Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Janne Rösler, Jovana Nommsen
|
Hold
|
23-g-Ty4 (23-g-Ty4, 23-g-Ty4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Generation Selfie - jung sein 2023
Forløbet har haft fokus på, hvilken rolle internettet og de sociale medier spiller i de unges liv. Emner som venskab, ensomhed og kærlighed er ligeledes blevet inddraget.
Elevernes egne erfaringer er blevet involveret, med både et fagligt og socialt formål, da dette er holdets første forløb i tysk.
Under forløbet har flere elever fra holdet deltaget i et udvekslingsprojekt med A.P. Møller Skolen, og holdet har derfor også stiftet bekendtskab med at være ung i det danske mindretal i Tyskland samt skrevet deres egne Blå bog tekster og læst Blå bog tekster fra partnerskolen.
Faglige mål
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
I forhold til krav om kernestof arbejdes der med følgende i forløbet:
- aktuelle kultur-og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og –genrer, herunder tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
Kernestof:
- Tim Bendzko: Programmiert (in: Auf uns) (2013)
- Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet und Co.? (in: Auf uns)
- Serie: Druck 1., 2. und 3. Folge der 1. Staffel (2018)
- Julia Engelmann: Sag mir, wer (in: Los geht´s) (2015)
- OK Kid: Mehr mehr (2013)
Supplerende:
- forskellige diagrammer om unges brug af de sociale medier (hvor meget tid bruger de på dem, hvilke sociale medier bruger de, hvilke konflikter opstår der evt. i forbindelse med brugen af sociale medier)
Grammatiske fokuspunkter:
Verbernes bøjning
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Sætningsanalyse
Kasus og artikler
Substantivernes køn
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blå bog
|
05-12-2023
|
Mein Leben mit und ohne Internet
|
23-01-2024
|
Verbernes bøjning og ordstilling
|
06-02-2024
|
Genaflevering af "Mein Leben mit Internet..."
|
27-02-2024
|
Eksamensspørgsmål til "Jung sein"
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Helden und Vorbilder
FAGLIGE MÅL
Hvad er en helt? Hvilke egenskaber kræver det?
Hvem fungerer som forbilleder? For hvem og på hvilken baggrund?
Diskussion af heltebegrebet, som i forløbet sættes i historisk perspektiv, idet der arbejdes med Hitlers ungdomsideal i relation til filmen Napola og med forbilleder og "Zivilcourage" i filmen Sophie Scholl.
KERNESTOF
1)Wer ist ein wahrer Held?
Eigenschaften eines Helden
- i: Ein neuer Anfang, L&R Uddannelse, s. 92-93
2)Erich Kästner: Helden in Pantoffeln
3)Hitlers Ideal der Jugend
4) Napola (Film, D 2004)
5) Wer war Sophie Scholl? (https://www.spiegel.de/deinspiegel/fuer-kinder-erklaert-wer-war-sophie-scholl-a-a8d7fefe-0002-0001-0000-000177020723?sara_ref=re-xx-cp-sh)
Sophie Scholl - Die letzten Tage (Film, D 2005)
6) Inge Scholl: Die Weisse Rose
7) Sophie Scholl - Die letzten Tage (Film)
SUPPLERENDE
Das Thema "Helden" in der Musik:
Wir sind Helden: Heldenzeit
David Bowie: Helden
Die toten Hosen: Helden und Diebe
Instagram-Profil: ichbinsophiescholl
Grammatik
Modalverber
Sammensatte verber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein Brief an dein Vorbild
|
28-04-2024
|
Helden und Vorbilder
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flucht aus dem Osten - DDR
Det primære faglige mål er at give eleverne indblik i Tysklands historie og kultur og træne deres kundskab og færdigheder i relation til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Tyskland med fokus på Tyskland i DDR-tiden.
Kompetencemål: Anvende en grundlæggende viden om Tysklands historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier. Redegøre på tysk for historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier. Redegøre på tysk for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
- læse og forstå forskellige typer af tysksprogede tekster
- føre en samtale på tysk om emnet
- skrive korte tekster på tysk i relation til emnet
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
Indhold:
Kernestof: Der Anfang von David Ensikat ( i Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015), Ballon (Film, 2018), Die Grenze ist offen - 9jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet, Reinhard Mey "Mein Berlin", Claudia Rusch: Mauer mit Banane
Metoder: Tavleundervisning, værkstedundervisning, klassedialog, gruppearbejde, solo-og pararbejde, gruppeoplæg
Evaluering: Test, aflevering, præsentation, taleøvelser, skriveøvelser
Grammatik: præpositioner og relative pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VI mødes i 31 :)
-
Arbeitsblatt_Der Anfang DDR.docx
-
Bitte denkt an das Grammatikbuch :)
-
Link til Teams-mappen til den kreative opgave
-
Die Hausaufgaben sind: Aufgabe 3 und 4 vom Arbeitsblatt "Der Anfang".
-
Bitte den Text von David Ensikat fertig lesen und die Fragen von Aufgabe 5 beantworten!
-
Arbeitsblatt_Ballon_der Film.docx
-
Aufgabe 1 auf Seite 82 im Grammatikbuch fertig machen.
-
Husk grammatikbogen :)
-
Fragen schriftlich beantworten
-
Bitte hier die kreative Aufgabe abgeben!
-
Reinhard Mey "Mein Berlin" (1990)
-
Reinhard Mey - Mein Berlin.docx
-
Jeg sidder helt foran i festsalen. Kom hen til mig, så jeg kan registrere fravær.
-
Die Grenze ist offen_Arbeitsblatt .pdf
-
Die Grenze ist offen.pdf
-
Text lesen + Aufgabe 2 vom Arbeitsblatt "Die Grenze ist offen".
-
Bitte das Grammatikbuch mitbringen!
-
https://mein-deutschbuch.de/grammatikuebungen-wechselpraepositionen.html
-
Genlæs teksten "Die Grenze ist offen"
-
Opgave 4 på side 50 (opgaverne på s. 49 skal naturligvis også).
-
Lær akkusativ-præpositionerne og dativ-præpositionerne udenad. Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu - das ist der Dativ, das weißt du. Durch, für, gegen, ohne, um - kennst du nicht den Akkusativ, dann bist du dumm.
-
Mundtlig øveeksamen i grupper.docx
-
Einstieg Märchen_1. Modul.docx
-
Intro_Text Märchen .pdf
-
Rotkäppchen - Märchen und Geschichten für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
De primære faglige mål har været, at eleverne møder tyske tekster fra før 1945. At de træner deres læse-, skrive og tale færdigheder i faget.
At de stifter bekendtskab med eventyr begrebet og hvad der kendetegner dette genre.
Materialer:
Märchenmerkmale i Gattungen (Helle Egendal)
Rotkäppchen - Tekst i Gattungen (Helle Egendal) + Youtube-video (https://youtu.be/-qvpAQKsPTg)
Froschkönig (Brüder Grimm i Kinder und Hausmärchen, 1812) + Video: https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/der-froschkoenig/swr/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE5NTQwODM?isChildContent=
Rapunzel - fra Goethe Institut: https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/miu/mak/deindex.htm
Disneyfilm: Rapunzel – Neu verföhnt
Rumpelstilzchen - fra Goethe Institut: https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/lrn/pro/maerchen/unterrichtsmaterial/2016/10_Rumpelstilzchen_Text.pdf
Fokus grammatik: relative pronominer, præpositioner og adjektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Reisen und Tourismus
Det primære faglige mål var, at eleverne fik et indblik i de kulturelle forhold i Tyskland og at vise nogle forskelle mellem de forskellige tyske regioner og at belyse forhold i tysksprogede lande.
Derudover har eleverne trænet deres læse-, lytte-, skrive- og talefærdigheder og har arbejdet med at analysere tekster.
Eleverne har trænet skriftligt og mundligt at redegøre på tysk for tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster. Desuden har eleverne arbejdet med at udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
I forbindelse med forløbet har eleverne været på en 2-dages ekskursion på Sild. Hvor de arbejde med opgaver, som gav dem mulighed for at møde beboer og tourister på Sild i et autentisk sprogmøde og vi fik mulighed for at få en fremlæggelse af en medarbejder af Tourismus Gmbh i Westerland for lære noget om deres arbejde og om tourismen på øen.
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
Materialer:
Sachtextanalyse in Gattungen (Helle Egendal)
- (Berlin) Berlin erinnert, Berlin jubelt" - i Gattungen (Helle Egendal)
- (Hamburg) Familienleben in Hamburg i Wir sind wir: en grundbog i Landeskunde: Holm & Gibson (2010)
- (Sylt) Video: Sommer, Sonne, Sylt – eine Reise auf die Nordseeinsel - https://www.dw.com/de/sommer-sonne-sylt-eine-reise-auf-die-nordseeinsel/video-58603593
- (Bayern) Interview mit Max Gotzler i Wir sind wir: en grundbog i Landeskunde: Holm & Gibson (2010)
- (Schweiz - kulturelle forskelle) Mach das mal speditiv -
https://www.spiegel.de/karriere/kulturschock-schweiz-sprache-als-ueberraschende-barriere-a-1031608.html
- (Flensburg) Leben in Flensburg - Wo ist das eigentlich? Und vor allem was gibt es da? http://livingmylifelarge.de/2014/01/08/leben-in-flensburg-wo-ist-das-eigentlich-und-vor-allem-was-gibt-es-da/
Supplerende materialer:
- (Fakten deutschland) https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/deutschland/daten-fakten/steckbrief/
- (Bayern) München - Fast umsonst und draußen: https://www.dw.com/de/die-16-bundesländer-bayern/a-42562970
- Die Schweiz ein Land mit 4 Sprachen: https://www.cornelsen.de/produkte/die-schweiz-ein-land-mit-vier-sprachen-arbeitsblatt-1100005008
Evaluering: Samtaleøvelser, afleveringer, præsentationer
Fokus (grammatik): tidsadverbier, uregelmæssige verber, løst sammensatte verber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grammatikbuch bitte mitbringen :)
-
https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/deutschland/daten-fakten/steckbrief/
-
Aufgabe 1, 2 + 3 auf Seite 104 & 105 im Grammatikbuch. Hop over de opgaver, I virkelig ikke kan løse :) Men prøv så godt, som I kan.
-
Fragen zum Intro_Reisen und Tourismus .pptx
-
Sachliteratur Analyse_Berlin Text .docx
-
Øv jer på als & wie + læs svarene på spørgsmålene fra sidste modul igen igennem.
-
Skærmbillede 2025-01-06 kl. 13.45.11.png
-
Den Artikel "Berlin erinnert, Berlin jubelt" fertig lesen und Aufgabe 1 auf Seite 230 machen.
-
Jeg forventer, at I har læst artiklen grundigt og har lavet opgave 1., hvor man skal sætte kryds ved "richtig" oder "falsch, weil...".
-
Arbeitsblatt_Familienleben in Hamburg_Lösung .docx
-
Familienleben in Hamburg und das rhetorische Pentagramm.docx
-
Hamburg | Easy German 29
-
Hamburg_Easy German .docx
-
Hvis du har en allergi (eller lignende - Vegetarier, Diabetiker, Schweinefleischlos (ingen gris), Allergiker), som der skal tages hensyn til ved madlavningen på vores overnatningssted på Sylt, så bedes du hermed skrive til mig over Lectio senest fred
-
am_im_um_in.pptx
-
Medbring grammatikbogen.
-
Sommer, Sonne, Sylt – eine Reise auf die Nordseeinsel – DW – 22.07.2021
-
Arbeitsblatt Sylt_Sommer, Sonne Sylt .docx
-
Øv jer på tidsadverbier på s. 88 i grammatikbogen - dem på de grønne tidslinjer (fra nie/niemals til nachts).
-
Das Haderslev-Video soll heute fertig sein. Hier ist der Link:
-
Merret reicht´s – aus Liebe zu Sylt | Bürgernetzwerk
-
Bitte den Text übersetzen (fokus på tidsadverbier, adjektiver og relative pronominer):
-
Tag 2 - Zeitangaben.pdf
-
Tag 15 - adjektiver.pdf
-
Opgave 3 + 4 fra Arbeitsblatt Sylt fra i mandags.
-
Sylt-Program til elever.docx
-
Sylt- Arbeitsblatt - Probleme, Aktivitäten und die Natur.docx
-
Werbungsmaterial-2023 - Kopi.pdf
-
Werbung analysieren_Intro.docx
-
UNTERNEHMENSANALYSE auf Sylt.docx
-
Vorbereitung Sylt.docx
-
Aufgabe von Montag bitte fertig machen.
-
Analysemetoder_2024.potx
-
Grammatikbuch
-
Kopfhörer mitnehmen bitte.
-
München - fast umsonst und draußen – DW – 13.05.2019
-
Arbeitsblatt_Interview mit Max Gotzler_Bayern .docx
-
Scan.pdf Her er teksten til opgaverne.
-
Det er individuelle opgaver! Svar på spørgsmålene i Aufgabe 3 + jeres inddeling med forklaringer af de enkelte afsnit skal afleveres som elevfeedback. Det må gerne være fotos eller I må skrive på et ekstra dokument, hvor I skriver hvordan I har indde
-
Bavarian Dialect vs. Standard German
-
Grammatikbuch S. 77, Aufgabe 2 + 3
-
Mach das mal speditiv_mit Aufgaben.docx
-
En del af jer har glemt at melde sig på en aktivitet på Skolens dag. Det skal I lige huske at gøre :)
-
Schweiz_Introtext .pdf
-
Die Textfragen fertig machen.
-
Leben in Flensburg_Text_Prøveeksamen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Musik
Bye Bye - Sarah Connor
Nur ein Wort - Wir sind Helden
Artikel: https://www.jetzt.de/redaktionsblog/deutsche-musik-ganz-vorn-542646
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104946231",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104946231",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60104946231"
}