Holdet 22-g-bk.3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Jovana Nommsen
Hold 22-g-bk.3 (22-g-bk.3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samtidskunst
Titel 2 Arkitektur
Titel 3 Landskabsmalerier
Titel 4 Rum
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samtidskunst

I dette undervisningsforløb har vi beskæftiget os med forskellige temaer indenfor samtidskunsten.
- Hvad er samtidskunst? Eleverne blev inddelt i grupper og har beskæftiget sig med forskellige fokuspunkter. Derefter en opsamling, hvor vi samlede grupperesultaterne via fremlæggelser.
I For øjeblikket Samtidskunst til billedkunst, Lindhardt og Ringhof 2013 (Identitet som interesseområde indenfor samtidkunsten, samfundsrelaterede problemstillinger indenfor samtidskunsten, samtidskunstens udtryksformer).
Portfolioarbejde: Kom med en idé til et samtidskunstværk. Jeres kunstværk skal fortælle om et problem eller en iagttagelse i forhold til vor tid. Jeres teoretiske overvejelser fastholdes skriftligt og lægges i portfolien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Landskabsmalerier

I dette forløb arbejder eleverne med forskellige stilretninger (romantikken, impressionismen, ekspressionimen, samtidskunsten).
Forløbet skal give eleverne et indblik i, hvordan kunstnerne gar arbejdet med landskabsmalerier (naturen) gennem tiden/stilretningerne.
Desuden arbejder eleverne med farveteorien.

Materialer:
Billedkunst - metode, kronologi og tema (Andersen og Laursen)
Haderslev Katedralskolens eget materiale om farver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer