Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Rikke Erhardi
|
Hold
|
23-h-Sa1 (23-h-Sa1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Unges mistrivsel
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Vi har haft følgende fokuspunkter:
Vi har et fagligt samspil med psykologi, hvor eleverne også arbejder med unges mistrivsel.
I samfundsfag har vi fokus på at undersøge graden af unges mistrivsel samt årsager til denne og mulige tiltag, der kan reducere mistrivslen.
I den forbindelse arbejder vi med følgende centrale teoretikere og fagbegreber:
Det senmoderne samfund
Det moderne samfund
Det traditionelle samfund
Socialisation; herunder bl.a. sociale medier, primær-, sekundær-, tertiær og dobbeltsocialisation, roller og rollekonflikter samt familietyper
Anthony Giddens
Thomas Ziehe
Axel Honneth
Erving Goffman
Richard Senneth
Hartmut Rosa
Sherry Turkle
Omfang: ca. 82 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
CFU-login
-
Tal fra rapporten Danskernes sundhed.docx
-
Socialisation.docx
-
Oliver Boserup Skov m.fl.: Samf på B, Columbus; sider: 18-54, 142-153
-
Tre samfundstyper.docx
-
Socialisation.docx Vi mangler at tale om de sidste to begreber i dokumentet "Socialisation". Hvis I ikke har defineret disse, er det lektie til i dag.
-
Lektien er, at I har tænkt over, hvad I har lært om Det senmoderne samfund i ks-samfundsfag.HUSK GRUNDBOGEN!
-
Det senmoderne samfund.docx
-
Lektien er, at I har brainstormet på fordele og ulemper ved sociale medier for børn og unge.
-
Thomas Ziehe Ontologisering
-
Lektien er, at I har læst s. 35-37 i grundbogen, og at I har skrevet stikord ned til Anthony Giddens teori i dokumentet "Det senmoderne samfund".
-
Haderslev Professionsfestival Workshops.pdf
-
Nyhed: Ny forskning: unge vil have fællesskaber, faste rammer og Facebook - Dansk Ungdoms Fællesråd
-
Illustration af årsager til unges stigende mistrivsel.docx
-
Ægteskaber opløst ved skilsmisse.pdf Lektien er, at I har overvejet fordele og ulemper ved den øgede andel af ægteskaber der bliver opløst i skilsmisse (fra 1950 og til i dag).
-
Lektien er at I har læst s. 60-64 i grundbogen (om Pierre Bourdieus teori), og at I har besvaret følgende tre opgaver: 1) Redegør for hans teori 2) Giv tre eksempler fra jeres eget liv, der illustrerer Bourdieus pointer 3) Hvordan kan hans teori være
-
Hjælpeark til at lave en synopsis.docx
-
Fremlæggelse af illustrationer.docx
-
Unges mistrivsel.docx
-
Evaluering af samfundsfagsundervisningen.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati
Demokrati
- Den værst tænkelige styreform – når man ser bort fra alle de andre. — Winston Churchill.
Vi har fokus på følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Vi har fokus på at undersøge demokratiformer og fordele og ulemper ved disse.
I den forbindelse arbejder vi med følgende centrale teoretikere og fagbegreber:
Deltagelsesdemokrati
Direkte demokrati
Repræsentative demokrati
Deliberativt demokrati
Magtformer
Partityper og partiadfærd
Vælgertyper og vælgeradfærd
Medier
Det politiske system i Danmark og USA
Omfang: ca. 119 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hjælpeark til at lave en synopsis.docx
-
Lektien er, at I har læst s. 100-102 i grundbogen, og at I har skrevet noter til, hvad der kendetegner henholdsvis præsidentialisme og parlamentarisme.
-
Oliver Boserup Skov m.fl.: Samf på B, Columbus; sider: 100-141, 168-175, 182-197
-
Straftold og lavere selskabsskat: Sådan vil Trump 2.0 påvirke økonomien
-
Hold.docx
-
Folketingsvalg og regeringsdannelse.docx
-
Demokratiformer.docx
-
Blå partier og Enhedslisten smidt ud af finanslovsforhandlinger
-
Her er alt du skal vide om valget i USA.docx
-
Titel
-
Hvordan går det regeringen.docx
-
www.dr.dk
-
Lektien er, at I har lavet en undersøgelse af, hvordan det går regeringen i den sidste meningsmåling fra d. 8. nov., at I har overvejet grunde til dette, og at I har overvejet, hvilke mulige regerings-konstellationer der er, hvis meningsmålingen hold
-
Partier og partiadfærd.docx
-
Lektien er, at I kan fremlægge jeres bud på en regeringskonstellation, hvis meningsmålingen fra 8. november (se link) holder stik.
-
Lektien er, at I har besvaret opgave 1 og 2 i dokumentet "Partier og partiadfærd"
-
Partier og partiadfærd.docx Lektien er, at I har besvaret opgave 1-3 under "Partiadfærd" i dokumentet "Partier og partiadfærd"
-
Lektien er, at I har læst s. 182-186 i grundbogen, og at I har listet fagbegreberne op og defineret dem.
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Minervamodellen.docx
-
Vælgervandringer.docx
-
Synopsis nr. 2.docx
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
Opgaver til vælgeradfærd.docx
-
Evaluering af samfundsfagsundervisningen i 23.docx
-
Statsministerens nytårstale 2025 - Mette Frederiksen
-
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
-
Magtformer.docx
-
Lektien er, at I har fundet tre citater fra statsministerens nytårstale, der kan bruges til at argumentere for, hvor vi kan placere talen fordelingspolitisk og værdipolitisk
-
Trump har lært, at billeder er magt: 'Det er tydeligt, at han har skiftet gear'
-
Magt og Grønland.docx
-
Lektien er, at I har et eksempel fra weekenden på udøvelse af magt (direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende eller institutionel)
-
Lovgivningsprocessen.docx
-
Lektien er, at I har undersøgt, om Trump nævner noget om Grønland i sin indsættelsestale.
-
Magtens tredeling.docx
-
EU.docx
-
Lektien er, at I har repeteret det, I har lært om EU i KS
-
FN og Nato.docx
-
Grupper til fremlæggelse om EU (2).docx
-
FNs verdenserklæring om menneskerettigheder
-
Virksomhedernes politiske magt (2).docx
-
Professorer: Store virksomheder i dansk politik spiller på alle tangenter, men mangler modspil : Erhverv - Altinget.dk
-
Penge og politisk indflydelse (1).pdf
-
Mediernes politiske magt (4).docx
-
Hold (2).docx
-
Lektien er, at I har besvaret opgaverne i dokumentet "Mediernes politiske indflydelse"
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomiske udfordringer for velfærdssamfundet
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
- beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Vi har haft følgende fokuspunkter:
- Øgede militærudgifter (og en mulig krigsskat)
- Den demografiske udfordring
- Manglen på arbejdskraft
- Det høje skattetryk
- Globalisering
- forholdet mellem ret og pligt (set i lyset at den øgede individualisering)
Omfang: ca. 95 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sociale, kønsmæssige og kulturelle forskelle
Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Vi har haft følgende fokuspunkter:
- Sociale forskelle ((u)lighedsbegreber og social arv)
- Kønsmæssige forskelle (forskellige definitioner af køn, graden af ligestilling og struktur- og aktørforklaringer)
- Kulturelle forskelle (særligt med fokus på etniske minoriteter fra ikke-vestlige lande med muslimsk baggrund; traditionelle og senmoderne værdier, identitetsvalg, strategier, integrationsformer)
- Vi har arbejdet både sociologisk og politisk (forslag til at skabe bedre integration af etniske minoriteter med muslimsk baggrund).
Omfang: ca. 109 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237543404",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237543404",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237543404"
}