Holdet 2223-gh-dr.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Majbrit Refstrup Jensen
Hold 2223-gh-dr.2 (2223-gh-dr.2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Skuespillerens virkemidler
Titel 2 2. Episk teater
Titel 3 3. Commedia dell'arte

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Skuespillerens virkemidler

Skuespillerens virkemidler og redskaber (jf. kap. 1 (s. 8-36) i Dramatik en grundbog)

Indføring i følgende begreber (m.fl.):
Gestik
Mimik
Bevægelseskvalitet (kraft, tempo, flow)
rummet (bevidsthed om afstande, retninger, planer, volumen)
relationer
fysiske handlinger
statue (tableau vivant)
monoton vs. dynamisk
blikretninger (drømmeblik - kommunikationsblik - erkendelsesblik)
variationsprincipper
udtryksniveau
undertekst
status
taleretninger
karakter vs. type
tomtekster
spillestil (fx teatral spillestil vs. realistisk spillestil)
arrangement (skuespillernes bevægelser på scenen i forhold til hinanden og i forhold til scenografien.)
improvisation - herunder de 7 regler for improvisation:
        1. Leg
2. Tillad dig selv at mislykkes
3. Lyt
4. Sig JA!
5. Sig ”og…”
6. Spil spillet - følg reglerne
7. Slap af og ha' det sjovt

Øvelser og improvisationer

I slutningen af forløbet fokuserede vi på stilisering vs. realisme og indlevelse vs. fremvisning. I forbindelse med realisme/indlevelse har vi læst om Konstantin Stanislavskij og hans teknikker:
- Det magiske hvis
- De givne omstændigheder
- Motivering
- Stemningserindring
- De fysiske handlinger

Vi har set klip fra to forskellige udgaver af Et dukkehjem, hvor den ene (den med Ghita Nørby) var realistisk/naturalistisk og den anden var stiliseret (Mungo Parks version af Et dukkehjem). Eleverne har læst om naturalisme i Dramatik en grundbog.

Forestillingen "Digging Deep" - forestillingsanalyse med særligt fokus på skuespillernes virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer