Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 22-g-EN1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Morten Gregers Carstensen
Hold
22-g-EN1 (
22-g-EN1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Starterforløb
Titel 2
Shakespeareforløb - Macbeth
Titel 3
The Abortion Debate in USA
Titel 4
Værklæsning - 1984 - Dystopien
Titel 5
Scotland - The Fight for "Freedom"
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Starterforløb
Indhold
Kernestof:
Velkommen til engelsk på A-niveau. Det bliver fedt, og jeg håber, at I ikke kommer til at fortryde, at I have valgt det på A-niveau:-)
Jeg ved godt, det er lidt tidligt, men dette modul er virtuelt. I dette modul skal I begynde jeres arbejde med speedatingprofilen (se første opgave under Opgaver i Lectio). I skal have uploadet ca. 200 ord på Lectio senest i slutningen af modulet, og
Husk at lave speeddatingprofilen færdig til dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Shakespeareforløb - Macbeth
Indhold
Kernestof:
Questions concerning Shakespear_s Biography.docx
Working with The Elizabethan World Picture.docx
Macbeth - kompendie; sider: 1-4
Mette Hermann og Poul Tornøe: Getting Started - A niveau, Gyldendal; sider: 14-15, 22
Macbeth act 1 scene 1-7.doc
Macbeth; sider: 1-25, 31-37, 39-49, 51-65, 85-89, 111-133, 137-157, 159-169, 195-205, 223-235
Husk jeres grammatik. Hvis der er tid, fortsætter vi med den grammatik, vi er i gang med.
Læs resumeet af scene 4 i opgavedokumentet, som er uploadet på modulet d. 29. aug.
Svar på spørgsmålene til scene 5 i første akt.
Husk jeres grammatikbog.
Macbeth act 2, scene1 and 2.doc
HUSK jeres grammatikbog.
Vi færdiggør lige spørgsmålene fra torsdagsmodulet, får vi går i gang med grammatik.
Creative task concerning Macbeth - revised version.docx
Genlæs scene 1 og 2 fra 2. akt.
HUSK jeres Shakespeare-kompendie
Modulet er virtuelt. I skal fortsætte jeres arbejde fra i fredags. Lydfilerne skal være færdige og uploadet på jeres engelskmappe i Team under kanalen Macbeth Podcast i slutningen af modulet. Der er ikke et krav til produkt i slutningen af dette modu
Vi arbejder med grammatik, når vi er færdige med jeres podcasts.
HUSK at I skal have uploadet jeres podcast på Teams inden modulet starter.
HUSK JERES GRAMMATIKBOG.
Her er der et kort referat af de scener, vi ikke læser (ud over de to vi læser). Act 2, scenes 3-4: Shortly after the killing of Duncan Macduff enters Macbeth’s castle. He finds Duncan dead and alarms the castle. Macbeth and his wife pretend to be sh
Macbeth act III scene 4.doc
Macbeth act IV scene 1 (l. 44 until end of scene).doc
https://hakaweb.dk/opgaver/STX/engelsk/20191203/#
Udsnit af linie 90-98 - analysis of the style of writing.docx
I don't Dream of Genie.pdf
HUSK jeres grammatikbog
Macbeth Act IV, scene 2.doc
Macbeth summaries - min udgave.doc
Husk grammatikbogen.
Macbeth act V, scene VIII and IX.doc
Husk jeres grammatik
Vi ser film
Macbeth overall questions.doc
Vi starter i lok. 50.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
The Abortion Debate in USA
Eleverne stifter bekendtskab med abortdebatten i USA. Eleverne får kendskab til debattens to fronter, og der læses artikler, der argumenterer for begge sider af debatten.
Indhold
Kernestof:
Working with Roe vs. Wade Overturnes Explained - What does it Mean.docx
Abortion debate - kompendie; sider: 1-5
HUSK jeres grammatik.
Working with Abortion is Morally Good - revised version.docx
Working with When we talk about abortion, Let's talk about Men.docx
I har ikke en ny tekst for til dette modul, men I skal huske jeres grammatikbig plus jeres abort-kompendie:-)
Jeg aflyser modulet. Jeg har fået ondt i ryggen og var også fraværende i går. Jeg flytter lektien fra i dag til i morgen (torsdag) i stedet.
Working with Address at Parliament house, Australia.docx
HUSK grammatikbogen.
I arbejder videre med talen.
HUSK at have uploade jeres tale inden modulet begynder.
https://hakaweb.dk/opgaver/STX/engelsk/20191203/#
Vi gemmer teksten til i morgen, og så arbejder vi med grammatik. Bare roligt. Som udgangspunkt skal I ikke bruge jeres bog:-)
Working with The Lies Behind Abortion Without Limits - revised version.docx
Lav jeres arbejde med teksten, "The Lies behind Abortion without Limits" færdig (se dokumentet på modulet d. 12. dec.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Værklæsning - 1984 - Dystopien
Eleverne læser George Orwells roman 1984. Vi arbejder litterært med romanen, og vi diskuterer bogens tema og beskæftiger os med begrebet dystopi.
Indhold
Kernestof:
Questions concerning chapters 1-3 in Orwell_s 1984.docx
1984 (George Orwell); sider: 9-304
Lav opgave 7 på arket fra modulet onsdag (se dokumentet "Questions concerning chapters 1-3 in Orwell’s 1984") til dette modul.
HUSK jeres grammatikbog.
Questions concerning chapters 4 and 5 in Orwell's 1984.docx
Mette Hermann og Poul Tornøe: Getting Started - A niveau, Gyldendal; sider: 151-152
https://hakaweb.dk/opgaver/STX/engelsk/20200818A/#
I behøver ikke at tage 1984-bogen med til dette modul. Vi skal ikke bruge den. Vi skal til gengæld lave en eksamensgrammatikopgave.
Modulet er virtuelt. Det tilkommer, hvad I skal lave.
I dette modul skal i gå i gang med jeres nyeste skriftlige aflevering. Her er linket til opgaven: https://hakaweb.dk/opgaver/STX/engelsk/20191203/#
Work concerning the class on Thursday 30.01.25 and Friday 31.01.25 (asynkron virtuel undervisning).docx
Modulet er virtuelt. Opgaven gælder både dette modul og det næste (fredag d. 31. jan.).
Modulet er virtuelt. Se opgavebeskrivelsen på modulet i torsdag d. 30. januar.
Questions concerning chapters 6 and 7 in Orwell's 1984.docx
Questions concerning chapters 8 and 1 in part II in Orwell's 1984.docx
I skal have fundet ud af, hvad I vil holde oplæg om i jeres individuelle opgave. I skal også har en ide om, hvornår. Det kan ikke være for lang tid fra nu, for vi har ikke så lang tid tilbage i dette skoleår.
Vi arbejder med grammatik i dette modul: Læs derfor siderne 136 (Hvad er præpositioner), 140 (Præpositioner i faste forbindelser) og 142-143 (Præpositioner foran THAT-sætninger og infinitiv) i Getting Started (I skal ikke lave opgaverne - kun teorien
Questions concerning chapters 2 and 3 in part Two of Orwell's 1984.docx
Questions concerning chapters 2 and 3 in part Two of Orwell_s 1984.docx
Questions concerning chapters 4, 5, and 6 in part Two of Orwell_s 1984.docx
HUSK grammatikbogen.
Questions concerning chapter 7 in part Two of Orwell's 1984.docx
Dette modul er virtuelt, for jeg er i London med engelskgruppen. Det fremgår af modulet på næste onsdag (19. marts), hvad der er lektien. Så I får dette modul til læse videre eller begynde jeres lektier:-)
Tilde holder oplæg.
Line holder oplæg i dag.
Ida Marie holder oplæg.
Vi ser 1984 færdig.
Kamma holder oplæg i dag.
Annabell holder oplæg.
Vi er i lok. 67. Jeg beklager, at jeg har glemt at slette lok. 50.
Concerning the crucifixion of Jesus Christ - by John chap. 19 v. 17-30.docx
Celine holder oplæg.
Husk jeres grammatikbog
Questions concerning chapter the last four chapters (3, 4, 5, and 6) part Three of Orwell_s 1984.docx
Betram holder oplæg i dag.
Maja holder oplæg.
Work concerning the text University of Sussex fined £585k in transgender free speech row with references to Nineteen Eighty-Four.docx
Læs teksten I fik i modulet d. 23. april.
Vi afslutter meget hurtigt artiklen fra sidste modul, og så går vi i gang med det sidste emne, som er Scotland - The Fight for "Freedom". Derfor husk jeres artikel og bogen 1984.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Scotland - The Fight for "Freedom"
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med Skotland. Vi kommer også kort ind på Robert Burns og nogle af hans digte.
Vi arbejder hovedsageligt med emnet Frihed i forhold til England. Derfor giver det også mening at arbejde med artikler, der omhandler Skotland forhold til England efter Brexit.
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter meget hurtigt artiklen fra sidste modul, og så går vi i gang med det sidste emne, som er Scotland - The Fight for "Freedom". Derfor husk jeres artikel og bogen 1984.
Vi fortsætter filmen.
Kamilla holder oplæg.
Maria holder oplæg.
Scotland - The Fight for Freedom - kompendie; sider: 1-5
Prøven.docx
Vi afholder stedprøve i grammatik. I skal huske jeres grammatikbog og noget at skrive med. Vi starter med det samme, så kom til tiden:-)
Working with Robert Burn_s To a Mouse.docx
Luka holder oplæg.
Emma holder oplæg.
Det passer bedst, hvis I læser David Cameron - teksten først.
Vi prøver at se, om vi kan nå at hygge lidt også. Hvis nogen vil bage kage eller cookies eller sådan noget, siger vi andre ikke nej tak:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237588898", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237588898", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237588898" }