går det galt i deres kampagnestrategi? De sidste to spørgsmål skal alle kunne sva
Lektie: Læs om reklamens historie i Danmark i de papirer, som I fik i mandags. I skal læse alle siderne. Var man ikke til timen i mandags, så må man finde Ise på lærerværelset og få et sæt papirer :)
Analyser reklamen fra Rexona - kom ind på følgende og skriv ned på selve papiret eller i dit hæfte
Afsnit
Alle grupper skal i dag fremlægge jeres produkt. Vær forberedte!
Pladser lokale 47 23hda 1.docx
Do It For Denmark! | Spies Rejser
I skal undersøge kampagnen fra Ørsted (se linket) ud fra Laswells kommunikationsmodel. Den gennemgik vi i sidste uge. Ellers kan man finde den i kompendiet på siderne 5-7. Husk at komme ind på AIDA-modellen under meddelelsen :) I skal aflevere jeres
Act Now
I går arbejde I på egen hånd med Laswells kommunikationsmodel. Til i dag: Vær søde og træn modellen og de elementer, den består af, så I kan forklare de forskellige trin grundigt - også AIDA-modellen. Sørg stadig for at træne de forskellige undergenr
Samme lektie som til i går + siderne 8-11 om dramaturgi
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SKAM analyse
15-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 4 - Oplysningstid (VÆRK)
I dette lille forløb er eleverne blevet introduceret til Oplysningstiden med Jeppe på Bjerget som værklæsning. Eleverne har arbejdet med dramaet kreativt. De har lavet et skriftligt forslag til akt 2 1. scene, men hvor baronen er i Jeppes seng. Opgaven lød på: Opstil det som var det et drama – I må enten følge den oprindelige sproglige stil ELLER gøre det stikmodsat og bruge et ekstremt moderne sprog.
Materiale:
- An Experiment on a Bird in the Air Pump, Joseph Wright, 1768
- Jeppe på Bjerget, Ludvig Holberg, 1722
- Jeppe på Bjerget, Kasper Rostrup, 1981
vægtning 5%
Indhold
Kernestof:
Pladser lokale 47 23hda 2.docx
Grupper:
Folkeviser - dansk litteratur
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 5 - Kvinderoller i litt. del 1(VÆRK x 2)
I dette forløb er der primært trænet litteraturanalyse. Eleverne har fået udlevet et kompendium med tekster fra romantikkens begyndelse og frem til i dag, så de har derfor fået et litteraturhistorisk overblik over perioderne fra 1800 til i dag. Fælles for alle tekster er kvindens rolle - så hele forløbet har kredset om samme tematik: hvordan skildres kvindens rolle, og hvilken betydning har de for fortællingens fremdrift.
Forløbet har været lærerstyret indtil det folkelige gennembrud og alle tekster er blevet læst og behandlet fælles i klassen.
Tekster:
- Ebbe Skammelsøn, folkevise
- H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
- Adam Oehlenschlager (1779-1850): Raad til unge Ægtemænd, offentliggjort første gang i Ekstra
Bladet mandag d. 4. maj 1970
- NFS Grundtvig (1783-1872): Det er så yndigt at følges ad, 1855
- Steen Steensen Blicher (1782-1848): Sildig opvågnen, 1828 (VÆRK)
- Herman Bang (1857-1912): Frøkenen, 1883
- Henrik lbsen (1828-1906): Et dukkehjem, 1879 (VÆRK)
- Henrik Pontoppidan (1857-1943): Ane Mette, 1887
- Martin Andersen Nexø (1869-1954): Lønningsdag, 1900
-Johannes V Jensen (1873-1950): Bol, 1910
- Tom Kristensen (1893-1974): En nat i Berlin, 1921
- Karen Blixen (1885-1962): uddrag af Skibsdrengens fortælling, 1942
- Martin A Hansen (1909-1955): Paradisæblerne, 1953
- Peter Seeberg (1925-1999): Patienten, 1962
- Helle Helle (1965-): Sit eget system, 1996
- Nikoline (1987-): Sut min klit, 2018
-Tine Høegh: Simple Feast, fra Coronamonologerne, 2020
- Rasmus Seebach: Øde ø, fra Ingen kan love dig i morgen, 2013 (som perspektivtekst til Tine Høeghs novelle)
Vægtning 20% samlet
Indhold
Kernestof:
Folkeviser - dansk litteratur
Læs i kompendiet s. 4-7 om folkeviser og gense gerne Søren Vrists video om folkeviser (se linket i modulet fra i går). Det er vigtigt, at I forstår teorierne bag folkevisen! For at kunne huske det bedre, så ville det være en god ide at tage noter.
I dag skal vi i gang med Ebbe Skammelsøn. Hav læst op på begreberne og få set videoen med Søren Vrist igen og igen :-) Så er I super klar til at gå i gang :-)
Pladser lokale 47 23hda 3.docx
Middelalderen og Ebbe Skammelsøn.docx
Forbered dig til prøve: Læs siderne 4-7 i kompendiet om middelalderen og folkeviser. Øv jer på begreberne og find eksempler i Germand Gladensvend. Husk at have en opladt computer med, og jeres noter/hæfter og teksten!
Før ferien afleverede I en opgave om kampagnefilm. I skal til i dag have læst jeres opgave igennem igen OG have læst mine kommentarer til opgaven.
I skal til i dag have lavet en billedserie på mindst 6 billeder af fremtrædende kvinder gennem tiderne – kvinder som er blevet husket for det, de har gjort.
Var du ikke til modulet i går, så skal du til i dag have set de første tre kvarter (45 min) af dokumentaren: Statsministeren Helle Thorning-Schmidt. De spørgsmål, du skal holde øje med undervejs er vedhæftet modulet, så skriv noter undervejs. Vi ser
Til i dag skal I have set 1. afsnit af "1800tallet på vrangen". Afsnittet hedder: Guld, hor og romantik. I skal logge på CFU med jeres unilogin, og så ligger den til jer dér. Imens I ser dokumentarafsnittet, så skal I skrive noter i jeres hæfte: Hvad
Lektie: Hvad kendetegner romantikken? Og hvorfor er "Den lille pige med svovlstikkerne" et eksempel på en tekst fra romantikken. Hvilke romantiske kendetegn kan I finde i den? Vær konkrete!
I dagens modul skal I læse om Steen Steensen Blicher (se link), som har skrevet det værk, vi skal arbejde med som det sidste i år. Øv jer desuden stadig væk på romantikkens kendetegn. Det forventes, at I har læst op på Blicher inden næste modul.Steen
Husk at have jeres kompendier med: Kvinderoller i litteraturen.
Pladser lokale 47 23hda 5.docx
Vi skal arbejde med Sildig opvågnen, som vi læste færdig i fredags. Var du ikke med til at læse den, så hav det gjort på egen hånd :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Germand Gladensvend
09-04-2024
Sildig opvaagnen
14-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6 - Argumentation og retorik
Eleverne har i starten af dette forløb genopfrisket deres viden og sproghandlinger m.m., da de danner udgangspunktet for dette forløb om argumentation. Eleverne har derfor i dette forløb udvidet deres begrebsapparat med argumentationsrelaterede begreber: Toulmins argumentationsmodel, appelformer, argumentationstyper, Ciceros pentagram, stilistiske virkemidler, fiskemodellen m.m.
Tekstmateriale:
- Kompendium med introduktion til:
Appelformer, argumentation, at redegøre, at diskutere, at debattere. Som træning af ovenstående har eleverne arbejdet med:
Hjerpe, Jannie: Hæv afgifterne på alkohol, og lav fælles regler om, hvornår de unge må drikke, Information, 30.juli 2019
- udleveret materiale om argumentation fra Peter Heller Lützen: "Argumentation", Det sproglige i dansk, Dansklærerforeningen
- Div. øvelsessætninger og små artikler
- Politiets optagelsesprøve 2023
- Bono: Tale ved Labours årskonference 29. september 2004 i Brighton, Retorik Magasinet juni 2006
- Statsministerens nytårstale 2020/2021
- Dronningens nytårstale 2020/2021
- Jakob Ellemann Jensens tale ved Venstres landsmøde 2021
- Schauser, Søren og Nanna Jakobsgaard: Sproglig opsang skiller vandene, Fredag den 6. marts 2015,
www.b.dk
Vægtning 15%
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien :-) Vi glæder os til at komme i gang igen. Vil I være søde at huske jeres hæfter og mapper til i dag, tak.
Pladsplan nr. 1 lokale 63 2HF.docx
Politiets optagelsesprøve del 2
Pladsplan lokale 63 nr. 2.docx
Læs i kompendiet "Argumentation" s. 3-5 og besvar spørgsmålene a-f på side 2. Vi forventer, at alle har skrevet svarene ned i kompendiet og kan svare på timen :)
Husk jeres hæfter og mapper
Aflevér din besvarelse i elevfeedback efter modulet for ikke at få fravær.
I skal i dag begynde at forstå opbygningen af en debatterende artikel. Det er en af de to skriftlige eksamensgenrer. Desuden er det også fremgangsmåden til en mundtlig eksamen, hvis du trækker et sprogspørgsmål med udgangspunkt i en sagtekst (artikel
Hav genopfrisket begreberne fra før studieturen: redegørelse, diskussion og debat.
Pladsplan lokale 63 nr. 3.docx
Opsamling på jeres skriftlige arbejde.
Pladsplan lokale 63 nr. 4.docx
NY - Din drømmeuddannelse - Praktikopgave 2.hf.docx
Vi skal arbejde videre med praktikforløbet.
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
Hav trænet alle de retoriske virkemidler, som I blev introduceret til i mandags. Var du ikke til sidste modul, så sørg for at have set det link, der ligger i modulet fra i mandags :-)
malthe ebert kalde dem for du - Google-søgning
PLADSPLAN 23hda nr. 5.docx
Talegenrer.pdf
Pladsplan lokale 57 nr 1 23hda3.docx
Øv på de retoriske virkemidler flere gange inden dette modul
Læs dokumentet om talegenrer. Hav styr på de tre forskellige genrer
Lektie: Understreg alle de retoriske virkemidler i talen, som I fik udleveret sidste mandag. Derudover skal I også finde hovedpåstanden i talen og argumentationen bagved. Var I der ikke i mandags, så find Ise og få talen udleveret
Jacob Ellemanns tale ved venstres landsmøde 2021.docx
Mundtlig eksamensopgave om retorik.docx
Nytårstalen i en coronatid.docx
Pladsplan lokale 57 nr 3 23hda3.docx
Skrivemodul
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Argumentation - Politiets optagelsesprøve
22-08-2024
Politiets optagelsesprøve - genaflevering
07-09-2024
Hæv afgifterne på alkohol.....
11-10-2024
Praktikopgave
08-11-2024
Retorik
16-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Praktikforløb (værk)
Eleverne har I forbindelse med deres praktikforløb beskæftiget sig med deres "drømmejob". I den forbindelse har de arbejdet med en større skriftlig stil, hvor de har taget udgangspunkt i deres drømmejobs uddannelse og læst den dertilhørende hjemmeside som værk og udtømt den for information.
Opgavens ordlyd:
Du skal finde oplysninger om din drømmeuddannelse og uddannelsessted og formidle din viden til en, som har samme drøm som dig, men som ikke kender til uddannelsen eller uddannelsesstedet. Du skal men andre ord sælge/præsentere uddannelsen til andre, der står i samme situation som dig.
Tekster til opstart på praktikfoløbet:
- Jens Vejmand, Jeppe Aakjær (1905)
- uddrag af Føtextøsen, Lone Aburas (2009)
Vægtning 5%
Indhold
Kernestof:
PLADSPLAN 23hda nr. 5.docx
Talegenrer.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 7 - Kvinderoller i litteraturen del 2
Se forløb #5
Indhold
Kernestof:
I mandags lærte i en masse om DMG. Denne viden skal I anvende i dag, når I skal i gang med Herman Bangs: Frøkenen. I skal nærlæse og næranalysere de første 35 linjer i teksten. Det er ganske vist KUN 35 linjer, men vi forventer, at I går helt ned på
Spørgsmål til Frøkenen linje 1-35.docx
Læs resten af Frøkenen i dette modul. Når du er færdig med at læse den, så skriv en kort tekst om, hvordan du kan se, at denne tekst hører til DMG og mere specifikt impressionismen. Giv eksempler fra teksten, der kan understøtte dine observationer. D
Gennemgang af Frøkenen
Hav til i dag læst scenen med fru Linde færdig i 1. akt af Et Dukkehjem. Vi nåede til side 10, hvor Nora siger: "Frisk som en fisk!" I skal læse indtil den stiplede linje på side 13. Sørg for at have noteret jer (med konkrete henvisninger til teksten
Modulet i dag er virtuelt, da Iben og jeg har KU-dag med 1. hf`erne. Du skal derfor på egen hånd se første afsnit af dokumentarserien "Digtere, divaer og dogmebrødre - 1900-1918". Den er booket til holdet på CFU. Du skal tage noter til dokumentaren u
Hej med jer - i fredags fik I et overblik over starten af det folkelige gennembrud igennem 1. afsnit af "Digtere, divaer og dogmebrødre" (den ligger stadig på CFU til jer), så I er jo eksperter i denne periode. I skal i dag læse den næste tekst i kom
Lektie: hav genlæst afsnittet om personkarakteristik i jeres værktøjskasse. I skal have styr på metode og alle fagbegreber.
Hav jeres noter til B`ol med i dag!
Hav til i dag læst/orienteret jer i de to vejledninger til henholdsvis den analyserende artikel og den debatterende artikel, der ligger i vores danskmappe på Lectio. Jeg vedhæfter dem også dette modul.
Opgave 1.docx
Opgave 3.docx
Tekster til opgave 1.pdf
Tekster til opgave 3.pdf
Tekster til opgave 4.pdf
Opgave 4.docx
Til i dag har du besluttet dig for, hvilken opgave fra terminssættet, du vil skrive. Vil du genaflevere en forbedre version af den, du allerede har prøvet kræfter med, eller vælger du en ny?Du skal have læst opgaveformuleringen grundigt og markeret,
Sådan bygger du din opgave op.docx
Hav til i dag læst "Skibsdrengens fortælling" af Karen Blixen. Du finder teksten i vores kompendium: Kvinderoller i litteraturen. Har du forlagt dit kompendie, så sørg for at printe det ud til modulet i dag
Sidste gang havde vi om eksistentialismen. Var du der ikke, så ville det være en ekstrem god ide, hvis du spørger en klassekammerat pænt om hjælp til at forstå denne litterære genre. Til i dag skal du have læst Martin A. Hansens novelle: Paradisæbler
Modulet er AVU. Vedhæftet finder i et kompendium til vores sidste forløb: Dokumentar.I skal i dette modul læse om dokumentaren, om autenticitetsmarkører og om 3 forskellige undergenrer til dokumentaren. I skal sørge for at tage noter i jeres hæfte, s
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensopgave
14-02-2025
Terminsprøve
25-02-2025
Bo`l
10-03-2025
Genaflevering af terminsprøve
23-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 8 - Levende billeder og dokumentar (VÆRK)
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentaren som genre og herunder genopfrisket filmiske virkemidler.
Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for forskellige dokumentargenrer.
Eleverne har desuden arbejdet ud fra 5 kriterier til ikke at blive snydt af en dokumentar - herunder filmiske virkemidler.
Materiale:
- Kompendium med de filmiske virkemidler. Herunder mere specifikt: billedbeskæring, perspektiv, lyd, klipning, klipperytme.
- Begrebsboks: Dokumentartyper (Observerende dokumentar, autoritative dokumentar og deltagende dokumentar), Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen, Systime
- Den iscenesatte virkelighed, Systime iBog, Copyright forfatterne og Systime A/S 2021
- Sådan undgår du at blive snydt, når du ser dokumentarfilm,
videnskab.dk
, 2018
Dokumentar:
- De vaccinerede piger, TV2, 2015 (VÆRK)
- Klip fra Blok på bistand, DR1, 2014
Vægtning 5%
Indhold
Kernestof:
Modulet er AVU. Vedhæftet finder i et kompendium til vores sidste forløb: Dokumentar.I skal i dette modul læse om dokumentaren, om autenticitetsmarkører og om 3 forskellige undergenrer til dokumentaren. I skal sørge for at tage noter i jeres hæfte, s
I skal til i dag have styr på alt det teori, I læste i fredagens avu-modul :-)
Hav dine noter fra sidste gang med! Vi starter med at vende "De vaccinerede piger". Sørg for at have styr på dokumentargenrerne, og hvad der karakteriserer de 3 forskellige. Hav genlæst de 5 gode råd fra artiklen, så I er klar til dagens opgave, som
I dag skal I i løbet af modulet have forberedt et eksamensoplæg OG holdt det.
Tag ALLE dine danskmaterialer med i dag - hæfter, mapper m.m.
repetition dansk.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøveeksamen
05-05-2025
Analyserende artikel: Isolation
15-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58051000252", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58051000252", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58051000252" }