Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Lene Gilby
|
Hold
|
23-h-Ps.2 (23-h-Ps.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan studerer vi? 1
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Motivationsprojekt
Her tager vi udgangspunkt i motivation for læring i folkeskolen og i gymnasiet. Eleverne har lavet undersøgelsesdesign og har været i felten og undersøge motivation fra forskellige vinkler, de har herefter udarbejdet en rapport. Metode, feltarbejde, informationssøgning og rapportskrivning har været i fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan studerer vi? 2
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Relationernes betydning
I Første del af 'Relationernes betydning' har fokus været på mobning, hvor det er blevet set fra både individ og gruppeperspektiv, på mobbere og mobbeofre her og nu og på sigt. Af kernestof har vi arbejdet med: Menneskets ud ikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af miljø og kultur. social kognition herunder streotyper, fordomme og diskrimination, perceptionens og tænkningens betydnign for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, individuelle forskelle i håndtering af udfordringer herunder stress, social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse. Vi har arbejdet med ondskab og neurologisk psykologi som supplerende - vi trukket tråde til vores 'Relationernes betydning - mentalisering'I anden del af 'Relationernes betydning' har fokus været på del af relationernes betydning har vi fokuseret på omsorg og somsorgssvigt. Her er vi kommet omkring kernestof som: menneskets udvikling i et lisvlangt perspektiv, tilknytning, omsorg og familien, resiliens og sårbarhed og daginstitutioners betydning for udvikling, følelser og kognition, undersøgelsesmetoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kærlighed og parforhold
I kærlighed og parforhold har vi haft forkus på kommunikation og barndommens betydning, ligesom vi har beskæftiget os med det dysfunktionelle forhold, herunder gaslightning og psykisk vold. Af kerneområder har vi været omkring: følelser og kognition, menneskets udvikling, herunder betyning af arv, miljø, køn og kultur. Tilknytning , omsorg og familiens betydning for udvikling. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kriminalitet
I forløbet om kriminalitet har vi kort været inde på massemord og psykopati, men vores fokus har været på bandekriminalitet. Her har vi beskæftiget os med rockere og andre kriminelle bander. Vi har især kigget på årsagsfaktorer for hvorfor man bliver bandemedlem. Her har vi været inde på social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination. Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Individuelle forseklle i livsstil og håndtering af udfordringer. Kulturpsykologi og social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237878186",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237878186",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237878186"
}