Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Morten Mahler Eriksen
|
Hold
|
22-ad-Ps.3 (22-ad-Ps.3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvilken betydning har personlighedstrækkene og det
Samlet titel: Hvilken betydning har personlighedstræk og det sociale miljø for unges identitetsdannelse?
Forløbet tager udgangspunkt i miljøet og omgivelsernes betydning. Hvad er det for et samfund og hvilke forventninger er der hele tiden og hvordan matcher de individets behov og kommunikationsevne? Ligeledes fokuseres på hjernes opbygning som udgangspunkt for vores adfærd. Hvad er genetisk og hvad er miljøpåvirket? Det hele anvendes i den diskussion af alle de krav og behov og hvordan påvirker de unges identitetsproces?
Omfang: 70 sider + dokumentar: 100 dage uden stoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor bliver man kriminel?
Forløbet fokuserer på faktorer, som kan forklare hvorfor nogen bliver kriminelle og andre ikke gør? Eller kan man forklare det? Hvad gør sociale normer og rollemodeller for vores indlæring f.eks.? Har barndommen og det sociale miljø en betydning der? Og hvordan påvirker en gruppe individet? Vi ser dokumentarer, for at vække nysgerrigheden og så anvendes det faglige indhold i en diskussion om vi kan forklare kriminalitet.
Omfang: 70 sider + dokumentarerne: "Min barndom i helvede" og "Født til fængsel"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad betyder miljøet for læring og trivsel?
Er unge stresset? Vi starter med en definition og undersøgelse af hvad stress egentlig er. Er det negativt og positivt? Og hvad er læring? Kan stress påvirker vores indlæringsevne og hvordan påvirket læringsmiljøet læringen? Vi lærer ofte i sociale miljøer, men i forløbet søger vi også en kognitiv forklaring på indlæring. hvad er vi opmærksomme på og hvad kan vi huske? Kan vi egentlig stole på det vi husker...
Omfang: 80,6 sider + dokumentaren "Presset ungdom(2)"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pilotundersøgelse
En kritisk tilgang til psykologisk relevant data har været en del af alle forløb. I dette forløb skal man selv indsamle data og undersøge fordele og ulemper ved de konkrete metoder og teknikker. Kan man undgå bias?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling og synopsisskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237977137",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237977137",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237977137"
}