Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Ida Marie Deichmann
|
Hold
|
22-g-Bi.1 (22-g-Bi.1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Hjertet i centrum
Vi repeterer og uddyber viden fra c-niveau i et forløb om blodkredsløbet og åndedrætssystemet med fokus på EKG, Langt QT og blodtryk.
Arbejdsformer:
- eksperimentelt arbejde (måle blodtryk, eget EKG, samt iagttage opbygningen af et grisehjerte)
- Quiz og byt om hjertet
- Tegning på tavlerne (hjertet og blodkredsløbets opbygning, samt EKG)
- Informationssøgning +fremlæggelse i grupper omkring hjertekarsygdomme (årsager, nutidige og fremtidige behandlingsmetoder)
- Lærergennemgang af udvalgte dele af lektien på klassen
- Individuel lektielæsning (repetition af c-niveau stof om hjerte og lunger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
2. Genetik og diagnostik
Med udgangspunkt i artiklen "Uden obduktionen havde vi også mistet Villum" går vi I dybden med arveligheden af Langt QT. Vi genopfrisker opbygningen af DNA og mRNA og bruger den genetiske kode til at undersøge konsekvenserne af forskellige typer af mutationer for proteinsyntesen. Vi repeterer genetik generelt dvs. genetiske grundbegreber og principper for stamtræsanalyse fx ifb. med Huntingtons sygdom. Arbejdsopgaverne omhandler (foruden Langt QT) cases om familiær hyperkolesterolæmi, cystisk fibrose, Hæmofili A og drager derfor paralleller tilbage til vores første forløb om hjertet, blodet, blodkredsløbet og lungerne. Vi arbejder med mitosens og meiosens overordnede faser. Vi slutter forløbet af i en diskussion af gentest, hvor i præsenteres for et gammelt eksamensspørgsmål. I laver en net-søgning omhandlende: hvad der er lov og hvad der er af fordele og ulemper ved gentest af personer og et evt. foster. Vi ser en dokumentar i en diskussion om fordele og ulemper ved prædiktive tests.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Hormoner
Hvordan reagerer kroppen på sine omgivelser således at der opretholdes et stabilt indre miljø(homeostase)? Der redegøres for de forskellige signaleringssystemer hormonsystemet (endokrin signalering & parakrin signalering) og nervesystemet). Her lægges der vægt på fagbegreber som hormonproducerende celle(endokrin eller sekretorisk), diffusion af hormon i ekstracellulærvæsken til målcelllen med hormonreceptor. Regulering af hormonproduktionen ved negativ feedback. Placering af kroppens hormonproducerende kirtler, samt effekten af de vigtigste hormoner på målcellerne. ADH og melatonin´s virkemåde. Forskellen på fedtopløselige og vandopløselige hormoners cellulære virkning på målcellen, samt de vigtigste 4 typer af effekter der kan igangsættes i målcellerne, når et hormon binder til dets receptor.
ARBEJDSFORMER
- Arbejdsspørgsmål til teksten, gennemgået på klassen sammen med en makker.
- Tegning af vigtige figurer fra bogen på whiteboardtavler
- løsning af gamle eksamensopgaver (anvendelse af bogens viden på cases/eksempler)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hormon opgaver
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. En syg forskel - diabetes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Nervesystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal GSR Gruppeaflevering
|
07-11-2024
|
Giftopgaver - nervesystemet
|
15-11-2024
|
Biologi prøve1
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Immunforsvaret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
8. Befrugtning, P-pillen og abort
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ELISA og kyssesyge
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
9. Mikrobiologi og antibiotikaresistens
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Antibiotikaresistens
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
10. Økologi - skoven som økosystem
|
Indhold
|
Kernestof:
-
IMG_4239.jpeg
-
Skoven som økosystem // Græsning og vand giver dynamik, variation og plads til skovens biodiversitet
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling - c niveau - 2 udgave - BLÅ, Nucleus; sider: 215-223
-
Bemærk lektien er i c-bogen - læs inden modulet.
-
Kryds og tværs - S. 215-223 i Biologi i udvikling .docx
-
Spiringsforsøg: Du skal designe et forsøg, der undersøger, hvad der påvirker spiring af karsefrø. Det skal være et kontrolleret laboratorieforsøg og der skal være kontrolforsøg. Du skal gro dine karsefrø i petriskåle med vat. Din beskrivelse skal bes
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling - B-niveau - ORANGE, Nucleus; sider: 115-138
-
Måske kan du fange følgende pointer i teksten:
-
Beskriv jeres forsøgsopstilling, fremgangsmåden, formål og hypotese.
-
Læs teksten i B-bogen og se om du kan forstå følgende pointer ved hjælp af teksten:
-
Biologi i udvikling 2. udgave (e-bog). M. Frøsig m.fl.; sider: 228-232
-
NB! Noget af lektien er i c-bogen og anden er i b-bogen.
-
N-kredsløb.png
-
Marianne Frøsig m.fl: Biologi i udvikling c- niveau - 2. udgave - IKKE FYSISK BOG, Nucleus; sider: 251-267
-
Se godt på vedhæftet figur over N-kredsløbet ;-)
-
Opsætte andemad-forsøg.
-
Prøv om du kan installere appen "iNaturalist" på din telefon. Medbring noget at skrive med (blyant er godt i felten). Tøj og fodtøj, du kan vandre udenfor stier med.
-
Biu 2C kap10 Øvelse Skoven som økosystem.pdf
-
Skoven skrivemodulFørste skrivemodul om skoven.Opgave om skoven- Redegør for skoven som økosystem, kom herunder ind på produktionsskov og naturskov. Lav en undersøgelse af skoven og inddrag relevant empiri, herunder billeder fra turen i skoven. Der s
-
Skriveprocessen afsluttes i dette modul.
-
Prøven består af 7-8 figurer som du skal skrive figurtekst og forklaring til. Prøven er uden hjælpemidler.Figurerne er hentet fra afsnittet om hormoner (vandopløselige og fedtopløselige hormoner), nervesystemet (aktionspotentialet og synapsen) og gra
-
Husk at medbring b-bogen.
-
Repetition1
-
Husk at tage bøgerne med
-
Eksempler på hvordan eksamensspørgsmål kan se ud:
-
En lille guide til en god karakter i biologi B.docx
-
Lærerplanen i biologi B
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering om skoven som økosystem
|
02-05-2025
|
Forberedelse til test
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237586147",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237586147",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237586147"
}