Holdet 23-g-Ty2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Henrik Heinemeier
Hold 23-g-Ty2 (23-g-Ty2, 23-g-Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #1: Anfangstexte - Sprache und Identität
Titel 2 Forløb #2: Märchen - EKSAMEN
Titel 3 Forløb #3: Kriminalgeschichten - EKSAMEN
Titel 4 Forløb #4: Thema Liebe - EKSAMEN
Titel 5 Forløb #5: Reisen & Tourismus
Titel 6 Forløb #6: Vorbilder - EKSAMEN
Titel 7 Forløb #7: Deutschland geteilt & geeint - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #1: Anfangstexte - Sprache und Identität

Under dette emne arbejdede vi med aspekter af sprog og identitet, idet vi læste om dansksindede sydslesvigere, tysksindede nordslesvigere, frisere lige syd for grænsen, sorbere i Lausitz og om 1920-grænsens opståen.
Sprogligt brugte vi samtaleøvelser og gennemgik hjælpe- og svage verber og begyndte på kendeord og kasus. Der indgik også nogle sange.
Vi gjorde undervejs også brug af MinLæring og Fass die Grammatik an.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #2: Märchen - EKSAMEN

Dette emne beskæftiger sig med eventyret som genre, overvejende Grimms folkeeventyr, men også med et moderne kunsteventyr.
Vi beskæftigede os med typiske genretræk, med aktantmodellen og med eventyrets ordforråd. Holdet skrev en opgave om Märchen.

Grammatik: vi gik videre med kendeord og arbejdede med ordstilling og navneords bøjning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb #3: Kriminalgeschichten - EKSAMEN

Dette emne drejer sig den litterære genre. Vi så filmen "Es geschah am hellichten Tag" og læste starten af drejebogen sammen. Efter denne historie om barnemord læste vi to traditionelle kriminalhistorier, desuden en sang, hvor handlingen ligger på kanten mellem virkelighed og fantasi.
I F. v. Schirachs "DNA" rejses spørgsmål om skyld og retfærdighed.


Grammatik: vi har arbejdet med genitiv, sætningsanalyse og pronominer (personlige og ejestedord).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb #4: Thema Liebe - EKSAMEN

Vi læste tekster fra flere genrer, som belyste emnet kærlighed fra forskellige synsvinkler: ældre digte, nogle popsange (herunder to Marlene Dietrich-sange fra 1930erne, som viser en ny kvinderolle) og tre noveller, de to af Peter Stamm, som foregår henholdsvis i en landsby og i storbyen. Undervejs så vi kortfilmen "Beinahe" og spillefilmen "Im Juli" af Fatih Akin, som man kan kalde et moderne popeventyr.

Holdet skrev to stile om emnet.
Sprogligt arbejdede vi især med ordforråd og stærke verber.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb #5: Reisen & Tourismus

Holdet arbejdede med fire litterære tekster, som tematiserer rejse - og personlig udvikling. Derudover beskæftigede vi os med konkret brug af tysk i lokal turisme, og eleverne lavede i grupper et forslag til en turistannonce for byen/egnen. Der blev arbejdet med ordforrådet til emnet rejse, og eleverne skrev individuelt en ansøgning til et job på et krydstogtskib.
D. 27.-28.02.25 besøgte holdet grænselandet, nærmere betegnet Sylt, hvor der tales tre sprog. Vi arbejdede især med emnet turisme. Eleverne lavede gadeinterviews og fremlagde bagefter deres resultater som mundtlige oplæg understøttet af power-point. Vi besøgte også lokale attraktioner: strandene, akvariet o.a.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb #6: Vorbilder - EKSAMEN

Vi beskæftiger os i dette forløb med mennesker, som igennem deres handlinger fremstår som eller ophøjes til forbilleder for andre.
Vi læste om Greta Thunberg som et ikon i klimabevægelsen, om popidolet Nina Chuba (Tyskopgave 8) og hendes vej til succes og i "Hochzeiten" om en ung kvinde, som prøver at følge i sin søsters fodspor. Vi læste et par korte artikler fra BlickpunktDeutsch om officersopstanden mod Hitler i 1944. Derefter så vi filmen Sophie Scholl - Die letzten Tage og arbejdede med den.
Sophie Scholl var den unge, heroiske tysker, som gav sit liv i modstanden mod det nazistiske diktatur og derigennem blev et dyrket forbillede for senere generationer af landsmænd.
Afsluttende læste vi om fodboldstjernen Mesut Özil, som i en periode blev fremhævet som et forbillede på vellykket integration i det tyske samfund.

Holdet skrev to opgaver om dette emne. Vi tog desuden fat på at repetere grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb #7: Deutschland geteilt & geeint - EKSAMEN

Forløbet handler om det delte Tyskland under Den kolde Krig, idet hovedvægten er lagt på DDR. Her arbejdede vi med borgernes forhold til en statsmagt, som gjorde brug af intensiv overvågning og som indskrænkede bevægelsesmulighederne til Østblokken.
Vi læste om en ung mand, som forsøgte at forlade DDR og landede i fængsel, om en moder, som mistede sin søn ved Muren og så en spillefilm om en skoleklasse i 1956, som blev lagt under et stort pres, da de havde vovet at protestere spagfærdigt.
Derefter blev fokus lagt på Die Wende og afviklingen af DDR. Vi læste om en ung piges oplevelse af denne tid, og holdet skrev en opgave om sociale forskelle mellem øst og vest godt ti år efter Die Wende. Vi læste også en dansk aviskronik om DDR-borgernes tab af identitet i det forenede Tyskland og så filmen Good Bye, Lenin!
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer