Holdet 2223-gh-la.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Jovana Nommsen
Hold 2223-gh-la.2 (2223-gh-la.2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Augustus - Introforløb
Titel 2 Catul
Titel 3 Ovid: Narcissus
Titel 4 Martial

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Augustus - Introforløb

Susanne Høeg, Augustus - God latin 1, Modtryk 2019

Kernestof:
Fire tekststykker om Æneas, Romulus og Remus, Roms ekspansion, Cæsar og Augustus.

Tekststykke fra Sprogenes verden: Lucretia Collatino Salutem dicit

Supplerende stof:
Youtube-videoer
Billeder af statuer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Catul

De primære faglige mål for dette undervisningsforløb var, at eleverne skulle øve sig i at oversætte og analysere latinske digte af Catul. Eleverne skulle arbejde med at sætte digtene i en historisk og kulturel kontekst samt genkende og identificere almindeligt forekommende latinske ordformer ved hjælp af kendskab til stammer og bøjningsendelser. Eleverne har arbejdet grundigt med latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det, og har trænet et grundlæggende latinsk ordforråd.
I forhold til indholdet har holdet fokuseret på, hvordan Catuls kærlighed udvikler sig og kommer til udtryk i de enkelte digte, samt hvordan kærligheden/forholdet mellem Catul og Lesbia står i kontrast til den (gode) romerske seksualmoral. Derudover skulle eleverne kunne identificere centrale ord og formuleringer i digtene og ud fra dem få en forståelse af digtets overordnede budskab og tone.

Materiale:

Bog: Susanne Høeg, Catul - God Latin 2, Modtryk 2019

Introduktion til Catullus og hans tid, s. 4-5
Statarisk læste digte: Catul 5, 3, 51, 8
Kursorisk læste digte: Catul 7, 43, 13
Supplerende materiale:

Digt 31 af Sapfo – perspektivering i forhold til Catul 51
Tre oversættelser af Catul 13: Axel Juel (1937), Otto Gelsted (1960'erne), Niels Felskov (1993)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovid: Narcissus

De primære faglige mål for dette undervisningsforløb var, at eleverne skulle øve sig i at oversætte og analysere latinske originaltekster. Derudover skulle de sætte de latinske tekster i en historisk og kulturel kontekst samt genkende og identificere almindeligt forekommende latinske ordformer ved hjælp af kendskab til stammer og bøjningsendelser. Der har været særligt fokus på at repetere perfektsystemet, forskellige typer ledsætninger, passivendelserne i præsens og forskellige pronominer.

Eleverne skulle også kunne identificere centrale ord og formuleringer i tekststykkerne og bruge dem til at opnå en forståelse af teksternes hovedpointer og budskaber.

Materiale:

Bog: Susanne Høeg, Ovid - Forvandlingerne - God Latin 3, Modtryk 2019

Introduktion til Ovids liv og digtning, s. 4-5
Statarisk læst tekst: s. 33 (3. sang, vers 430-436)
Statarisk læst tekst: s. 37 (3. sang, vers 454-460)
Kursorisk læst tekst: s. 30-31, 34-39 (3. sang, vers 407-429, 437-470) læst i oversættelse
Kursorisk læst tekst: s. 35 (3. sang, vers 446-452) – eleverne har lavet en oversættelse og analyse af den latinske tekst og læst den danske oversættelse, dog ikke lige så grundigt
Kursorisk læst tekst: s. 39 (3. sang, vers 463-470) – læst i oversættelse
Supplerende materiale:

Vi har desuden læst udvalgte dele af Ovid-Verwandlungsgeschichten – Ein Comic als Ovid-Lektüre for at få et bedre indblik i hele fortællingen. Eleverne fra 3.g har arbejdet med myten om Narcissus i oldtidskundskab og har fortalt om Ekko og Narcissus-myten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Martial

De primære faglige mål for dette undervisningsforløb har været, at eleverne skulle opøve færdigheder i at oversætte og analysere latinske originaltekster med særligt fokus på genretræk og forfatterintention. Eleverne har også arbejdet med at genkende og identificere almindeligt forekommende ordformer og syntaktiske strukturer, der har været fokus på at analysere de forskelle verbalformer, samt adjektivernes bøjning og korte hovedsætninger med og uden implicit subjekt. Eleverne har ikke arbejdet med ACI.

Et centralt formål med forløbet har været at give eleverne indsigt i epigrammet som genre og Martial som repræsentant for denne form – både sprogligt og tematisk.

Eleverne har trænet deres oversætteslesfærdigheder med henblik på at sikre en flydende og meningsfuld gengivelse på dansk, samtidig med at de har identificeret centrale ord og formuleringer i teksten og reflekteret over disse i forhold til tekstens budskab.

Supplerende materiale:

Gennemgang af Martial og epigramgenren i Latinbogen – "Latinbogen - Grundbog til latin C"
Introduktion til epikuræisme (og en meget kort gennemgang af stoicisme) "Latinbogen – Grundbog til latin C"


Kernetekster: Martial "I morgen" og "Det gode liv"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer