Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Rikke Hørlyck Olesen
|
Hold
|
2223-gh-de.2 (2223-gh-de.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Fokus på:
Intuitiv tilgang til design af produkt (Æggebakke)
Vi leger: Vis mig din opvaskebørste, og jeg skal sige dig, hvem du er.
At lære at designe til en målgruppe. (Minervamodellen blev gennemgået)
At pitche sin idé.
At analysere et produkt ud fra designparametrene.
Den iterative designproces.
Introduktion til modellen: Den dobbelte diamant.
Opgave:
I skal i grupper designe en æggebakke.
Æggebakken skal benyttes i en butik, som kun sælger dyre eksklusive madvarer. Dvs. æggene er brune økologiske æg, som hentes på gården om formiddagen.
Kunderne i butikken er ofte single eller lidt ældre par, som ikke nødvendigvis kommer for at købe mange æg, men for at købe ét æg eller to til brunchen. Kunderne lægger vægt på kvalitet og dermed også friskhed. Derfor køber de ikke flere æg ad gangen.
Jeres opgave er at designe en æggebakke til disse æg.
I bestemmer selv hvor mange æg, æggebakken skal kunne rumme.
Æggebakken skal laves i pap.
Æggebakken skal kunne foldes på stedet, da butikken ikke er for stor, og derfor ikke har plads til at have store æggebakker stående.
Undervejs skal du nedskrive noter for din arbejdsproces. Tag også gerne billeder undervejs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sense the Future
Sense the Future
Idé til ny super ingrediens
(En idé/øvelse fra Designskolen Kolding)
Vi øver designmetoder: brainstorm, research, Super 4´s
Målet er at undersøge en råvare og lave den om til en superingrediens, som skal kunne løse et tænkt fremtidsproblem. Dertil laves en reklame/nyhedsforside.
Ingredienser: Citron, Chokolade, ingefær, blårbær og granatæble
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kommunikationsdesign
Fokus på:
Analyse af skrift og typografier, komposition og farver.
AIDA-modellen
Film: "Skriften på væggen" fra DR2
Øvelser:
Vi laver visitkort til en bestemt valgt fagperson
Projekt: Lav en reklame til årets musical
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Om-form Transform
Mål: at se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur og byrum
I dette forløb arbejde vi med byrum - gulvet, væggene og loftet i byrummet.
Vi begynder med en byvandring i Haderslev by, hvor vi analyserer Torvet, Domkirkepladsen og Gravene.
Vi undersøger nutidige og tidligere byrum ud fra:
Film: The Human scale, som omhandler Jan Gehls tanker og bygninger/rum
Dertil en artikel: Kom med verdenskendt arkitekt rundt i København (også Jan Gehl)
Artikel: Stedets betydning - ikke steder
Forberedende øvelse: Vi bygger pavilloner af pinde og papir
Vi har undersøgt design/arkitekturhistorien med fokus på Nyklassicisme, historicisme, modernisme, , herunder funktionalisme, international stil m.fl. samt efter modernismen (se bogens kapitler om designhistorien)
Projekt: Lav et nyt byrum til et ikke sted eller en ny planlægning af en eksisterende plads enten i Haderslev eller din egen hjemby. Som optakt ses film om byfornyelse af Helsinge - en arkitektur konkurrence, hvor vi ser, hvordan de arbejder fra de første idéer til færdig model. Vi læser artiklen "Gravene - en dødssejler". Gravene er en plads i Haderslev
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Produktdesign
I skal designe et siddeobjekt til jeres plads. I kender proceduren; I skal igennem den dobbelte diamant. Siddeobjektet skal laves i målestoksforhold, så den bliver ca. 15-20 cm høj/bred fx 1:5 (1cm på modellen er 5 cm i virkeligheden.)
Ikke alle nåede at lave en model. Så skitser godtages.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Vi forbereder os til eksamen og laver en flot udstilling til skolens kreative aften: Blå Nilfisk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237643726",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237643726",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237643726"
}