Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Lars Thams
|
Hold
|
22-g-MA.1 (22-g-MA.1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mere differentialregning.
Opsamling (repetition) fra 2.g primært af differentialregning.
Differenskvotient og differentialkvotient samt bevis for differentiation af en række funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Stamfunktion samt ubestemte og bestemte integraler herunder regneregler for disse. Bevis for at arealsætningen om sammenhængen mellem det bestemte integral og arealer. Areal mellem grafer.
Volumen af omdrejningslegeme og kurvelængde (begge uden bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometriske funktioner
Sinus og cosinus defineret ud fra enhedscirkel. Harmoniske svingninger. Aflæse amplitude, ligevægtsværdi samt perioden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Generelt om differentialligninger og opstilling af disse. Linjeelement og hældningsfelt. Bevis for panserformlen samt bevis for y' = k*y og y' = b-a*y som konsekvens af panserformlen. Bevis for løsning af den logistiske differentialligning vha. separation af de variable.
Om Euler metode til numerisk løsning af differentialligninger. Opstilling af differentialligninger i epidemimodellen SIR og brug af Euler metode til at bestemme numerisk løsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Banekurven, skæring med akser, hastighedsvektor, accelerationsvektor, tangenter, dobbeltpunkter samt vinkel mellem tangentvektorer i dobbeltpunkter. Lodrette og vandrette tangenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Normalfordeling
Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion. Focus på brug af integralregning. Undersøge hvornår datasæt er normalfordelt (QQplot) og hvornår residualer er normalfordelt (residualQQplot). Standardnormalfordeling og sammenhæng mellem denne og andre normalfordelinger (uden bevis).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktioner af to variable
Funktionsforskrift og graf. Niveaukurver og snitfunktioner. Partielle afledte og gradient samt betydning af gradienten. Stationære punkter samt arten af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forberedelsesmateriale
Forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed og Bayes sætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237605697",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237605697",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237605697"
}