Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 23-g-Ty2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Henrik Heinemeier
Hold
23-g-Ty2 (
23-g-Ty2
,
23-g-Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb #1: Anfangstexte - Sprache und Identität
Titel 2
Forløb #2: Märchen - EKSAMEN
Titel 3
Forløb #3: Kriminalgeschichten - EKSAMEN
Titel 4
Forløb #4: Thema Liebe - EKSAMEN
Titel 5
Forløb #5: Reisen & Tourismus
Titel 6
Forløb #6: Vorbilder - EKSAMEN
Titel 7
Forløb #7: Deutschland geteilt & geeint - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb #1: Anfangstexte - Sprache und Identität
Under dette emne arbejdede vi med aspekter af sprog og identitet, idet vi læste om dansksindede sydslesvigere, tysksindede nordslesvigere, frisere lige syd for grænsen, sorbere i Lausitz og om 1920-grænsens opståen.
Sprogligt brugte vi samtaleøvelser og gennemgik hjælpe- og svage verber og begyndte på kendeord og kasus. Der indgik også nogle sange.
Vi gjorde undervejs også brug af MinLæring og Fass die Grammatik an.
Indhold
Kernestof:
Bunt sind schon die Wälder.docx
Willkommen im Deutschunterricht.docx
Hoffmeister, R. - Grenzenlos; sider: 1
sangtekst
Felinas neue Heimat
Miie ist friesisch (Brennpunkt Deutsch, 4/20); sider: 4-7
Dänisch oder Deutsch?; sider: 1-3
Deutsch macht Spass! (Brennpunkt Deutsch 3/2016); sider: 17-21
Udo Lindenberg & Apache: Komet; sider: 1
sangtekst
Wer sind die Sorben (Brennpunkt Deutsch, 4-20); sider: 22-24
Wie die heutige Grenze zu Dänemark entstand; sider: 1-3
Supplerende stof:
Bunt sind schon die Wälder - gesungen von Hannes Wader
Deutsch, 2. Folge.docx
Fragewörter.docx
R. Hoffmeister - Grenzenlos.pdf
04 Grenzenlos.m4a
Miie ist friesisch (Brennpunkt Deutsch, 4-20).pdf
Lær på hjælpeverberne, s. 28 i Alles in allem
Skriv opgave 3, s. 30 i Alles in allem til "havde besøg."
Landeskunde.docx
Mitglied der friesischen Minderheit.docx
Fragen zu unserem Text Miie ist friesisch.docx
Dänisch oder Deutsch, Text.docx
De vigtigste udtaleregler.docx
Dänisch oder deutsch, Arbeitsblatt.docx
Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem - 2. udgave (ternet), Gyldendal; sider: 32-35
A. P. Møller Skolen - AP Møller Skolen Forside
Lav også opgave 2, s. 36 i Alles in allem
TYSK DU KAN TALE.docx
Lav øvelserne 4 og 5 med svage verber (s. 36 i Alles in allem). Desuden arbejder vi med ordforråd og taleøvelser. - Du kan stille spørgsmål til din første hjemmeaflevering.
Deutsch macht Spass!.pdf
Erster Teil von Deutsch macht Spaß.docx
Deutsch macht Spass.m4a
Zweiter Teil von Deutsch macht Spaß.docx
Jeg beder jer om i grupper at besvare opgaverne i dokumentet "Zweiter Teil" skriftligt. Herefter lægger I besvarelsen i Elevfeedback og husker at skrive gruppenavn på. Derefter skriver I (og gemmer til næste modul) opgave 6, s. 37 i Alles in allem in
Komet.docx
Udo Lindenberg x Apache 207 – Komet (Offizielles Musikvideo)
Ein kleines Gesprächspapier zum Thema sorbische Minderheit.docx
Wer sind die Sorben (Brennpunkt Deutsch, 4-20).pdf
Wer sind denn die Sorben.m4a
Skriv hjemmefra resten af opgave 6 (fra "Butikkerne (...)"). Og vi skal også tale færdigt om "Komet".
Alle, som i A-L-L-E, skriver hjemmefra øvelse 9, s. 37-38 i Alles in allem
Wie die heutige Grenze zu Dänemark entstand, Text.docx
Oplæsning Wie die heutige Grenze entstand.m4a
Tysk minigrammatik.pdf
Redemittel Bildbeschreibung.pdf
Das Weihnachtsgespräch.docx
Tyske julesange.docx
In der Weihnachtsbäckerei.docx
Die Grenze von 1920 - und Plakate.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb #2: Märchen - EKSAMEN
Dette emne beskæftiger sig med eventyret som genre, overvejende Grimms folkeeventyr, men også med et moderne kunsteventyr.
Vi beskæftigede os med typiske genretræk, med aktantmodellen og med eventyrets ordforråd. Holdet skrev en opgave om Märchen.
Grammatik: vi gik videre med kendeord og arbejdede med ordstilling og navneords bøjning.
Indhold
Kernestof:
Grimm: Die Wassernixe; sider: 1
Märchen als Gattung.pdf
Grimm: Simeliberg; sider: 1-2
Grimm: Dornröschen (Brüder Grimm, Forlaget Klingbjerg, 2010); sider: 13-16
Grimm: Der Froschkönig; sider: 20-24
Heiduczek, Werner: Der kleine hässliche Vogel; sider: 19-23
Supplerende stof:
Die Wassernixe.docx
Brüder Grimm Simeliberg.docx
Gebrüder Grimm: Simeliberg Hörbuch für Kinder und Erwachsene
Grimm Simeliberg - Aufgaben.doc
Dornröschen / KHM 050 - (Hörbuch deutsch) Märchen der Brüder Grimm
Grimm Dornröschen.pdf
Dornröschen, erster Teil.docx
Dornröschen 2. Teil.doc
Das Aktantenmodell.docx
Grimm - Der Froschkönig.pdf
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (Märchen der Gebrüder Grimm - Hörbuch) KHM - 001
Paararbeit zum Froschkönig (1. Teil).doc
Wörter und Wendungen bei der Besprechung eines Textes.doc
Kim Larsen & Kjukken - Schwarze Rose, Rosemarie (Officiel audio)
Der Froschkönig 3. Teil.doc
»Der kleine häßliche Vogel« von Werner Heiduczek | DDR Hörbuch-Geschichte zum Einschlafen
Heiduczek - Der kleine hässliche Vogel.pdf
Der kleine hässliche Vogel 1.doc
Der kleine hässliche Vogel 2. Teil.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb #3: Kriminalgeschichten - EKSAMEN
Dette emne drejer sig den litterære genre. Vi så filmen "Es geschah am hellichten Tag" og læste starten af drejebogen sammen. Efter denne historie om barnemord læste vi to traditionelle kriminalhistorier, desuden en sang, hvor handlingen ligger på kanten mellem virkelighed og fantasi.
I F. v. Schirachs "DNA" rejses spørgsmål om skyld og retfærdighed.
Grammatik: vi har arbejdet med genitiv, sætningsanalyse og pronominer (personlige og ejestedord).
Indhold
Kernestof:
Es geschah am hellichten Tag (Spielfilm, 95 Min., 1958); sider: 1-80
Es geschah am hellichten Tag; sider: 1-13
F. Hirschmann - Das Risiko trägt immer der Mörder; sider: 197-200
Begriffskarte Krimi.pdf
Mord im Hotel; sider: 183-186
Falco. Jeanny 1; sider: 1
Sangtekst
Schuld - DNA (Film, 42 min.); sider: 1-42
Supplerende stof:
Elevoplæg om Es geschah am hellichten Tag i 23-g-Ty2.docx
Ein paar Aufgaben zum Anfang von Es geschah am helllichten Tag.docx
Das Risiko trägt immer der Mörder.pdf
Das Risiko trägt immer Der Mörder 1.m4a
Vokabeln zum Thema Kriminalgeschichte.docx
Kurz-Krimi: Der Auftrag
Mord im Hotel.pdf
Mord im Hotel 1 & 2.m4a
Ein paar Aufgaben zu Mord im Hotel.docx
Jeanny.docx
Falco - Jeanny (Music Video), Full HD (Digitally Remastered and Upscaled)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb #4: Thema Liebe - EKSAMEN
Vi læste tekster fra flere genrer, som belyste emnet kærlighed fra forskellige synsvinkler: ældre digte, nogle popsange (herunder to Marlene Dietrich-sange fra 1930erne, som viser en ny kvinderolle) og tre noveller, de to af Peter Stamm, som foregår henholdsvis i en landsby og i storbyen. Undervejs så vi kortfilmen "Beinahe" og spillefilmen "Im Juli" af Fatih Akin, som man kan kalde et moderne popeventyr.
Holdet skrev to stile om emnet.
Sprogligt arbejdede vi især med ordforråd og stærke verber.
Indhold
Kernestof:
Beinahe | Ein Kurzfilm von Uwe Greiner
Brecht: Erinnerung an Marie A.; sider: 1
lyrik
Dörrie, Doris: Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe?; sider: 84-87
Teksten udkom første gang i 1989.
Goethe - Mailied; sider: 1
Lyrik
Sangtekster fra 1930erne - Ich weiss nicht zu wem ich gehöre & Allein in einer grossen Stadt; sider: 1-2
Stamm, Peter: Die ganze Nacht; sider: 48-54
Im Juli. Spielfilm aus dem Jahr 2000 (100 Min.); sider: 1-70
T-Bounz: Denn Du bist mein Herz; sider: 1-2
Sangtekst
Stamm, Peter: Am Eisweiher; sider: 9-13
Supplerende stof:
Brecht - Erinnerung an die Marie A..docx
Doris Dörrie - Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe.pdf
Was machst du 1.docx
Doris Dörrie - Was machst du, 2. Teil.docx
Mailied & Willkommen.docx
Beethoven : Mailied, op. 52 nr.4 (English subtitles)
Weimar - Dietrich & Kästner, Lieder & Gedichte.doc
04 Ich weiß nicht zu wem ich gehöre.m4a
01 Allein In Einer Grossen Stadt.m4a
Womacka & Mattheuer.docx
Redemittel Bildbeschreibung.pdf
Peter Stamm - Die ganze Nacht.pdf
Der Kurzfilm Beinahe.docx
Gloser til Die ganze Nacht.docx
Die ganze Nacht, erster Teil.m4a
Die ganze Nacht - Aufgaben zu den ersten Seiten.docx
Arbeitsaufgaben Im Juli 2024.doc
T-Bounz - Denn du bist mein Herz.docx
T-Bounz - Denn du bist mein Herz, du bist mein Glück (Musikvideo)
Stamm, Peter Am Eisweiher.pdf
Am Eisweiher - Erster Teil - Thema Liebe.doc
Eine Geschichte machen zum Thema Liebe.doc
Redemittel zum Thema Liebe.docx
Am Eisweiher - zweiter Teil.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb #5: Reisen & Tourismus
Holdet arbejdede med fire litterære tekster, som tematiserer rejse - og personlig udvikling. Derudover beskæftigede vi os med konkret brug af tysk i lokal turisme, og eleverne lavede i grupper et forslag til en turistannonce for byen/egnen. Der blev arbejdet med ordforrådet til emnet rejse, og eleverne skrev individuelt en ansøgning til et job på et krydstogtskib.
D. 27.-28.02.25 besøgte holdet grænselandet, nærmere betegnet Sylt, hvor der tales tre sprog. Vi arbejdede især med emnet turisme. Eleverne lavede gadeinterviews og fremlagde bagefter deres resultater som mundtlige oplæg understøttet af power-point. Vi besøgte også lokale attraktioner: strandene, akvariet o.a.
Indhold
Kernestof:
Meyer, Clemens: Meine erste richtige Reise; sider: 40-41
Dörrie, Doris: Ohne Gepäck; sider: 89-92
Reiseberater (w/m/d) - Mein Schiff Flotte
Stamm, Peter: Der Aufenthalt; sider: 103-109
Eine Erzählung
Müller, Wilhelm: Gute Nacht (fra Winterreise); sider: 1
Interviews Westerland 2. version.docx
Themen für Freitag den 28. in Westerland.docx
Supplerende stof:
Unser Wochenende in Slow German | Super Easy German 262
Minlæring - Forholdsord
Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem - 2. udgave (ternet), Gyldendal; sider: 44-48, 85-88, 99-101
9 Things to Know Before Coming to Germany | SEG (114)
Kasus efter dobbeltstyrede forholdsord.doc
Skilt i Årøsund.jpg
Færgefarten, Årøsund.jpg
Sandersvig Camping
Vikær Camping
Oversæt opgave 4 s. 50 i Alles in allem. Vi skriver sætningerne på tavlen. - Og i dag starter vi på et nyt emne (Tourismus).
Clemens Meyer - Meine erste richtige Reise.pdf
Clemens Meyer Reise.docx
Wir sprechen anfangs über eure Camping-Ergebnisse.
Redemittel Bildbeschreibung.pdf
Medbring din grammatik. Du besvarer en opgave, som består af en grammatisk og en fri del. - Det grammatiske vil omfatte stærke verber, kasus efter forholdsord, personlige stedord, ejestedord og sætningsanalyse.
Bunt sind schon die Wälder.docx
Skriv hjemmefra i opgave 6, s. 50 i Alles in allem sætningerne 1-5 og 10.
Doris Dörrie - Ohne Gepäck.pdf
Doris Dörrie - Ohne Gepäck 1.docx
En lille repetition.doc
Am Flughafen.docx
Wortschatz verbessern am Flughafen - Learn German Fast
Doris Dörrie Ohne Gepäck - Ende.docx
Durchtrennte Seekabel: Deutschland warnt vor Sabotage – DW – 20.11.2024
Tidsbetegnelser.docx
P. Stamm - Der Aufenthalt.pdf
Opgave 1.jpg Opgave 2 & 3.jpg
Tillægsords deklination.docx
Udo Lindenberg - Stark wie zwei.docx
Analyse und Interpretation von einem Bild.docx
Minlæring - Opgave 5
Wilhelm Müller - Winterreise.docx
Lav hjemmefra opgave 3, s. 105 i Alles in allem, sætning 1-10. Og vi skal tale færdigt om evaluering.
Wir besprechen unser nächstes Thema, singen - und spielen Banko.
Vi får besøg af en anden tysklærer, Janne, som fortæller om sproglige forhold på Sylt. Desuden vil vi forberede de opgaver, som I vil arbejde med på turen. Og vi taler om praktiske ting.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb #6: Vorbilder - EKSAMEN
Vi beskæftiger os i dette forløb med mennesker, som igennem deres handlinger fremstår som eller ophøjes til forbilleder for andre.
Vi læste om Greta Thunberg som et ikon i klimabevægelsen, om popidolet Nina Chuba (Tyskopgave 8) og hendes vej til succes og i "Hochzeiten" om en ung kvinde, som prøver at følge i sin søsters fodspor. Vi læste et par korte artikler fra BlickpunktDeutsch om officersopstanden mod Hitler i 1944. Derefter så vi filmen Sophie Scholl - Die letzten Tage og arbejdede med den.
Sophie Scholl var den unge, heroiske tysker, som gav sit liv i modstanden mod det nazistiske diktatur og derigennem blev et dyrket forbillede for senere generationer af landsmænd.
Afsluttende læste vi om fodboldstjernen Mesut Özil, som i en periode blev fremhævet som et forbillede på vellykket integration i det tyske samfund.
Holdet skrev to opgaver om dette emne. Vi tog desuden fat på at repetere grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:
Greta Thunberg (Stern, 2020); sider: 1-4
Zum 80. Jahrestag vom 20. Juli (Brennpunkt Deutsch 2, 2024); sider: 15-17
Nina Chuba.docx
Einzmann - Hochzeiten; sider: 127-128
Sophie Scholl - Aufgaben zum Film.docx
Sophie Scholl - Die letzten Tage. Spielfilm, 116 Min., 2005; sider: 1-116
Mesut Özil - Der mit dem Ball tanzt; sider: 88-92
Supplerende stof:
Neujahrsansprache 2025 des Bundeskanzlers
Bundeskanzler Neujahrsansprache 2024-25.pdf
Tillægsords deklination.docx
Greta Thunberg - Wer ist der Mensch hinter der Ikone.docx
Widerstand gegen Adolf Hitler – DW – 20.07.2024
Stauffenberg-Attentat.pdf
80 Jahre nach dem Hitler-Attentat: Welche Bedeutung hat Stauffenberg heute? | DW Nachrichten
Kampf gegen Hitler: 5 Formen des Widerstands | Terra X
80 Jahre nach dem Attentat.docx
N. Einzmann - Hochzeiten.pdf
Hochzeiten - Fragen zum Text.docx
Mezut Özil - der mit dem Ball tanzt.pdf
Mesut Özil - Erster Teil.docx
Mesut Özil, der zweite Teil.docx
Der Absturz von Mesut Özil in der Chronik
Chronologie: Özil und die Erdogan-Affäre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb #7: Deutschland geteilt & geeint - EKSAMEN
Forløbet handler om det delte Tyskland under Den kolde Krig, idet hovedvægten er lagt på DDR. Her arbejdede vi med borgernes forhold til en statsmagt, som gjorde brug af intensiv overvågning og som indskrænkede bevægelsesmulighederne til Østblokken.
Vi læste om en ung mand, som forsøgte at forlade DDR og landede i fængsel, om en moder, som mistede sin søn ved Muren og så en spillefilm om en skoleklasse i 1956, som blev lagt under et stort pres, da de havde vovet at protestere spagfærdigt.
Derefter blev fokus lagt på Die Wende og afviklingen af DDR. Vi læste om en ung piges oplevelse af denne tid, og holdet skrev en opgave om sociale forskelle mellem øst og vest godt ti år efter Die Wende. Vi læste også en dansk aviskronik om DDR-borgernes tab af identitet i det forenede Tyskland og så filmen Good Bye, Lenin!
Indhold
Kernestof:
Mey, Reinhard: Mein Berlin; sider: 1-2
Lyrik
Hoffmann: Das Lied der Deutschen; sider: 1
Becher: Auferstanden aus Ruinen; sider: 1
Brecht: Kinderhymne; sider: 1
Ich sass im Stasi-Gefängnis (Brennpunkt Deutsch); sider: 10-15
Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen (Brennpunkt Deutsch, 1 2014); sider: 9-11
Das schweigende Klassenzimmer (110 Min., 2018); sider: 1-110
Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt (Brennpunkt Deutsch, 1/2019); sider: 6-9
Opgaver til Good Bye, Lenin! 23-g-Ty2.doc
Good Bye, Lenin! (Spielfilm, 2003, ca. 117 min.); sider: 1-60
Supplerende stof:
Reinhard Mey Mein Berlin.doc
Reinhard Mey - Mein Berlin (1990)
Lied der Deutschen - mit Aufgaben.docx
Becher Auferstanden aus Ruinen.pdf
Brecht - Kinderhymne (1950).docx
Deutsche Nationalhymne mit Gesang und Text
Auferstanden aus Ruinen
Kinderhymne
Wir arbeiten heute auch mit drei deutschen Nationalhymnen.
Ich sass im Stasi-Gefängnis.pdf
Ich sass im Stasi-Gefängnis 05 Spor.m4a
Ich saß im Stasi-Gefängnis und Ende.docx
Wie viele waren bei der Stasi.pdf
Kleine Aufgaben zur DDR.docx
Mein Sohn wurde erschossen & Gloser.pdf
1 Mein Sohn.mp3
Grenzbilder.docx
DDR-Banknoten.docx
Ein paar Aufgaben zum Text Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen.docx
Die geteilte Stadt.pdf
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
To minutters stilhed
Das schweigende Klassenzimmer - Aufgaben 23-g-Ty2.docx
Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt.pdf
Der Mauerfall erklärt - 24 Stunden in 8 Minuten [ENGLISH SUBTITLES]
Als die Mauer fiel - Arbeitsaufgaben.docx
Wörter und Wendungen bei der Besprechung eines Textes.doc
Als die Mauer fiel 2. Teil.docx
Tyskopgave 13 - Zufriedenheit.pdf
Wortschatz Deutsche Teilung 2. Version.docx
DDR's selvforståelse.pdf
Kronik af Annette Herzog - 20.10.2020 Politiken.pdf
Da mit hjemland forsvandt - Kronik af A. Herzog.docx
Tysk-fortsaettersprog-B-stx-august-2017.pdf
Eksamenstekst C. Hein.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104904372", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104904372", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104904372" }