Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Haugaard Pedersen
|
Hold
|
23-h-ps1 (23-h-ps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn i kærlighed og konflikt
Forløb om mænd og kvinder og balancen mellem kærlighed og konflikt.
I dette første forløb introduceres løbende til psykologiske metoder, særligt som disse er beskrevet i bogen Undersøgelser i Psykologi. Eleverne bruger OneNote, hvor alle grundbogstekster, arbejdsspørgmål mm. ligger.
Vi starter ud med at se på, hvad der kendetegner empati, og hvordan den dannes (Baron-Cohen) og kigger på kommunikation (verbal, ekstra-verbal og nok-verbal), førstehåndsindtryk og halo-effekt i forbindelse med dating. Så har vi set på Bergmanns teori om kærligheden som en balance mellem nærhed og distance og Sternbergs 3 kærlighedskomponenter og de 7 slags forhold. Dernæst har vi set på The Big Five og sammenhængen mellem personlighedstræk og partnervalg. Herefter har vi set på, om ens tilknytningsstil påvirker ens parforhold, og på det syge parforhold, som det ser ud, når ens partner er psykopat (dyssocial personlighedsforstyrrelse og Hares psykopatitjekliste). Efterfølgende har vi set på ondskab via Svendsens 4 typer og genbesøgt empati - i dette tilfælde den manglende empati i parforholdet. Herefter har vi brugt socialpsykologien (social indflydelse, intergruppekonflikter, gruppepres og social kontrol, holdninger og kognitiv dissonans, stereotyper og fordomme) til at forklare ondskab og lukkede grupper på nettet, hvor der praktiseres kvindehad, nærmere bestemt INCELS. Endelig har vi rundet forløbet af med at se på, hvordan evolutionspsykologien forklarer partnervalg og selektion mellem kønnene.
Faglige mål:
– demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder
Ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nielsen, P.: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Øknom, 2013.; sider: 9-15
-
Ravn, F. et al.: Fra celle til selfie, Columbus, 2015.; sider: 160-162, 165, 230-232, 282-284
-
Larsen, O. S.: Psykologiens veje, 3. udg., Systime, 2018; sider: 24-25, 112-113, 183, 380-387, 391-392, 428-429
-
Larsen, O. S.: Psykologiens veje (ibog), Systime, 2023; sider: 5479, 5674
-
Riisager, M. (red.): PsykB, Frydenlund, 2023; sider: 272-276
-
Jensen, C. et al.: Undersøgelser i psykologi, Systime, 2018; sider: 8-16, 137-139, 151-153
-
Dideriksen, M. et al: AT-Håndbogen, Systime, 2009.; sider: 69-70
-
Riisager, M.: PsykC, Frydenlund, 2021; sider: 223-225
-
DRTV: Min kæreste er psykopat - Din psykopat!, 2018
-
TV2 Play: Incels - mænd, der hader kvinder, 2023
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
HFer på HaKa
Forløbet handler om, hvilke forhold der kendetegner ungdomsperioden og det, at gå på en ungdomsuddannelse.
Først har vi brugt kognitionspsykologien til at se på hukommelse (Ebbinghaus og Bartlett), opmærksomhed og perception. Herefter har vi set på forskellige læringsteorier (Piaget, Vygotsky, Behaviorisme) og motivation og vidensformer. Vi har også set på, hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer indlæring: multitasking, selvkontrol og betydningen af relationer.
Herefter har vi sammenlignet identitetsdannelsen i det senmoderne med 'gamle dage' (Erikson, Giddens, Bourdieu). Dernæst har vi set på ungdomshjernen og teorien om den modningsmæssige ubalance som forklaring på, hvorfor mange unge er risikovillige. Og til sidst har vi set på stress og coping i et ungdomsperspektiv.
Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Ca. 67 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jensen, C. et al.: Undersøgelser i psykologi, Systime, 2018; sider: 67-70
-
Larsen, O. S.: Psykologiens veje, 3. udg., Systime, 2018; sider: 167-168, 176-182, 205, 225-230, 232-234, 236-238, 323-324, 326-329, 334-336, 442-448, 453-454
-
Ravn, F. et al.: Fra celle til selfie, Columbus, 2015.; sider: 250, 253-254
-
DRTV: Hjernevask - Kan du stole på din hukommelse?, 2013.
-
TV2: Pisk eller gulerod, 2017
-
Riisager, M.: PsykC, Frydenlund, 2021; sider: 124-126, 160-162, 165-167, 170-173
-
Larsen, O. S.: Psykologiens veje (ibog), Systime, 2023; sider: 5089
-
DR1: De perfekte piger, 2015
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udvikling og livsforløb
Tredje forløb omhandler udvikling og livsforløb. Vi starter ud med at se på, hvad der kendetegner den gode omsorg, og genbesøger tilknytningstyperne og empatien via Bowlby/Ainsworth og Stern/Tronick. Vi har også arbejdet med Harlows aber og børn på børnehjem. Herefter har vi arbejdet med omsorgssvigt og børns reaktioner på omsorgssvigt samt sårbarhed og resiliens. I forbindelse med omsorgssvigt har vi set på, hvordan ekstremt omsorgssvigt påvirker hjernens udvikling (Perry), og vi har talt om, hvordan omsorgssvigt bliver en risikofaktor, der negativt påvirker barnets videre livsforløb. Til sidst har vi rundet af med Baumrinds 4 opdragelsesstile, hvor vi har set Lewins gamle eksperiment og talt om betydningen af socialisering.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Larsen, O. S.: Psykologiens veje, 3. udg., Systime, 2018; sider: 75-77, 125-129
-
Riisager, M.: PsykC, Frydenlund, 2021; sider: 56-65
-
Jensen, C. et al.: Undersøgelser i psykologi, Systime, 2018; sider: 111-113
-
TV2: Er du mors lille dreng?, 1997.
-
Ravn, F. et al.: Fra celle til selfie, Columbus, 2015.; sider: 14-17, 56-58
-
TV2 Dok: Gensyn med de glemte børn
TV2, ?
-
Vas, J. (dir.): Lewin, Lippitt, White: Teaching methods, 1968
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237548461",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237548461",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237548461"
}