Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Martin Berg Jessen
|
Hold
|
23-g-bi2.1 (23-g-bi2.1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Vi har arbejdet med celler og opbygningen og forskelle af pro- og eukaryoteceller. Vi har arbejdet med membrantransportprocesser hvor vi lavede øvelse med diffusion i agar og demoforsøg med osmose i gær som tilføres sukker og bliver flydende.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fordøjelsessystemet
Opbygningen af fordøjelsessystemet og hvordan enzymer hjælper til nedbrydelsen af vores makro nærringstoffer. Vi har set på opbygningen af kulhydrat, fedt og proteiner og lavet øvelse med spytamylase og hvordan temperatur og pH påvirker.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Vu har arbejdet med opbygningen af DNA, proteinsyntsen, dominansforhold, blodtype og nedarvningsskemaer
Eksperimentelt:
Isoleret DNA fra kiwi
Blodtypebestemmelse(Lavet i NV og genopfrisket)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
Vi har arbejdet med begreberne mutation, variation, naturligselektion og deraf evolution. Vi har lavet selektionsøvelse med bønner på forskellige baggrunde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi
Vi har arbejdet med bakterier, vækstfaser, celledeling og undersøgt hvordan hvilken metode der er bedst for at fjerne bakterier fra hænderne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forplantning
Vi arbejder med mandens og kvindens kønsorganer og hvordan testosteron er reguleret og hvordan menstruationscyklussen er reguleret af hormoner. Vi har analyseret en gel-elektroforese af en simuleret klamydiatest.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Vi har arbejdet med økologi hvor vi har arbejdet med nedenstående begreber:
Fotosyntese og respiration
Fødenet
Energistrømme
Abiotiske og biotiske faktorer
konkurrence
Biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Søen som økosystem
Vi har arbejdet med søen som økosystem og arbejdet med nedenstående emner/begreber:
Abiotiske og biotiske faktorer
Forurening
Dyrs tilpasninger til iltniveauer
Vandløb
Analyse af søens vandkvalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065796326",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065796326",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65065796326"
}