Holdet 22-g-ps.3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lene Gilby
Hold 22-g-ps.3 (22-g-ps.3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan studerer vi?
Titel 2 Ondskab set i et normalpsykologisk perspektiv
Titel 3 Kærlighed og parforhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan studerer vi?

I dette forløb har vi taget udgangspunkt i hvordan vi i dag studerer i en globaliseret verden fra opfattelse, fokus og læring til krav og personlige forholds betydning for håndtering heraf. Kerneområder: Perception/tænknings betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen,  psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forhold for læring, motivation og hukommelse. Identitet og personlighed. Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab set i et normalpsykologisk perspektiv

I forløbet 'Ondskab set i et normalpsykologisk perspektiv' har vi set på normaludvikling af empati og tilknytning og spejlet den dyssociale personligehedsforstyrrelse heri, hvor tekster, case og viden om ondskab har suppleret . Herudover har vi arbejdet med socialpsykologien omkring mobning. Kerneområder i forløbet: Menneskets udvikling herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Tilknytning, sårbarhed og reiliens, stereotyper, fordomme og diskrimination. Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kærlighed og parforhold

I 'Kærlighed og parforhold' har vi arbejdet med kommunikation, barndommens betydning og digitale medier. At kernestof har vi perceptionens betydning for forståelse af sig selv og andre, kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier, tilknytning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer