Holdet 24-c-sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Henrik Sommerlund
Hold 24-c-sa (24-c-sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb:Demokrati og Ideologier
Titel 2 Hvem er jeg efter Corona
Titel 3 Økonomi og velfærd efter Corona
Titel 4 Integration og kulturmøder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb:Demokrati og Ideologier

Grundforløb i Samfundsfag er med overskriften Demokrati og Ideologier. Vi kommer omkring individet i et moderne samfund jf. nedenstående

Pensum til grundforløbet


Afsnit 1: s. 8 til 11 øverst (metode)

Afsnit 6: Ideologier og partier s. 79-99 (minus side 95-97)

Afsnit 7: Politiske beslutninger s. 103-116

Afsnit 8: Politisk deltagelse s. 121-131

Afsnit 2: Socialisation og identitetsdannelse s. 24-26

Afsnit 10: Samfundsøkonomi 152-154 (stop ved 10.2)

Afsnit 3: Livsformer, livsstile og kulturforskelle s. 44-46

Molins model fra Politikbogen afsnit 5.2

Desuden disse 4 artikler:

Altinget Hvem stemmer på Liberal Alliance? Her er partiets typiske vælger
13. april 2024

Altinget Hvem stemmer på SF? Her er partiets kernevælger 31.03.19

Jyllands-Posten Øgenavne er et våben i Trumps USA, men i Danmark er det en anden historie
29. juli 2024

Berlingske Professor har gransket de danske vælgere - nu taler han om »totalt skelsættende« tendens: »Det er helt vildt« den 21. februar 2024


Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå ̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Sociologi
identitetsdannelse
sociale og kulturelle forskelle

Politik
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Økonomi
økonomiske mål

Vi har dermed ud over ovenstående været omkring:
parlamentarisme
eastons model
molins model
ideologier
typer af vælgere og partier
spærregrænse
demokratityper
Samt snust til Giddens og Bourdieu som vi foldede mere ud i Sociologi

Sider 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvem er jeg efter Corona

Under overskriften "hvem er jeg efter Corona" dækker vi det sociologiske stof. Og diskuterer om staten skal lovgive mere fx i forhold til ligestilling. Eleverne har i forbindelse med debatrollespillet fundet forskelligartet materiale.

Kilder ud over grundbogen
Ditte Campion: Blik for køn Dansklærerforeningens forlag, 2016 s. 14-21 & 78-81

Faglige mål:
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler ̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle

Vi er med andre ord omkring begreberne i bred overskriftsform
Socialisation
Social arv
Socialkonstruktivisme i forbindelse med køn
Identitetsdannelse og det senmoderne samfund
Giddens
Bourdiue
Ziehe
Goffmann


Sider:45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og velfærd efter Corona

Under overskriften "økonomi og velfærd efter Corona" ser vi på Danmark de senere år med fokus på velfærd og økonomi. Vi arbejder sammen om matematik omkring Flerfarligt Emne, FF med fokus på metode.

Kernestof
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
-velfærdsprincipper, herunder stat marked og civilsamfund

-Metode
Kvalitativ og kvantitativ

Faglige mål
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Ud over det forskellige materiale har vi også arbejdet med dansk økonomi pt. jf. links, hvor vi har set på behovet for at sænke retten(Nationalbanken) eller ej i foråret 2025.

Vi er med andre ord omkring i bred overskriftsform
Konjunkturer
Økonomiske kredsløb
Mikro Makro
Mulitiplikatoreffekten
Økonomiske mål og målkonklikter
Inflation
Velfærdsmodeller
Udfordringer og løsninger for velfærdsstaten

Antal sider: 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Integration og kulturmøder

Under overskriften Integration og kulturmøder kommer vi omkring begreberne længere nede samtidigt med at vi repeterer politik fra grundforløbet.

Kilder:
Margit Anne Petersen m.fl. Billeder på integration Systime, 2012 s. 17-21
Morten Hansen Thorndal Ærkedansker-Perkerdansker. Columbus, 2013, s. 13-16 & 81-82
Niels Boel Migration. Columbus, 2016 s. 36-39
Geer A. Nielsen m.fl. Kulturforståelse. Columbus, 2009 s. 32-33
Gunvor Vestergaard KulturNu. Systime, 2015, s. 61-65

Kernestof:
Sociale og kulturelle forskelle
Politisk deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål:
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

Vi kommer med andre ord i bred forstand omkring
Stereotyper og fordomme
Integration og integrationsformer
Kulturmøder og kulturforståelse
Identitetsformer
Push og Pull
Politisk værdi og fordelingsplacering
Vi har også repeteret metode og lavet lille metodisk undersøgelse. I den forbindelse har eleverne selv fundet materiale. Derudover har vi arbejdet med rammerne for at blive dansk statsborger ud fra indfødsretsprøven jf. links.

Sider:25

i alt læst sider: 160
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer