Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 23-g-Ty3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Ise Karen Louise Duus Hansen
Hold
23-g-Ty3 (
23-g-Ty3
,
23-g-Ty3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 - Märchen (Eksamen)
Titel 2
Forløb#2 - Krimi, Mord und Totschlag (EKSAMEN)
Titel 3
Forløb#3 - Migrantenliteratur (Eksamen)
Titel 4
Forløb#4 -Tourismus - Landeskunde,... (Eksamen)
Titel 5
Forløb#5 - Sylt
Titel 6
Forløb#6 - Ost/West - Die Wende (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 - Märchen (Eksamen)
I dette forløb har fokus været på de to overordnede eventyrformer: Volksmärchen og Kunstmärchen. Der er blevet læst et lille udpluk af de klassiske Grimm eventyr, og vi har også været omkring kunsteventyr.
I gennemgangen af folkeeventyr har eleverne arbejdet med gængse Märchenmerkmale.
Desuden holdes små oplæg for mig hver time, hvor eleverne skal øve sig i at tale frit om forskellige eventyrtræk.
Tekster:
- Rotkäppchen
- Der Froschkönig (auch als kleiner Film)
- Rapunzel
- Das Waldhaus
- Die Sterntaler, Grimm
- Die Sterntaler, Märchen in der ARD
Teori:
- Gattungen, ISBN: 9788762511774. Copyright forfatterne og Gyldendal 2017, Kap. 3: Märchen
- Das Aktant-Modell
Eleverne har desuden skulle producere deres eget eventyr ved hjælp af Woop-modellen
Indhold
Kernestof:
Husk jeres nye mapper MED indhold :-) Det vil sige det, I fik udleveret i går. I skal til i dag have lavet arbejdsspørgsmål 5: Gå ind på jobnet.dk eller jobindex.dk og find så mange forskellige job som muligt, der kræver andre sprogkundskaber end eng
Gruppe 1
Lektie til i dag:
Learn German for Free with Music Videos, Lyrics and Karaoke!
Til i dag skal I kunne fortælle frit om eventyr på tysk. I havde hele modulet i går til at øve jer på de typiske eventyrkendetegn - auf Deutsch! I må tale ud fra jeres mindmap, men det skal ikke læses højt. I skal kunne kommunikere på så frit tysk so
REDEMITTEL FÜR EINE DEFINITION DES MÄRCHENS - FULDFØR 5 AF NEDENSTÅENDE SÆTNINGER TIL I DAG.
I skal til i dag fortsat have øvet jer på at kunne definere og uddybe, hvad et eventyr er - på tysk. Desuden skal I have øvet reglerne til de tre køn, som I lærte om sidste gang.
Bis heute habt ihr die Aufgabe 2 im Märchenkompendium gemacht. Ihr sollt die 8 Märchen in das Schema verteilen können. Und ihr sollt euch auf die Fragen vorbereiten, so dass ihr alle 16 Fragen beantworten könnt.
I dag er modulet virtuelt. I skal se eventyret Die Sterntaler, som I læste sidste gang.
Hav til i dag øvet jer på den bestemte artikel OG den ubestemte artikel.Sørg desuden for at have skrevet sætninger til Märchenmerkmale til Die Sterntaler (I lavede dem i sidste uge, men jeg kunne fornemme på nogle i går, at de ikke havde lavet dem :-
Til i dag skal I have lavet opgave 1-3 til artikler i Alles in allem. Hav skrevet jeres svar i jeres hæfter. Øv jer desuden stadig på at sige noget om eventyr på tysk. I har en hel oversigt med Kennzeichen - brug den.
Sidste gang læste vi starten på Rotkäppchen. I skal til i dag have læst til og med linje 48 side 3.
WOOP -Anleitung und Vorlage_1.pdf
Neujahr und die guten Vorsätze.docx
Bis heute sollt ihr das WOOP-Modell ausgefüllt haben. Es ist wichtig, dass ihr es gemacht habt, denn die heutige Augabe beruht auf eure Modelle.
Lektie til i dag: Opgave 3 + 4, side 21 i Alles in Allem.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 - Krimi, Mord und Totschlag (EKSAMEN)
Systime iBog: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
- Erik Christophersen: Der Krimi - Einige Informationen
Herunder: Detektiverzählung; der Thriller; der soziale Krimi; die authentische, wirkliche Krimigeschichte; die ganz offene Form; die zufällige Lösung; der humoristische Krimi; der Femikrimi)
Noveller:
- "Mord im Hotel", Kilde: Meiner Meinung Nach 1 v/Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal, 1989
- Milena Moser: Mein fünfter Mord. In: Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord. Rowohlt, 1991
Film:
- Basta. Rotwein oder Totsein, Pepe Danquart (2004) - Originaltitel: C(R)OOK
- DNA, nach Ferdinand von Schirach, Hannu Salonen, 2015
Indhold
Kernestof:
Der Krimi.docx
Bis heute sollt ihr das Märchen "Das Waldhaus" gelesen haben. Die erste Aufgabe habe ich anscheinend schon für euch gelöst. Aber die zweite Aufgabe dürft ihr auch gerne bis heute machen. Schreibt eure Antworten in euren Heften.
Bis heute habt ihr schriftlich die letzte Aufgabe zum Märchen "Das Waldhaus" beantwortet. Alle sollen etwas laut vorlesen. Macht euch bei der Analyse Mühe!
Bis heute sollt ihr die Begriffe zum Krimi geübt haben. Wenn ich z.B. Frage, was die ganz offene Form charakterisiert, sollt ihr es auf Deutsch erklären können :-)
Löse bis heute folgende Aufgaben, die ihr vor den Ferien schon angefangen habt (NB! Eure Lösungen sollen in dem Papieren notiert werden. Warst du nicht zur Stunde vor den Ferien, findest du anhand die Aufgaben):Easy Mode: Krimiformen und Autoren Zuor
Var du ikke til modulet mandag, så skal du hjemmefra til i dag have set: Ferdinand von Schirachs: DNA. Den er booket til jer på CFU, så I kan logge jer på og se den derfra. Dét, vi skal i dag, tager nemlig udgangspunkt i filmen.
Hausaufgaben bis heute: Letzte Woche haben wir den Film "DNA" von Schirach gesehen. Bis heute habt ihr schriftlich in euren Heften die folgende Fragen beantwortet. (Es ist NICHT genug mit nur einem Satz zu antworten):
1) Video machen: Ihr sollt die 5 Fragen zum Film "DNA" mündtlich präsentieren. Kriterier: 1) Jeg skal kunne se jer i filmen. 2) I skal have lukkede øjne, når I taler - men må gerne åbne øjnene og se i jeres noter, men luk dem så igen, når I taler vid
Hav jeres hæfter med, da vi gennemgår grammatikopgaverne fra sidste uges VU. Habt ausserdem weiterhin die verschiedene Krimigenres geübt. Wir werden heute die erste Krimi-Kurzgeschichte anfangen.
Bis heute sollst du die Aufgabe 3 auf Seite 30 gemacht haben. (Oversættelsen)
Hausaufgaben bis heute: Ihr sollt bis heute den zweiten Teil der Geschichte "Mord im Hotel" gelesen haben. UND ihr sollt die drei Fragen zum zweiten Teil schriftlich beantwortet haben - in euren Heften!
svage verber.docx
Vi gennemgår grammatikopgaverne i dag, så hav dem klar: opgave 1, 3, 5, 8 til svage verber i Alles in Allem.
Bis heute sollst du den ersten Teil der Kurzgeschichte: Mein fünfter Mord gelesen haben. Überlege dir während des Lesens folgende Fragen: Wo befinden sich die Hauptperson und ihr Mann am Anfang der Geschichte? Wie ist das Verhältnis zwischen den Ehe
[Einzelarbeit]: Suche dir fünf Zitate aus Teil 1 heraus, die das Verhältnis zwischen der Ich-Erzählerin und Roger beschreiben.
Oversæt de to næste afsnit i del to af: Mein fünfter Mord. (Vi nåede kun første afsnit i modulet i går.) Hav oversættelsen skrevet direkte i teksten ELLER i dit hæfte. Ikke på din computer.
Bis heute habt ihr die "Richtig oder Falsch"-Aufgabe zum Teil II gemacht. UND ihr habt auch folgende Aufgabe gemacht:
Gestern in der Stunde haben wir den letzten Teil der Geschichte gelesen. Wir wissen jetzt wer der Mörder ist, wer das Opfer ist und vielleicht was das Motiv ist? Ihr sollt jetzt eine Präsentation des Textes vorbereiten - so wie ihr es zu der mündtlic
Heute sollt ihr eure Podcasts fertigmachen. Sorgt dafür, dass ihr es mehrmals geübt habt, bevor ihr die Aufnahme macht.
Der var knas med at uploade gårsdagens opgave - mest fordi mange af jer ikke lavede en lydfil, som jeg havde bedt jer om, men en video. Vi får styr på det her i starten af modulet :-)
Vi skal se film i dag: Basta. Rotwein oder Totsein.
Film: Basta. Rotwein oder Totsein
Hav jeres Alles in Allem med OG jeres hæfter.
Vi gennemgår opgaverne til præpositioner, som I lavede i sidste uge. Og så spiller vi et terningespil bagefter i mindre grupper.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 - Migrantenliteratur (Eksamen)
Dette tema har sine rødder i Tysklands kultur og historie. Der er lagt vægt på et begrebsapparat omkring integration og identitet, og teksterne har bl.a. taget udgangspunkt i tyrkisk/tyske forfattere i Tyskland.
Materialer:
- Systime iBog: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt:
- "Migrantenliteratur"
- "Identitätstheorie"
- "Integrationstheorie"
+ div. opgaver, der relaterer sig til teorierne.
- Erdoğan Atalayt: Die Türkei ist da oben. Was lebst du?. Knaur-Taschenbuch-Verl., 2005
- Almanya - Wilkommen in Deutschland, Yasemin Şamdereli, 2012
- Al-Gear: Integration (Musikvideo), 2012
- Fatma Aydemir: ELLBOGEN (2017), uddrag af 1. kapitel
Indhold
Kernestof:
Husk jeres mapper og hæfter - og Alles in Allem :-)
Bis heute habt ihr die drei definitionen von Integration geübt. Wenn ich heute frage, was z.B. Assimilation ist, dann kannst du es auf deutsch erklären.
Migrantenliteratur.docx
Hav til i dag forsøgt derhjemme at forklare de 3 integrationstyper på tysk. Brug gerne definitionerne, som I har fået på papir af mig. Det samme gælder for identitetstyperne, som vi gennemgik i fredags. Brug også her gerne de definitioner, I fik af m
Gruppe 1 – 12.15
Quiz und tausch.docx
Brug modulet i dag på at komme i gang med jeres næste aflevering. Afleveringen er selvfølgelig individuel, men sid gerne sammen med nogen og se på den og forstå teksten. Se musikvideoen flere gange - denne gang med lyd - og dan jer en masse indtryk.
Hav hæfter, mapper og grammatik og med
HUSK nu jeres hæfter og grammatik :-)
Stedprøve om integration, identitet og migrantlitteratur.
Vi fortsætter med "Die Türkei ist da oben". Sørg derfor for at have din mappe med teksten med.
Erdoğan Atalay.docx
Erdoğan Atalay Teil 2.docx
Hav til i dag styr på del 1 og del 2 af Erdogan Atalayt: Die Türkei ist daoben. Hav svaret på alle spørgsmål skriftligt.
Erdoğan Atalay Teil 3.docx
Gruppe 1
Sørg for at have styr på alle tre dele af historien om Erdogan Atalay, så du kan bidrage positivt i gruppearbejdet i forhold til forståelsen af teksten. Sørg også for, at du har styr på alle begreberne inden for vores emne, så du ligeledes kan bidrag
Almanya - Wilkommen in Deutschland. Sørg for at svare på spørgsmålene selv - hjælp gerne hinanden, men det er individuelle besvarelser, jeg gerne vil have :-)
Almanya - Wilkommen in Deutschland.docx
Almanya - Wilkommen in Deutschland
Ihr sollt heute mit Almanya weiterarbeiten :-)
Künstliche Intelligenz_Sprechübung .docx
Wir werden uns heute mit der mündtlichen Prüfung beschäftigen.
Mundtlig eksamenstræning.docx
FATMA AYDEMIR ELLBOGEN.docx
Wir arbeiten mit der mündtlichen Prüfung. Habt bis heute den Text von gestern (liegt im Modul von gestern) gründlich gelesen, damit wir damit afgangen können. Danach dürft ihr mit euren Präsentationen weiterarbeiten.
Heute sollst du deine mündtliche Prüfungspräsentation (8-10 Min.) aufnehmen und abgeben. Der er et benspænd: du skal gå, imens du filmer dit oplæg. Grunden hertil er, at du bliver nødt til at tale frit. Hvis det ikke er muligt for dig at gå imens, så
Hvordan uploader jeg en video fra min mobil til Youtube.docx
Grammatikopgaver på kryds og tværs.docx
Husk at tage det udleverede grammatik med, som I fik udleveret sidste gang. Hav også jeres grammatikbog med.
Husk at tage jeres grammatik med.
Guten Morgen liebe Schüler. Ihr könnt ruhig heute ein bisschen länger schlafen, wenn ihr möchtet. Die heutige Aufgabe muss nicht unbedingt in diesem Modul fertig sein :-) ABER: ich erwarte, dass ihr bis nächste Woche folgendes gelesen und verstanden
Übt weiterhin die Konjugation von Adjektiven! Beantworte heute die Aufgaben 1, 2 und 3 auf Seite 104-105 i Alles in Allem. Aber nur die Sätze 1-7 in jeder Aufgabe. (Vi gennemgår opgaverne næste gang - OG jeg afhører jer i adjektivernes bøjning, så sø
Husk jeres AVU fra sidste uge. Hav øvet jer godt :-)
Hav jeres Alles in Allem med.
Filmgucken. Og husk, at vi starter præcist, når modulet starter. Og helst 5 min før 👍
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 -Tourismus - Landeskunde,... (Eksamen)
.....Kultur und Konsum
Forløbet tager dels udgangspunkt i turisme og Landeskunde, hvor eleverne "rejser" rundt til forskellige byer. Og dels i et emne, der er meget nærværende for eleverne, nemlig ”konsum”. Vi har arbejdet med begrebet på en faglig måde i og med, at vi har arbejdet med emnet set med iværksætter-øjne. Vi har læst tekster om iværksætteri, analyseret virksomhedsmodeller, analyseret reklamer med forskellige redskaber.
Materiale:
- Gattungen, ISBN: 9788762511774. Copyright forfatterne og Gyldendal 2017, Kap. 9: Sachliteratur
- Trotier, Killian: ”Cool bleiben – Markus Deibler”, fra bogen ”Genau!”
- Stähler, Patrick: ”Geschäftsmodellkarte”, fra bogen „Genau!“
- „Werbung analysieren“ (herunder AIDA-modellen), fra P.A.U.L.D. Schulbuchverlage Westermann Schroedel, Diesterweg Schönigh Winklers GmbH.
- Forskellige reklamer til analyse, herunder reklamer fra Østrig og Schweiz
Indhold
Kernestof:
Ihr sollt heute und Mittwoch mit dem Artikel Berlin erinnert, Berlin jubelt (Seite 11-13) arbeiten. Heute lest ihr den Artikel und beantwortet die Aufgaben dazu (Seite 14-16). Die Aufgaben sollt ihr unter elevfeedback hochladen - spätestens heute Abe
Heute sollt ihr eine Inhaltsangabe eines Sachtextes (Berlin erinnert...) machen. Dazu benutzt ihr die Übersicht auf Seite 10 im Kompendium. Ich habe letzte Woche die Übersicht kurz angesprochen. Sorgt dafür, dass eure Inhaltsangaben spätestens heute
Berlin Top 5 Sehenswürdigkeiten
Hav svaret på spørgsmål 3 i materialet om Berlin, som I fik udleveret i går: Was verbindest du mit Berlin? Mach ein Brainstorming. (Du sollst in ganzen Sätze beantworten können)
Hamburg
Warst du letztes Mal nicht da, dann sollst du zu Hause folgendes bis heute gemacht haben: Löse die Lektion 4 die von Hamburg erzählt. Folge einfach den Link: Hamburg
Hamburg - I skal til i dag sørge for at være så langt med jeres turistbrochure, at I bliver færdige med den, så den kan afleveres. I anden halvdel af modulet kommer jeg rundt til alle grupper og spørger ind til jeres brochure og de ting, I har valgt
Wir arbeiten heute mit dem Text "Cool bleiben" und dem Geschäftsmodell weiter. Warst du gestern nicht da, dann wäre es für dich am besten, dass du den Artikel von zu Hause aus gelesen hast!Geschäftsmodell mit Text und Aufgaben.pdf
Udover at arbejde med reklameanalyse og træne begreber, så skal I præsentere jeres Hamborg-folder til mig. Så øv jer, så I kan fortælle mig på tysk, hvad I har lavet, hvordan I har lavet det og hvad I har taget med i jeres folder og hvorfor. I har ca
UNTERNEHMENSANALYSE auf Sylt.docx
Sylt-Program til elever.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 - Sylt
Eleverne har i forbindelse med Tourismus-forløbet været på en 2-dages ekskursion til Sylt. Her har eleverne trænet mundtlighed i og med de hjemmefra har skullet udsøge en butik, som de ville bruge som case i en præsentation, når de kom hjem. På ekskursionen har eleverne interviewet medarbejderne i den butik, som de har valgt. Efter hjemkomst har de arbejdet med deres case, herunder lavet en reklamekampagne til unge mellem 16-20 på endagstur til Sylt, hvilket mundede ud i en gruppepræsentation.
Indhold
Kernestof:
UNTERNEHMENSANALYSE auf Sylt.docx
Werbungsmaterial-2023 - Kopi.pdf
Sorgt dafür, dass ihr in dieser Stunde eure Präsentationen fertig macht. Übt, übt, übt!!
1) Thilde, Lotte und Mette2) Lisa und Sille J3) Freja, Maria und Caroline S4) Mads und William5) Laura, Karoline und Emma (vielleicht)
1) Sille H-N, Caroline T, Anja und Stine2) Sarah, Klara und Astrid3) Emma L, Anna, Cilla und Jessica4) Anna-Maja, Mathilde, Louise und Alberte
Hav til i dag oversat den første tekst i det materiale, jeg udleverede i tirsdags. Var du ikke til modulet, så kan du finde teksterne i mit skab :-)
Vil du flygte fra DDR
Hausaufgaben: Habt bis heute über den Aufbau der Grenzanlagen gelesen (Seite 2 und 3). Ihr sollt das Bild auf Seite 3 anhand der Stichwörter beschreiben können.
Ost West Wörter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 - Ost/West - Die Wende (Eksamen)
Fokus i dette forløb har været: Was passierte nach dem 2. Weltkrieg? Ost/West? Was ist die Wende? und Wendewörter kennenlernen. Der er blevet arbejdet med tekstforståelse og tekstanalyse. Desuden har eleverne beskæftiget sig med tysk historie.
Tekster i dette forløb:
- Vil du flygte fra DDR?, interaktiv læseopgave, DR undervisning
- "Die Grenze ist offen - 12-jähriges Mädchen berichet", Vorwärtsträumen, Gyldendal, 1999
- (Film) Good Bye Lenin, Wolfgang Becker, X Filme Creative Pool (Tyskland) etc, 2003
-
https://learngerman.dw.com/de/die-mauer/l-38463064
Die Wende - Nicos Weg
- “9. November. Die Nacht, als alles ging”, Stern, 1989
Forskellige tekster fra hjemmesiden "Chronik der Mauer":
- Zeitleiste Berlin nach dem 2. Weltkrieg
- Deutschland ist in zwei geteilt
- Berlin ist in vier Sektoren geteilt
- Sonntag, der 13. August 1961, to øjenvidneskildringer
- Flucht des Volkspolizisten Conrad Schumann
- Die Fahnenflucht Conrad Schumanns
- Flucht von Ost-Berlin nach West-Berlin
- Fluchtgründe
Indhold
Kernestof:
Hausaufgaben: Habt bis heute über den Aufbau der Grenzanlagen gelesen (Seite 2 und 3). Ihr sollt das Bild auf Seite 3 anhand der Stichwörter beschreiben können.
Ost West Wörter.docx
Hausaufgaben bis heute: Du sollst die beiden kleinen Texte auf Seite 6 im Kompendium gelesen und übersetzt haben.
Så har jeg endelig kunnet booke filmen på CFU til de af jer, der ikke var til modulet sidste gang. Vi andre nåede til minut 45. Så I skal have set indtil der :-) Vi ser resten i dette modul.
I dagens modul må du arbejde på din eksamenspræsentation.
I dag står den på afrunding af forløbet og grammatik-opsamling. Tag jeres udleverede samling af oversættelsestekster med. Tag også jeres Alles in Allem med, så I har noget at slå op i, når I skal lave en oversættelse.
oversættelser.docx
Mauer - Nicos Weg
Gliglish · Learn languages by speaking with AI
Begriffskarte Kurzgeschichte.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104942643", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104942643", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104942643" }