Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Majbrit Refstrup Jensen
|
Hold
|
2223-gh-dr.2 (2223-gh-dr.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Skuespillerens virkemidler
Skuespillerens virkemidler og redskaber (jf. kap. 1 (s. 8-36) i Dramatik en grundbog)
Indføring i følgende begreber (m.fl.):
Gestik
Mimik
Bevægelseskvalitet (kraft, tempo, flow)
rummet (bevidsthed om afstande, retninger, planer, volumen)
relationer
fysiske handlinger
statue (tableau vivant)
monoton vs. dynamisk
blikretninger (drømmeblik - kommunikationsblik - erkendelsesblik)
variationsprincipper
udtryksniveau
undertekst
status
taleretninger
karakter vs. type
tomtekster
spillestil (fx teatral spillestil vs. realistisk spillestil)
arrangement (skuespillernes bevægelser på scenen i forhold til hinanden og i forhold til scenografien.)
improvisation - herunder de 7 regler for improvisation:
1. Leg
2. Tillad dig selv at mislykkes
3. Lyt
4. Sig JA!
5. Sig ”og…”
6. Spil spillet - følg reglerne
7. Slap af og ha' det sjovt
Øvelser og improvisationer
I slutningen af forløbet fokuserede vi på stilisering vs. realisme og indlevelse vs. fremvisning. I forbindelse med realisme/indlevelse har vi læst om Konstantin Stanislavskij og hans teknikker:
- Det magiske hvis
- De givne omstændigheder
- Motivering
- Stemningserindring
- De fysiske handlinger
Vi har set klip fra to forskellige udgaver af Et dukkehjem, hvor den ene (den med Ghita Nørby) var realistisk/naturalistisk og den anden var stiliseret (Mungo Parks version af Et dukkehjem). Eleverne har læst om naturalisme i Dramatik en grundbog.
Forestillingen "Digging Deep" - forestillingsanalyse med særligt fokus på skuespillernes virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Episk teater
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Commedia dell'arte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237647164",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237647164",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237647164"
}