Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2223-gh-la.2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Jovana Nommsen
Hold
2223-gh-la.2 (
2223-gh-la.2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Augustus - Introforløb
Titel 2
Catul
Titel 3
Ovid: Narcissus
Titel 4
Martial
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Augustus - Introforløb
Susanne Høeg, Augustus - God latin 1, Modtryk 2019
Kernestof:
Fire tekststykker om Æneas, Romulus og Remus, Roms ekspansion, Cæsar og Augustus.
Tekststykke fra Sprogenes verden: Lucretia Collatino Salutem dicit
Supplerende stof:
Youtube-videoer
Billeder af statuer
Indhold
Kernestof:
Medbring godt humør og noget at skrive med - papir, blyant og meget gerne en mappe eller et hæfte, hvor I kan samle jeres noter. I latin-undervisningen skriver vi i hånden.
Læs s. 4-7 i Augustus
The Early Roman Empire and the Reign of Augustus Caesar
Ordbogen har I ikke brug for. Den kan bare blive hjemme :)
Opgaven med hverdagslatin fra sidste modul laver I hjemme færdig.
Medbring høretelefoner!
Latinsk-dansk Ordbog — ordnet.dk
Læs s. 10 + 11 i Augustus. Vi har gennemgået det meste i undervisningen. Men er der alligevel spørgsmål til de grammatiske "regler", som bliver beskrevet her? Så tag dem med til timen :)
Husk Augustus-bogen. Vi skal bruge den i dag.
Aeneas, Anchises, and Ascanius - Wikipedia
Opgave: Excercitatio ad lectionem primam - finder i på arbejdsarket fra modulet i går.
Medbring "Quo vadis" - lille kompendium, som I fik udleveret i første modul. Det har en gul forside + værket "Skolen i Athen" på forsiden.
Hvis ikke du nåede at oversætte hele tekststykket på side 9 i Augustus-bogen, så brug lige 15 minutter mere derhjemme.
Til de nye på holdet: Gå ned i bogkælderen og hent eller bestil Augustus-bogen og ordbogen hos Bente.
Lær verbernes endelser udenad.
Husk Augustus-bogen :)
Romulus and Remus - The Story of the Founding of Rome - Roman Mythology - See u In History
Læs i Quo vadis igen om udtale-reglerne på latin.
Adjektiv-opgaverne fra sidste modul skal være færdig. OBS lille fejl - tempel hedder templum i nominativ (IKKE templus).
Måske får I brug for høretelefonerne, så tag dem gerne med :)
Analyser og oversæt de første 4 linjer af tekststykket på s. 15 til punkt og prikke! Hvilke informationer får vi om Aeneas og Romulus og Remus.
Medbring ordbogen!
Medbring ordbogen :)
Afsnit
Præpositioner_adjektiver_Sprogenes verden .pdf
Augustus_oevelser3.pdf
Vi kigger på brevet fra Lucretia til Collatinus. Tag jeres oversættelser med.
Augustus of Prima Porta - Wikipedia
Pontifex maximus - Wikipedia - Augustus som præst
Ara Pacis - Wikipedia - eller i bogen
Pantheon, Rome - Wikipedia
Fil:The so called “Augustus Bevilacqua”, bust of the emperor Augustus wearing the Corona Civica, Glyptothek, Munich (9897920023).jpg - Wikipedia, den frie encyklopædi
Temple of Caesar - Wikipedia
Teams-mappe - Augustus monumenter
Slikmodul - Jovana tager slik med.
Sidste gang gennemgik vi de første to sætninger af tekststykket på s. 25 i Augustus-bogen. I oversætter videre til og med sætningen "Et senatus, cum bella interna et externa finita sint, et pax Imperio Romano parata sit, aram Pacis Augusti consecrare
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Catul
De primære faglige mål for dette undervisningsforløb var, at eleverne skulle øve sig i at oversætte og analysere latinske digte af Catul. Eleverne skulle arbejde med at sætte digtene i en historisk og kulturel kontekst samt genkende og identificere almindeligt forekommende latinske ordformer ved hjælp af kendskab til stammer og bøjningsendelser. Eleverne har arbejdet grundigt med latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det, og har trænet et grundlæggende latinsk ordforråd.
I forhold til indholdet har holdet fokuseret på, hvordan Catuls kærlighed udvikler sig og kommer til udtryk i de enkelte digte, samt hvordan kærligheden/forholdet mellem Catul og Lesbia står i kontrast til den (gode) romerske seksualmoral. Derudover skulle eleverne kunne identificere centrale ord og formuleringer i digtene og ud fra dem få en forståelse af digtets overordnede budskab og tone.
Materiale:
Bog: Susanne Høeg, Catul - God Latin 2, Modtryk 2019
Introduktion til Catullus og hans tid, s. 4-5
Statarisk læste digte: Catul 5, 3, 51, 8
Kursorisk læste digte: Catul 7, 43, 13
Supplerende materiale:
Digt 31 af Sapfo – perspektivering i forhold til Catul 51
Tre oversættelser af Catul 13: Axel Juel (1937), Otto Gelsted (1960'erne), Niels Felskov (1993)
Indhold
Kernestof:
Læs Catul_Intro.pdf og forklar hvad eller hvem er: Cicero, Catul, neoterikerne, Lesbia, epikuræisk filosofi, stoicismen.
Catul_Intro.pdf
Testdag er festdag - Der vil være en miniprøve (kun grammatik). Bare lige på 25 minutter. Det handler om sætningsanalyse og oversættelse - ikke noget nyt :)
Gruppeopgaver_AVU .docx
Oversæt den første sætning af Catul 7 på s. 7. "Mihi" kan I oversætte med "til mig/ for mig" (det står i dativ). "tuae" (fra tuus i gloselisten) er et adjektiv, som lægger sig til "basiatio".
Medbring Augustus og Catul bogen.
Oversæt Catul 7 færdig + svar på spørgsmålene til digtet:
Oversæt den første sætning af Catul 5 (s. 11).
Oversæt indtil "deinde usque altera mille, deinde centum."
Kig på præsens imperfekt indikativ i Augustus-bogen s. 62. Hvordan forandrer verbet sig i denne tid? Find eksempler på imperfektum i Catul 3 (s. 15 i Catul-bogen).
Hjælp til Catul 51.
Oversæt Catul 3 til og med "... pipiabat" (l. 10)
Hvem kommer i morgen og hvem vil gerne spise pizza efter filmen?
Catul_oevelser4.pdf
Medbring både Augustus og Catul-bogen.
Vi kom sidste gang med vores oversættelse til "audit". I fortsætter med oversættelsen til og med "vocis in ore".
Læs derhjemme i Catul-bogen s. 26. Det handler om vokativ (har vi kort talt om ii sidste modul) og futurum.
Øvelser til Catul digt 13.docx
Øvelse 5 er lektie
I starten af modulet gennemgår vi oversættelsen af Catul 51. Så den skal man have lavet færdig hjemme, hvis ikke man fik den færdig i timen.
Catul_oevelser8.pdf
Oversæt indtil "...nulla" på s. 39.
Oversæt 3. sætning i Catul 8 indtil "soles".
Catul selvevaluering og opsamling .docx
Ovid_Intro_tekst.pdf
En del af jer har glemt at melde sig på en aktivitet på Skolens dag. Det skal I lige huske at gøre :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ovid: Narcissus
De primære faglige mål for dette undervisningsforløb var, at eleverne skulle øve sig i at oversætte og analysere latinske originaltekster. Derudover skulle de sætte de latinske tekster i en historisk og kulturel kontekst samt genkende og identificere almindeligt forekommende latinske ordformer ved hjælp af kendskab til stammer og bøjningsendelser. Der har været særligt fokus på at repetere perfektsystemet, forskellige typer ledsætninger, passivendelserne i præsens og forskellige pronominer.
Eleverne skulle også kunne identificere centrale ord og formuleringer i tekststykkerne og bruge dem til at opnå en forståelse af teksternes hovedpointer og budskaber.
Materiale:
Bog: Susanne Høeg, Ovid - Forvandlingerne - God Latin 3, Modtryk 2019
Introduktion til Ovids liv og digtning, s. 4-5
Statarisk læst tekst: s. 33 (3. sang, vers 430-436)
Statarisk læst tekst: s. 37 (3. sang, vers 454-460)
Kursorisk læst tekst: s. 30-31, 34-39 (3. sang, vers 407-429, 437-470) læst i oversættelse
Kursorisk læst tekst: s. 35 (3. sang, vers 446-452) – eleverne har lavet en oversættelse og analyse af den latinske tekst og læst den danske oversættelse, dog ikke lige så grundigt
Kursorisk læst tekst: s. 39 (3. sang, vers 463-470) – læst i oversættelse
Supplerende materiale:
Vi har desuden læst udvalgte dele af Ovid-Verwandlungsgeschichten – Ein Comic als Ovid-Lektüre for at få et bedre indblik i hele fortællingen. Eleverne fra 3.g har arbejdet med myten om Narcissus i oldtidskundskab og har fortalt om Ekko og Narcissus-myten.
Indhold
Kernestof:
Ovid_Intro_tekst.pdf
En del af jer har glemt at melde sig på en aktivitet på Skolens dag. Det skal I lige huske at gøre :)
Husk selvevaluering af Catul.
Øv jer på huskegloserne og ordbogsgloserne (øverst s. 32 i Ovid-bogen)
Oversæt til og med "captas".
Hvis ikke I var med til timerne i de sidste to uger, så oversæt og analyser teksten Narcissus I på s. 33 i Ovidbogen. For at gøre det lidt nemmere, deler vi teksten op. Pigerne kigger på de første 3 verslinjer og drengene på de sidste 4 verslinjer. H
Narcissus I.docx Her (s. 2+3) finder I teksten, gloserne og hjælp til oversættelse.
Oversæt de sidste 3 verslinjer af Narcissus I og/eller find nøgleord i teksten, som beskriver Narcissus naivitet og selvoptagethed.
Øvelser til Ovid, Narcissus 3_AVU.docx
Jeg har prøvet at finde et hul i vores skemaer til noget frivillig eksamen. Jeg kan ikke finde et hul, hvor alle kan. Kom i dag gerne med ideer, hvordan vi kan finde tid til det. Det må gerne ligge i mellemmoduler eller frokostpauser e.l.
Opgave: Centrale ord og formuleringer i Narcissus III
Læs Narcissus IV og oversættelsen på side 38 & 39 i Ovid-bogen. Læs desuden, hvordan Narcissus-fortællingen slutter (det finder I under den latinske tekst på s. 39 i Ovid-bogen). Lav et meget kort resume i stikord af hele fortællingen.
Vi mødes lige efter 4. modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Martial
De primære faglige mål for dette undervisningsforløb har været, at eleverne skulle opøve færdigheder i at oversætte og analysere latinske originaltekster med særligt fokus på genretræk og forfatterintention. Eleverne har også arbejdet med at genkende og identificere almindeligt forekommende ordformer og syntaktiske strukturer, der har været fokus på at analysere de forskelle verbalformer, samt adjektivernes bøjning og korte hovedsætninger med og uden implicit subjekt. Eleverne har ikke arbejdet med ACI.
Et centralt formål med forløbet har været at give eleverne indsigt i epigrammet som genre og Martial som repræsentant for denne form – både sprogligt og tematisk.
Eleverne har trænet deres oversætteslesfærdigheder med henblik på at sikre en flydende og meningsfuld gengivelse på dansk, samtidig med at de har identificeret centrale ord og formuleringer i teksten og reflekteret over disse i forhold til tekstens budskab.
Supplerende materiale:
Gennemgang af Martial og epigramgenren i Latinbogen – "Latinbogen - Grundbog til latin C"
Introduktion til epikuræisme (og en meget kort gennemgang af stoicisme) "Latinbogen – Grundbog til latin C"
Kernetekster: Martial "I morgen" og "Det gode liv"
Indhold
Kernestof:
Jeg har prøvet at finde et hul i vores skemaer til noget frivillig eksamen. Jeg kan ikke finde et hul, hvor alle kan. Kom i dag gerne med ideer, hvordan vi kan finde tid til det. Det må gerne ligge i mellemmoduler eller frokostpauser e.l.
Opgave: Centrale ord og formuleringer i Narcissus III
Læs Narcissus IV og oversættelsen på side 38 & 39 i Ovid-bogen. Læs desuden, hvordan Narcissus-fortællingen slutter (det finder I under den latinske tekst på s. 39 i Ovid-bogen). Lav et meget kort resume i stikord af hele fortællingen.
Vi mødes lige efter 4. modul.
Vi blev færdig med de første 3 vers af Martial: I morgen (læsevenlig tekst, på s. 161)
Scan.pdf Her er teksterne til Martial, epigrammer og Martials epigram "I morgen", som vi arbejder med i denne uge.
Husk Ovid-bogen!
I sidste modul arbejdede vi med epigrammer og lærte blandt andet om Martial. Mange af jer var til stede og har allerede godt styr på det, men fordi en del var fraværende, vil jeg gerne opfordre jer, der ikke var med, til at sætte jer ind i stoffet –
Epikuræisme og Det gode liv_Martial .pdf
Adjektivernes bøjning_latin .pdf
I dag har jeg frivillig billedkunst i 5. modul. Hvis I har spørgsmål til noget eller mangler noget, må I meget gerne kigge forbi :)
Kig jeres noter til adjektivernes bøjning igennem. Vi repeterer adjektivernes bøjning i dag.
Jeg har frivillig billedkunst i dag i 5. modul. Har I spørgsmål eller er der lige noget I gerne vil have forklaret, så kig forbi (i starten af modulet).
I fik alle 1-2 sætninger, som I skal oversætte til i dag.
Vi mødes i lok. 24.
Stoicisme .pdf Læs om stoicismen og noter 3-5 centrale ord/formuleringer, der beskriver stoicismen.
I pausen mellem 1. og 2. modul sidder jeg i lok. 23. I må gerne kigge forbi og spørge efter jeres karakter.
Tips: Sådan kunne man strukturere sin præsentation.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237659442", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237659442", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237659442" }