Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Ole Bo Andreasen
|
Hold
|
23-x-En (23-x-En, 23-x-En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb - Identity and Relationships
I dette engelskb-forløb har vi arbejdet med temaet Identity and Relationships med fokus på overgangen fra barn til voksen.
Gennem noveller, uddrag og visuelle tekster har vi undersøgt de udfordringer, unge møder i processen med at finde sig selv og navigere i relationer til familie, venner og samfund.
Vi har arbejdet med temaer som usikkerhed, forventningspres, identitetssøgen og det at tage ansvar – og diskuteret, hvordan forskellige unge håndterer denne svære overgang.
Formålet med forløbet har været at styrke elevernes forståelse af identitet og sociale relationer gennem tekstanalyse, perspektivering og refleksion.
Forløbet er introforløb, som har været kørt på tværs af alle STX-klasser.
For at vi alle har fælles referenceramme efter grundforløbet, har vi valgt at alle (i grundforløbet) skal introducere og bruge de tekstanalytiske begreber, der anvendes i Worlds of English – CAIP eller fra ”Tools for Texting”. Teksterne her et et must read for alle nye 1.g-klasser - herefter kan der vælges andet materiale, hvis der er tid.
Noveller - fiction:
Penelope Lively. "Clara's Day".
Charles Bikowski. "Son of Satan".
Kortfilm:
Keir Burrows. Donkey. 2011.
Begreber til "fiction":
- narrator
- point of view
- character
- setting
- theme
- symbols
- tone
- message
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 America in Black or White
I dette engelskb-forløb arbejder vi med temaet racisme i USA med både et historisk og kulturelt udgangspunkt. Eleverne introduceres til begrebet The American Dream og undersøger, hvordan denne drøm idag stadigt er udfordret af historisk ulighed og diskrimination. Vi ser blandt andet på Jim Crow-lovene og racedelingen i det amerikanske samfund og diskuterer, hvordan disse historiske forhold stadig præger USA i dag.
Forløbet har særligt fokus på Netflix-serien Colin in Black and White, der gennem en personlig og politisk fortælling viser, hvordan racisme opleves i praksis i nutidens USA. Ved at kombinere personlige fortællinger med historisk kontekst og direkte seerhenvendelser, søger Colin in Black & White at skabe en dybere forståelse for de komplekse oplevelser, som mange unge sorte amerikanere står overfor. Derudover arbejder vi med indledningen til J.D. Vances Hillbilly Elegy, som giver et andet perspektiv på identitet, klasse og den amerikanske drøms forfald blandt hvide arbejderklassemiljøer.
Gennem forløbet opfordres eleverne til at reflektere over sammenhængen mellem race, identitet og muligheder – og til at undersøge, hvordan både medier og personlige fortællinger kan bruges til at belyse større samfundsmæssige problemstillinger.
Kernestof:
J.D Vance. Hillbilly Elegy. 2016 (uddrag selvbiografi)
Hillbilly Elegy (film - 2020)
Colin in Black or White. Netflix 6 episoder. 2023.
Ed Burmila. Scientific Racism Isn’t ‘Back’—It Never Went Away. artikel - 2018.
Stephanie Ruiz. The Real Reason the Critics Hate Hillbilly Elegy. 2022.
André Agassi. Open. (uddrag- 2009).
Fokus på skrivegenren "summary.
Skrivekursus: kohærens og kohæsion.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2 Horror Opgives ikke til eksamen)
Edgar A. Poe. The Tell-Tale Heart
Zygote Horror short film
Stephen King. The Mist (film)
Gothic Horror
Shirley Jackson. The Lottery
Stephen King. Suffer the Little Children (short story)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Gender(værklæsning)
I dette engelskb-forløb har vi arbejdet med temaet gender og undersøgt, hvordan kønsidentitet og -udtryk formes og forhandles i moderne samfund. Udgangspunktet har været den grafiske roman Heartstopper, hvor vi har analyseret karakterernes oplevelser med køn, identitet og sociale forventninger.
Forløbet har inddraget konstruktivistiske kønsteorier – især Judith Butlers begreber performed og performative gender – som vi har anvendt til at forstå, hvordan køn ikke er noget fast, men noget vi “gør” gennem vores handlinger og sociale interaktioner.
Samtidig har vi arbejdet med forskellige medieformer og diskuteret forskelle mellem grafiske romaner, traditionel skriftlig tekst og tv-serier. Vi har blandt andet undersøgt, hvordan visuelle virkemidler og mediets form påvirker fortællingen og karakterfremstillingen, og hvordan køn og identitet kommunikeres forskelligt afhængigt af mediet.
Formålet har været at give eleverne både teoretisk og analytisk indsigt i kønstematikker og samtidig styrke deres evne til at arbejde kritisk med forskellige typer tekster og udtryksformer.
Hearstopper. Season 1. Netflix 2023.
Alice Oseman. Hearstopper. Volume 1. Graphic Novel.
Begreber:
(Social) Constructionism
Judith Butler: Performed and performative gender
Gender essentialism
In Jennifer Miller. Thirty Years of Queer Theory. https://milnepublishing.geneseo.edu/introlgbtqstudies/chapter/thirty-years-of-queer-theory/
Tyler Ford. The history behind the word 'Queer'.https://www.youtube.com/watch?v=UpE0u9Dx_24&t=4s
Catherine Lee. How Heartstopper contrasts with my school experience.
https://www.aru.ac.uk/news/how-heartstopper-contrasts-with-my-school-experience
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Britain:Empire, Multiculturalism, Brexit
I dette engelskb-forløb har vi undersøgt Storbritanniens udvikling fra kolonimagt til et multikulturelt samfund og de sociale og politiske konsekvenser, denne udvikling har haft.
Vi har arbejdet med det britiske imperiums historie og dets indflydelse på både Storbritannien og de tidligere kolonier. I forlængelse heraf har vi set på det moderne, multikulturelle Storbritannien – med fokus på identitet, migration og integration.
Afslutningsvis har vi beskæftiget os med Brexit som en mulig reaktion på globalisering og multikulturalisme. Her har vi diskuteret, hvordan spørgsmål om national identitet, kultur og tilhørsforhold spiller en central rolle i nutidens britiske samfundsdebat.
Formålet med forløbet har været at give eleverne en historisk og kulturel forståelse af Storbritanniens udvikling og nuværende samfundsudfordringer gennem både tekstanalyse og samfundsmæssig kontekstualisering.
The British Empire/Multiculturalism
How did the British Rule the World?
https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
British Imperialism in India
https://www.youtube.com/watch?v=6KGdAdX3H8k
How has Colonialism Affected British Culture? (Article)
Kushwant Sing. Karma. 1950 (Short Story)
Rudyard Kipling. Lispeth. 1888.
Rudyard Kipling. The White Man's Burden. 1899.
Robin Cook. “Chicken Tikka Masala Speech”. 2001
Poverty in the UK:
Two Kensingtons
https://www.youtube.com/watch?v=azSK-d1VHPc
Brexit:
How did Brexit Happen (Critical documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=4bGAOJQ3nUM
Christina Ruiz. That Uncertain Feeling: An Italian Living in London - On Brexit Britain. 2017.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Australia and the Stolen Generations
I dette engelskb-forløb har vi arbejdet med Australiens koloniale fortid og dets konsekvenser for den oprindelige befolkning, med særligt fokus på The Stolen Generation.
Gennem både skønlitterære tekster, dokumentarisk materiale og filmen Australia har vi undersøgt, hvordan aboriginalske børn i store dele af det 20. århundrede blev fjernet fra deres familier som led i en assimileringspolitik ført af den australske stat.
Forløbet har haft fokus på temaer som identitet, kulturelt tab og diskrimination – og på, hvordan kolonihistorien stadig præger det moderne Australien.
Formålet har været at give eleverne en sproglig og kulturel forståelse af et vigtigt, men ofte overset, kapitel i den engelsktalende verdens historie.
Anvendt materiale:
Lars Jensen. "The Stolen Generation" (video). Systime. E-bog.
https://woe.systime.dk/?id=239
Peter Goldsworthy. One of my Best Friends. 1994.
Excerpts from the movie "Rabbit Proof Fence".
Chief Protector of Aboriginal affairs Neville on annihilating aboriginal culture:
https://www.youtube.com/watch?v=eWjGteDg9VE
Dokumentar:
Our Generation. 2010.
https://www.youtube.com/watch?v=Tcq4oGL0wlIRabbit Proof Fence (movie). 2002. Excerpts.
Movie:
Australia. 2008.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089153225",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089153225",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089153225"
}