Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 24-r-nf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Lone Josephsen, Louise Thornhøj Bach, Signe Meyer Rode Nielsen
Hold
24-r-nf (
24-r-nf
,
24-r-nf-bi
,
24-r-nf-ke
,
24-r-nf-ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
NF Biologi Enkeltfaglig forløb - Celler
Titel 2
NF Kemi Grundstoffer og det periodiske system
Titel 3
Emne 1 (Geo): Istid (enkeltfagligt)
Titel 4
NF Kemi Ioner og ionforbindelser
Titel 5
NF Kemi Afstemning af reaktionsligninger
Titel 6
NF Biologi Fællesforløb # 1 - Vand
Titel 7
NF Kemi Mængdeberegning
Titel 8
Emne 2 (Geo): Vand (Fællesfagligt)
Titel 9
NF kemi Fællesfaglig forløb Vand
Titel 10
Emne 2: Arktis (fællesfagligt)
Titel 11
Emne 3 (Geo): Arktis (Fællesfagligt)
Titel 12
NF Biologi Fællesforløb # 2 Mad og mennesker
Titel 13
NF Kemi Syrer og baser
Titel 14
Emne 4 (Geo): Mad og mennesker
Titel 15
NF Kemi fællesfaglig Mad og mennesker
Titel 16
NF Biologi Fællesforløb # 3 Energi
Titel 17
NF Kemi fællesforløb Energi
Titel 18
Emne 5 (Geo): Energi (Fællesfagligt emne)
Titel 19
NF Biologi Enkelt faglige forløb - Genetik
Titel 20
Forløb#15
Titel 21
Forløb#19
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
NF Biologi Enkeltfaglig forløb - Celler
Temaet har fokus på biologi som fag og læren om det levende.
- Celler og udvalgte organeller (Mikroskopi)
- Cellemembranen og cellemembrantransportprocesser (diffusion og osmose i celler).
Metoder: Iagttagelser og laboratorieforsøg
Små film
-Diffusion og osmose:
https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 Hvad karakteriserer liv - Uddrag fra biologi i Udvikling c-niveau, 2. udgave, 2020.pdf
Lektion 1 Biologi Celler.pdf
Lektion 1 Tema 1 - Hvad er liv - celler.docx
Øvelse 1 Mikroskopi.doc
Lektion 3 Tema 1 - celler.docx
Katrine Hulgard m.fl: Biologibogen C - HF, Systime; sider: 5-6, 20-26, 30, 34, 40
Lektion 4 Tema 1 - Cellemembranen.docx
Lektion 5 Tema 1 - Membrantransportprocesser.docx
Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.
Forsøg 2 Osmose og kartoffelceller.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øvelse 2 Osmose i kartoffelceller
04-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
NF Kemi Grundstoffer og det periodiske system
Indhold
Kernestof:
Vi skal have introduktion til kemi i dette modul
I dette modul skal vi snakke om det periodiske system
I dette modul skal vi snakke om atomer og deres elektronsystem
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Emne 1 (Geo): Istid (enkeltfagligt)
Forløbet Istid er et enkeltfagligt forløb, hvori der lægges vægt på dannelsen af det danske landskab og den danske jordbund.
Kernestof:
- Jordens og Landskabernes processer.
Særlige fokuspunkter:
Istider i et langt tidsperspektiv, , naturlige klimaforandringer (Milankovitch), definition af istider og mellemistider, geomorfologi og den geomorfologiske trekant, processerne erosion-transport-aflejring, landskabstyper i DK med hovedfokus på moræne og smeltevandsslette, hovedopholdslinjen, sub-, pro-, og randglacial.
Materiale:
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog).
https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe:
Kap.: B.5
Kjeldsen, Niels & Pedersen, Ove (Red.)(2010): "GO Atlas til Overbygningen og Gymnasiet". Geografforlaget
S. 8+13+28+51+88-91+102+111+127
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog).
https://naturgeografi.goforlag.dk/gym:
Kap.: B.1 + B.3 + B.7 (mindre uddrag og figurer herfra er givet i opgaverne "Opgave 2. lektion" (28/8) og "Opgave 3. lektion" (2/9))
Film/ filmklip
- Danmark og Istiderne - Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=LhMWmo1Y8CI
- Istider og Danmark - Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=XTsg56fHXXc
- Istiden- Danmark ide sidste 140.000 år - Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=cb5gBY_Jo9s
Øvelser:
Sigteanalyse: Istiden påvirkning af jordarterne og jordens sortering.
(Herunder bestemmelser af landskabstyper ved brug af Danmarks højdemodel på
https://kortoverblik.dk/spatialmap
)
Indhold
Kernestof:
Opgave 2. lektion (geomorfologi og glacialmorfologi) 1.docx
Se de tre små filmklip, der er linket til her på modulet.
Danmark og istiderne
Istider i Danmark
Istiden – Danmark i de seneste 140.000 år (med musik)
Lille opgave til første gang (2).docx
(NY VERSION) Øvelsesvejledning Istidens påvirkning af jordarterne og jordens sortering.docx
I skal individuelt besvare de 7 spørgsmål i dokumentet. Aflevér i "Elevfeedback" her på modulet i lectio. Deadline kl 20 i aften.
Opgave 3. lektion (Landskabstyper og aflejringsmiljøer).docx
Sørg for at læse hele vejledningen grundigt igennem.
Læs øvelsesvejledningen godt igennem. Læs desuden kapitel B.5 "Geomorfologi og Jordbund"
GO Forlag NF-bogen kap. B.5
Sigteanalyseskema.xlsx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
NF Kemi Ioner og ionforbindelser
Indhold
Kernestof:
I dette modul skal vi snakke om ioner og ionforbindelser
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 26-29, 35-38
I dette modul skal vi arbejde videre med ioner og ionforbindelser.
I dette modul skal vi færdiggøre ioner og ionforbindelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
NF Kemi Afstemning af reaktionsligninger
Indhold
Kernestof:
I dette model skal vi snakke om afstemning af reaktionsligninger
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof
Dette modul er virtuelt
I dette modul skal vi afstemme reaktionsligninger
I dette modul skal vi på ekskursion sammen med biologi og kemi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
NF Biologi Fællesforløb # 1 - Vand
Temaet handler om økosystemet, herunder har der været fokus på åen som økosystem og Arktisk som økosystem.
Begreber:
- Økosystem (Makroindeks)
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Energistrøm og fotosyntese (Lysintensitetens betydning)
- Vækst
- Minimumsloven
- Primærproduktion
- Fødekæder
- Kulstofkredsløbet
- Vandløbet/åen: dyrenes tilpasning og menneskelig påvirkning.
- Arktis: Abiotiske og biotiske faktorer og dyrendes tilpasning. Kulstofkredsløbet og klimaforandringer. (Forsuring og kalkdannelse)
Metoder:
Iagttagelser, laboratorieforsøg og feltundersøgelse
https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/vand/vandlob/
https://youtu.be/MxRt1i0g8IA
Indhold
Kernestof:
Fælles tema 1 Lektion 1 Livet i åen.docx
Forsøg 3 Øvelsesvejledning Makroindeks.doc
Hvad drikker fisk?
Alle har brug for ferskvand
Lektion 6 Tema 1 - Salt og levende organimser.docx
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 37-38
Forsøg 2 Osmose og kartoffelceller.docx
Salt.pdf
Fælles tema 1 Lektion 1 Et økosystem.docx
Katrine Hulgard m.fl: Biologibogen C - HF, Systime; sider: 8-9, 175-178, 182-183, 186-199, 205-219
image.png
Fælles tema 1 Lektion 2 Konkurrence og naturlig selektion.docx
Grupper
Fælles tema 1 Lektion 3 Energistrøm og fotosyntese.docx Øvelse 4 Lysintensitetens betydning for fotosyntese.pdf
Fælles tema 1 Lektion 4 Primærproduktion.docx
Fælles tema 1 Lektion 5 Kulstofkredsløbet.docx
Kig jeres forsøg med lysintensitet igennem - der er nogle elementer vi lige skal have på plads.
Sørg for at dine noter er i orden, så du kan finde dem. Alt om økologi skal være i din økologimappe. Hvis du ikke har været til alle moduler, så sørg for at få downloadet det du mangler.
Fælles tema 1 Lektion 6 Opsamlings modul.docx
Fælles tema 1 Lektion 7 Åen som økosystem.docx
Nye grupper
Fælles tema 1 Lektion 8 Livet i åen (Virtuelt).docx
Rapport
Fælles tema 1 Lektion 9 Menneskelig påvirkning.docx
Hvordan ser økosystemer ud i Arktis?
Fælles tema 1 lektion 10 Arktis som økosystem.docx
Fælles tema 1 Lektion 11 Teori til Arktis.docx
Fælles tema 1 lektion 11 Tilpasninger til Arktis.docx
Fælles tema 1 lektion 12 Kulstofkredsløbet og film.docx
wwf_opdag_havet_undervisning (redigeret).pdf
Øvelse 5 Forsuring af verdens havene øvelse.pdf
Øvelse 5 Vejledning påvirker forsuring havdyr.pdf
Fælles tema 1 lektion 13 og 14 Forsuring af verdenshavene.docx
Før billeder til forsuringsforsøg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øvelse 4 Lysintensitetens betydning for fotosyntes
08-10-2024
Øvelse 3 Makroindeks i åen
18-11-2024
Øvelse 5 Forsuring og Kalkdannelse
03-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
NF Kemi Mængdeberegning
Indhold
Kernestof:
I dette modul skal vi snakke om
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 51-57
Medbring de udleverede ark om atommasse, molarmasse og begrebet mol.
I dette modul skal vi videre med atommasse, molarmasse, mol og mængdeberegning
I dette modul skal vi lave øvelsen Et kemisk hævemiddel og regne opgaver i mængdeberegning
Dette modul er virtuelt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Emne 2 (Geo): Vand (Fællesfagligt)
Forløbet er en del af et fællesfagligt forløb om vand.
Kernestof:
- Vejrforhold og vandressourcer
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Særlige fokuspunkter:
Vandets kredsløb, vandbalanceligning, fagbegreber til luftens fugtighed, dugpunktskurve, grundvandsdannelse, permeabilitet, forurening af grundvand
Materiale:
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog).
https://goforlag.dk/go-naturgeografi/kernestof-og-faglig-viden/d-vand
Kap. D.2 (teksten er givet i opgaven "porøsitet, permeabilitet og grundvand" (23/10))
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog).
https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe/fagkapitler/b-geografi
Kap. B.2
Eleverne har desuden selv fundet artikler og anden empiri om iltsvind i de danske fjorde. Og ligeledes i forbindelse med et miniprojekt om udfordringer med ferskvand i verden.
Øvelser:
- Beregning af stigningsregn
- Vanddamp i lokale
- Permeabilitet
- Fællesfaglig tur til åen. I geografi samlede vi sedimenter for at genopfriske aflejringsprocesser. Derudover arbejdede vi med opland på kort og snakkede om okker ved dræningsrør fra marker.
Indhold
Kernestof:
GO Forlag NF-bogen kap. B.2 "Vejrforhold og klima"
Læs de to afsnit "Vandbalanceligningen" og "Vandets kredsløb" under kap. B.2
Under kapitel B.2 skal I læse de to afsnit "Luftens fugtighed" og "Nedbør"
GO Forlag NF-bogen kap. B.2
Beregning af stigningsregn til kap. B.2.docx
Husk jeres notehæfte plus jeres plastikmappe til kopier
Vanddamp i lokalet Brobygning.docx
24 r fugtighed i lokale.docx
Permeabilitet og grundvand.docx
Udfordringer med ferskvand (2).docx
GO Forlag NF-bogen
Afsnit
Permeabilitet, porøsitet og grundvand.docx
Permeabilitet graf (1).cmbl
Læs øvelsesvejledningen igennem
Øvelsesvejledning permeabilitet (2) (1).docx
Torsdag i uge 40 arbejdede I i grupper med forskellige områder i verden, hvor der kan være problemer med vand. Sørg for at have oplæg klar. Vi hører dem i timen. Opgavebeskrivelsen er også lagt på modulet her.
Grundvandsmagasin (1).docx
Dannelse og indvinding af Grundvand.docx
For nogle uger siden, skulle I fine nogle artikler om iltsvind i fjordene. Artiklerne klar til modulet.
Ice Frontiers
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
NF kemi Fællesfaglig forløb Vand
Indhold
Kernestof:
I dette modul skal vi gennemgå opbygningen af molekyler
Katrine Hulgard m.fl: Biologibogen C - HF, Systime; sider: 48-49, 83-87
I modulet skal vi videre med molekyler
Vi går i gang med at gennemgå opbygning og egenskaber af vand Læs side 83-87 i nf grunsbogen
Vi arbejder videre med opbygning og egenskaber af vand
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 83-87, 132-135
I dette modul skal vi lave øvelsen "Opløsningsmidler"
I modulet skal vi lave øvelsen "Opløsningsmidler"
Vi skal lave øvelsen "Fældningsreaktioner"
I modulet skal vi gøre kemiaflevering nr. 3 færdig
I modulet skal vi gennemgå blandinger og koncentration
I modulet skal vi færdiggøre blandinger og koncentration.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Emne 2: Arktis (fællesfagligt)
Indhold
Kernestof:
I modulet skal vi gøre kemiaflevering nr. 3 færdig
I modulet skal vi gennemgå blandinger og koncentration
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 132-135
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Emne 3 (Geo): Arktis (Fællesfagligt)
Forløbet Arktis er et fællesfagligt forløb. Geografi har fokus den globale opvarmnings indflydelse på Arktis og omvendt, hvilken global betydning forandringerne i Arktis kan få.
Kernestof:
- vejrforhold, klima, klimaændringer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Særlige fokuspunkter:
Arktis placering, solindstråling i Arktis, polarcirklen, Gletsjere, Forskel på indlandsis og havis, strålingsbalance, drivhuseffekt , albedo, Golfstrømmen/ den nordatlantiske havstrøm, grønlandspumpen.
Materiale:
IPCC AR6 WG1. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/summary-for-policymakers/figure-spm-5. (figurer herfra givet i opgaven "Forandringer i Arktis (10/12))
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog).
https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe/fagkapitler/b-geografi
Kap. B.2 + 2 + 2.1 + 2.1
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog).
https://naturgeografi.goforlag.dk/gym:
Kap.: 1 + 1.1 (figurer herfra givet i opgaven "Forandringer i Arktis (10/12))
Film:
Frozen Worlds. Our Planet. Neflix, 2020.
Øvelser:
Opmåling af gletsjere i IceFrontiers
Is-albedo-effekten med graf i logger pro
Udarbejdelse af grafer over havisens udvikling i Excel
Havstrømme - demoforsøg
Indhold
Kernestof:
Ice Frontiers
Lektie: Kig godt på den vedhæftede figur over et grundvandsmagasin. Skriv noter til den. Hvad viser den?
Grundvandsmagasin.docx
Beregning-af-solhøjde (2).docx
Lektie: Læs kapitel 2 + 2.1 frem til overskriften "Ozonlaget"
GO Forlag NF-bogen kap. 2 + 2.1
5. Strålingsbalance.docx
GO Forlag NF-grundbogen kap. 2 + 2.1
Journalskabelon 24.docx
Is albedo effekten 24.cmbl
GO Forlag kap. 2.2 afsnittene "Albedo" og "klimaændringernes" betydning
Is albedo effekten 24 r resultater.cmbl
Forandringer i Arktis (1).docx
GO Forlag kap 2.2
Isens udbredelse data NF.xlsx
Vi skal arbejde med afsnittet "Dybhavsstrømme" under kap. 2.1 og under kap. B.2
GO Forlag kap. 2.1 "Dybhavsstrømme"
Journalskabelon havstrømme demo-forsøg (1).docx
GO Forlag NF-bogen kap. B.2
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
NF Biologi Fællesforløb # 2 Mad og mennesker
Temaet handler om mennesker og deres sundhed.
- Næringsstoffers opbygning og funktion.
- Fordøjelsessystemet som organsystem. Opbygning og funktion.
- Enzymers opbygning og funktion (Spytamylaseforsøg)
- Diabetes, Blodsukker, insulin og glukagon (Blodsukkermåling)
- Cellernes energiproduktion.
- Blodkredsløbets opbygning og funktion (herunder hjertet og blodtryk)
- Lungernes opbygning og funktion (Peakflow og vitalkapacitet).
Indhold
Kernestof:
Fælles tema 2 Lektion 1 Organsystemer eks. fordøjelsen.docx
Katrine Hulgard m.fl: Biologibogen C - HF, Systime; sider: 5-8, 85-94, 96-120
Fælles tema 2 Lektion 2 Næringsstoffer.docx
Grupper
Arbejdsark til enzymer.docx
Fælles tema 2 Lektion 4 Fordøjelsen.docx
Kroppen - Fordøjelsen
Øvelse 6 Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase.docx
induced-fit-enzymer-1-1024x728.png
Fakta om enzymer
Påvisning af stivelse med iod-iod-kalium
Fælles tema 2 Lektion 6 Blodsukker.docx
Viden om diabetes
sådan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
Fælles tema 2 Lektion 8 Cellens energiproduktion.docx
maal fedtprocent.asp
Øvelse 7 Kulhydrater og blodsukker.docx
Fælles tema 2 Lektion 9 Lungerne - træk vejret..docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øvelse 6 Spytamylase
19-12-2024
Øvelse 7 Blodsukker
23-01-2025
Øvelse 8 Lungeventilation
07-02-2025
Øvelse 9 Blodtryk
07-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
NF Kemi Syrer og baser
Indhold
Kernestof:
I modulet skal vi videre med Syrer og baser
Dette modul er virtuelt
Vi vil færdiggøre papirerne om Syrer og baser samt øvelsen Syrer og baser.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Emne 4 (Geo): Mad og mennesker
Forløbet mad og mennesker er et fællesfagligt forløb. Geografi har fokus på befolkningsudvikling og levevilkår i særligt Sahel-landende. Dette kobles til Det globale vindsystem med fokus på ITK-zonen. Herunder sættes der fokus på det bæredygtige projekt "Den grønne mur".
Kernestof:
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
Særlige fokuspunkter:
Fagbegreber til klassifikation af lande, demografisk transitionsmodel, befolkningspyramider, erhvervsudvikling, urbanisering, termiske tryk, ITZ-zonen, hydrotermfigurer, Den grønne mur, repetition af nedbørsdannelse, bæredygtighed og bæredygtig befolkningsudvikling.
Materiale:
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog).
https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe/fagkapitler/b-geografi
Kap. B.2 + 4.1 + 5.1
Film:
The Great green Wall. Engelsk/ fransk dokumentar, 2019 (set via MITCFU)
Øvelser:
Egne demografdiske transitioner i Excel eller logger pro over to selvvalgte lande.
Konvektionskammer
Indhold
Kernestof:
Projekt om befolkningsudvikling i to forskellige lande A.docx
GO Forlag kap. 4.1
GO Forlag NF-bogen - kap. 4.1
Kig kapitel 4.1 igennem igen, så I er orienteret om, hvad det nu var, vi arbejdede med inden jul.
Projekt om befolkningsudvikling i to forskellige lande B.docx
Skim kapitel 5.1 om befolkningstilvækst
GO Forlag NF-bogen kap. 5.1
WPP2019_FERT_F03_CRUDE_BIRTH_RATE-2 (1).xlsx
WPP2019_MORT_F02_CRUDE_DEATH_RATE-2.xlsx
Demografisk transition.cmbl
Go Forlag NF-bogen. Kap 5.1
I skal se filmen "The Great Green Wall". Følg linket herunder. Et stykke nede på siden står der: "Watch the Full Great Green Wall Movie"--> Indtast jeres mail og se filmen. Der er ikke danske undertekster - men det er ikke en kompliceret film.
Film: The Great Green Wall
Vi prøver igen med filmen. Jeg har sygt barn og derfor lånt filmen til jer på mitcfu (link her på modulet). I skal blot logge ind og gå ind under "mine materialer."
CFU-login
I modulet skal vi skabe overblik og have styr på de øvelser, vi hare lavet indtil nu i geografi. Derfor bliver lektien, at I gerne må huske at medbringe jeres skrivehæfte samt ALT, hvad I har liggende i print fra geografi.
Lektier: Under kapitel B.2 i vores iBog (link), skal I læse de tre afsnit "Termisk høj- og lavtryk" + "Sø- og landbrise" + "Det globale vindsystem"
B Geografi
Journalskabelon konvektionskammer ITK-zone.docx
GO Forlag NF-bogen kap. B.2
Øvelsesvejledning Konvektionskammer.pptx
Læs øvelsesvejledningen godt igennem en ekstra gang. Og medbring varmt overtøj.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
NF Kemi fællesfaglig Mad og mennesker
Indhold
Kernestof:
Vi starter på det sidste fællesfaglige emne "Kost og sundhed".
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 10-11, 111-113
Vi begynder på at gennemgå fedtstoffer
Vi vil gøre fedtstoffer færdigt
Vi vil gennemgå alkoholer
Vi vil arbejde videre med alkoholer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
NF Biologi Fællesforløb # 3 Energi
I forløbet arbejder vi med:
- Bioenergi: fotosyntese (se også forsøget Lysintensitetens betydning for fotosyntese).
- Forbrugsenergi: med fokus på fossile brændsler vs. bioethanol
- Dannelsen af enzymer der kan nedbryde cellulose (se også forsøg spytamylase).
- DNA´s opbygning og funktion (DNA fra jordbær)
- Proteinsyntesen
- Gensplejsning
Indhold
Kernestof:
Fælles tema 3 lektion 1 Alternativer til fossile brændsler 24-r.docx
Energi og klima.pdf
Fælles tema 3 lektion 2 DNA koder for enzymer 24-r.docx
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 157-160, 162-164
Make a strawberry DNA cocktail
Øvelse 10 Isolering af DNA fra Jordbær.doc
Fælles tema 3 lektion 4 Proteinsyntesen 24-r.docx
Fælles tema 3 lektion 5 Produktionen af bioethanol.docx
Vigtigt - medbring computer, dine noter og bøger i alle 3 nf fag
Du skal arbejde med din opgave i dag. Så husk at tage stilling til hvilken problemformulering som du vil besvare.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øvelse 10 DNA fra jordbær
21-03-2025
NF INTERN OPGAVE
23-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
NF Kemi fællesforløb Energi
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på emnet energi
Anders Grosen, Lotte Jacobsen m.fl.: NF grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 156, 164-169
Vi vil arbejde videre med alkoholer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Emne 5 (Geo): Energi (Fællesfagligt emne)
Forløbet er en del af et fællesfagligt forløb, hvor vi i geografi har fokus på dannelse af fossile brændsler, samt hvilken betydning afbrændingen af disse har for det globale kulstofkredsløb. Vi forholder os desuden kritisk til alternative energikilder.
Kernestof:
- Klimaændringer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Særlige fokuspunkter:
Definition af energi, kulstofkredsløbet, oliedannelse og oliens migration, ressource-reserve-begrebet, indvindingsmetoder, fornybare + ikke-fornybare energikilder, udfordringer ved "grøn" energi, repetition af drivhuseffekt
Materiale:
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog).
https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe:
Kap.: B.3 + 2.2 + 3 + 3.1 + 3.2
Endvidere har eleverne selv fundet artikler og andet materiale om udfordringer ved grønne energikilder.
Øvelser:
- mini-feltarbejde: Gå tur og "find energien"
- Oliens migration
- Forsøg med drivhuseffekt (CO2 i kolbe)
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 3 + 3.1 om energi.
Go Forlag kap. 3 + 3.1
Læs kapitel B.3 om carbonkredsløbet
GO Forlag NF-bogen. B.3 Carbonkredsløbet
Oliedannelse.docx
Under kapitel 3.2 skal I læse om dannelsen af Kul og olie samt om Oliefælder.
GO Forlag kap 3.2
GO Forlag NF-bogen. Kap. 3.2 om oliedannelse
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning godt igennem.
Øvelse Oliens migration.docx
Reserve-_ ressourcebegrebet.docx
GO Forlag NF-bogen. Kap. 3.2 Energikilder
24-r-nf Forside nf-opg 2025 Vand.docx
24-r-nf Forside nf-opg 2025 Arktis.docx
24-r-nf Forside nf-opg 2025 Mad og mennesker.docx
24-r-nf Forside nf-opg 2025 Energi.docx
Formalia til tværfaglig opgave i NF 24-r.pptx
En bagside ved vedvarende energi.docx
Journalskabelon 1.docx
Læs øvelsesvejledningen godt igennem. Og under kapitel 2.2 i iBogen, skal I læse de to afsnit "Mennesket påvirker klimaet" og "Strålingsbalancen"
Forsøg med drivhuseffekt.docx
GO Forlag NF-bogen. Kap 2.2
Kopi af Resultater forsøg med drivhuseffekt.xlsx
Repetition geografi 2024.docx
GO Naturvidenskabelig faggruppe - link til iBog
Naturvidenskabelig-faggruppe-toaarigt-hf-august-2017-ua.pdf
GO Naturvidenskabelig faggruppe
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
NF Biologi Enkelt faglige forløb - Genetik
I dette forløb har vi arbejdet med
- DNA
- Gener
- Nedarvning (stamtavler)
- Koblingen mellem DNA, gener og egenskaber (blodtypeforsøg)
- Gen-debat.
Indhold
Kernestof:
Vigtigt - medbring computer, dine noter og bøger i alle 3 nf fag
Du skal arbejde med din opgave i dag. Så husk at tage stilling til hvilken problemformulering som du vil besvare.
Katrine Hulgard m.fl: Biologibogen C - HF, Systime; sider: 58-65
Særfaglig tema om genetik Lektion 1 Genetik og genetiske grundbegreber.docx
Forsøgsvejledning Blodtypeforsøg.docx
Husk der er gennemgang af den enkeltfaglige eksamen.
IMG_1971.JPG
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
NF INTERN OPGAVE
23-04-2025
Øvelse 11 Blodtypeforsøg
09-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#15
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Forløb#19
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62107889774", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62107889774", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62107889774" }