Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Jovana Nommsen
|
Hold
|
22-g-de.2 (22-g-de.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
I dette undervisnigsforløb blev eleverne introduceret til fagets metoder, hovedområder og mulige arbejdsprocesser.
Eleverne stiftede bekendtskab med 2C + 4C modellen, mulighedsrum og designtænkning og designparametre.
De introducerende opgaver var gruppeeksperimenter, som ansporede eleverne til allerede i de første moduler at forholde sig til definitioner af, hvad design er, og som udfordrer til diskussion med brug af faglige termer. Gennem de praktiske eksperimenter fik eleverne også en fornemmelse af processen fra idé til produkt og præsentation. Eleverne samlede erfaringer ved at arbejde sammen om idéudvikling, skitsering og præsentation.
Opgave: Problemløsning – den gode idé
Hvad er et designproblem? Hvad er en god idé? Hvordan ”sælger” man sin idé?
- Vælg ét af nedenstående problemer – eller identificer selv et hverdagsproblem - og prøv at løse det. I skal forberede jer på at præsentere jeres forslag for andre.
1) At komme ud af sengen om morgenen.
Mange (især unge?) kan ikke komme op om morgenen – selvom mobilens alarm gi- ver lyd fra sig. Og der er ikke længere nogen ”kære mor”, der hjælper.
2) Tryghed og sikkerhed – på gaden eller i hjemmet.
Nogle mennesker (især gamle og kvinder?) bliver hjemme af frygt for at færdes ale- ne på gaden, eller de medbringer en ulovlig peberspray el.lign. Eller hvordan sikrer man sig mod hjemmerøverier, hvor der er indbrud (i nat- eller dagtimer), mens be- boerne er hjemme og derfor ikke har låst alle døre, lukket alle vinduer eller slået alarmen til?
Materiale:
- https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/4%20små%20designeksperimenter.pdf
- Design og arkitektur - Grundbog til c-niveau, Jesper Bek - s. 71-80
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign - plakater til skolens musica
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvor Kragerne Vender | Trailer
-
Skrifttyper til analyse .pdf
-
Logbøgerne fungerer stadigvæk ikke. Husk at gemme jeres noter på computeren og at samle skitser, ideer og lignenede i jeres mappe.
-
Læs om typografi i grundbogen - s. 12-17. Hvad er skrifttyper, skriftfamilier, og skriftvarianter, og hvad er læsetypografi, konsultativ typografi og displaytypografi?
-
Læs på side 11 i grundbogen om AIDA modellen!
-
4C modellen - musicalplakaten.pptx
-
Medbring grundbogen.
-
På min powerpoint fra i fredags kan man læse om desk-research- og interview metoderne. Læs om dem. Undersøg plakaterne fra de sidste skoleår. Er der gode eksempler, ikke så gode eksempler - hvorfor? Skriv det ind i deask-research-skabelonen! Hvis I k
-
Link til logbøger - Har skal I samle jeres noter, praktiske øvelser, ideer m.m.
-
3 kompositionsskitser skal laves færdig hjemme.
-
Alle jeres noter skal I lægge i OneNote mappen.
-
Alle jeres noter skal I lægge i OneNote mappen. Linket finder I på modulet fra i tirsdags.
-
Husk grundbogen.
-
Kompositionsskitser (3)
-
Vi arbejder med akrylmaling :)
-
Hvis ikke I har alle jeres noter o.l. i logbogen, så skal I gøre det i dag.
-
Logbøger
-
I dag skal I være færdig med jeres farveskitser, så I kan overføre jeres billede på det store papir.
-
I skal have fastholdt alle jeres tanker, valg og fravalg til jeres skitser i logbogen!!!
-
På tirsdag er der frivillig billedkunst, hvis man skal bruge lidt ekstra-tid til sin plakat.
-
Jeg kommer først kl. 8:15. I begynder selvstændig! Jeg låser lokalet op og stiller maling og alt andet frem!
-
I dag skal plakaterne blive færdige.
-
Opsamling prøve .pptx
-
Ikonarkitektur_PPP_Design .pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ikonarkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Produktdesign - stole
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Individuel forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Betaling til bussen (Trapholt). Hvem mangler?
-
Design-Thinking-Bedre-Performance.docx Læs artiklen om design-thinking
-
Modulerne i uge 17 (efter påskeferien) er AVU. Husk, at tage materialer e.l. med, så du kan arbejde derhjemme på dit projekt.
-
I påskeferien kigger jeg jeres logbøger igennem. Tjek lige, at alt er med og ser ud, som det skal.
-
I skal fortsætte med jeres individuelle projekter. Læg et før og efter billede ind, så jeg kan se, hvor langt I er kommet. Lægger man ikke billeder ind, får man fravær for modulet.
-
Næste gang skal jeg have jeres stole, plakater og arkitekturmodeller.
-
Afsnit
-
Jeg skal have jeres projekter, da de skal udstilles til Blå Nilfisk.
-
I skal hole jeres fremlæggelser i dag. Det gør ikke noget, hvis man ikke er helt færdigt med projektet, så fortæller man bare om det, man har. Fremlæggelserne skal ikke være på mere end 5 minutter.
-
Hvis du ikke har haft din fremlæggelse endnu, kan du stadig gøre det i dag, men den vil ikke kunne tælle med i din karakter (det er for sent). Du kan dog få feedback på din fremlæggelse. Hvis du ønsker, at din fremlæggelse skal tælle med i årskarakte
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237640153",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237640153",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237640153"
}