Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Martin Berg Jessen, Michael Rosborg, Olga Serup
|
Hold
|
24-q-nf (24-q-nf, 24-q-nf-bi, 24-q-nf-ke, 24-q-nf-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kemi 1 Grundstoffer og atomets opbygning
Fokuspunkter og gennemgået i timerne:
- Periosystemet, hovedgrupper, skaller, metaller, ikke metaller, halvmetaller, "trappen"
- elementarpartikler
- atomets opbygning
- elektronfordeling
- afstemning af et reaktionsskema
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler
Vi har arbejdet grundlæggende med celler
Så vi kender til
Prokaryot
Eukaryot
Plante og dyrecelle
Cellekerne
Mitokondrie
Grønkorn
Cellemembran
Vi har mikroskoperet vandpest og undersøgt osmose i kartofler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopering( lavet I timen)
|
29-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand Geografi
Et forløb, der med afsæt i Vandets kredsløb og jordbundsforhold og grundvandsdannelse i Danmark forholder sig til problemstillingen om truslen mod vandkvaliteten i hhv. grundvand samt vandløb og indre farvande.
Desuden har der været et miniprojekt om udfordringer med ferskvand i Verden, hvor eleverne har holdt oplæg om selvvalgte lande.
Kernestof:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer.
Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fællesforløb: Vand
Vi har arbejdet hen mod at kunne analysere en sø og vurdere vandkvaliteten ud fra de dyr som levede i søen. Til det har vi inddraget nedenstående emner
• Planteceller
• Fotosyntese og respiration i levende organismer
• Økosystemer generelt
• Søen som eksempel på et økosystem
• Abiotiske og biotiske faktorer
• Forurening
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kemi 2 Ioner og ionforbindelser
Eksperiment:
Fældningsreaktioner (R)
Fokuspunkter og gennegået i timerne:
- dannelse af positive ioner
- dannelse af negative ioner
- formler og navne for ioner
- opskrivning af et ionreaktionsskema
- iongitter
- ædelgasreglen
- eksempler på simple og sammensatte ioner - formler og navne
- fældningsreaktioner
- tung og letopløselige salte
- ionforbindelses formler og navne
- hvad er et salt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kemi - Fælles tema nr 1 "Vand"
Eksperiment:
- Tur til søen
- opløsningsmidler
Fokuspunkter og gennemgået i timerne i KEMI:
- repetition af ioner, ionforbindelser - hvordan dannes ioner? Tegne en modul for fx Na og Cl
- simple negative ioner og simple positive ioner og deres navne
- opskrivning af elektronprikformlen og strukturformlen for vandmolekylet
- polær og upolær molekyler og hvordan finder man ud af det ?
- opløselighedsforhold - fx polær og polær kan blandes
- elektronegativitet og kunne inddrage elektronegativitetsskalaen
- "tommelfingerreglen" - polaritet
- tilstandsformer
- vandshårdhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fældningsreaktioner
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fællesforløb: Det gode liv
Temaet handler om mennesker og deres sundhed.
- Næringsstoffers opbygning og funktion.
- Nedbrydning af madens nærringsstoffer
- Cellernes energiproduktion.
- Diffusion af ilt og CO2
- Blodkredsløbet (Hjertet, karnette, blodet og blodtryk)
- Lungekredsløbet (Lungernes og hvordan du trækker vejret).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemi 3 Mængdeberegning
Eksperiment:
- Natron
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natron
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jordskælv og Vulkaner Geografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kemi - Fælles tema nr 2 "Det gode liv"
Eksperiment:
- Fedtnedbrydning
Fokuspunkter og gennegået i timerne i KEMI:
- fedtstoffer med særlig fokus på triglycerider
- nedbrydning af trigylcerid - medfører frigivelse af fedtsyre og derfor falder pH i mælkeforsøget. Brug af pH indikator - lyserød = basisk og gul = sur opløsning
- galdesaltes betydning - særlig fokus mht mælkeforsøget
- særlig fokus på opbygning, navngivning af et triglycerid
- særlig fokus på mættet og umættet fedtsyre
- særlig fokus på opbygning af en aminosyre samt bygge tre forskellige aminosyrer vha molekylbyggesæt
- opbygning og navngivning af kulhydrater med særlig fokus på mono, di og polysaccharider
- særlig fokus på glukose's opbygning, tegne og bygge glukosemolekylet vha molekylbyggesæt
- definitioner på syrer og baser
- definition på pH
- opskrive syre-bare reaktionsskemaer
- pH indikatior i forbindelse med "mælkeforsøget"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Naturkatastrofer Jordskælv og Vulkaner
|
15-12-2024
|
Befolkningsudvikling i to forskellige lande
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det Gode Liv Geografi
Forløbet Demografi
Fokus på definitionen af bæredygtighed med det Økologisk fodaftryk. Befolkningsudvikling med Demografisk Transition og Malthus, i forhold til de sigende behov der er i forbindelse med at skaffe fødevare og ressourcer.
At kigge på de demokratiske udviklingsfaser i forhold til er erhverv udviklingen. og sætte det ind i moderne kontekst.
At afprøve teorien i udvalgte lande og sammenholde dem.
At se på hvordan KRAM-faktorer påvirker befolkningsudvikling i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fællesforløb: Energi
I forløbet arbejder vi med:
- Bioenergi: fotosyntese
- Bioethanol
- Dannelsen af enzymer der kan nedbryde cellulose.
- DNA´s opbygning og funktion
- Proteinsyntesen
- Gensplejsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kemi - Fælles tema nr 3 "Energi og klima"
Eksperiment:
- Fremstilling af alkohol/bioethanol
- demo forsøg "Alkaners egenskaber"
Fokuspunkter og gennemgået i timerne i KEMI:
- hvad er organisk kemi?
- repetition: elektronprikformler og opskrivning af strukturformler
- alkaner, opbygning og navngivning
- forbrændingsreaktioner- fuldstændig og ufuldstændig forbrænding af fx methan
- repetition - opskrive et reaktionsskema samt afstemme
- fossile brændstoffer- benzin og olie
- hvordan kan man producere bioethanol?
- opskrive reaktionsskemaet for gæring- fremstilling af alkohol/bioethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fedtnedbrydning
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Genetik
Vi har arbejdet med genetik herunder opbygningen af kromosomer, gener, nedarvning blodtypeundersøgelse, evolution samt naturligselektion,
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Energi og Klima Geografi
Forløbet Energi og Klima tager udgangspunkt i hvordan brugen af fossile energikilder har påvirket klimaet, afslutningsvis forsøges der at komme med bud på hvordan omlæggelsen af energikilder vil kunne hjælpe.
Havstrømme hvordan de kan dannes og hvilken indvirkning de kan have på klimaet. Strålingsbalancen og drivhuseffekten, hvordan drivhusgasser spiller ind. Dannelsen og brugen af fossile energikilder, samt et af alternative og bæredygtige energikilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kemi 4 - Redoxreaktioner
Eksperiment:
- Spændingsrækken
Fokuspunkter og gennemgået i timen
- hvad forstås ved en oxidation?
- hvad forstås ved en reduktion?
- redoxreaktion
- metallernes spændingsrække
gennemgås den 4 april : angives af oxidationstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Kemi 5. Syrer og baser
Eksperiment:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62107886216",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62107886216",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62107886216"
}