Holdet 2223-g-ty.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Tysk C
Lærer(e) Katrin Irgens
Hold 2223-g-ty.2 (2223-g-ty.2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sonne und Beton - eksamen
Titel 2 Generation Selfie
Titel 3 Christiansfeld
Titel 4 Liebe - eksamen
Titel 5 Wer bin ich? - Suche nach Identität - eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sonne und Beton - eksamen

Sonne und Beton skildrer livet i et socialt ghettoområde Neukölln i Berlin. Igennem en rå og ærlig portrættering, får publikum et indblik i en gruppe unges liv og udfordringer, da vi følger hovedpersonen Lukas og vennerne Gino og Julius hen over en sommer. Drengene prøver at navigere gennem en hverdag med vold, bandekriminalitet, stoffer og kedsomhed. Bogen behandler emner som venskab, håb, identitet og loyalitet.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Generation Selfie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 3 Christiansfeld

Christiansfeld og Brødremenigheden – oprindelse, historisk baggrund, udvikling af byen.
Vi tog på ekskursion til Christiansfeld og fik en guidet tur gennem byen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Liebe - eksamen

Et forløb om kærlighed, med fokus på kærligheden i teenageårene, og de forvirringer og usikkerheder, men også de dejlige og uforglemmelige oplevelser, den indebærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Wer bin ich? - Suche nach Identität - eksamen

I dette forløb beskæftiger vi os med forskellige aspekter af identitet og hvad det betyder for den enkelte og/eller familien, når man er prøver på at finde sig selv og definere, hvem man er. Denne søgen efter identitet kan udfolde sig på mange forskellige måder. Vi har inddraget teorier fra Thomas Ziehe om identitet i dette forløb.

At have kontrol over sin krop er for mange, især unge, en vigtig del af deres identitet. I en verden, der er domineret at de sociale medier, har en perfekt krop i dag fået en afgørende identitetsskabende betydning. Vi har læst en tekst om fordele og ulemper ved det, og i denne forbindelse også hørt Majoes sang ”Breiter als der Türsteher”, som understreger den identitetsskabende betydning af den muskuløse krop.
Vi har også beskæftiget os med migration og identitet, hvor vi læste om 2 fodboldklubber, der håndterer integration på forskellig vis, hvilket har stor betydning for spillernes identitetsdannelse.

Vi har også beskæftiget os med nationalitet og identitet i det dansk-tyske grænseland, hvor vi i teksten lærte 2 unge mennesker at kende, der fortæller om deres liv, identitet og sprog i Nordslesvig.
Til sidst har vi belyst identitet og adoption. Hvad kan det betyde for et menneske at blive adopteret, og hvilke konsekvenser kan dette få for individets identitet?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde