Holdet 22-ad-Ps.3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Morten Mahler Eriksen
Hold 22-ad-Ps.3 (22-ad-Ps.3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvilken betydning har personlighedstrækkene og det
Titel 2 Hvorfor bliver man kriminel?
Titel 3 Hvad betyder miljøet for læring og trivsel?
Titel 4 Pilotundersøgelse
Titel 5 Opsamling og synopsisskrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvilken betydning har personlighedstrækkene og det

Samlet titel: Hvilken betydning har personlighedstræk og det sociale miljø for unges identitetsdannelse?

Forløbet tager udgangspunkt i miljøet og omgivelsernes betydning. Hvad er det for et samfund og hvilke forventninger er der hele tiden og hvordan matcher de individets behov og kommunikationsevne? Ligeledes fokuseres på hjernes opbygning som udgangspunkt for vores adfærd. Hvad er genetisk og hvad er miljøpåvirket? Det hele anvendes i den diskussion af alle de krav og behov og hvordan påvirker de unges identitetsproces?

Omfang: 70 sider + dokumentar: 100 dage uden stoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor bliver man kriminel?

Forløbet fokuserer på faktorer, som kan forklare hvorfor nogen bliver kriminelle og andre ikke gør? Eller kan man forklare det? Hvad gør sociale normer og rollemodeller for vores indlæring f.eks.? Har barndommen og det sociale miljø en betydning der? Og hvordan påvirker en gruppe individet? Vi ser dokumentarer, for at vække nysgerrigheden og så anvendes det faglige indhold i en diskussion om vi kan forklare kriminalitet.

Omfang: 70 sider + dokumentarerne: "Min barndom i helvede" og "Født til fængsel"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvad betyder miljøet for læring og trivsel?

Er unge stresset? Vi starter med en definition og undersøgelse af hvad stress egentlig er. Er det negativt og positivt? Og hvad er læring? Kan stress påvirker vores indlæringsevne og hvordan påvirket læringsmiljøet læringen? Vi lærer ofte i sociale miljøer, men i forløbet søger vi også en kognitiv forklaring på indlæring. hvad er vi opmærksomme på og hvad kan vi huske? Kan vi egentlig stole på det vi husker...

Omfang: 80,6 sider + dokumentaren "Presset ungdom(2)"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pilotundersøgelse

En kritisk tilgang til psykologisk relevant data har været en del af alle forløb. I dette forløb skal man selv indsamle data og undersøge fordele og ulemper ved de konkrete metoder og teknikker. Kan man undgå bias?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer