Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Lene Gilby
|
Hold
|
23-h-ps2 (23-h-ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan studerer vi? 1
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Projektarbejde omkring motivation
Her tager vi udgangspunkt i motivation for læring i folkeskolen og i gymnasiet. Eleverne har lavet undersøgelsesdesign og har været i felten og undersøge motivation fra forskellige vinkler, de har herefter udarbejdet en rapport. Metode, feltarbejde, informationssøgning og rapportskrivning har været i fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan studerer vi? 2
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Relationernes betydning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kærlighed og parforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kriminalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237559102",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237559102",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237559102"
}