Holdet 24-r-nf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Lone Josephsen, Louise Thornhøj Bach, Signe Meyer Rode Nielsen
Hold 24-r-nf (24-r-nf, 24-r-nf-bi, 24-r-nf-ke, 24-r-nf-ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NF Biologi Enkeltfaglig forløb - Celler
Titel 2 NF Kemi Grundstoffer og det periodiske system
Titel 3 Emne 1 (Geo): Istid (enkeltfagligt)
Titel 4 NF Kemi Ioner og ionforbindelser
Titel 5 NF Kemi Afstemning af reaktionsligninger
Titel 6 NF Biologi Fællesforløb # 1 - Vand
Titel 7 NF Kemi Mængdeberegning
Titel 8 Emne 2 (Geo): Vand (Fællesfagligt)
Titel 9 NF kemi Fællesfaglig forløb Vand
Titel 10 Emne 2: Arktis (fællesfagligt)
Titel 11 Emne 3 (Geo): Arktis (Fællesfagligt)
Titel 12 NF Biologi Fællesforløb # 2 Mad og mennesker
Titel 13 NF Kemi Syrer og baser
Titel 14 Emne 4 (Geo): Mad og mennesker
Titel 15 NF Kemi fællesfaglig Mad og mennesker
Titel 16 NF Biologi Fællesforløb # 3 Energi
Titel 17 NF Kemi fællesforløb Energi
Titel 18 Emne 5 (Geo): Energi (Fællesfagligt emne)
Titel 19 NF Biologi Enkelt faglige forløb - Genetik
Titel 20 Forløb#15
Titel 21 Forløb#19

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NF Biologi Enkeltfaglig forløb - Celler

Temaet har fokus på biologi som fag og læren om det levende.
- Celler og udvalgte organeller (Mikroskopi)
- Cellemembranen og cellemembrantransportprocesser (diffusion og osmose i celler).

Metoder: Iagttagelser og laboratorieforsøg

Små film
-Diffusion og osmose: https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 2 Osmose i kartoffelceller 04-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Emne 1 (Geo): Istid (enkeltfagligt)

Forløbet Istid er et enkeltfagligt forløb, hvori der lægges vægt på dannelsen af det danske landskab og den danske jordbund.

Kernestof:
- Jordens og Landskabernes processer.

Særlige fokuspunkter:
Istider i et langt tidsperspektiv, , naturlige klimaforandringer (Milankovitch), definition af istider og mellemistider, geomorfologi og den geomorfologiske trekant, processerne erosion-transport-aflejring, landskabstyper i DK med hovedfokus på moræne og smeltevandsslette, hovedopholdslinjen, sub-, pro-, og randglacial.

Materiale:
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe:
Kap.: B.5

Kjeldsen, Niels & Pedersen, Ove (Red.)(2010): "GO Atlas til Overbygningen og Gymnasiet". Geografforlaget
S. 8+13+28+51+88-91+102+111+127

Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog). https://naturgeografi.goforlag.dk/gym:
Kap.: B.1 + B.3 + B.7  (mindre uddrag og figurer herfra er givet i opgaverne "Opgave 2. lektion" (28/8)  og "Opgave 3. lektion" (2/9))

Film/ filmklip
- Danmark og Istiderne - Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LhMWmo1Y8CI
- Istider og Danmark - Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XTsg56fHXXc
- Istiden- Danmark  ide sidste 140.000 år - Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=cb5gBY_Jo9s

Øvelser:
Sigteanalyse: Istiden påvirkning af jordarterne og jordens sortering.
(Herunder bestemmelser af landskabstyper ved brug af Danmarks højdemodel på https://kortoverblik.dk/spatialmap)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 NF Biologi Fællesforløb # 1 - Vand

Temaet handler om økosystemet, herunder har der været fokus på åen som økosystem og Arktisk som økosystem.

Begreber:
- Økosystem (Makroindeks)
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Energistrøm og fotosyntese (Lysintensitetens betydning)
- Vækst
- Minimumsloven
- Primærproduktion
- Fødekæder
- Kulstofkredsløbet
- Vandløbet/åen: dyrenes tilpasning og menneskelig påvirkning.
- Arktis: Abiotiske og biotiske faktorer og dyrendes tilpasning. Kulstofkredsløbet og klimaforandringer. (Forsuring og kalkdannelse)

Metoder:
Iagttagelser, laboratorieforsøg og feltundersøgelse

https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/vand/vandlob/

https://youtu.be/MxRt1i0g8IA
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 4 Lysintensitetens betydning for fotosyntes 08-10-2024
Øvelse 3 Makroindeks i åen 18-11-2024
Øvelse 5 Forsuring og Kalkdannelse 03-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Emne 2 (Geo): Vand (Fællesfagligt)

Forløbet er en del af et fællesfagligt forløb om vand.

Kernestof:
- Vejrforhold og vandressourcer
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed

Særlige fokuspunkter:
Vandets kredsløb, vandbalanceligning, fagbegreber til luftens fugtighed, dugpunktskurve, grundvandsdannelse, permeabilitet, forurening af grundvand

Materiale:
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturgeografi/kernestof-og-faglig-viden/d-vand
Kap. D.2 (teksten er givet i opgaven "porøsitet, permeabilitet og grundvand" (23/10))

Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe/fagkapitler/b-geografi
Kap. B.2

Eleverne har desuden selv fundet artikler og anden empiri om iltsvind i de danske fjorde. Og ligeledes i forbindelse med et miniprojekt om udfordringer med ferskvand i verden.

Øvelser:
- Beregning af stigningsregn
- Vanddamp i lokale
- Permeabilitet
- Fællesfaglig tur til åen. I geografi samlede vi sedimenter for at genopfriske aflejringsprocesser. Derudover arbejdede vi med opland på kort og snakkede om okker ved dræningsrør fra marker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Emne 3 (Geo): Arktis (Fællesfagligt)

Forløbet Arktis er et fællesfagligt forløb. Geografi har fokus den globale opvarmnings indflydelse på Arktis og omvendt, hvilken global betydning forandringerne i Arktis kan få.

Kernestof:
- vejrforhold, klima, klimaændringer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme

Særlige fokuspunkter:
Arktis placering, solindstråling i Arktis, polarcirklen, Gletsjere, Forskel på indlandsis og havis, strålingsbalance, drivhuseffekt , albedo, Golfstrømmen/ den nordatlantiske havstrøm, grønlandspumpen.

Materiale:

IPCC AR6 WG1. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/summary-for-policymakers/figure-spm-5. (figurer herfra givet i opgaven "Forandringer i Arktis (10/12))

Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe/fagkapitler/b-geografi
Kap. B.2 + 2 + 2.1 + 2.1

Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog). https://naturgeografi.goforlag.dk/gym:
Kap.: 1 + 1.1 (figurer herfra givet i opgaven "Forandringer i Arktis (10/12))

Film:
Frozen Worlds. Our Planet. Neflix, 2020.

Øvelser:
Opmåling af gletsjere i IceFrontiers
Is-albedo-effekten med graf i logger pro
Udarbejdelse af grafer over havisens udvikling i Excel
Havstrømme - demoforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 NF Biologi Fællesforløb # 2 Mad og mennesker

Temaet handler om mennesker og deres sundhed.
- Næringsstoffers opbygning og funktion.
- Fordøjelsessystemet som organsystem. Opbygning og funktion.
- Enzymers opbygning og funktion (Spytamylaseforsøg)
- Diabetes, Blodsukker, insulin og glukagon (Blodsukkermåling)
- Cellernes energiproduktion.
- Blodkredsløbets opbygning og funktion (herunder hjertet og blodtryk)
- Lungernes opbygning og funktion (Peakflow og vitalkapacitet).

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 6 Spytamylase 19-12-2024
Øvelse 7 Blodsukker 23-01-2025
Øvelse 8 Lungeventilation 07-02-2025
Øvelse 9 Blodtryk 07-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 NF Kemi Syrer og baser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Emne 4 (Geo): Mad og mennesker

Forløbet mad og mennesker er et fællesfagligt forløb. Geografi har fokus på befolkningsudvikling og levevilkår i særligt Sahel-landende. Dette kobles til Det globale vindsystem med fokus på ITK-zonen. Herunder sættes der fokus på det bæredygtige projekt "Den grønne mur".

Kernestof:
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden

Særlige fokuspunkter:
Fagbegreber til klassifikation af lande, demografisk transitionsmodel, befolkningspyramider, erhvervsudvikling, urbanisering, termiske tryk, ITZ-zonen, hydrotermfigurer, Den grønne mur, repetition af nedbørsdannelse, bæredygtighed og bæredygtig befolkningsudvikling.

Materiale:

Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe/fagkapitler/b-geografi
Kap. B.2 + 4.1 + 5.1

Film:
The Great green Wall. Engelsk/ fransk dokumentar, 2019 (set via MITCFU)

Øvelser:
Egne demografdiske transitioner i Excel eller logger pro over to selvvalgte lande.
Konvektionskammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 NF Biologi Fællesforløb # 3 Energi

I forløbet arbejder vi med:
- Bioenergi: fotosyntese (se også forsøget Lysintensitetens betydning for fotosyntese).
- Forbrugsenergi: med fokus på fossile brændsler vs. bioethanol
- Dannelsen af enzymer der kan nedbryde cellulose (se også forsøg spytamylase).
- DNA´s opbygning og funktion (DNA fra jordbær)
- Proteinsyntesen
- Gensplejsning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 10 DNA fra jordbær 21-03-2025
NF INTERN OPGAVE 23-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 NF Kemi fællesforløb Energi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Emne 5 (Geo): Energi (Fællesfagligt emne)

Forløbet er en del af et fællesfagligt forløb, hvor vi i geografi har fokus på dannelse af fossile brændsler, samt hvilken betydning afbrændingen af disse har for det globale kulstofkredsløb. Vi forholder os desuden kritisk til alternative energikilder.

Kernestof:
- Klimaændringer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed

Særlige fokuspunkter:
Definition af energi, kulstofkredsløbet, oliedannelse og oliens migration, ressource-reserve-begrebet, indvindingsmetoder, fornybare + ikke-fornybare energikilder, udfordringer ved "grøn" energi, repetition af drivhuseffekt

Materiale:

Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe:
Kap.: B.3 + 2.2 + 3 + 3.1 + 3.2

Endvidere har eleverne selv fundet artikler og andet materiale om udfordringer ved grønne energikilder.

Øvelser:
- mini-feltarbejde: Gå tur og "find energien"
- Oliens migration
- Forsøg med drivhuseffekt (CO2 i kolbe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 NF Biologi Enkelt faglige forløb - Genetik

I dette forløb har vi arbejdet med

- DNA
- Gener
- Nedarvning (stamtavler)
- Koblingen mellem DNA, gener og egenskaber (blodtypeforsøg)
- Gen-debat.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NF INTERN OPGAVE 23-04-2025
Øvelse 11 Blodtypeforsøg 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Forløb#19

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer