Holdet 22-g-Bi.1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Ida Marie Deichmann
Hold 22-g-Bi.1 (22-g-Bi.1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Hjertet i centrum
Titel 2 2. Genetik og diagnostik
Titel 3 3. Hormoner
Titel 4 4. En syg forskel - diabetes
Titel 5 5. Nervesystemet
Titel 6 6. Immunforsvaret
Titel 7 8. Befrugtning, P-pillen og abort
Titel 8 9. Mikrobiologi og antibiotikaresistens
Titel 9 10. Økologi - skoven som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Hjertet i centrum

Vi repeterer og uddyber viden fra c-niveau i et forløb om blodkredsløbet og åndedrætssystemet med fokus på EKG, Langt QT og blodtryk.

Arbejdsformer:
- eksperimentelt arbejde (måle blodtryk, eget EKG, samt iagttage opbygningen af et grisehjerte)
- Quiz og byt om hjertet
- Tegning på tavlerne (hjertet og blodkredsløbets opbygning, samt EKG)
- Informationssøgning +fremlæggelse i grupper omkring hjertekarsygdomme (årsager, nutidige og fremtidige behandlingsmetoder)
- Lærergennemgang af udvalgte dele af lektien på klassen
- Individuel lektielæsning (repetition af c-niveau stof om hjerte og lunger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 2. Genetik og diagnostik

Med udgangspunkt i artiklen "Uden obduktionen havde vi også mistet Villum" går vi I dybden med arveligheden af Langt QT. Vi genopfrisker opbygningen af DNA og mRNA og bruger den genetiske kode til at undersøge konsekvenserne af forskellige typer af mutationer for proteinsyntesen. Vi repeterer genetik generelt dvs. genetiske grundbegreber og principper for stamtræsanalyse fx ifb. med Huntingtons sygdom. Arbejdsopgaverne omhandler (foruden Langt QT) cases om familiær hyperkolesterolæmi, cystisk fibrose, Hæmofili A og drager derfor paralleller tilbage til vores første forløb om hjertet, blodet, blodkredsløbet og lungerne. Vi arbejder med mitosens og meiosens overordnede faser. Vi slutter forløbet af i en diskussion af gentest, hvor i præsenteres for et gammelt eksamensspørgsmål. I laver en net-søgning omhandlende: hvad der er lov og hvad der er af fordele og ulemper ved gentest af personer og et evt. foster. Vi ser en dokumentar i en diskussion om fordele og ulemper ved prædiktive tests.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Hormoner

Hvordan reagerer kroppen på sine omgivelser således at der opretholdes et stabilt indre miljø(homeostase)? Der redegøres for de forskellige signaleringssystemer hormonsystemet (endokrin signalering & parakrin signalering) og nervesystemet). Her lægges der vægt på fagbegreber som hormonproducerende celle(endokrin eller sekretorisk), diffusion af hormon i ekstracellulærvæsken til målcelllen med hormonreceptor. Regulering af hormonproduktionen ved negativ feedback. Placering af kroppens hormonproducerende kirtler, samt effekten af de vigtigste hormoner på målcellerne. ADH og melatonin´s virkemåde. Forskellen på fedtopløselige og vandopløselige hormoners cellulære virkning på målcellen, samt de vigtigste 4 typer af effekter der kan igangsættes i målcellerne, når et hormon binder til dets receptor.

ARBEJDSFORMER
- Arbejdsspørgsmål til teksten, gennemgået på klassen sammen med en makker.
- Tegning af vigtige figurer fra bogen på whiteboardtavler
- løsning af gamle eksamensopgaver (anvendelse af bogens viden på cases/eksempler)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hormon opgaver 02-10-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Nervesystemet

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal GSR Gruppeaflevering 07-11-2024
Giftopgaver - nervesystemet 15-11-2024
Biologi prøve1 21-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 9. Mikrobiologi og antibiotikaresistens

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Antibiotikaresistens 20-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 10. Økologi - skoven som økosystem

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering om skoven som økosystem 02-05-2025
Forberedelse til test 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer