Holdet 23-g-Ty3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Ise Karen Louise Duus Hansen
Hold 23-g-Ty3 (23-g-Ty3, 23-g-Ty3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Märchen (Eksamen)
Titel 2 Forløb#2 - Krimi, Mord und Totschlag (EKSAMEN)
Titel 3 Forløb#3 - Migrantenliteratur (Eksamen)
Titel 4 Forløb#4 -Tourismus - Landeskunde,...  (Eksamen)
Titel 5 Forløb#5 - Sylt
Titel 6 Forløb#6 - Ost/West - Die Wende (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Märchen (Eksamen)

I dette forløb har fokus været på de to overordnede eventyrformer: Volksmärchen og Kunstmärchen. Der er blevet læst et lille udpluk af de klassiske Grimm eventyr, og vi har også været omkring kunsteventyr.
I gennemgangen af folkeeventyr har eleverne arbejdet med gængse Märchenmerkmale.

Desuden holdes små oplæg for mig hver time, hvor eleverne skal øve sig i at tale frit om forskellige eventyrtræk.

Tekster:
- Rotkäppchen
- Der Froschkönig (auch als kleiner Film)
- Rapunzel
- Das Waldhaus
- Die Sterntaler, Grimm
- Die Sterntaler, Märchen in der ARD

Teori:
- Gattungen, ISBN: 9788762511774. Copyright forfatterne og Gyldendal 2017, Kap. 3: Märchen
- Das Aktant-Modell

Eleverne har desuden skulle producere deres eget eventyr ved hjælp af Woop-modellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 - Krimi, Mord und Totschlag (EKSAMEN)

Systime iBog: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
- Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen
Herunder: Detektiverzählung; der Thriller; der soziale Krimi; die authentische, wirkliche Krimigeschichte; die ganz offene Form; die zufällige Lösung; der humoristische Krimi; der Femikrimi)

Noveller:
- "Mord im Hotel", Kilde: Meiner Meinung Nach 1 v/Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal, 1989
- Milena Moser: Mein fünfter Mord. In: Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord. Rowohlt, 1991


Film:
- Basta. Rotwein oder Totsein, Pepe Danquart (2004) - Originaltitel: C(R)OOK
- DNA, nach Ferdinand von Schirach, Hannu Salonen, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 - Migrantenliteratur (Eksamen)

Dette tema har sine rødder i Tysklands kultur og historie. Der er lagt vægt på et begrebsapparat omkring integration og identitet, og teksterne har bl.a. taget udgangspunkt i tyrkisk/tyske forfattere i Tyskland.

Materialer:
- Systime iBog: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt:
- "Migrantenliteratur"
- "Identitätstheorie"
- "Integrationstheorie"
+ div. opgaver, der relaterer sig til teorierne.


- Erdoğan Atalayt: Die Türkei ist da oben. Was lebst du?. Knaur-Taschenbuch-Verl., 2005

- Almanya - Wilkommen in Deutschland, Yasemin Şamdereli, 2012

- Al-Gear: Integration (Musikvideo), 2012

- Fatma Aydemir: ELLBOGEN (2017), uddrag af 1. kapitel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 -Tourismus - Landeskunde,... (Eksamen)

.....Kultur und Konsum

Forløbet tager dels udgangspunkt i turisme og Landeskunde, hvor eleverne "rejser" rundt til forskellige byer. Og dels i et emne, der er meget nærværende for eleverne, nemlig ”konsum”. Vi har arbejdet med begrebet på en faglig måde i og med, at vi har arbejdet med emnet set med iværksætter-øjne. Vi har læst tekster om iværksætteri, analyseret virksomhedsmodeller, analyseret reklamer med forskellige redskaber.

Materiale:
- Gattungen, ISBN: 9788762511774. Copyright forfatterne og Gyldendal 2017, Kap. 9: Sachliteratur
- Trotier, Killian: ”Cool bleiben – Markus Deibler”, fra bogen ”Genau!”
- Stähler, Patrick: ”Geschäftsmodellkarte”, fra bogen „Genau!“
- „Werbung analysieren“ (herunder AIDA-modellen), fra P.A.U.L.D. Schulbuchverlage Westermann Schroedel, Diesterweg Schönigh Winklers GmbH.
- Forskellige reklamer til analyse, herunder reklamer fra Østrig og Schweiz

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 - Sylt

Eleverne har i forbindelse med Tourismus-forløbet været på en 2-dages ekskursion til Sylt. Her har eleverne trænet mundtlighed i og med de hjemmefra har skullet udsøge en butik, som de ville bruge som case i en præsentation, når de kom hjem. På ekskursionen har eleverne interviewet medarbejderne i den butik, som de har valgt. Efter hjemkomst har de arbejdet med deres case, herunder lavet en reklamekampagne til unge mellem 16-20 på endagstur til Sylt, hvilket mundede ud i en gruppepræsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 - Ost/West - Die Wende (Eksamen)

Fokus i dette forløb har været: Was passierte nach dem 2. Weltkrieg? Ost/West? Was ist die Wende? und Wendewörter kennenlernen. Der er blevet arbejdet med tekstforståelse og tekstanalyse. Desuden har eleverne beskæftiget sig med tysk historie.

Tekster i dette forløb:
- Vil du flygte fra DDR?, interaktiv læseopgave, DR undervisning
- "Die Grenze ist offen - 12-jähriges Mädchen berichet", Vorwärtsträumen, Gyldendal, 1999
- (Film) Good Bye Lenin, Wolfgang Becker, X Filme Creative Pool (Tyskland) etc, 2003
- https://learngerman.dw.com/de/die-mauer/l-38463064 Die Wende - Nicos Weg
- “9. November. Die Nacht, als alles ging”, Stern, 1989

Forskellige tekster fra hjemmesiden "Chronik der Mauer":
- Zeitleiste Berlin nach dem 2. Weltkrieg
- Deutschland ist in zwei geteilt
- Berlin ist in vier Sektoren geteilt
- Sonntag, der 13. August 1961, to øjenvidneskildringer
- Flucht des Volkspolizisten Conrad Schumann
- Die Fahnenflucht Conrad Schumanns
- Flucht von Ost-Berlin nach West-Berlin
- Fluchtgründe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer