Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ida Marie Deichmann, Jesper Lund Sørensen, Peder Kjær Gasbjerg
|
Hold
|
23-g-bi1.1 (23-g-bi1.1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det cellulære liv og membrantransportprocessor
Biologi i udvikling s. 9-10, 14-18+21-27
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Øvelser:
1. Mikroskopi-øvelse
2. Diffusion i agar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed (samt lidt diabetes).
Biologi i udvikling s. 72-84 + s. 55-67 + s. 19-21 + s. 28-32
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶enzymer: overordnet opbygning og funktion
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Forsøg:
3. Spytamylaseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På opdagelse i generne
Biologi i udvikling s. 124-146 + 195-198
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Forsøg:
4. Blodtypebestemmelse (journal, overvej at bruge data fra grundforløb)
5. DNA fra jordbær (How to make a DNA-cocktail), form for DNA-ekstraktions forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kulhydrater, fordøjelse og diabetes
|
06-01-2025
|
DNA Cocktail
|
23-01-2025
|
Test januar
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
s. 195--214
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Forsøg:
Selektionsforsøg med forskelligfarvede bønner på hvid/brun eller sort baggrund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi
Biologi i udvikling s. 207-214 og 33-41
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Forsøg:
7. Bakterievækstforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sex og hormoner
Biologi i udvikling s. s. 189-194)+s. 156-182, 144-147
fysiologi: Forplantning og hormonel
regulering
Bioteknologi: PCR og gelelektroforese
Forsøg:
6. Klamydiatest (gelelktroforese)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikrobiologi - rapport
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Biologi i udvikling s. s. 215-233
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test
|
24-03-2025
|
Kønssygdomme rapport
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Søen - vandløbskvalitet
Biologi i udvikling s.237-250
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Forsøg:
Sø undersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandløb mundtligt oplæg (Screencast)
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065593449",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065593449",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065593449"
}