Holdet 23-h-Sa1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Rikke Erhardi
Hold 23-h-Sa1 (23-h-Sa1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Unges mistrivsel
Titel 2 Demokrati
Titel 3 Økonomiske udfordringer for velfærdssamfundet
Titel 4 Sociale, kønsmæssige og kulturelle forskelle

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Unges mistrivsel

Vi har arbejdet med følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Vi har haft følgende fokuspunkter:

Vi har et fagligt samspil med psykologi, hvor eleverne også arbejder med unges mistrivsel.
I samfundsfag har vi fokus på at undersøge graden af unges mistrivsel samt årsager til denne og mulige tiltag, der kan reducere mistrivslen.
I den forbindelse arbejder vi med følgende centrale teoretikere og fagbegreber:
Det senmoderne samfund
Det moderne samfund
Det traditionelle samfund
Socialisation; herunder bl.a. sociale medier, primær-, sekundær-, tertiær og dobbeltsocialisation, roller og rollekonflikter samt familietyper
Anthony Giddens
Thomas Ziehe
Axel Honneth
Erving Goffman
Richard Senneth
Hartmut Rosa
Sherry Turkle

Omfang: ca. 82 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati

Demokrati
- Den værst tænkelige styreform – når man ser bort fra alle de andre. — Winston Churchill.

Vi har fokus på følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Vi har fokus på at undersøge demokratiformer og fordele og ulemper ved disse.
I den forbindelse arbejder vi med følgende centrale teoretikere og fagbegreber:

Deltagelsesdemokrati
Direkte demokrati
Repræsentative demokrati
Deliberativt demokrati
Magtformer
Partityper og partiadfærd
Vælgertyper og vælgeradfærd
Medier
Det politiske system i Danmark og USA

Omfang: ca. 119 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomiske udfordringer for velfærdssamfundet

Vi har arbejdet med følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
- beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Vi har haft følgende fokuspunkter:
- Øgede militærudgifter (og en mulig krigsskat)
- Den demografiske udfordring
- Manglen på arbejdskraft
- Det høje skattetryk
- Globalisering
- forholdet mellem ret og pligt (set i lyset at den øgede individualisering)

Omfang: ca. 95 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sociale, kønsmæssige og kulturelle forskelle

Vi har arbejdet med følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Vi har haft følgende fokuspunkter:

- Sociale forskelle ((u)lighedsbegreber og social arv)
- Kønsmæssige forskelle (forskellige definitioner af køn, graden af ligestilling og struktur- og aktørforklaringer)
- Kulturelle forskelle (særligt med fokus på etniske minoriteter fra ikke-vestlige lande med muslimsk baggrund; traditionelle og senmoderne værdier, identitetsvalg, strategier, integrationsformer)
- Vi har arbejdet både sociologisk og politisk (forslag til at skabe bedre integration af etniske minoriteter med muslimsk baggrund).

Omfang: ca. 109 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer