Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Thor Niels Fejerskov Jensen
|
Hold
|
2223-g-me.2 (2223-g-me.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til mediefag
Vi har set:
Bottoms (2023) af Emma Seligman
Uddrag fra
Batman (1987) af Tim Burton
The Dark Knight af Cristopher Nolan
The Dark Knight Rises af Christopher Nolan
Star Trek af JJ Abrams
Raiders of the Lost Ark af Steven Spielberg
Charlies Angels af MCG
Jaws af Steven Spielberg
Rear Window af Alfred Hitchcock
Faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentar
Vi har set:
Ung, nøgen og udstillet (2016) af DR
Klub Kranium (2021) af Frigge Fri
Kim Kanonarm og jagten på verdensrekorden (2021) af Mads Hedegaard
Senna (2010) af Asif Kapadia
Forgotten Silver af Peter Jackson
Vi har arbejdet med:
Fortælleformer, autencitetsmarkører (fakta og fiktions koder)
Den observerende, den deltagende og den autorative dokumentargenre
Kernestof
- Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Øveproduktion
Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Liste med numre til inspiration
-
Kender du de 10 grundfølelser?
-
FEMO: Fire veje til filmiske frames - 16:9 filmtidsskrift
-
Film en følelse.docx
-
Gruppe 1Mads, Thea S, Bondo, JoseGruppe 2Dicte, Thea, William, MagnusGruppe 3Gustav, Frederik, Asta, Mathilde
-
I har modulet til, at arbejde med jeres opgave
-
I skal have uploadet jeres film på jeres skole onedrive, og dele jeres produktion med mig (tj@haderslev-gym.dk)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gyset
Vi har set:
Misery (1990) af Rob Reiner
Bram Stokers Dracula (1992) af Francis Ford Coppola
Vi har arbejdet med:
Schubarts inddeling af gyset, Terror & horror, Final/survivor girl og slasheren
Kernestof
- Redegøre for grundlæggende træk ved fiktion
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237788876",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237788876",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237788876"
}