Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Miriam Birgit Haunstrup
|
Hold
|
23-e-re (23-e-re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
Introduktion til religionsfaget og dets genstandsfelt.
Herunder arbejde med Smarts dimensioner og Durkheims religionsdefintion
Vue over verdens religioner, deres udbredelse og vigtigste symboler.
Religionsfaglige termer og deres anvendelse
Tekster ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Islams grundlæggende historie
Gudsopfattelse, profeten Muhammed, koranen, de fem søjler.
Udvalgte korantekster, hadithtekst og andre primærtekster
At se en religion "Indefra" og "udefra"
Forskellige retninger inden for islam.
Gud som omnipresent, omnipotent og omniscient
At leve som muslim og forskellige opfattelser af islam (de 4 idealtyper) Inddragelse af Jan Hjärpes teori.
Fokus på ritualer - van Genneps teori om overgangsritualer
Undersøge "Startpakke" til islam.
Elevoplæg om søjlerne og trospunkterne - elevvalgte primærtekster fra "Muslimernes religion"
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter.
Tekster ca. 55 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Jødedom som baggrund for kristendommen.
Kristendommens grundfortælling, kernebegreber og symboler
Vue over bibelen
Jesus fortæller lignelser, Jesus og de jødiske lovkyndige, Jesus helbreder, Jesus død og opstandelse
Kort om Luther og reformationen
Kirkeåret
Nutidige former for kristendom
Bibelske tekster:
1. Mos. 1-3 Skabelse og syndefald
1. Mos, 17, 1-14 Omskærelsen
2. Mos. 20, 1-21 De ti bud
Matt. 5, 21-30 og 38-48 Uddrag af Bjergprædikenen
Luk. 10, 25-37 Den barmhjertige samaritaner
Luk 11, 1-13 Om bønhørelse
Luk 15, 1-10 Det mistede får og den tabte mønt
Luk. 15 11-32 Den fortabte søn
Luk. 18,9-14 Lignelsen om farisæeren og tolderen
Mark 2, 1-12 Helbredelsen af den lamme mand
Luk. 7, 11-17 Opvækkelsen af enkens søn i Nain
Mark. 14-16 Jesu død og opstandelse
Faglige mål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Tekster ca. 65 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Buddhismens historie og tre hovedretninger, herunder hinduismen som baggrund.
Buddhismens lære og grundtermer
At leve som buddhist.
Buddhisme i Østen og buddhisme i den vestlige verden
Læsning af primærtekster: Buddhalegenden, Benarestalen, Årsagskæden, Om nirvana, Tomhed, Optagelse i munkeordenen
Se filmene "The Life of Buddha" og "A Day in a Buddhist Temple in Luang Prabang Laos".
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
Tekster ca. 45 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik - med fokus på aktiv dødshjælp
Etik og moral som begreber. Hvad skal være pejlemærke for vores handlinger?
Relative værdier versus absolutte værdier.
Indblik i nytteetisk og pligtetisk tradition.
Definition af aktiv dødshjælp, assisteret selvmord og passiv dødshjælp. Lovgivning og debat om emnet aktiv dødshjælp - hovedsagelig i dansk kontekst.
Etisk Råd - rådets sammensætning, opgave og beføjelser
"Udvalget for en mere værdig død", nedsat 2023
Arbejde med tekster, dokumentaren "Indefra med Anders Agger - Aktiv dødshjælp" og klip med debatindlæg af Sarah Glerup og Mette Frederiksen.
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
ca. 26 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089365120",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089365120",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089365120"
}