Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Miriam Birgit Haunstrup
|
Hold
|
2223-gh-Re.2 (2223-gh-Re.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Holdet er sammensat af elever fra mange klasser fra både stx og hf.
Eleverne fik bøger og Religionsportalen fra Systime.
Vi arbejdede med små faglige øvelser, som havde til formål at lære hinanden at kende og at få genopfrisket viden og begreber fra religion C.
Omfang ca. 3 sider nyt stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom - forskellighed i kirkerum og praksis
Repetition af den kristne grundmyte. Eleverne arbejdede i den forbindelse med billedkunst og bibelsteder.
Den kristne kirkes opståen og mangfoldighed i forgreninger i nutiden.
Undersøgelse af det rituelle rum og indblik i den liturgiske praksis. Fokus på Brødremenigheden og den katolske kirke, feltarbejde med besøg i de to kirkesamfund i hhv. Christiansfeld og Haderslev.
Forudgående analyse af stedernes hjemmesider.
Skriveøvelse om Brødremenigheden - første erfaring med feltrapport.
Tre fokuspunkter: Christiansfeld som rammen for liturgisk liv, Kirkerummet og interview med medlem
Små projekter om emner inden for den katolske kirke:
Maria og helgener, paven, sakramenterne, ikoner, messen og kirkerummet.
(Gruppevalgte primærtekster)
Om hellige rum, inddragelse af Eliade og Durkheims teori
Omfang ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sekterisk religiøsitet - med fokus på Scientology
Indledende: om kendetegn og teori om det senmoderne samfund
Kendetegn for sekterisk religiøsitet
Forskellige typer af religiøse fælleskaber
Institutionaliseret og ikke-institutionaliseret religion
Karismatisk ledelse, religiøs manipulation, deprivation
Indblik i sider af Mormonkirken
Scientologys organisation, lære og praksis
Analyse af hjemmeside, primærtekster, Interviews og film
At forlade Scientology
Omfang ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Indblik i hinduismens historie og nutid
Om verdensforståelse, livscyklus, frelse, guderne, tilbedelse, yoga, meditation, Indien, kastesystemet og hinduer i Danmark i dag.
Se på religiøse genstande bl.a. til puja
Ekskursion til Abirami Amman templet i Brande
Emnearbejde i grupper med efterfølgende præsentation
Omfang ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hinduisme | Religionsportalen
-
Allan Poulsen: Hinduismen, Systime; sider: 7-11, 40-50, 56-60, 68-73, 91-108, 147-148
-
"Krop og forgængelighed" Maitrayaniya-Upanishad, Tekst 1 s. 121-122 i Hinduisme, Allan Poulsen
-
"Karma" Maitrayaniya-Upanishad, Tekst 2 s. 122 i Hinduisme, Allan Poulsen
-
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl: Begrebsnøglen til religion - 2. udgave; sider: 55-57, 87-88
-
This is Karma
-
"Hvor mange guder er der" fra Upanishaderne, Tekst 9, s. 134-135 i Hinduisme, Allan Poulsen
-
De tidligere gudinder
-
BAPS Shri Swaminarayan Mandir, London (Neasden Temple)
-
400 mill til Kumbh Mela i Indien.docx
-
19.30-udsendelsen 11. juni 2010
-
"Darshan" (tekst 14) i Hinduismen, Allan Poulsen s. 144-45
-
"Interview med en hindu i Benares" Tekst 19 s. 149-151 i Hinduisme, Allan Poulsen
-
"Rigveda: Purusha-hymnen" Tekst 29 s. 174-175 i Hinduisme, Allan Poulsen
-
Marianne Qvortrup Fibiger, "Hinduisme i Danmark og i verden" s. 201-205 midt
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Radikalisering i islam
Udgangspunkt i at se på forskellige måder at være muslim på og opfatte sharia på. De fire idealtyper hos Hjärpe: sekularist, modernist, traditionalist og fundamentalist.
Definition af begreberne: radikalist, fundamentalist, ekstremist, jihadist, islamist og teokrati.
Se på radikaliseringsprocesser, personprofiler og rekruttering. Inddragelse af eksempler.
Brev af terrorist 11. sept. 2001
Dokumentar om Victor, ung jihadist fra Aarhus
Ekskursion til Fredens Moské. Samtale med imam bl.a. om fælleskabet blandt muslimer, om undervisning, syn på det danske samfund og forebyggelse af radikalisering
Omfang ca. 38 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Markusevangeliet - hovedværk
Læsning af Markusevangeliet
Indføring i bibelsk kontekst
Fokus på evangeliets komposition, fra Galilæa til Judæa, Messiashemmeligheden, påskebegivenheden.
Jødedom versus Jesus forkyndelse
Nærlæsning af nedslag, gruppe- og matrixarbejde
Besøg i Haderslev Domkirke - lige op til påskeugen
Fremvisning af Chr. den 3.s bibel fra 1550 (den første danske bibeloversættelse)
Omfang ca. 48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projektforløb og repetition
Arbejde med problemformulering og udvælgelse af stof til projektrapporter.
Udarbejdelse af projektrapporter individuelt eller i mindre grupper.
Overblik og opsamling af gennemgået stof. Repetition af begreber.
Inddragelse af dokumentaren "Kumare - den falske guru", hvor vinkler som religiøse fælleskaber, karismatisk ledelse, senmoderne religion og hinduisme er oplagte.
Eksamenstræning.
Omfang af nyt stof ca. 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237882702",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237882702",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237882702"
}