Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Kim Ladegaard Christensen
|
Hold
|
2223-gh-fi.2 (2223-gh-fi.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det retfærdige samfund
Dette tema ligger inden for den politisk filosofi. Her har vi beskæftiget os med hvordan et godt og retfærdig samfund ser ud, samt undersøger hvilke principper det i så fald skal bygge på. I temaet er der blevet præsenteret en række filosoffer, der alle har ydet et vigtigt bidrag til denne diskussion.( Platon, Hobbes, Locke, Marx, Rawls og Nozick)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik- Hvordan bør vi handle?
Dette tema ligger indenfor disciplinen moralfilosofi (eller etik).
I dette tema præsenteres en række af hovedstrømningerne indenfor den europæiske, moralfilosofiske tradition.(Aristoteles dydsetik, Benthams nytteetik, Kants pligtetik og Løgstrups etik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksistentialisme
I dette tema har vi beskæftiget os med eksistensfilosofien. Hvordan lever man ansvarligt og redeligt? Hvad er det gode og autentiske liv? I forbindelse med teamet har set på Kierkegaards, Sartres og Nietzsches forskellige bud på, hvad der grundlæggende karakteriserer menneskets eksistens.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Erkendelse og videnskab
Dette tema behandler de to filosofiske discipliner, der kaldes erkendelsesteori og videnskabsteori. Erkendelsesteorien er af ældre dato, og beskæftiger sig med erkendelsens oprindelse, gyldighed og grænser. Videnskabsteorien er vokset ud af erkendelsesteorien, som en specialiseret del, der beskæftiger sig med, hvad der karakteriserer den videnskabelige viden. Filosofferne som præsenteres under temaet ”Erkendelse og videnskab”, er dog alle optaget af det erkendelsesteoretiske spørgsmål: ”Hvad kan jeg vide med sikkerhed? Følgende filosoffer er gennemgået: Platon, Den logiske positivisme og Popper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237654732",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237654732",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237654732"
}