Titel
3
|
Forløb 2 - Islam
Formål:
Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof, der er centralt i forløbet:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Vi har set på islams formative, historiske og nutidige udformning, og dermed islams kategorisering som en lovreligion/gerningsreligion, og vi har arbejdet med islam som en af de abrahamitiske religioner.
Der har været fokus på at definere myte-begrebet, herunder to forskellige tilgange til arbejdet med ritualer i forbindelse med den muslimske pilgrimsfærd, Hajj, nemlig van Genneps (funktionalistiske) model for overgangsritual og Jens Peter Schjødts (fænomenologiske) ritualteori. Mht. mytebegrebet har vi også arbejdet med forskellige mytetypologier, nemlig kosmogonisk, teogonisk, antropogonisk, eskatologisk og ætiologisk.
Vi har arbejdet med både praksisdelen i islam i form af de 5 søjler og med trosdelen i islam i form af de 6 trosartikler. Her har vi også arbejdet med det strengt monoteistiske gudsbillede i islam med inddragelse af begreberne omnipresent, omnipotens og omniscient, samt begreber ”Taqwa” og ”Tawhid”. Samtidig har vi set på profeten Muhammads rolle. Endvidere har vi kort set på forskellene mellem sunni og shia-muslimer ligesom vi har arbejdet med islams helligtekster i form af Koranen og Hadith-tekster.
Som en særlig vestelig/dansk vinkel har vi set på kvinders rolle i islam via arbejdet med Zahra Pedersen og Asil Al-Asadi ud fra dokumentaren ”Kampen om mig; med tørklæde på scenen” fra dr.dk og endvidere har vi haft fokus på homoseksualitet i islam via arbejdet med dokumentaren ”Helvedes homo”, ligeledes fra dr.dk omhandlende Abdel Aziz Mahmoud, der er muslim og homoseksuel. Vi har her haft fokus på begreber som Hjärpes model, kultur/religion, tørklæde, samfundstype, demokrati. Da denne vinkel især er religionssociologisk, har vi arbejdet med Giddens samfundstyper, Jan Hjärpes model for kategorisering af religiøse udøvere, ”Elite - mainstream”, ”Minimalist - maksimalist”.
I forløbet har vi bl.a. inddraget forskellig ritualteori (Podemann Sørensen og van Gennep) og Jan Hjärpes model til kategorisering af religiøse udøvere. Derudover har vi benyttet Honkos model til at kategorisere forskellen på ritualer, Jens Peter Schjødts model (Klassifikation efter karakteren af tilstandsskift). Slutteligt har vi kort rundet Mircea Eliades teori om ”det hellige”, ”hierofani” og ”axis mundi”, og om et yderligere supplement til sidstnævnte har vi arbejdet med Marianne Qvortrup Fibigers skelnen mellem to former for Axis Mundi, nemlig Axis Mundi på makro-niveau og mikro-niveau.
Materiale:
Religionsnørden YouTube: ”Islam introduktion”
Islams historie (Horisont C): ”Horisont C – grundbog til religion”, 2.udg. Afsnittene: ”Den formative periode” og ”Middelalderen”, under emnet ”Islam”.
Uddrag om koranen og hadith fra Burton, John: ”En introduktion til Hadith”, 1.udg., 1.opl., oversat af Jørgen Dragsdahl, Forlaget Vandkunsten (sammenskriv af s.79-87) + Grimstrup, Jørgen Junker: ”De arabiske erobringer 630-750 og islams tilblivelse”, 1.udg., 1.opl., 2021, s.26-28.
Artikel: ”Den sekteriske strid, der flår Mellemøsten itu”: Politiken, 5.januar 2016
Artikel: ”Sådan forløber den muslimske pilgrimsfærd Haj, fra Kristeligt Dagblad”, 23.11.2023
Artikel: ”Mit hjerte bor i Mekka og Medina”, fra religion.dk, 20.07.2015
Islam-Koran og hadith: Kitir, Deniz: ”Klassisk og moderne islam”, her taget fra: https://islam.systime.dk/?id=150 (layoutet er ændret let).
Koran:
- Sura 8,39 + 9,5 + 22,25-29 + 29,46 + 3,65 + 3,67-68 + 5,13 + 5,73 + 5,82 + 5,51 +
Hadith:
- Hadith 37, berettet af Ibn Abbas (Sahih Bukari og Sahih Muslim)
- Al-Bukhari: Hadith-samling, bog 2, kapitel 37
Begrebsnøglen:
- Ritualtyper
- Ritualteori – funktionalistisk
- Ritualteori – fænomenologisk
- Hjärpes model
Forman, Jens: ”Muslimernes religion”, afsnittet ”Islams søjler”, s.35-44.
Hajj: YouTube: ”Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi”
De 6 trosartikler: ”Klassisk og moderne islam”, Systime A/S, uddrag fra afsnittet ”De seks trosartikler”.
Islam og homoseksualitet: ”En helvedes homo springer ud”, fra dr.dk + Sura: 7,80-81 + 7,84 + 30,21 + 53,45 + 25,43.
Islam og kvindens rolle: ”Kampen om mig”, fra dr.dk (Zahra Pedersen og Asil Al-Asadi) + Sura 4,34 + 2,228 + 24,30-31 + 4,11 + 2,282 + 4,3 + 33,53 + 65,4 +
Statistik:
- ”Muslimer i Danmark 2016”, på baggrund af undersøgelse af Brian Arly Jacobsen, her gengivet fra ”Grundbog til religion c”.
Supplerende:
Prøveeksamenstekst: ”Støttemuligheder for homoseksuelle muslimer”, fra dsr.dk
Islam-opsamling
Analysemodel
Islam-Sunni-Shia-Brevkasse
|