Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 23-t-En - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Isabel Ravn Nielsen
Hold
23-t-En (
23-t-En
,
23-t-En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
English Lingua Franca (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 2
South Africa (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 3
Gender & Identity (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 4
Traveling Outsiders (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 5
Election Year
Titel 6
Horror
Titel 7
FF3
Titel 8
Britain - Culture Clashes (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 9
Forløb#1
Titel 10
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
English Lingua Franca (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Forløb om engelsk som lingua franca. Forløbet er tænkt som en introduktion til engelsk, hvor eleverne gerne skulle blive mere trygge ved at tale engelsk i klassen. Desuden træner forløbet elevernes sprogforståelse, samt forståelse for engelsk som et globalt kommunikationssprog.
Faglige mål, der trænes:
- forstå mundtlige engelske tekster
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende
- læse og forstå skrevne tekster
- gøre rede for indhold og synspunkter
Kernestof
Hansen, Heather: How to Speak Bad English Perfectly (TedTalk) (1,5 ns)
Safran Foer, Jonathan. "Everything is Illuminated" (uddrag, 1 ns)
Packer, Jon: "English Lingua Franca" (1,5 ns)
Prentis, Nicole: "Feel more fun in French? Your personality can change depending on the language you speak." (3 ns)
Old English before 1066 - from Worlds Of English (systime). (1,5 ns)
Supplerende stof:
Inger Støjberg speaking to the press (video)
Indhold
Kernestof:
2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly | Heather Hansen | TEDxOdense
introduction exercise.docx
Lingustic mistakes.docx
Everything is Illuminated.docx
Minlæring
Vincent Hendricks: Viden kræver kridt og tavle
chat.openai.com
Introduction exercise.docx
Danish Accent Video.mp4
The Danish Accent work sheet.docx
Skriv dit udkast (dsv prøv at skrive, så godt du kan) til summary af videoen Heather Hansen - How to Speak Bad English Perfectly. Tjek dokumentet om summary i OneNote, og gense videoen hvis det er nødvendigt.
Lingua Franca fra The New Entrance.pdf
Role reading.docx
Feel more fun in French_ Your personality can change depending on the language you speak.pdf
Færdiggør transkriptionen af Inger Støjberg-videoen
feel more fun in french questions.docx
Non fiction analysis_Rhetorical Pentagon.docx
OLD ENGLISH before 1066.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
South Africa (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Vi arbejder med South Africa som andet engelsktalende land. Eleverne skal stifte bekendskab med dele af Sydafrikas historie. Vi arbejder hovedsageligt med fiktionstekster. Derfor træner vi også analyse, fortolkning og tekstlæsning.
Faglige mål, der trænes:
- udtrykke sig mundtligt og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskusion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- kunne gøre rede for indhold og sysnpunkter i forskellige typer engelske tekster
- analysere og fortolke med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
Kernestof:
- The Sharpeville Massacre - Excerpts from an article brought in TIME Magazine April 4, 1960. (3 ns).
- Gordimer, Nadine: "Once Upon a Time" (1989). (4 ns).
- Mandela, Nelson: "Inaugural Address (1994). (4 ns).
- Jacobs. Rayda. "The Guilt" (2001) (5 ns)
Supplerende stof
- Wright, Robin. "Mandela's Dream for South Africa is in Ruins (2021) (5 ns).
Indhold
Kernestof:
South African Culture, Identity and Heritage.docx
Lesson 1.docx
Som forberedelse til modulet skal du lave en liste over de tekster vi har arbejdet med i forløbet English Lingua Franca
A Tragedy in Two Parts.pdf
2, The Sharpeville Massacre.pdf
Questions for The Sharpeville Massacre.docx
once_upon_a_time.pdf
Once Upon a Time worksheet.docx
STX B om skr. eksamen.pdf
PEE - modellen.pdf
Grammatik once upon a time.docx
Jeg er desværre stadig syg, så jeg kommer ikke til 3. modul i dag.I skal dog være i lokale 33 kl senest 12.55, da Rektor Ruth kommer forbi og orienterer om valgfag.
Getting Started s. 28 (do-omskrivning).pdf
Minlæring
Lektie: læs om udvidet tid på side 136 og 137 i grammatikbogen. Lav derefter øvelse 1 på side 137
Task The Guilt.docx
The Guilt by Rayda Jacobs worksheet.docx
the-guilt.pdf
Getting Started s. 136-141 (udvidet tid).pdf
Medbring grammatikbogen Getting Started
Groups 23-t.docx
President Nelson Mandela Inauguration Speech May 10, 1994
5, Nelson Mandela, Inaugural Address.pdf
Mandela's Dream for South Africa is In Ruins.pdf
wordcloud South Africa.pdf
Work sheet Robin Wright article.docx
Medbring grammatikbogen!
A Tragedy in Two Parts eksempel.docx
Medbring grammatikbogen
Homework: write down three questions that you would like to ask an American about his/her life.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Gender & Identity (OPGIVES TIL EKSAMEN)
I forløbet Gender & Identity arbejder vi hovedsageligt med fiktion. Der er særligt fokus på filmanalyse, hvor eleverne træner deres evne til at analyse og fortolke ved at lære om de filmtekniske virkemidler. Derudover får eleverne indblik i særlige problematikker omkring køn.
Litteratur:
Kernestof
Short Film: "The Complex" by Dane McCusker (2020).
https://tv.booooooom.com/2020/10/20/the-complex-dane-mccusker/
(2 ns).
Film: Barbie by Greta Gerwig (2023) (15 ns)
Wambach, Abby: "Make Failure Your Fuel" - speech (4 ns)
Swift, Taylor: "The Man". (2020) (3 ns)
Mason, Bobbie Ann "Shiloh" (1984) (12 ns)
Supplerende stof
https://eslgrammar.org/gender-pronouns/?fbclid=IwAR13r5B3o0_Qxugl3pWW1KdNZE5NNdVoAnRhxZLJSfRnD-5rN3GRl2jLNIk_aem_ASC6wGkfBPqSbvCwc42wM9mExIeS9PZYeQJyHcUlwabxCq6QSwDLvvw1_qlgep0v-J7JNfIO_RGy0eCyhsT4dzUX
Indhold
Kernestof:
Make Failure Your Fuel b niveau.pdf
Lav opgave 3 om genitiv på side 53. Medbring Getting Started til modulet
The Complex analysis.docx
The Complex
Write five to ten lines about modern gender relations (what is important, are there challenges?). Bring to class ready to share with your class mates.
Film analysis.pptx film_analysis_model.docx
Film narration - Three acts and plot points (1)(1).docx
Barbie.docx
How To Take Screenshots on Netflix or HBO Without the Screenshot Going Black | 2023 | BeVarioLife
Film analysis.pptx
film_analysis_model.docx
Barbie analysis.docx
Taylor Swift The man.docx
Guide to Lyrics Analysis.docx LYRICS_model_of_analysis.docx
Shiloh.pdf
Analysis questions for Shiloh.docx
Vi møder op og spiser is og siger god sommerferie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Traveling Outsiders (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Værklæsning. Vi læser Of Mice and Men af John Steinbeck. Fokus er på tiden, The Great Depression og The Dust Bowl. Vi taler om centrale temaer og Steinbecks skrivestil.
Novel: Steinbeck, John: Of Mice and Men (1937) 100 ns
Film: Penn, Sean: Into the Wild (2007)
Indhold
Kernestof:
American Modernism.docx John Steinbeck.docx John Steinbeck Of Mice and Men full book.pdf Chapter 1.docx
Characterization.docx
Chapter 1.docx
opgave
Medbring grammatikbogen. Vi skal have om adjektiver og adverbier. I skal læse s. 62-63 som lektie og lave opgave 1 på side 63.
Getting Started s. 62-75 (adjektiver og adverbier).pdf Getting Started s. 76-79 (placering af adverbialled).pdf
Placering af adverbialled.mp4
Som lektie skal I læse s. 76 i grammatikbogen. Derudover skal I forsøge at lave opgave 1, s. 77
I skal have læst/lyttet til chapter 2 til idag. Fokus: læg mærke til persongalleriet (characters) og miljøbeskrivelsen (setting).
Chapter 2.docx
Characterization 23-t.docx
Chapter 2 Group work, 23-t.docx
Homework-recordings.docx
Til dem, der ikke var der idag: Vi har brugt modulet på at læse chapter 3 Of Mice and Men
Homework for today: Record yourself on your phone speaking for at least 3 minutes about your reading process. Do you enjoy reading the novel, or do you hate it? Is it difficult to understand? Is it boring or exiting? WHY? You may add your own questio
HUSK at der skulle betales en rate til studieturen igår - få lige tjekket op på det :)
chapter 3.pptx
I skal have læst/lyttet til chapter 3OBS: Mandagens modul blev brugt på læse chapter 3, så I har haft 85 minutter UDOVER tiden hjemme
Homework for today: Record yourself on your phone speaking for at least 2-3 minutes about your reading process. Do you enjoy reading the novel, or do you hate it? Is it difficult to understand? Is it boring or exiting? WHY? You may add your own quest
Chapter 4.pptx
Dreams in Of Mice and Men
groups chapter 4 23-t.docx
I har læst chapter 4 til idag
Getting Started s. 82-105 (pronomener).pdf
Lektie: find grammatikbogen frem og læs s. 82 om pronomener. Lav derefter opgave 1 på side 83
grammatik
Medbring headset
Getting Started s. 108-119 (præpositioner).pdf
Læs s. 108 - og svar på følgende:
Du skal have læst/lyttet til Chapter 5 til idag
Of mice and men podcast.docx
How to write an Analytical Essay.docx
PEE - modellen.pdf
Husk bogen Of Mice and Men
I skal have læst/lyttet til chapter 6 til idag.
American Modernism.docx
film_analysis_model.docx
Into The Wild analysis (students).docx
Summary i ing-form (pill pusher).docx
Læs s. 136-137 i grammatikbogen. Lav derudover opgave 1 side 137
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Election Year
Vi arbejder med amerikansk politik. Vi læser teoretiske tekster om systemet og så fokuserer vi på non-fiction ved at læse udvalgte artikler og taler.
Kamala Harris Ellipse speech
Indhold
Kernestof:
I skal møde op i festsalen, hvor I skal finde mig og aflevere jeres mobiler og få noteret fremmøde :)
grammatik
template.docx
Medbring grammatikbogen og et headset
The Electoral College
Political Parties.pdf
A United States? Elevkonkurrence 2024 - Forlaget Columbus
Campaign videos.docx
Kamala-Harris-Eclipse-Speech-2024-Abridged.docx
Minlæring
How to analyze a speech.pptx
Campaign Speech at The Ellipse (1).docx
Vice President Kamala Harris Full Speech on The Ellipse in Washington, DC
Kamala-Harris-Ellipse-Speech-2024-Abridged.docx
I OneNote skal du læse dokumenterne om non-fiction analysis igen. Du kan også læse dem om speech analysis
Medbring gerne skriveredskaber - og gerne farver, hvis du har
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Horror
Kernestof
Weisberg, Mette: "Hvad er Horror?" (3 ns)
King, Stephen: "Why we crave horror movies" (5 ns)
Demme, Jonathan: "The Silence of the Lambs" (17 ns)
Supplerende stof
Freud, Sigmund: "The Uncanny" uddrag fra essay
King, Stephen: "The Boogeyman"
Små tekster fra bogen "Horror" fra Systime af Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen
Indhold
Kernestof:
The Uncanny
Lifelike yet inanimate humanoid robots like these developed in Japan leave many with an eerie uncanny feeling. Why?
Working with Freud.docx
Why Freud is important.pdf
Skærmbillede 2024-11-27 kl. 12.06.34.png
Stephen King - Why We Crave Horror Movies.pdf
Hvad er horror-Mette Weisberg.pdf
The Boogeyman by Stephen King.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
The Boogeyman Analysis questions.docx
Lester Billings Psychological Profile.doc
Kompendium om videnskabsteori.pdf
How can the UK's inactivity crisis be tackled?
I skal aflevere jeres psychological profiles af Lester Billings I elevfeedback inden dagens lektion.
Bram Stoker's Dracula (extract).pdf
Dracula remove adj.docx
Dracula. Adverbs-adjectives.docx
Why are the Brits the fattest in Western Europe?
Visual Storytelling of Dracula.docx
Getting Started s. 142-147.pdf (modalverber).pdf
Læs om modalverber i grammatikbogen (s. 142) og lav opgave 1 s. 143. OG HUSK bogen til timen :)
The Silence of The Lambs.docx
Skærmbillede 2025-02-05 kl. 08.52.59.png
eksamensopgave
Medbring grammatikbogen
image.png
Rendezvous.pdf
Jeres gruppe skal være klar til fremlæggelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FF3
Flerfagligt forløb om fedme i UK med idræt
Videnskabsteori: Teoretisk og Praktisk (Videnskabsteori og metode kompendiet s. 11-13)
How can the UK’s inactivity crisis be tackled? / Dan Roan. Kilde:
https://www.bbc.com/news/uk-66854194
Why are Brits the fattest in Western Europe? by Sue Quinn. Kilde:
https://www.bbc.co.uk/food/articles/britain_diet
The 2019 UK Physical Activity Guidelines. By Brian Johnson. Kilde:
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5d839543ed915d52428dc134/uk-chief-medical-officers-physical-activity-guidelines.pdf
Indhold
Kernestof:
Kompendium om videnskabsteori.pdf
How can the UK's inactivity crisis be tackled?
I skal aflevere jeres psychological profiles af Lester Billings I elevfeedback inden dagens lektion.
Bram Stoker's Dracula (extract).pdf
Dracula remove adj.docx
Dracula. Adverbs-adjectives.docx
Why are the Brits the fattest in Western Europe?
Visual Storytelling of Dracula.docx
Getting Started s. 142-147.pdf (modalverber).pdf
Læs om modalverber i grammatikbogen (s. 142) og lav opgave 1 s. 143. OG HUSK bogen til timen :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Britain - Culture Clashes (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Kort forløb om kulturmøder i Storbritannien. Vi arbejder kun med poesi og fokuserer på at analysere og fortolke. Vi arbejder også med nonfiktion, med primært fokus på at forstå britiske samfundsforhold.
Kipling, Rudyard: "The White Man's Burden" (1899) 5 ns
Hall, Tarquin: "Salaam Brick Lane" (2005) 8 ns
Agard, John "Mr. & Mrs Xenophobia" 3 ns
Indhold
Kernestof:
The White Man's Burden.docx
Modulet er vu, da min datter er syg. I skal besvare opgaven i dokumentet i grupper af 3-5 personer. Herudover skal I forsøge at omformulere hver linje i digtet og skrive jeres “oversættelse” ned. Afleveres i elevfeedback. Husk at skrive navne på.
Minlæring
VIGTIGT! I skal alle huske jeres pas og kreditkort - det skal være et fysisk kort, ikke det på mobilen. Vi skal søge ETA visum til studieturen idag.
I kan hente denne app inden vi mødes :) Bruger man appen kan man også betale med apple pay
Apply for an ETA to come to the UK
Greenland - to buy or not to buy.pdf
Tarquin Hall.docx
Salam Brick Lane.pdf
Skærmbillede 2025-05-08 kl. 12.43.06.png
John Agard.docx
Mr. & Mrs. Xenophobia.docx
essay abby wambach.pdf
Hanif Kureishi - Weddings and Beheadings.pdf
Abby Wambach Essay 2 .pdf
bedømmelseskriterier stx b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58082963437", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58082963437", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58082963437" }