Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Lene Gilby
|
Hold
|
22-g-ps.3 (22-g-ps.3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan studerer vi?
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen, psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab set i et normalpsykologisk perspektiv
I forløbet 'Ondskab set i et normalpsykologisk perspektiv' har vi set på normaludvikling af empati og tilknytning og spejlet den dyssociale personligehedsforstyrrelse heri, hvor tekster, case og viden om ondskab har suppleret . Herudover har vi arbejdet med socialpsykologien omkring mobning. Kerneområder i forløbet: Menneskets udvikling herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Tilknytning, sårbarhed og reiliens, stereotyper, fordomme og diskrimination. Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed og parforhold
I 'Kærlighed og parforhold' har vi arbejdet med kommunikation, barndommens betydning og digitale medier. At kernestof har vi perceptionens betydning for forståelse af sig selv og andre, kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier, tilknytning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237981111",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237981111",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65237981111"
}