Holdet 23-t-En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Isabel Ravn Nielsen
Hold 23-t-En (23-t-En, 23-t-En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 English Lingua Franca (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 2 South Africa (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 3 Gender & Identity (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 4 Traveling Outsiders (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 5 Election Year
Titel 6 Horror
Titel 7 FF3
Titel 8 Britain - Culture Clashes (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 9 Forløb#1
Titel 10 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 English Lingua Franca (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Forløb om engelsk som lingua franca. Forløbet er tænkt som en introduktion til engelsk, hvor eleverne gerne skulle blive mere trygge ved at tale engelsk i klassen. Desuden træner forløbet elevernes sprogforståelse, samt forståelse for engelsk som et globalt kommunikationssprog.

Faglige mål, der trænes:
- forstå mundtlige engelske tekster
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende
- læse og forstå skrevne tekster
- gøre rede for indhold og synspunkter


Kernestof
Hansen, Heather: How to Speak Bad English Perfectly  (TedTalk) (1,5 ns)
Safran Foer, Jonathan. "Everything is Illuminated" (uddrag, 1 ns)
Packer, Jon: "English Lingua Franca" (1,5 ns)
Prentis, Nicole: "Feel more fun in French? Your personality can change depending on the language you speak." (3 ns)
Old English before 1066 - from Worlds Of English (systime). (1,5 ns)


Supplerende stof:
Inger Støjberg speaking to the press (video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 South Africa (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Vi arbejder med South Africa som andet engelsktalende land. Eleverne skal stifte bekendskab med dele af Sydafrikas historie. Vi arbejder hovedsageligt med fiktionstekster. Derfor træner vi også analyse, fortolkning og tekstlæsning.

Faglige mål, der trænes:
- udtrykke sig mundtligt og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskusion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- kunne gøre rede for indhold og sysnpunkter i forskellige typer engelske tekster
- analysere og fortolke med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

Kernestof:
- The Sharpeville Massacre - Excerpts from an article brought in TIME Magazine April 4, 1960. (3 ns).
- Gordimer, Nadine: "Once Upon a Time" (1989). (4 ns).
- Mandela, Nelson: "Inaugural Address (1994). (4 ns).
- Jacobs. Rayda. "The Guilt" (2001) (5 ns)

Supplerende stof
- Wright, Robin. "Mandela's Dream for South Africa is in Ruins (2021) (5 ns).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gender & Identity (OPGIVES TIL EKSAMEN)

I forløbet Gender & Identity arbejder vi hovedsageligt med fiktion. Der er særligt fokus på filmanalyse, hvor eleverne træner deres evne til at analyse og fortolke ved at lære om de filmtekniske virkemidler. Derudover får eleverne indblik i særlige problematikker omkring køn.

Litteratur:

Kernestof
Short Film: "The Complex" by Dane McCusker (2020). https://tv.booooooom.com/2020/10/20/the-complex-dane-mccusker/ (2 ns).
Film: Barbie by Greta Gerwig (2023) (15 ns)
Wambach, Abby: "Make Failure Your Fuel" - speech (4 ns)
Swift, Taylor: "The Man". (2020) (3 ns)
Mason, Bobbie Ann "Shiloh" (1984) (12 ns)

Supplerende stof

https://eslgrammar.org/gender-pronouns/?fbclid=IwAR13r5B3o0_Qxugl3pWW1KdNZE5NNdVoAnRhxZLJSfRnD-5rN3GRl2jLNIk_aem_ASC6wGkfBPqSbvCwc42wM9mExIeS9PZYeQJyHcUlwabxCq6QSwDLvvw1_qlgep0v-J7JNfIO_RGy0eCyhsT4dzUX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Traveling Outsiders (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Værklæsning. Vi læser Of Mice and Men af John Steinbeck. Fokus er på tiden, The Great Depression og The Dust Bowl. Vi taler om centrale temaer og Steinbecks skrivestil.

Novel: Steinbeck, John: Of Mice and Men (1937) 100 ns
Film: Penn, Sean: Into the Wild (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Horror

Kernestof
Weisberg, Mette: "Hvad er Horror?" (3 ns)
King, Stephen: "Why we crave horror movies" (5 ns)
Demme, Jonathan: "The Silence of the Lambs" (17 ns)

Supplerende stof
Freud, Sigmund: "The Uncanny" uddrag fra essay
King, Stephen: "The Boogeyman"
Små tekster fra bogen "Horror" fra Systime af Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer