Holdet 23-u-En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jens Christian Jensen, Jytte Irene Nørgaard, Mette Kirstine Albinsdatter
Hold 23-u-En (23-u-En, 23-u-En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The English and the World (Eksamen)
Titel 2 Forløb #2 Climate, Energy and Environment
Titel 3 Forløb#3 The USA, Back then and now (Eksamen)
Titel 4 Forløb#4 Cultures of the Internet
Titel 5 Forløb#5 Control and Surveillance (Eksamen)
Titel 6 Forløb#6 Poverty in the UK (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The English and the World (Eksamen)

Forløbets formål er at eleverne får indsigt i engelsk historie, samfund og kultur. Det
særlige fokus har været på Englands historie og forhold til kolonierne og Irland -
både selve Irland og Nordirland. Endvidere har filmen "This Is England" sat fokus på
immigranter i Storbritannien.
Vi har fokuseret på analyse af forskellige medier - skønlitteratur, non-fiction tekster,
sange og film.
Pensum:
1. The English and the World - Introduction.
2. Jomo Kenyatta: The Gentlement of the Jungle (1938)
3. Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World, 2003
4. John Lennon and Yoko Ono: The Luck of the Irish, 1972
5. Bono: In Ireland, Tuesday's Grace, 2010
6. Shane Meadows: This Is England, 2006 (Film)
Supplerende:
"Test Your Knowledge - What do you know about Britain?" - fra "What's Up Britain?"

Kilder:
- Anders Daugaard og Jonas Andersen : Angles , Gyldendal , 2014: s165-178 og 189-207
- Shane Meadows: This Is England, Warp Films, 2006
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #2 Climate, Energy and Environment

Et forløb om klima, energi og miljø. Begyndelsen af forløbet indeholder et kort projekt om "renewable energy" med indhold fra fagene biologi og fysik, hvor eleverne i grupper har arbejdet med og fremlagt selvvalgt materiale om energikilder (sol, vind, bølge, tidevand, kernekraft, naturgas Athabasca oil sands... -  dette opgives ikke, da det er forskelligt, hvad eleverne har arbejdet med, men hver gruppes materialer er delt i en mappe i lectio). En del af teksterne i forløbet stammer fra kapitlet "Man and Nature" i Wider Contexts. Desuden har analyse af taler og indlæring af retoriske begreber indgået, idet uddrag af Al Gores og Chief Seattles taler (to versioner) er en del af emnet.

Materialer anvendt i forløbet:
- Adams, T.: "Looking down on creation", The Guardian, 20/3 2001 fra theguardian.com (artikel, refererer til dokumentaren Home)
- Arthus-Bertrand, Y. (dir.): Home, 2009 Dokumentarfilm 1t 33 min

- Engberg-Pedersen , J. et al (eds.): Wider Contexts, Gyldendal, 2012, s.196-224.

Kernetekster:
- Adams, T.: "Looking down on creation" (2001) (artikel)
- Arthus-Bertrand, Y. (dir.): Home (2009) (dokumentar)

- UN-website: "Home -Energy" med ideer til selv at handle til gavn for klimaet: https://www.un.org/en/actnow/home-energy

- Gore, A.: An Inconvenient Truth (2006) (documentary, uddrag på skrift)

- Gainsborough, Thomas: Mr. and Mrs. Andrews, maleri 1750 (sammenlignet med to inspirerede malerier fra hhv 1875 og 2005 Wider Contexts s. 196)

- Chief Seattle: Selling Our Land (1854) (tale, uddrag) fra Wider Contexts
- Smith, Henry A.:  Chief Seattle's 1854 Speech (- probably a more reliable version. From: The Center for the Study of the Pacific Northwest (CSPN). https://www.washington.edu/uwired/outreach/cspn/Website/Classroom%20Materials/Reading%20the%20Region/Texts%20by%20and%20about%20Natives/Texts/7.html

- Blake, William: The Ecchoing Green,1789, poem
- Wordsworth, William: The Tables Turned, 1789, poem
- McEwan, I.: The Hot Breath of Our Civilization (2005) (poem)
- Pack, R.: Dominion Over Nature ( 1993) (essay, uddrag)
- Dickens, Charles: Coketown (1854) ,uddrag af Hard Times, roman

Supplerende stof:
Hver gruppe har i projektforløbet om energiformer arbejdet med diverse nonfiktive tekster, videoer, diagrammer, tabeller m.m., både lærervalgte materialer og materialer, eleverne selv har søgt frem.



Ca. 30 sider + 1 dokumentarfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb#3 The USA, Back then and now (Eksamen)

I forløbet om USA som nation er den historiske udvikling undersøgt tilbage fra frontier-perioden og op til nutiden. Der er arbejdet med USAs identitet og værdier, hvor definition og forståelse af "The American Dream" har været gennemgående tema i de fleste af teksterne, her med baggrund i teksten "Six Basic American Cultural Values" ((Individual Freedom and Self-Rellience, Equality of Opportunity and Competition, American Dream and Hard Work). Genremæssigt er der arbejdet fælles med lyrik, hvorefter eleverne i grupper supplerede med moderne digte /sange, der refererer til de gennemgåede digte og til "The American Dream". Desuden indgår analyser af noveller, artikler og filmen Joker. Både i delforløbet med sangene og med filmen Joker har der været elevpræsentationer, hvor hver gruppe har fremlagt selvvalgte sange eller gruppens fordybelse i et særligt filmanalytisk emne eller filmisk virkemiddel, fx lydspor, klip, setting, characterisation, relations, symbols. Uddrag af to af Obamas taler (Worlds of English) har også været en del af forløbet – og har været sammenlignet med videouddrag af Trumps og Harris’ taler i efteråret 2024.
Klassen har deltaget i fælles arrangement med professor Jørn Brøndal, Amerikanske Studier, SDU, op til det amerikanske valg i november.
I foråret 2025 berørte vi kort våbenkultur i USA, hvor klassen bl.a. var til et oplæg med amerikanske high school elever og fik deres perspektiv på den amerikanske våbenkultur.

Materialer anvendt i forløbet:
- Datesman, M.: "Six Basic American Cultural Values", Vintage American Ways, 6/10 2021 fra vintageamericanways.com (artikel samt kort video med Datesman)
- Finderup, A. M. et al (eds.): Worlds of English, Systime, 2010, s. 98-116, 144-150.
- Holiday, B. et al: Strange Fruit (1939) in Berntzen, J. et al: Targets, Gyldendal, 2001.
-  The American Constitution, uddrag (introduktion, baggrund) Link: [url]constitution_pdf2[/url]  


Kernetekster:
- Datesman, M.: Six Basic American Cultural Values (2021) (artikel)
- Emerson, R. W.: A Nation's Strength (1847) (digt)
- Holiday, B. et al: Strange Fruit (1939) (digt)
- Joker. 2019, film
- Kearny, E.: The Frontier Heritage (1984) (nonfiktion)
- Keegan, C.: Close to the Water's Edge (2007) (novelle)
- Lazarus, Emma: The New Colossus (1883) (digt)
- Obama, B.: A More Perfect Union (2008) (tale)
- Obama, B.: The American promise (2008) (tale)
- Whitman, W.: I Hear America Singing (1867) (digt)
41 Shots af Amir Tyson (digt)
National Gun Violence Prevention Groups Respond to Inauguration of Donald Trump (artikel)


Supplerende materiale
- Brøndal, Jørn "Kampen om grænsen", Ræson nr 4, 2018

-  Baker, Peter  Harris and Trump Bet on Their Own Sharply Contrasting Views of America - The New York Times. Sep 11, 2024, artikel

- Epstein ,Reid J.  and Swan, Jonathan : What to Watch for in Tonight’s Harris-Trump Showdown - The New York Times Sep 9, 2024, opdateret sep 11, 2024, artikel

What Is the American Dream? Examples and How to Measure It (investopedia.com)

-  The American Constitution, uddrag (introduktion, baggrund) Link: [url]constitution_pdf2[/url]  

Sider ca. 59
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Cultures of the Internet

Medieforløb om sociale medier med selvfremstilling, selvopfattelse og selvbilleder. Blandt andet ud fra TED-talks har holdet diskuteret, hvorfor visse videoer, dokumentarer, youtube-klip og reklamefilm går viralt. I arbejdet med dokumentaren KONY 2012, har klassen set en hollandsk analyse (med engelske undertekter) af dokumentarens stærke virkemidler.  Eleverne har arbejdet med forskellige platforme (Facebook, Twitter / X, Instagram). Kritisk vurdering af nyheder ift. fake news har været en del af emnet ligesom Twitter-novellen ”#Evidence” har været analyseret samt diskuteret i forhold til genrens muligheder og begrænsninger. Noget af den anvendte teori stammer fra kapitel 3 i Open Wide.

Kernestof:

- Allocca, K.: Why videos go viral, TED talk, 2011 fra ted.com (TED talk, 7 min.)

- Annett, E.: "What is 'fake news', and how can you spot it?", The Globe and Mail, 1/2 2
017 fra theglobeandmail.com (artikel)

- Bækgaard, J. et al: Open Wide, 2. udg., Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 140, 142-143, 147-151, 153, 155 (kopi med teori og opgaver)

- Fitzgerald, A.: Adventures in Twitter Fiction, TED talk, 2013 fra ted.com (TED talk, 11 min.)

- Fulcher & Scott (Excerpt on Goffman): Front Stage & Backstage (2007) in Bækgaard, J. et al: Open Wide, 2. udg., Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 124-126 (teori, Goffman)

- Grossman, L.: "You, Yes You, Are TIME's Person of the Year", TIME, 25/12 2006 fra content.time.com (artikel)

- Holt, E.: Evidence - Story of a Crime, Tweet-book, 2012 (Twitter-historie)

- Kilner, J. "The science behind why we take selfies", BBC News, 17/1 2014 fra bbc.com (artikel)

- Morin, A.: "What Your Facebook Use Reveals About Your Personality And Your Self-Esteem", Forbes, 31/10 2014 fra forbes.com (artikel)

- Nguyen, D.: What makes something go viral?, TED talk fra ted.com (TED talk, 7 min.)

- Russell, J. (dir.): KONY 2012, Invisible Children Inc., 2012 fra https://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc (video, 30 min.)

Supplerende stof:

- Datesman, M.: "Six Basic American Cultural Values", Vintage American Ways, 6/10 2021 fra vintageamericanways.com (artikel)

- Erving Goffman and the Performed Self, BBC Radio 4 fra https://www.youtube.com/watch?v=6Z0XS-QLDWM (klip, 2. min)

- Star Wars Kid fra https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU (klip, 2 min.)

- Old Spice - The Man You Could Smell Like   fra https://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE (klip, 30 sek.)

- VISUAL AND IN DEPTH ANALYSIS OF KONY 2012, Gert de Graaf, 36 min
“It's about the language of Hollywood, propagandism, manipulation, the use of music in propaganda, manipulative shots, manipulative framing, seducing the audience, manipulating the audience but also about positive action, fun and the Facebook generation”.

Cirka 65 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Control and Surveillance (Eksamen)

Forløb med værklæsning, hvor romanen Running Wild af J.G.Ballard (1988) er bearbejdet med opgaver i par/grupper.
Der har været fokus på genrerne: crime fiction, science fiction og psychological drama. I analysearbejdet er det onde i mennesket behandlet, fx med inddragelse af psykologiske teorier omtalt i bogens tillæg (Systime, 1988) samt af de referencer til virkelighedens vestlige samfund i 1980erne, som Ballard refererer til i bogen. Desuden er emner som Thatcherism, gated communities, surveillance og panopticon (Jeremy Bentham) inddraget.

Romanen er sat i perspektiv til andre fiktionstekster, hvor fokus har været på overvågning, social kontrol og ’gated communities’. Vi har beskæftiget os med hvilken rolle traditioner har på opretholdelsen af social kontrol og normer.  Eleverne har også arbejdet med begrebet allusion i forhold til materialet.

Kernetekster:
Ballard, J.G. Running Wild (roman)
The Lottery af Shirley Jackson (novelle)
The Unknown Citizen af J.S. Auden (digt)
The Hunger Games (film)
The Model Citizen (short film)
Croydon: Met Police to continue facial recognition despite concerns, 12 February 2024. BBC Online. (artikel)

Ca. 104 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Poverty in the UK (Eksamen)

Forløbet har haft fokus på ulighed og fattigdom i The UK, og på civilsamfundets indsats for at afhjælpe fattigdom. Materialet har givet eleverne et indblik i hvordan fattigdom og ulighed påvirker individets muligheder og hverdag. Desuden har vi set på hvordan fattigdom bliver belyst i forskellige genrer og medier, særligt fokus på point of view, sender-receiver, language, cinematic techniques (for at understøtte filmens storyline) og news reports.

Kernetekster:

Finderup & Fog: Worlds of English, Systime 2022: Poverty Safari af Darren McGarvey (s.107-117)

UK Now, Columbus 2023: 9.3 Poverty, Inequality and Social Mobility

Marcus Rashford's Letter to all MPs

How deep is the foodbank crisis? This town knows | Newcastle-under-Lyme report (video)

How to reduce child poverty rates in the UK | Joseph Rowntree Foundation (video)

I, Daniel Blake (film)

Supplerende stof:

“ Poverty in the UK: Forgotten by the Crown (https://www.youtube.com/watch?v=oAesgdmj2YE)

Real stories of poverty told by children from BBC Children in Need funded projects (video)

Ca. 17. sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer