Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Steen Schønheyder
|
Hold
|
23-c-re (23-c-re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi lægger ud med et miniforløb, der introducerer, hvad religion er som fag og fænomen: hvad er religion overhovedet for noget, og hvordan arbejder vi med emnet i det her fag? Endelig arbejder vi meget kort med at skabe et samlet overblik over verdensreligionernes historie. (ikke et eksamensforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmoderne religiøsitet og konversion
I årets første egentlige forløb arbejder vi ikke med en bestemt religion. I stedet arbejder vi med, hvordan folk er religiøse, og hvilken rolle religion spiller i samfundet i dag. I den forbindelse anvender vi en række begreber om religionens rolle i det senmoderne samfund, herunder genfortryllelse, individualisering, den religiøse aktør, synkretisme, polarisering m.v. Indledningsvis kigger vi kort på, hvor religionens rolle har ændret sig gennem det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
Undervejs i forløbet kigger vi nærmere på en bestemt religiøst fænomen, nemlig konversion. I den forbindelse arbejder vi bl.a. med Rambos konversionsmodel.
Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof, der er centralt i forløbet:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Anslået tekstmængde: 37 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De tre samfundstyper (grundbogstekst)
Fra: Maria Madsen, Anna Amby Frejbæk m.fl.: KS-bogen, 1. udgave, Columbus, 2015, s. 9-12 (4 sider)
-
Danskernes religiøsitet i tal
Fra: ibogsudgaven af Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2016-2023. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280. Hentet den 29. marts 2023. (1 side)
-
Henrik Dahl: Stoppe og bekræfte
Uddrag af bog. Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund, 2007-2009, s. 37-40. (3 sider)
-
Religion i det senmoderne samfund - fakta og øvelse
Fra: ibogsudgaven af Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2016-2023. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=279 og https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280. Hentet den 29. marts 2023. (2 sider)
-
De omvendte
Tre konversionsberetninger. Fra: Jens Vilstrup: "De omvendte". I: Ud & Se, Juni 2007, s. 32-48. (kan findes her: http://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2007/Juni/?page=32) (17 sider)
-
Mogens S. Mogensen: Konversionsteorier
Uddrag af artiklen: Mogens S. Mogensen: "Konversionsteorier", IKON, nr. 70, april 2010, s. 4, 6-8. (4 sider)
-
Konversionsberetning til islam
Fra: http://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/konvertitberetninger/. Ved besøg på siden den 2. maj 2023 er det den femteøverste beretning og har overskriften "19-årig søster fra Østsjælland". (1 side)
-
Danskerne tror på lidt af hvert
Fra: Jens Ejsing: Danskerne tror på lidt af hvert, Berlingske, 20. oktober 2013. (2 sider)
-
Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke
Fra: Ditte Jensen, Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke, religion.dk, 30. november 2012 (3 sider)
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Årets andet forløb handler om buddhismen. Forløbet handler først og fremmest om at prøve at forstå buddhismens grundtanker og grundbegreber. Dvs. at vi kigger på Buddhas person og betydning og på buddhismens lære, dharma (herunder begreber som karma, samsara, genfødsel/reinkarnation, livshjulet, de fire ædle sandheder, den otteledede vej, lidelsen, illusionen om et jeg og nirvana).
I slutningen af forløbet kigger vi kort på buddhismens hovedretninger (med fokus på den grundlæggende forskel på Theravada- og Mahayana-buddhisme samt et kortfattet arbejde med den japanske shinbuddhisme for at vise religionens mangfoldighed) og på buddhismen i vesten i dag (herunder forskellen på immigrant- og konvertitbudhisme. I den forbindelse gives der også korte introduktioner til buddhistiske ritualer og til Spiros typologi for former for buddhistisk praksis (nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme).
Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof, der er centralt i forløbet:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Anslået tekstmængde: 37 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog - 3. udgave - blå, Systime; sider: 40-42, 59-65, 67-70, 274-275
-
Buddhalegenden (Jørn Borups sammenskrivning)
Fra: Allan Ahle m.fl. (red.): Horisont - grundbog i religion, Gyldendal, 2017, s. 265-266. (2 sider)
-
Benarestalen
Fra: Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Gyldendal
uddannelse, 2002, s. 76. (1 side)
-
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion - 2. udgave; sider: 79-80
-
Vejen til Nirvana
Tekst om den ædle otteledede vej (= Digha Nikaya, II,311). Fra: Jens Bruhn m.fl.: Buddhismen - tanker og livsformer. Gyldendal 1982, s. 51-53. (2 sider)
-
Genfødselsprocessen
Uddrag af Milindapanha om genfødselsprocessen (mangofrugten). Fra: Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Gyldendal uddannelse, 2002. s. 73f. (1 side)
-
Intet jeg
Uddrag af Milindapanha om genfødselsprocessen (hestevognen). Fra: Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Gyldendal uddannelse, 2002, s. 71-73. (2 sider)
-
Nirvana er usammensat
Uddrag af Milindapanha om Nirvana (sammenligning med vinden). Fra: Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. Gyldendal uddannelse, 2002, s. 84. (1 side)
-
Shinbuddhisme
Shinbuddhistisk pjece med introduktion til trosretningen. Fra: Anders Nielsen, Buddhisme - introduktion og tekster. Systime, 2015, s. 200-201. (1 side)
-
Jørn Borup: Buddha, Buddha Cool
Fra: Allan Ahle m.fl (red.): Horistont - grundbog i religion, Gyldendal, 2017, s. 280-283. (3 sider)
-
Buddhisme i vesten (grundbogstekst)
Fra: Anders Nielsen: Buddhisme - introduktion og tekster, Systime, 2015, s. 132-136. (5 sider)
-
Introduktion til buddhismen (Religionsnørden)
Introduktion til islam fra YouTube-kanalen Religionsnørden (= gymnasielærer Andreas Molander). 29. maj 2017. Fra: https://youtu.be/dhSu7o3A-Aw
-
Tårestrømmen
Tårestrømmen (Sarriyutta-nikaya II, 179-180). Fra: Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 80 (1 side)
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Årets tredje forløb handler om kristendommen. I forløbet arbejder vi bl.a. med den gammeltestamentlige/antikke jødedom som en forudsætning for at forstå kristendommen. I den forbindelse kigger vi bl.a. på, hvordan Kristus-fortællingen kan forstås som en løsningsmyte og de gammeltestamentlige skabelses- og sydefaldsberetninger som oprindelses- og problemmyter, ligesom vi kigger på messiasforventningerne i GT, og hvordan Jesus fremstår som svaret på disse i NT.
Med udgangspunkt i Lignelsen om den barmhjertige samaritaner og Bjergprædiken arbejder vi med kristen etik, og hvordan de nytestamentlige fortællinger kan forstås meget forskelligt i en nutidig kontekst (flygtningekrisen). I den forbindelse arbejder vi bl.a. med, hvordan kristendommens næstekærlighedsbud både kan forstås som en individuel og en social pligt.
Derefter arbejder vi med kristendommens ritualer. Her analyserer vi dåben vha. Podemann Sørensen og van Gennep, ligesom vi kort kigger på protestantismens og katolicismens forskellige forståelser af de mest centrale ritualer (sakramenter). I den sammenhæng arbejder vi også med billedanalyse i religionsfaget.
Faglige mål, der er arbejdes med i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof, der arbejdes med i forløbet:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Anslået tekstmængde: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De gammeltestamentlige skabelsesberetninger
Første skabelsesberetning: 1. Mosebog, kap. 1, v. 1 - kap. 2, v. 4 samt anden skabelsesberetning: 2. Mosebog, kap. 2 v. 4-25. 1992-oversættelsen. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (2 sider)
-
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog - 3. udgave - blå, Systime; sider: 143-150, 152-161, 166-170, 270-273
-
Introduktion til kristendommen (Religionsnørden)
Introduktion til kristendommen fra YouTube-kanalen Religionsnørden (= gymnasielærer Andreas Molander). 9. juni 2017. Fra: https://youtu.be/Ii_tst8FglE
-
Messiasforventninger i GT og NT
Uddrag af Gammel og Ny testamente: Salmernes bog, salme 72, v. 1-17; Esajas kap. 11, v. 1-9; Esajas kap. 52, v. 13-kap. 53, v. 12; Markusevangeliet kap. 8, v. 27-33; Mattæusevangeliet kap. 2, v. 1-6 . Alle uddrag fra 1992-oversættelsen på biblen.dk (4 sider)
-
Syndefaldsberetningen
1. Mosebog, kap. 3. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (1 side)
-
Lukasevangeliet, kap. 2 (uddrag)
Luk. 2, 1-21; 39-40. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk(1 side)
-
Indledningen til Johannesevangeliet
Johannesvangeliet, kap. 1, v. 1-18. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (1 side)
-
Romerbrevet (uddrag af kapitel 5)
Paulus’ brev til romerne, kap. 5, v. 12-21. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (1 side)
-
Grundbogstekst om Jesu lære m.v.
Fra: Maria Madsen m.fl: KS-bogen, Columbus, 2015, s. 155-159 (5 sider).
-
Bjergprædikenen (uddrag)
Matthæusevangeliet, kap. 5, v. 17-30; 38-48. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (2 sider)
-
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Lukasevangeliet, kap. 10, v. 25-37. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (1 side)
-
Kristent menneskesyn, etik m.v. (grundbogstekst)
Fra: Fra: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime, 2. udg., 2012, s. 74-79 (uddrag) (4 sider)
-
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste
Artikel. Anna Rask Pedersen: "Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste", Religion.dk - 6. oktober 2015. Fra: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste. (1 side)
-
Kim Hartzner: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste
Artikel. Marie Louise Poulsen: "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste, 9. oktober 2015. Fra: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste. (1 side)
-
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion - 2. udgave; sider: 125-129, 131-133
-
Jesu dåb (Markusevangeliet)
Markusevangeliet, kap. 1, v. 1-11. Fra: 1992-oversættelsen på biblen.dk (1 side)
-
Dåbsritualet (Folkekirkens ritualbog)
Uddrag af Folkekirkens ritualbog om dåben. Kun selve dåben (sider om hjemmedåb, nøddåb og fremstilling udeladt. Fra: https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/b/a/c/5bacc44a1a1149b82949280167f2e7f4b719a96d/Hele%20d%C3%A5bsliturgien%2C%20d%C3%A5b%20i%20kirken%2C%20hjemmed%C3%A5b%2C%20n%C3%B8dd%C3%A5b%20og%20fremstilling.pdf (7 sider)
-
Prins Vincents og Prinsesse Josephines dåb
Optagelse af Prins Vincents og Prinsesse Josephines dåb. Sendt på DR1 den 14. april 2011. Fra: https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4 (8 minutter)
-
Axels dåb
Optagelse af baptistdåb. Juli 2016. Fra: https://www.youtube.com/watch?v=jCgDnfm4jU0 (2 minutter)
-
10 vigtigste om reformationen
Artikel fra kristendom.dk. Henning Nørhøj: 10 vigtigste om reformationen, 29. oktober 2008. Fra: http://www.kristendom.dk/kirkehistorie/10-vigtigste-ting-om-reformationen (2 sider)
-
Billeder til katolicisme, protestantisme og reformation
Forskellige billeder til at illustrere katolicismen, protestantismen og reformationen. 1) Roger van Weiden: altertavle med de syv sakramenter (https://en.wikipedia.org/wiki/Rogier_van_der_Weyden#/media/File:Seven_Sacraments_Rogier.jpg), 2) Lucas Cranach d.æ. og d.y.: altertavle fra Stadtkirche i Wittenberg (http://www.panoramio.com/photo_explorer#user=257692&with_photo_id=1237755&order=date_desc), 3) træsnit med protestantisk propaganda: Unterschied zwischen der waren Religion Christi und falschen Abgöttischen lehr des Antichrists in den fürnemsten stücken.(ukendt kilde, men farvelagt udgave af træsnittet kan findes her: https://g.co/arts/vzC35zM8GrDjECbaA). 4) Protenstantisk propagandamaleri af ukendt maler: Afvejning af religionerne (fra: https://www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/Unbekannt/719716/Weighing-the-religions.html)
-
Arne Haugen Sørensen: Den store fortælling
Maleri af Arne Haugen Sørensen til Aarhus Valgmenigheds kirkesal, 2017. Billeder hentet fra denstorefortaelling.dk (link er dødt, men måske det kommer op igen. Der kan findes andre billeder på bl.a. http://www.aerenlund.dk/andalusien/ahs.html og https://www.folkekirken.dk/folkekirken-arbejder/kultur/moderne-kirkekunst/aarhus-valgmenighed-den-store-fortaelling)
-
Henrik Wigh-Poulsen: Næstekærlighed er en konto, vi altid skylder på
Artikel. Anne Fürstenberg: "Biskop: Næstekærlighed er en konto, vi altid skylder på", kristendom.dk, 22 januar 2016. Fra: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste. (1 side)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
I årets sidste forløb i religion har vi arbejdet med islam. Først har vi fået en overordnet introduktion til religionen, hvor vi bl.a. har kigget på islams opståen, profetens Muhammeds rolle, koranens betydning og grundlæggende trosforestillinger og praksis. Herefter er gået mere i dybden med forskellige temaer: islams ritualer (med fokus på bønnen og hajj), koranen betydning, koranens og enkelte hadithers syn på dommedag, kvinders rolle i islam (herunder spørgsmålet om tørklædets betydning) og i mindre grad islam i Danmark (samfundssyn, sharia m.v.).
I forløbet har vi bl.a. inddraget forskellig ritualteori (Podemann Sørensen og van Gennep) og Jan Hjärpes model til kategorisering af religiøse udøvere.
Faglige mål, der er arbejdes med i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof, der arbejdes med i forløbet:
- Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Anslået tekstmængde: 41 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur - en grundbog - 3. udgave - blå, Systime; sider: 175-185
-
Bønnens udførelse. (Muslimernes religion s. 99-101)
Muslimsk guide til bønnen udførelse. Fra: Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006. s. 99-101. (2 sider)
-
Hajj – The Journey of a Lifetime (BBC dokumentar, 2001)
Dokumentar. Ovidio A. Salazar (instruktør): Hajj - The Journey of a Lifetime, BBC, 2001. (dokumentaren ligger på MitCFU under titlen "Hajj - pilgrimsrejse til Mekka", vist på DR2 i 2003).
-
Den islamiske pilgrimsfærd
Introduktion til pilgrimsfærden (både hajj og umra) og dens betydning, skrevet af den danske muslim Aminah Tønnsen. Oprindeligt fra tidsskriftet Religionslæreren, 3/2003, men her hentet fra: http://islamstudie.dk/?page_id=1018. (4 sider)
-
Koranen om Koranen.
Sura 3,1-8 + 10,37-38 + 4,80 + 2,106. Fra: Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006. s. 76-77. (2 sider)
-
Leksikonartikel om hadith
Svend Søndergaard: "Hadith", lex.dk, . Fra: https://lex.dk/hadith (0,4 side)
-
Koranen og hadith om dommedag.
Sura 56,1-56 + 23,102-105 + 4,115-117. Tre korte hadith-uddrag. Fra: Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006. s. 81-83. (3 sider)
-
Kvinder i islam (leksikonartikel)
Lene Kofoed Rasmussen: Kvinder i islam. Fra: https://denstoredanske.lex.dk/kvinder_i_islam. (2 sider)
-
Koranen om kvinders stilling
Sura 4,1-4,11-18,34-35, Fra: Jens Forman: Muslimernes religion - tro, praksis og sharia, Systime, 2006-2013, s. 154-156. (2 sider)
-
Sura 24,30-31 og 33,59
Suraer om tørklædet. Fra: Ellen Wulff: Koranen i dansk oversættelse, Vandkunsten, 2006, s. 272-273, 331. (0,2 side)
-
Islamsvar.dk: Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form
Muslimsk hjemmeside om tørklædets betydning. 25. december 2009. Fra: http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/ (1 side)
-
Islamstudie.dk: Koranen og tørklædet
Muslimsk hjemmeside om tørklædets betydning. Aminah Tønnsen, april 2005. fra: http://islamstudie.dk/?page_id=1629 (2 sider)
-
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion - 2. udgave; sider: 47-48
-
Islam, Women and Me (BBC dokumtar)
Dokumentar. Farah Qayum (intruktør): Islam, Women and Me, BBC, 2018 (ligger på MitCFU under titlen "Kvinder, islam og mig", vist på DR3 i 2019)
-
Samfundssyn og islam i Danmark
Grundbogstekst. Fra: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, 2. udg., Systime, 2012, s. 110-118. (9 sider)
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089356397",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089356397",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089356397"
}