Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Birgit Thams
|
Hold
|
23-ad-re (23-ad-re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
I dette forløb introduceres nogle grundlæggende religionsfaglige begreber (sekularisering, ateisme, blasfemi, det hellige/profane, dogme, fundamentalisme, indefra/udefra synsvinkel, monoteisme/polyteisme/panteisme, ritual, teokrati), samt Ninian Smarts religionsmodel.
Herudover skal vi forsøge kort at danne os et overblik over verdensreligionerne.
Omfang ca. 12 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I dette forløb arbejder vi først med islams opståen og profetens rolle, og dernæst med de grundlæggende trosforestillinger og praksis. Herefter dykker vi lidt mere ned i valfarten, samt tørklædedebatten og kvinders rolle.
I forløbet inddrages bl.a. ritualteori og kategorisering af religiøse udøvere (Jan Hjärpes model).
Omfang ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
En Muslim eller At Muslim? Kilde: Islam i bevægelse / red. af Mona Sheik m.fl. (2003), s. 150-151
-
Religion og kultur - en grundbog 2.udg - brun, Systime; sider: 175-185, 187-192
-
Koranen om dommedag. Sura 56,1-56 + 23,102-105 + 4,115-117.
-
Koranen om Muhammed og Koranen. Sura 53,1-12 + Sura 3,1-8 + Sura 10,37-38 + Sura 4,80 + Sura 2,106.
-
Bønnens udførelse. (Muslimernes religion s. 99-101)
-
Dommedag (uddrag fra http://www.barn-i-islam.dk/dommedag.htm)
-
Ritualer og overgangsritualer. Grundbogen til Religion C. Systime 2012, side 253-256
-
Islamisk pilgrimsfærd / Aminah Tønnsen (kilde: http://islamstudie.dk/?page_id=1018)
-
Hajj – The Journey of a Lifetime (BBC dokumentar, 2001)
-
Kategorisering af religiøse udøvere - Jan Hjärpe (Begrebsnøglen til religion / Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl., Systime, 2. udg., 2016-17)
-
Kvinder, islam og mig. (Islam, Women and Me. Britisk dokumentar, Real Stories, 2018) (Ligger på CFU)
-
Koranen og tørklædet Aminah Tønnsen, april 2005 (http://islamstudie.dk/?page_id=1629)
-
Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form (http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/ )
-
Kort om islam. Uddrag fra https://www.islam.dk/islam/
-
Islam - RELIGIONSNØRDEN
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I dette forløb arbejder vi med at forstå kristendommen - dels i dens opståen som et opgør med jødisk tankegang, dels som den kom til udtryk hos Luther, og dels i et nutidigt perspektiv.
Vil behandler følgende emner: Skabelsen (som myte), loven, budene og pagtstanken i GT, bibelsyn, evangeliernes fremstilling af Jesus, opgør med den jødiske fortolkning af loven og den jødiske frelsesvej, NTs guds- og menneskesyn, arvesyndstanken, kristne nøglebegreber som tro, nåde og næstekærlighed, dåben, Jesu død som sonoffer - med en evangelisk-Luthers tilgang. Vi vil kort berøre kristendommens udbredelse, og dernæst tale om reformationen, hvor vi også vil arbejde med billeder, der relaterer sig til reformationen. Forløbet afsluttes med en analyse af et vægmaleri af Arne Haugen Sørensen.
Det primære fokus ligger på at forstå centrale trosmæssige forestillinger.
(Omfang: ca. 55 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Religion og kultur - en grundbog 2.udg - brun, Systime; sider: 143-161, 168-170
-
1. Mosebog kapitel 1+2: Skabelsen
-
Hvad er en myte / Jørn Borup. https://www.religion.dk/fagbegreber/hvad-er-en-myte.
-
2. Mosebog 19,1 - 20,21: Åbenbaringen på Sinai + De ti Bud.
-
Abrahamspagten, Mosespagten og Jesuspagten: 1. Mosebog 17,5 & 17, 8, & 17,10-11 + 2. Mosebog 19,4-5 og 24,7-8 + Mattæus 26,26-28.
-
Markusevangeliet 1,1 - 3,6
-
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Lukas 10,25-37)
-
Mattæus 5,17-48: Bjergprædikenen (uddrag).
-
Hvad er etik?
-
Biskop: Næstekærlighed er en konto, vi altid skylder på / Anne Fürstenberg. Kristendom.dk 22 jan. 2016.
-
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste / Anna Rask Pedersen, Religion.dk 6. okt. 2015
-
Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste / Marie Louise Poulsen. Kristendom.dk 9. Okt. 2015.
-
Jeg elsker at være en arvesynder! Iben Krogsdal 27.2.2021. https://www.kristeligtdagblad. dk/debat/jeg-elsker-vaere-en-arvesynder
-
Lukas 15,11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Bibelen.
-
1. Mosebog kap. 3: Syndefaldberetningen
-
Markus kap. 14+15+16: Påskebegivenhederne
-
protestantisk kristendom (religionsnørden)
-
Martin Luther og de reformatoriske ideer: Billeder og kunst
-
Lov og nåde (reformationsbillede) Lucas Cranach the Elder: Gesetz und Gnade (lov og nåde), 1529, Stiftung Schloss Friedenstein, Gotha, Tyskland.
-
Forskellen på den Protestantiske og den Romersk Katolske Kirke (Reformationsbillede). Træsnit af Lucas Cranach den yngre, 1546.
-
Altertavle fra Stadtkirche Wittenberg. Lucas Cranach den ældre (1547).
-
Sådan foregår barnedåb i kirken (Dåbsritualet)
-
Den store fortælling / Arne Hauge Sørensen, 2017. Vægmaleri, Aarhus Valgmenigheds kirkesal.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
I dette forløb vil vi arbejde med buddhismen, både i dens formative periode, og i et nutidigt perspektiv. Vores primære fokus vil ligge på at forstå de buddhistiske grundtanker og grundbegreber, såsom: karma, samsara, reinkarnation, livshjulet, de fire ædle sandheder, lidelsen, illusionen om et jeg, udfrielsen, begær, og nirvana. Vi vil kort kigge på buddhismens hovedretninger, tale om munkeidealet, samt se på, hvordan buddhismen praktiseres i Danmark i dag.
Omfang: ca. 35 sider
(Teksten '"Tilgivelsens virkelighed" er brugt som eksamenstrænings-tekst, som er blevet inddraget igen, og eleverne har derfor ikke kunnet tilgå den igen).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Religionsnørden: Buddhisme introduktion
-
Gerningerne. Esben Andreasen, Buddhismen. Gyldendal Uddannelse, 2002.
-
Religion og kultur - en grundbog 2.udg - brun, Systime; sider: 59-61, 66, 68-70
-
Lidelse som grundvilkår. Højholt, Buddhas lære og den tibetanske buddhisme. Munksgaard,1993.
-
Intet jeg. Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Esben Andreasen. Gyldendal uddannelse, 2002.
-
Genfødselsprocessen. Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Esben Andreasen. Gyldendal uddannelse, 2002.
-
Nirvana er usammensat. Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Esben Andreasen. Gyldendal uddannelse, 2002.
-
Det buddhistiske munkeideal. Jacobi & Josephsen, Religionerne. Munksgaard 1994.
-
Klostre og Munke. Uddrag fra Jørn Borups artikel: Buddhistisk ide og praksis – et historisk rids. http://home6.inet.tele.dk/xxzp13/zenbog.htm (Jørn Borup, Institut for religionsvidenskab, Århus Universitet). Hentet 30/1 2003
-
Lamaernes rolle i det religiøse liv. Højholt, Buddhas lære og den tibetanske buddhisme. Munksgaard, 1993.
-
Mahayanabuddhismen. Grundbog til religion C, Systime 2012, s. 160-162.
-
Buddhisme i Tibet - Vajrayanabuddhismen. Grundbog til religion C, Systime 2012, s. 167-169.
-
Østen i Vesten. Uddrag fra kronik af Jørn Borup. JP 6/7 2011.
-
Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme. Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Kilde: Buddhisme - introduktion og tekster. Anders Nielsen. Systime, 2015.
-
Forskelle mellem kristendom og buddhisme. Kristeligt Dagblad 15/10 2002.
-
Tilgivelsens virkelighed (uddrag) / Michael Pedersen Kristeligt Dagblad, 16. juli 1999 .
-
Samfund, individ og religion. Kilde: Senmoderne religiøsitet i Danmark, s. 7-12. Systime 2008.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Konversion i det senmoderne samfund
I dette forløb vender vi blikket mod det senmoderne samfund og forsøger at forstå hvilken rolle religion spiller i dag. Som introduktion til forløbet kigger vi på de tre samfundstyper (traditionelt-moderne-senmoderne) og vender senere blikket mod det senmoderne menneske. Herefter dykker vi ned i emnet 'konversion' - herunder Rambos konversionsteori og arbejder med forskellige konversionsberetninger.
Omfang ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samfund, individ og religion. Kilde: Senmoderne religiøsitet i Danmark, s. 7-12. Systime 2008.
-
Stoppe og bekræfte / Henrik Dahl. (Religion i det senmoderne samfund, Ludvigsen og Storgaard Mikkelsen, Systime 2009, T2)
-
Konversionsteorier (uddrag) / Mogens S. Mogensen. Kilde: Ikon nr. 70, April 2010.
-
Der manglede noget i mit liv. Kirsten Moth, Helsingør Dagblad, 12. september 2015.
-
Jeg var fysisk nedbrudt og alene i en skovhytte, da Gud talte til mig Af Marlene Fenger-Grøndahl. Kristeligt Dagblad, 19. oktober 2020
-
»Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist!« Berlingske, Søndag d. 18. september 2005
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089349716",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089349716",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089349716"
}