Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Henrik Sommerlund
|
Hold
|
24-xz-sa (24-xz-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb:Demokrati og Ideologier
Grundforløb i Samfundsfag er med overskriften Demokrati og Ideologier. Vi kommer omkring individet i et moderne samfund jf. nedenstående
Pensum til grundforløbet
Afsnit 1: s. 8 til 11 øverst (metode)
Afsnit 6: Ideologier og partier s. 79-99 (minus side 95-97)
Afsnit 7: Politiske beslutninger s. 103-116
Afsnit 8: Politisk deltagelse s. 121-131
Afsnit 2: Socialisation og identitetsdannelse s. 24-26
Afsnit 10: Samfundsøkonomi 152-154 (stop ved 10.2)
Afsnit 3: Livsformer, livsstile og kulturforskelle s. 44-46
Molins model fra Politikbogen afsnit 5.2
Desuden disse 4 artikler:
Altinget Hvem stemmer på Liberal Alliance? Her er partiets typiske vælger
13. april 2024
Altinget Hvem stemmer på SF? Her er partiets kernevælger 31.03.19
Jyllands-Posten Øgenavne er et våben i Trumps USA, men i Danmark er det en anden historie
29. juli 2024
Berlingske Professor har gransket de danske vælgere - nu taler han om »totalt skelsættende« tendens: »Det er helt vildt« den 21. februar 2024
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå ̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Sociologi
identitetsdannelse
sociale og kulturelle forskelle
Politik
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Økonomi
økonomiske mål
Vi har dermed ud over ovenstående været omkring:
parlamentarisme
eastons model
molins model
ideologier
typer af vælgere og partier
spærregrænse
demokratityper
Samt snust til Giddens og Bourdieu som vi foldede mere ud i Sociologi
Sider 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem er jeg efter Corona
Under overskriften "hvem er jeg efter Corona" dækker vi det sociologiske stof. Og diskuterer om staten skal lovgive mere fx i forhold til ligestilling. Eleverne har i forbindelse med debatrollespillet fundet forskelligartet materiale.
Kilder ud over grundbogen
Ditte Campion: Blik for køn Dansklærerforeningens forlag, 2016 s. 14-21 & 78-81
Faglige mål:
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler ̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
Vi er med andre ord omkring begreberne i bred overskriftsform
Socialisation
Social arv
Socialkonstruktivisme i forbindelse med køn
Identitetsdannelse og det senmoderne samfund
Giddens
Bourdiue
Ziehe
Goffmann
Sider:45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd efter Corona
Under overskriften "økonomi og velfærd efter Corona" ser vi på Danmark de senere år med fokus på velfærd og økonomi. Vi arbejder sammen om matematik omkring Flerfarligt Emne, FF med fokus på metode.
Kernestof
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
-velfærdsprincipper, herunder stat marked og civilsamfund
-Metode
Kvalitativ og kvantitativ
Faglige mål
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Ud over det forskellige materiale har vi også arbejdet med dansk økonomi pt. jf. links, hvor vi har set på behovet for at sænke retten(Nationalbanken) eller ej i foråret 2025.
Vi er med andre ord omkring i bred overskriftsform
Konjunkturer
Økonomiske kredsløb
Mikro Makro
Mulitiplikatoreffekten
Økonomiske mål og målkonklikter
Inflation
Velfærdsmodeller
Udfordringer og løsninger for velfærdsstaten
Antal sider: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Integration og kulturmøder
Under overskriften Integration og kulturmøder kommer vi omkring begreberne længere nede samtidigt med at vi repeterer politik fra grundforløbet.
Kilder:
Margit Anne Petersen m.fl. Billeder på integration Systime, 2012 s. 17-21
Morten Hansen Thorndal Ærkedansker-Perkerdansker. Columbus, 2013, s. 13-16 & 81-82
Niels Boel Migration. Columbus, 2016 s. 36-39
Geer A. Nielsen m.fl. Kulturforståelse. Columbus, 2009 s. 32-33
Gunvor Vestergaard KulturNu. Systime, 2015, s. 61-65
Kernestof:
Sociale og kulturelle forskelle
Politisk deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Vi kommer med andre ord i bred forstand omkring
Stereotyper og fordomme
Integration og integrationsformer
Kulturmøder og kulturforståelse
Identitetsformer
Push og Pull
Politisk værdi og fordelingsplacering
Vi har også repeteret metode og lavet lille metodisk undersøgelse. I den forbindelse har eleverne selv fundet materiale. Derudover har vi arbejdet med rammerne for at blive dansk statsborger ud fra indfødsretsprøven jf. links.
Sider:25
i alt læst sider: 160
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61992336188",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61992336188",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61992336188"
}