Holdet 2223-g-me.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Thor Niels Fejerskov Jensen
Hold 2223-g-me.2 (2223-g-me.2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til mediefag
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Øveproduktion
Titel 4 Gyset

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til mediefag

Vi har set:
Bottoms (2023) af Emma Seligman

Uddrag fra

Batman (1987) af Tim Burton
The Dark Knight af Cristopher Nolan
The Dark Knight Rises af Christopher Nolan
Star Trek af JJ Abrams
Raiders of the Lost Ark af Steven Spielberg
Charlies Angels af MCG
Jaws af Steven Spielberg
Rear Window af Alfred Hitchcock

Faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
- filmiske og dramaturgiske virkemidler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentar

Vi har set:

Ung, nøgen og udstillet (2016) af DR
Klub Kranium (2021) af Frigge Fri
Kim Kanonarm og jagten på verdensrekorden (2021) af Mads Hedegaard
Senna (2010) af Asif Kapadia
Forgotten Silver af Peter Jackson

Vi har arbejdet med:
Fortælleformer, autencitetsmarkører (fakta og fiktions koder)
Den observerende, den deltagende og den autorative dokumentargenre


Kernestof
- Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Øveproduktion

Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gyset

Vi har set:
Misery (1990) af Rob Reiner
Bram Stokers Dracula (1992) af Francis Ford Coppola

Vi har arbejdet med:
Schubarts inddeling af gyset, Terror & horror, Final/survivor girl og slasheren

Kernestof
- Redegøre for grundlæggende træk ved fiktion
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer