Holdet 22-g-Ng.1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Signe Meyer Rode Nielsen
Hold 22-g-Ng.1 (22-g-Ng.1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Er det bæredygtigt at rejse til Seychellerne?
Titel 2 Emne 2: Hvorfor skal DK og Grønland eje Nordpolen?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Er det bæredygtigt at rejse til Seychellerne?

Er det bæredygtigt at rejse til Seychellerne?
Forløbet Er det bæredygtigt at rejse til Seychellerne sætter “konflikten” mellem hensynet til biodiversitet/ vild natur og hensynet til klima på spidsen. Hvad vil bæredygtighed sige?  

Afdækket kernestof:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering   
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport    
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.  
- Det globale kulstofkredsløb   
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet



Den overordnede problemstilling forsøges besvaret gennem følgende under-problemstillinger:  
1. Hvad er global opvarmning egentlig?  
a. Repetition af strålingsbalance og drivhuseffekt  
b. Forsøg: måling af strålingsbalance
c. Kulstofkredsløbet  
d. Overfladisk oplistning over årsager og konsekvens ved GO.  
e. Beregning af udledning ved fly-transport


2. Hvordan opnår lande en bæredygtig demografisk udvikling?
a. Repetition af demografi, landeklassifikation og erhvervsudvikling
b. Hvad er en bæredygtig fase i den demografiske transition? Fase 4 eller 5?
c. Oplæg på baggrund af freestyle undersøgelse af selvvalgt lav- og højindkomstland
d. Øvelse og aflevering: Befolkningsudvikling i Seychellerne sammenholdt med de to selvvalgte lande.  

3. Hvad er bæredygtighed egentlig?
a. Undersøgelse af import af forskellige varegrupper.  
b. Hvad bidrager turismen med?  
c. Hvilke af FN’s Verdensmål er helt eller delvist opfyldt i Seychellerne?  
d. Kan hovedproblemstillingen entydigt besvares?  

Anvendt materiale:
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog). https://naturgeografi.goforlag.dk/gym Kap. 1.0 + 1.1 + 1.2 + 1.3 + C.3 + G.1 + G.2 + F.6 + F.7
Link til CO2-udledning fordelt på transportformer:  
Ritchie, Hannah (2020): “Cars, planes, trains: where do CO2 emissions from transport come from?”. Our World in Data
https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport  

Link til udledning ved transportformer fordelt på gram CO2 per. Personkilometer:  
Ritchie, Hannah (2023): “Which form of transport has the smallest carbon footprint?” Our World in Data
https://ourworldindata.org/travel-carbon-footprint  
Link til opdateret landeklassifikation v/ Verdensbanken
https://blogs.worldbank.org/opendata/new-world-bank-country-classifications-income-level-2022-2023  

Link til Seychellernes import fordelt på varekategorier v/ Trading Economics (2021)
https://tradingeconomics.com/seychelles/imports-by-category  
Link til udvikling i import af forskellige fødevarer over år vist for hhv. Priser og ton v/ Diversity Times (2020)
https://divercitytimes.com/agriculture/seychelles  

Link til oversigt over FN’s verdensmål
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Desuden har eleverne selv indhentet empiri i forbindelse med undersøgelser.


Film:
Chester, John (instr.): The biggest little Farm. 2018

Desuden:
Foredrag med Jesper Teilgaard om global opvarmning og klimaforandringer

Øvelser/ ekskursioner/ andet empirisk arbejde:  
- Feltarbejde: strålingsbalance
- Beregning af udledning ved flyrejse vha. Opmåling i Google Earth samt data for udledning ved forskellige transporttyper angivet i g/ personkilometer.  
- Udarbejdelse af demografiske transitioner af forskellige lande
- Ekskursion til Vadehavscenteret med delvist fokus på problemstillingen Klima vs. Biodiversitet.  
- Feltarbejde til stranden: Opmåling af kyststrækning ved 1 meters havniveau-stigning.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Emne 2: Hvorfor skal DK og Grønland eje Nordpolen?

Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Forløbet Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen sætter fokus på …

Afdækket kernestof:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den
pladetektoniske model    
- Havstrømme
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
-

Den overordnede problemstilling forsøges besvaret gennem følgende under-problemstillinger:

1. Hvilken påvirkning har klimaet på Arktis og omvendt?
a)     Repetition af vindsystemer + havstrømme
b)    Beregning af solhøjder
c) Udviklingen i havisen
d) Afsmeltning af Grønlands indlandsis
e) Påvirkning af Golfstrømmen/ Nordatlantisk havstrøm
f) Is-albedo-effekten

2. Geopolitik
a) Hvorfor sejle gennem polhavet?
b) Hvem har interesse det arktiske område?
c) Hvordan opnår man retten til Nordpolen?

3. Skal man lede efter Olie ved Nordpolen ud for Grønlands kyst
a) Repetition af pladetektonik
b) Oliedannelse, herunder migration og oliefælder
c) Hvorfor er det relevant at sammenligne Grønlands østkyst med Norges?

Anvendt materiale:
Birk, Thomas & Vinther, Niels (2019): ”Geodetektiven“ Lindhart og Ringhof.
S. 60-79
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog). https://naturgeografi.goforlag.dk/gym Kap. C.4
Kullerud, Kåre: Webgeology. Norsk Bergverksmuseum. Pladetektonik; Jordskælv

Desuden har eleverne selv indhentet empiri i forbindelse med undersøgelser.


Film:
”Lykkeland”: Norge, 2018. Vist fra dr.dk. Sæson 1, afs. 1+2

Øvelser/ ekskursioner/ andet empirisk arbejde:  
- Opmåling af udvalgte gletsjere i Grønland med værktøjet Ice Frontiers: http://icefrontiers-tool.dk/
- Overvågning af havisen: Udarbejdelse- samt analyse af grafer over ændringer i havisens udbredelse og volumen på baggrund af dataset i Excel.
- Virtuel Seismolog
- Øvelse i Google Earth med filerne, ”Plate-bounderies.kmz”, ”2.5-month_depth.kml”, ”Volcanoes_of_the_world.kmz”
- Øvelse i Google Earth: Opmåling af sejlruter
- Oliens migration
- Øvelse i Google Earth: Opmåling havbundsprofil mellem Norge og Grønland
- Termohaline citrkulation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer