Holdet 23-h-En1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Isabel Ravn Nielsen, Jens Christian Jensen
Hold 23-h-En1 (23-h-En1, 23-h-En1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 English as Lingua Franca (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 2 Fantasy
Titel 3 The USA - Past and Present (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 4 Serial Killers
Titel 5 True Detective
Titel 6 Grammatik i 1. Hf
Titel 7 The UK: Divided Kingdom (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 8 Election Year
Titel 9 The Power of Words (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 10 Australia's Stolen Generations (ESKAMEN)
Titel 11 Gender & Identity (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 English as Lingua Franca (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Vi introducerede eleverne til engelsk ved at introducere dem til "Lingua Franca"

Tekster:

1. Walker, Jay: The World's English Mania (2009) (1 ns). https://www.ted.com/talks/jay_walker_the_world_s_english_mania#t-250571
2. Hazel, Spencer: "Why Native English Speakers are failing at the workplace" (2016). https://theconversation.com/why-native-english-speakers-fail-to-be-understood-in-english-and-lose-out-in-global-business-54436 (4 ns)
3. Film: Sandoval, Isabel: "Lingua Franca" (2019) (12 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fantasy

Eleverne er blevet introduceret til skønlitteratur og genreforståelse. Vi har set på forskellige genre af Fantasy. Eleverne har både analyseret tekster og film. Forløbet er en introduktion til eleverne til analyse både litterær- og film-analyse, og hvor vi har set på klassiske strukturer indenfor Fantasy-genren.

Materialer til forløbet:
1. Agnete Fog og Anne Mette Finderup : Worlds of Fantasy , Systime , 2005: s. 9-12 og s. 23-33
2. Andrew Adamson : The Narnia Chronicles - The Lion, the Witch and the Wardrobe (DVD) , Walt Disney Pictures and Walden Media , 2005,


Pensum:
1. "Entering Worlds of Fantasy" (Intro)
2. C.S. Lewis: "Lucy Looks into the Wardrobe " uddrag fra The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch and the Wardrobe".
3. J.R.R. Tolkien: "The Bridge of Khazad-Dûm" (uddrag af "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring")
4. Klip fra "The Lord of the Rings" (The Bridge of Khazad-Dûm)
5. Film - The Narnia Chronicles - The Lion, The Witch and the Wardrobe

Supplerende:
1. J.K. Rowling: "The Platform of Nine and Three-Quarters" (uddrag af Harry Potter) - Summary opgave

Billeder fra - "The Narnia Chronicles - The Lion, The Witch and the Wardrobe"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The USA - Past and Present (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Forløb om USA som nation, dets værdier og identitet i både et historisk og et nutidigt perspektiv. Vi har set på værdierne i USA og skyggesiderne i det amerikanske samfund. Eleverne har arbejdet med nogle af de værdier og begreber, der knytter sig til amerikansk identitet og selvforståelse f.eks. "Life, Liberty and the Pursuit of Happiness", og "The American Dream"  Vi har arbejdet med digt-, tale- artikel- og filmanalyse.

Materialer brugt i forløbet:

- Finderup, A. M. et al (eds.): Worlds of English, Systime, 2010, s. 98-112.
- Brother Ali: Uncle Sam Goddamn (musikvideo + tekst). Link: https://www.youtube.com/watch?v=OO18F4aKGzQ
- Studs Terkel: C.P. Ellis fra "Born in the USA", Forlaget Futurum, 1984: s. 66-70.
- Charles Aaron: The Slim Shady LP at 20: Read Our 1999 Interview with Eminem. Link: https://www.spin.com/2019/02/eminem-interview-1999-slim-shady-lp/
Gabriele Muccino: The Pursuit of Happyness, Columbia Pictures, 2006.

Kernetekster:

- Kearny, E.: The Frontier Heritage (1984) (nonfiktion)
- Emma Lazarus: The New Colossus
- Obama, B.: A More Perfect Union (2008) (tale)
- Brother Ali: Uncle Sam Goddamn (musikvideo + tekst).
- Studs Terkel: C.P. Ellis
- Gabriele Muccino: The Pursuit of Happyness (film, 2006)

Supplerende:

Sporcle: Find the US States - Link: https://www.sporcle.com/games/Matt/find_the_states

YouTube: Fred Armisen Does Every North American Accent. Link: https://www.youtube.com/watch?v=G72tZdjnS2A

Politizane (YouTube): Wealth Inequality in America. Link: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Serial Killers

Vi har kigget på Serial Killers fra mange forskellige vinkler - artikler, boguddrag, websider, tegneserier og film. Forløbet har derfor også handlet om at gøre eleverne mere familiære med de forskellige analysemodeller. Eleverne har også selv præsenteret materiale og deres analyse af det.

Materiale til forløbet:
1. Allan Moore & Eddie Campbell : From Hell , Knockabout Limited , 2006: s. 2-3 og s. 24-33
2. Jon Ronson : The Psychopath Test , Picador , 2011: s. 101-102 og 125-145
3. Rene Bühlmann : New York City - The Making of the Urban Individual , Systime , 1993: s132-138
4. The Atlantic , The Atlantic Monthly Group , 2014: s. 1-8
5. Film - David Fincher: "Zodiac", Phoenix Pictures, 2007
6. Film-klip -  The Hughes Brothers: "From Hell", Underworld Pictures, 2001

Tekster mv.:
1. The Psychopath Test liste fra "The Psychopath Test" (Hare PLC-R Checklist)
2. "Toto" uddrag fra "The Psychopath Test"
3. "Tuesday" uddrag fra "American Psycho" (Skriftlig opgave)
4. "The Grisly All-American Appeal of Serial Killers" artikel fra The Atlantic
5. "From Hell" uddrag af tegneserie
6. "From Hell" film-klip til analyse

Supplerende:
Eleverne har givet præsentationer af forskellige seriemordere med hjælp fra hjemmesiden "Biography.com"
De har analyseret et klip fra "From Hell"- filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 True Detective

Vi har i dette forløb arbejdet med TV-serien "True Detective", hvor vi har fokuseret på film-analyse både Cinematic Technique og Plot analyse. Vi har også kigget på Crime Fiction elementer.

Materialer brugt i forløbet:

Cary Fukunaga: "True Detective" afsnit 1 - 4 (fra CFU. - normalt 8 episoder på MAX (HBO))
Link: https://mitcfu.dk/Samling.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20True%20Detective&orderby=title&index=1&SearchID=6f4312cc-1e91-4e2d-8aa8-096aa4c26861

Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing: "Crime in Fiction", Systime, 2009. S. 7 - 9.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Grammatik i 1. Hf

Dette er grammatikken, der har været i 1. Hf

1. Substantiver
2. Proprium
3. Ejefald
4. Kongruens og verbets tider
5. Artikler
6. Stedord
7. Tillægsord - bøjning og placering
8. Biord - bøjning og placering
9. Punktum og bindeord


Det meste er fra minlæring.dk (Engram Basis) - og det er det grundlæggende ikke de udvidede øvelser. Adjektiver og adverbier er også fra "Getting Started" (kopier udleveret), og de har fået kopier af adverbiernes placering.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The UK: Divided Kingdom (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Vi arbejder med Brexit, særligt Brexlit - litteratur udgivet som en reaktion på Brexit. Vi har fokus på at forstå hvad Brexit var/er. I de litterære værker arbejder vi med analysebegreberne for fiktion. Vi læser en novelle og to digte. Dermed har vi også særligt fokus på digtanalyse, især form.

Kernestof:
Shukla, Nikesh: "We Who" (2017) - 8 ns
Bilston, Brian: "Hold my hand while we jump off this cliff" (2018) 1 ns
Doyle, Sarah: "Cloudy, with outbreaks of Brexit (2019). 2 ns.

Supplerende stof:
What is Brexit + what is Brexlit? Vi har læst introduktion fra Divided Kingdom - Brexit and Beyond af Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Election Year

Vi arbejder med amerikansk politik. Vi læser teoretiske tekster om systemet og så fokuserer vi på non-fiction ved at læse udvalgte artikler og taler.


Liasson, Mara: "A Growing Number of Critics Raise Alarms About The Electoral College" 3 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Australia's Stolen Generations (ESKAMEN)

Eleverne har arbejdet med Australien med fokus på The Stolen Generations. Fokus på retorisk analyse, filmanalyse samt litterær analyse.

Rudd, Kevin: "Apology Speech" (2008). 2 ns
Noyce, Philip: "Rabbit Proof Fence". Film (2002) 13,5 ns
Khalil, Shaimaa: "Aboriginal Australians 'still suffering effects of colonial past'" (2020)
Fotheringham, Amanda: "Stolen Generation: I am the child of a stolen child. It's made me who I am" (2018) 3 ns
Borland, Polly: "Freddy Andrews" (2000) 1 ns
Noonuccal, Oodgeroo: "The Past" (1970) 1 ns
Goldsworthy, Peter: "One of My Best Friends (1994) 5 ns


Supplerende
"Australia's Stolen Generation" - information sammensat fra forskellige hjemmesider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Gender & Identity (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Vi skal arbejde med Gender & Identity. Eleverne har arbejder med film, fiktion og sagprosatekster, som forhåbentlig skal understøtte målet i bekendtgørelsen om at gøre dem til dannede mennesker. De arbejder med analyse og særligt med fokus på filmanalyse, men også lyrikanalyse

Litteratur:

Kernestof
Short Film: "The Complex" by Dane McCusker (2020). https://tv.booooooom.com/2020/10/20/the-complex-dane-mccusker/ (2 ns).
Film: Barbie by Greta Gerwig (2023) (15 ns)
Lyrics: Taylor Swift "The Man"

Supplerende stof

https://eslgrammar.org/gender-pronouns/?fbclid=IwAR13r5B3o0_Qxugl3pWW1KdNZE5NNdVoAnRhxZLJSfRnD-5rN3GRl2jLNIk_aem_ASC6wGkfBPqSbvCwc42wM9mExIeS9PZYeQJyHcUlwabxCq6QSwDLvvw1_qlgep0v-J7JNfIO_RGy0eCyhsT4dzUX

https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer