Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Jovana Nommsen
|
Hold
|
22-g-bk.3 (22-g-bk.3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samtidskunst
I dette undervisningsforløb har vi beskæftiget os med forskellige temaer indenfor samtidskunsten.
- Hvad er samtidskunst? Eleverne blev inddelt i grupper og har beskæftiget sig med forskellige fokuspunkter. Derefter en opsamling, hvor vi samlede grupperesultaterne via fremlæggelser.
I For øjeblikket Samtidskunst til billedkunst, Lindhardt og Ringhof 2013 (Identitet som interesseområde indenfor samtidkunsten, samfundsrelaterede problemstillinger indenfor samtidskunsten, samtidskunstens udtryksformer).
Portfolioarbejde: Kom med en idé til et samtidskunstværk. Jeres kunstværk skal fortælle om et problem eller en iagttagelse i forhold til vor tid. Jeres teoretiske overvejelser fastholdes skriftligt og lægges i portfolien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige arkitektoniske stilretninger. De har arbejdet med perspektiv og i forlængelse af kunstens dag, har leverne været med til et arrangement (kunstens dag), som alle billedkunst-klasser i Haderslev har været en del af. Her har eleverne designet deres egne huse, og så været med til et stort installationsværk i Haderslev.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Landskabsmalerier
I dette forløb arbejder eleverne med forskellige stilretninger (romantikken, impressionismen, ekspressionimen, samtidskunsten).
Forløbet skal give eleverne et indblik i, hvordan kunstnerne gar arbejdet med landskabsmalerier (naturen) gennem tiden/stilretningerne.
Desuden arbejder eleverne med farveteorien.
Materialer:
Billedkunst - metode, kronologi og tema (Andersen og Laursen)
Haderslev Katedralskolens eget materiale om farver
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Landskabsmalerier_Forløb.pptx
-
Farver_Intro.docx
-
Billedkunst. Haderslev Katedralskole.pdf
-
Læs om farver - fra s. 33 og noter, hvad er spektralfarver, hvad er akromatiske farver, hvad er jordfarver hvilke farvekontraster bliver nævnt og hvordan defineres de forskellige farvekontraster?
-
Hvis I ikk nåede at læse om farvekontraster sidste gang, så gør det til i dag.
-
Udtænk derhjemme, hvilket motiv/hvilke motiver I vil bruge til farvekontrastøvelsen.
-
I morgen er vi færdige omkring kl. 14. På det tidspunkt er vi nede i byen. I må så gerne tage hjem, men I må også gerne gå tilbage til skolen, sammen med mig, og hente jeres tasker o.l.
-
Jeg har skrevet til jeres lærer, at I ikke kan være med til 3. og 4. modul, men I må også gerne sige det til dem.
-
Din påklædning skal ikke stjæle billedet fra huset.Tag neutralt / mørkt tøj på.
-
Vi skal gå fra skolen allerede kl. 11:30.
-
Farvekontraster 24.pptx
-
Læs fra s. 157-161. Skriv ned, hvor og hvornår impressionismen havde sit udspring + hvad er karakteristisk for denne kunst.
-
Impressionismen_24.pptx
-
Læs om ekspressionismen s. 162-165. Hvor og hvornår havde ekspressionismen sit udspring + hvad kendetegner denne kunst. I finder teksten på modulet fra d. 5. november.
-
Ekspressionisme_24.pptx
-
Refleksion om det impressionistiske værk skal ligge i logbogen.
-
Komposition PPP_I.pptx
-
Bigum_ændring af komposition .docx
-
Nutidige landskabsmalerier_Otte_Kath .pptx
-
I skal derhjemme have lagt en plan for, hvordan jeres landskabsmalerier med inspiration i Ottes og/eller Kaths værker skal se ud. Kom med en brainstormen, skitser e.l., så I kan gå i gang med jeres værk med det samme :) Hvad vil I vise med jeres land
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rum
Rumskabende virkemidler
Skulptur
Aros
Analysemetoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modulerne i uge 17 (efter påskeferien) er AVU. Husk, at tage materialer e.l. med, så du kan arbejde derhjemme på dit projekt.
-
I starten af modulet skal I meget kort præsentere jeres første ide/ideer til eksamensprojektet.
-
I skal fortsætte med jeres projekt. Læg et før og efter billede ind, så jeg kan se, hvor langt I er kommet. Lægger man ikke billeder ind, får man fravær for modulet.
-
Kommer man til Blå Nilfisk og arbejder der med sit eksamensprojekt, må man sove lidt længere på fredag :)
-
Var man til Blå Nilfisk og har arbejdet der med sit eksamensprojekt, må man sove lidt længere i dag :)
-
Kære bk-hold, i dag skal I være klar til at kunne fremlægge jeres eksamensprojekter. Jeg glæder mig rigtig meget, til at høre om jeres arbejdsprocesser, valg og fravalg, eksperimenter og færdige resultater :)
-
Skærmbillede 2025-05-13 kl. 12.00.42.png
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237899183",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237899183",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237899183"
}