Holdet 23-h-ps2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lene Gilby
Hold 23-h-ps2 (23-h-ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan studerer vi? 1
Titel 2 Projektarbejde omkring motivation
Titel 3 Hvordan studerer vi? 2
Titel 4 Relationernes betydning
Titel 5 Kærlighed og parforhold
Titel 6 Kriminalitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan studerer vi? 1

I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen,  psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Projektarbejde omkring motivation

Her tager vi udgangspunkt i motivation for læring i folkeskolen og i gymnasiet. Eleverne har lavet undersøgelsesdesign og har været i felten og undersøge motivation fra forskellige vinkler, de har herefter udarbejdet en rapport. Metode, feltarbejde, informationssøgning og rapportskrivning har været i fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan studerer vi? 2

I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen,  psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer