Holdet 22-g-de.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Jovana Nommsen
Hold 22-g-de.2 (22-g-de.2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Kommunikationsdesign - plakater til skolens musica
Titel 3 Ikonarkitektur
Titel 4 Produktdesign - stole
Titel 5 Individuel forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

I dette undervisnigsforløb blev eleverne introduceret til fagets metoder, hovedområder og mulige arbejdsprocesser.
Eleverne stiftede bekendtskab med 2C + 4C modellen, mulighedsrum og designtænkning og designparametre.
De introducerende opgaver var gruppeeksperimenter, som ansporede eleverne til allerede i de første moduler at forholde sig til definitioner af, hvad design er, og som udfordrer til diskussion med brug af faglige termer. Gennem de praktiske eksperimenter fik eleverne også en fornemmelse af processen fra idé til produkt og præsentation. Eleverne samlede erfaringer ved at arbejde sammen om idéudvikling, skitsering og præsentation.

Opgave: Problemløsning – den gode idé
Hvad er et designproblem? Hvad er en god idé? Hvordan ”sælger” man sin idé?
- Vælg ét af nedenstående problemer – eller identificer selv et hverdagsproblem - og prøv at løse det. I skal forberede jer på at præsentere jeres forslag for andre.

1) At komme ud af sengen om morgenen.
Mange (især unge?) kan ikke komme op om morgenen – selvom mobilens alarm gi- ver lyd fra sig. Og der er ikke længere nogen ”kære mor”, der hjælper.
2) Tryghed og sikkerhed – på gaden eller i hjemmet.
Nogle mennesker (især gamle og kvinder?) bliver hjemme af frygt for at færdes ale- ne på gaden, eller de medbringer en ulovlig peberspray el.lign. Eller hvordan sikrer man sig mod hjemmerøverier, hvor der er indbrud (i nat- eller dagtimer), mens be- boerne er hjemme og derfor ikke har låst alle døre, lukket alle vinduer eller slået alarmen til?

Materiale:
- https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/4%20små%20designeksperimenter.pdf
- Design og arkitektur - Grundbog til c-niveau, Jesper Bek - s. 71-80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikationsdesign - plakater til skolens musica

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer