Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Annemette Bengtson
|
Hold
|
23-ad-MaB (23-ad-MaB, 23-ad-MaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Statistik
Der er arbejdet i grupper med statistisk materiale, som grupperne selv lavede ved at stille spørgsmål til klassen, som f.eks. hvor mange søskende har du.
Der er arbejdet på klassen med gennemgang og opgaver.
Der er brugt maple til med-hjælpemidler opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning
Et kort forløb med primært lærerstyret undervisning. Tavlegennemgang og opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponential funktioner
Med udgangspunkt i renteformlen er eksponentielle funktioner introduceret. Primært tavlegennemgang samt opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Eksempler på tavlen samt opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Kort gennemgang af potensfunktioner. Sammenligning med lineære og eksponentielle funktioner med grafer og egenskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lån og opsparing
Dette forløb er lavet som et gruppearbejde, hvor eleverne i grupper skulle gennemarbejde emnet og til sidst aflevere en gruppeaflevering omhandlende emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat. afl. 1.3
|
08-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorregning og trigonometri
Introduktion af vektorer via tavlegennemgang og opgaver. Beviser for en række af vektorregnereglerne er gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Andengradspolynomier 1
Introduktion af andengradspolynomier primært grafisk. Koefficienternes betydning for parablens udseende og placering i koordinatsystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Gruppearbejde hvor eleverne i grupper har gennemarbejdet stoffet og lavet en afleveringsopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat. afl. 1.5
|
21-04-2024
|
Mat. afl. 1.6
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktioner 1
Funktionsundersøgelse (uden differentialregning ) primært ud fra grafer.
Tavlegennemgang og opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Andengradspolynomier 2
Andengradspolynomier med fokus på forskriften. Beregning af toppunkt og rødder. Bevis for formlen til bestemmelse af rødder. Bevis for toppunktsformlen gemmes til efter differentialregningen. Tavlegennemgang og opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 2.1
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Funktioner 2
Funktionsundersøgelse med gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 2.2
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning
Primært lærerstyret forløb med tavlegennemgang, opgaver og beviser. Der arbejdes med at træne beviserne på tavlerne på gangen. Opgaverne har fokus på eksamensopgaver og skelner imellem uden hjælpemidler med træning på papir samt med hjælpemidler med maple-træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Analytisk geometri
Repetition af vektorregning og introduktion til analytisk geometri. Der arbejdes med linjer og cirkler med fokus på eksamensopgaver til den skriftlige del, samt gennemgang og træning af de relevante beviser. Primært lærerstyret undervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat afl 2.7
|
03-02-2025
|
Mat afl 2.8
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Binomialfordelingen
Der er arbejdet i grupper med binomialfordelingen. Derefter lærerstyret om binomialtest og konfidensintervaller. Forløbet har været lidt afbrudt af studietur og SRO-opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeaflevering
|
20-03-2025
|
Mat afl 2.9
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089596232",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089596232",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58089596232"
}