Holdet 23-g-Ty4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Janne Rösler, Jovana Nommsen
Hold 23-g-Ty4 (23-g-Ty4, 23-g-Ty4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Generation Selfie - jung sein 2023
Titel 2 Helden und Vorbilder
Titel 3 Flucht aus dem Osten - DDR
Titel 4 Märchen
Titel 5 Reisen und Tourismus
Titel 6 Musik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Generation Selfie - jung sein 2023

Forløbet har haft fokus på, hvilken rolle internettet og de sociale medier spiller i de unges liv. Emner som venskab, ensomhed og kærlighed er ligeledes blevet inddraget.
Elevernes egne erfaringer er blevet involveret, med både et fagligt og socialt formål, da dette er holdets første forløb i tysk.

Under forløbet har flere elever fra holdet deltaget i et udvekslingsprojekt med A.P. Møller Skolen, og holdet har derfor også stiftet bekendtskab med at være ung i det danske mindretal i Tyskland samt skrevet deres egne Blå bog tekster og læst Blå bog tekster fra partnerskolen.

Faglige mål
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi

I forhold til krav om kernestof arbejdes der med følgende i forløbet:
- aktuelle kultur-og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og –genrer, herunder tysksprogede tekster fra de sidste 10 år

Kernestof:
- Tim Bendzko: Programmiert (in: Auf uns) (2013)
- Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet und Co.? (in: Auf uns)
- Serie: Druck 1., 2.  und 3. Folge der 1. Staffel (2018)
- Julia Engelmann: Sag mir, wer (in: Los geht´s) (2015)
- OK Kid: Mehr mehr (2013)

Supplerende:
- forskellige diagrammer om unges brug af de sociale medier (hvor meget tid bruger de på dem, hvilke sociale medier bruger de, hvilke konflikter opstår der evt. i forbindelse med brugen af sociale medier)

Grammatiske fokuspunkter:
Verbernes bøjning
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Sætningsanalyse
Kasus og artikler
Substantivernes køn
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blå bog 05-12-2023
Mein Leben mit und ohne Internet 23-01-2024
Verbernes bøjning og ordstilling 06-02-2024
Genaflevering af "Mein Leben mit Internet..." 27-02-2024
Eksamensspørgsmål til "Jung sein" 05-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Helden und Vorbilder

FAGLIGE MÅL
Hvad er en helt? Hvilke egenskaber kræver det?
Hvem fungerer som forbilleder? For hvem og på hvilken baggrund?
Diskussion af heltebegrebet, som i forløbet sættes i historisk perspektiv, idet der arbejdes med Hitlers ungdomsideal i relation til filmen Napola og med forbilleder og "Zivilcourage" i filmen Sophie Scholl.

KERNESTOF
1)Wer ist ein wahrer Held?
Eigenschaften eines Helden
- i: Ein neuer Anfang, L&R Uddannelse, s. 92-93

2)Erich Kästner: Helden in Pantoffeln

3)Hitlers Ideal der Jugend
4) Napola (Film, D 2004)

5) Wer war Sophie Scholl? (https://www.spiegel.de/deinspiegel/fuer-kinder-erklaert-wer-war-sophie-scholl-a-a8d7fefe-0002-0001-0000-000177020723?sara_ref=re-xx-cp-sh)
Sophie Scholl - Die letzten Tage (Film, D 2005)

6) Inge Scholl: Die Weisse Rose

7) Sophie Scholl - Die letzten Tage (Film)

SUPPLERENDE

Das Thema "Helden" in der Musik:
Wir sind Helden: Heldenzeit
David Bowie: Helden
Die toten Hosen: Helden und Diebe

Instagram-Profil: ichbinsophiescholl

Grammatik
Modalverber
Sammensatte verber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ein Brief an dein Vorbild 28-04-2024
Helden und Vorbilder 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Flucht aus dem Osten - DDR

Det primære faglige mål er at give eleverne indblik i Tysklands historie og kultur og træne deres kundskab og færdigheder i relation til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Tyskland med fokus på Tyskland i DDR-tiden.
Kompetencemål: Anvende en grundlæggende viden om Tysklands historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier. Redegøre på tysk for historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier. Redegøre på tysk for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
- læse og forstå forskellige typer af tysksprogede tekster
- føre en samtale på tysk om emnet
- skrive korte tekster på tysk i relation til emnet
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
Indhold:
Kernestof: Der Anfang von David Ensikat ( i Es war einmal ein Land, Tyskforlaget 2015), Ballon (Film, 2018), Die Grenze ist offen - 9jähriges Mädchen aus Leipzig berichtet, Reinhard Mey "Mein Berlin", Claudia Rusch: Mauer mit Banane

Metoder: Tavleundervisning, værkstedundervisning, klassedialog, gruppearbejde, solo-og pararbejde, gruppeoplæg

Evaluering: Test, aflevering, præsentation, taleøvelser, skriveøvelser

Grammatik: præpositioner og relative pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Märchen

De primære faglige mål har været, at eleverne møder tyske tekster fra før 1945. At de træner deres læse-, skrive og tale færdigheder i faget.
At de stifter bekendtskab med eventyr begrebet og hvad der kendetegner dette genre.

Materialer:
Märchenmerkmale i Gattungen (Helle Egendal)
Rotkäppchen - Tekst i Gattungen (Helle Egendal) + Youtube-video (https://youtu.be/-qvpAQKsPTg)
Froschkönig (Brüder Grimm i Kinder und Hausmärchen, 1812) + Video: https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/der-froschkoenig/swr/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE5NTQwODM?isChildContent=
Rapunzel - fra Goethe Institut: https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/miu/mak/deindex.htm
Disneyfilm: Rapunzel – Neu verföhnt
Rumpelstilzchen - fra Goethe Institut: https://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/lrn/pro/maerchen/unterrichtsmaterial/2016/10_Rumpelstilzchen_Text.pdf

Fokus grammatik: relative pronominer, præpositioner og adjektiver


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reisen und Tourismus

Det primære faglige mål var, at eleverne fik et indblik i de kulturelle forhold i Tyskland og at vise nogle forskelle mellem de forskellige tyske regioner og at belyse forhold i tysksprogede lande.
Derudover har eleverne trænet deres læse-, lytte-, skrive- og talefærdigheder og har arbejdet med at analysere tekster.

Eleverne har trænet skriftligt og mundligt at redegøre på tysk for tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster. Desuden har eleverne arbejdet med at udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.

I forbindelse med forløbet har eleverne været på en 2-dages ekskursion på Sild. Hvor de arbejde med opgaver, som gav dem mulighed for at møde beboer og tourister på Sild i et autentisk sprogmøde og vi fik mulighed for at få en fremlæggelse af en medarbejder af Tourismus Gmbh i Westerland for lære noget om deres arbejde og om tourismen på øen.  

– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk

Materialer:
Sachtextanalyse in Gattungen (Helle Egendal)


- (Berlin) Berlin erinnert, Berlin jubelt" - i Gattungen (Helle Egendal)

- (Hamburg) Familienleben in Hamburg i Wir sind wir: en grundbog i Landeskunde: Holm & Gibson (2010)

- (Sylt) Video: Sommer, Sonne, Sylt – eine Reise auf die Nordseeinsel - https://www.dw.com/de/sommer-sonne-sylt-eine-reise-auf-die-nordseeinsel/video-58603593

- (Bayern) Interview mit Max Gotzler i Wir sind wir: en grundbog i Landeskunde: Holm & Gibson (2010)

- (Schweiz - kulturelle forskelle) Mach das mal speditiv -
https://www.spiegel.de/karriere/kulturschock-schweiz-sprache-als-ueberraschende-barriere-a-1031608.html

- (Flensburg) Leben in Flensburg - Wo ist das eigentlich? Und vor allem was gibt es da? http://livingmylifelarge.de/2014/01/08/leben-in-flensburg-wo-ist-das-eigentlich-und-vor-allem-was-gibt-es-da/

Supplerende materialer:
- (Fakten deutschland) https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/deutschland/daten-fakten/steckbrief/
- (Bayern) München - Fast umsonst und draußen: https://www.dw.com/de/die-16-bundesländer-bayern/a-42562970
- Die Schweiz ein Land mit 4 Sprachen: https://www.cornelsen.de/produkte/die-schweiz-ein-land-mit-vier-sprachen-arbeitsblatt-1100005008

Evaluering: Samtaleøvelser, afleveringer, præsentationer

Fokus (grammatik): tidsadverbier, uregelmæssige verber, løst sammensatte verber


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer