Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Louise Dalby, Nicolai Tang Sten
|
Hold
|
22-g-Id.3 (22-g-Id.3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
OL og atletik
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 6 discipliner, som der hver arbejdes med i ca. en halv lektion. Efter de første tre lektioner skal hver elev vælge 2 discipliner, som I dygtiggør sig i. Disse discipliner trænes nu i de følgende to lektioner, hvorefter
forløbsprøven afholdes som et mini-OL.
Praktik:
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner (specificeret i introteksterne)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de seks discipliner
- Kunne udføre et spring/et kast/stød eller et løb, der bygger på den rigtige teknik i de selvvalgte discipliner
Teori:
Vi skal læse om OL-historien fra de antikke olympiske lege til de moderne. Herunder inddrages også tema om OL og politik.
Vi arbejder med de antikke olympiske lege på klassen, og omkring de moderne olympiske lege arbejdes der i grupper med at fremstilling af plancher og fremlæggelse, så der kommer et formidlingsaspekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio 2022
-
Voting
-
Yubio idræt, 2022; sider: 875-886, 889, 893-894, 897-905, 907
-
Lukian fra Samosata.docx
-
Idræt B ski 2025.pptx
-
De moderne olympiske lege, gruppeopgave.docx
-
Opvarmning til atletik.docx
-
Færdiggørelse og fremlæggelse af plancher. Læs gerne op på jeres afsnit, så I har styr på det.
-
Læs op på teknikken til dine to favoritdiscipliner (for sidetal se de foregående lektioner på lectio)
-
Noah Lyles takes gold! Men's 100m Final! 🇺🇸🔥🥇 | #Paris2024 highlights
-
Julien Alfred takes Gold 🥇 Women's 100m Final | Paris 2024 Highlights
-
Spydkast
-
Fokuspunkter kuglestød.docx Fokuspunkter længdespring.docx Fokuspunkter sprint.docx
-
Fokuspunkter spydkast.docx
-
Mini-OL, 22-g-Id3.docx
-
Ol statistik.pdf
-
Skema, opsamling på De olympiske lege.docx
-
Skabelon_til_samlet_drejebog_rigtig.docx
-
De moderne olympiske lege og olympismen | DIF
-
En 'virkelig dårlig idé', siger dansk formand om Saudi Arabiens ultimative OL-plan
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball
Praktik:
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- kommunikation ("ny")
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Teori:
Her arbejder vi med anatomi (knogler, led og muskler) samt muskelfysiologi:
Faglige mål (teori)
- Grundviden omkring anatomi (knogler og led). Fleksion og ekstension.
- Grundviden omkring muskler og deres funktion
- Viden om muskelarbejde (koncentrisk, excentrisk og statisk)
- Viden om forspænding og centralbevægelse
Teorien skal munde ud i en bevægelsesanalyse af smash i volleyball. Analysen afleveres som en videorapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arizona State vs. No. 15 Washington | NCAA Women's Volleyball | Game Highlights | 2022 season
-
Fingerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
-
10 Volleyball Rules for Beginners
-
Baggerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
-
Opgaver til knogler og led, ny.docx
-
Yubio idræt, 2022; sider: 53-57, 250-264, 572-578, 582, 584, 604
-
Yubio idræt; sider: 583
E-bog
-
Formidlingsopgave til led.docx
-
Knogler og led.pptx
-
Kidsvolley, hvorfor?
-
Knogler, led og muskler.pptx
-
13 Basic 6 Blokade
-
13 Basic 3 Smash
-
Bevægelsesanalyse smash.docx
-
Centralbevægelse, kast.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Padel
De faglige mål for forløbet
Tekniske elementer:
Greb på bat (universalgreb)
Forhånds- og baghåndsgrundslag med bat pegende ud til siden
Benarbejde, med slag fra nede i benene
Lob
Flugtning
Serv
Returnere bold fra bagvæg
Taktiske elementer:
Korrekt placering på banen ved serv (fremme/tilbage når modtager/server)
Spilsamarbejde med makker, hvor man dækker hver sin side af banen og er på samme højde (fremme/tilbage)
Kobling af teorien til padel-forløbet:
Teknik/taktik i padel:
div. instruktionsvideoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hiphop
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave og fremvise en hiphop-koreografi med anvendelse af Labans bevægelseslære. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basale moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier og i egen koreografi
- Udtryk: Bounce (ned i knæ, ikke for rank holdning) og attitude
Kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde.
- Sammensætte kendte bevægelser og egne/nye bevægelser i egen koreografi med anvendelse af BESS+R
- Evt. en vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag) og holde et flow.
Teoretisk fokus:
- Hiphops oprindelse og udvikling
- Labans bevægelseslære (BESS+R)
- idrættens organisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans
Pardans i engelsk vals og cha cha cha (forløbet er fællesforløb fra c-niveau)
Engelsk vals:
Disse trin indgår i forløbet (disse trin udgør de tekniske elementer af de faglige mål):
- Grundtrin
- Boks
- Under arm turn
- Højredrejning (boks med kvart drejning og 1/2 drejning)
- Whisk and chasse
Cha Cha Cha
- Grundtrin
- Dame under arm
- Skulder ved skulder
- New Yorker/ promenade
- Hand to hand
- Spot turn - begge drejer
- Triple chacha lockstep
Eleverne øver med forskellige dansepartnere i forløbet. Hver stilart slutter med en forløbsprøve, hvor eleverne parvis øver sig på deres egen koreografi med de forskellige variationer og filmer denne.
Faglige mål:
• Beherske grundrytme i engelsk vals og cha-cha-cha - dvs. bevæge sig i takt til musikken i både 3/4 og 4/4 musik.
• Bevidsthed om kropsudtryk indenfor standardstil og latinamerikansk stil. Herunder tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatning.
• Beherske de nævnte variationer/figurer - vise tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen.
• Kunne begynde på det korrekte taktslag i musikken.
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Teoretisk fokus:
- Dansenes historie
- Læs og diskutér uddraget fra artiklen "Dans eller sport", hvad der karakteriserer pardans som sport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Flagfootball
Formål med forløbet
Praktisk:
• Opnå tekniske færdigheder indenfor flagfootball
• Udvikle kropsbevidsthed i forhold til boldbeherskelse
• Taktisk spilforståelse, fx i forhold til at lave plays og kunne placere sig i forhold til de øvrige spillere på banen.
• Opnå forståelse for såvel egne som andres roller på banen.
Vurdering/Evaluering
• Tekniske færdigheder (kaste, gribe, udføre løberuter med cuts)
• Taktisk forståelse (Offence: Opsætte plays og udføre dem, herunder vise spilbarhed og spilforståelse, Defence: Forsvare sig hensigtsmæssigt mod modstandernes plays)
• Evne til at bidrage til at få holdet til at fungere.
• Holdets evne til at udfylde de forskellige pladser på banen efter holdets kapacitet
Teori:
- At kunne redegøre for begreberne centralbevægelse og forspænding og sætte dem i relation til kastet fra Quarterback
- At kunne redegøre for forskellen mellem aerob og anaerob energiomsætning og forklare, hvilken måde kroppen primært arbejder i flagfootball, samt hvordan der skal trænes for at optimere denne energiomsætning.
- Foreningsidrættens historie
Materialeomfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237955599",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237955599",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237955599"
}