Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 24-g-me.1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Mediefag C
Lærer(e)
Morten Gregers Carstensen
Hold
24-g-me.1 (
24-g-me.1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Gysergenren plus praktisk øvelse (øveproduktion)
Titel 2
Dokumentargenren
Titel 3
Eksamensproduktion
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Gysergenren plus praktisk øvelse (øveproduktion)
Eleverne stifter bekendtskab med gysergenren. Vi bruger Rikke Schubarts bog "I Lyst og Død", hvor vi bruger hendes undergenrer til at arbejde med genren.
Film vi har set fra start til slut:
Psycho (Alfred Hitchcock, 1960) - Det psykologiske gys.
Scream (Wes Craven, 1996) - Teenagegyset.
Film vi har set klip fra:
The Nun (Corin Hardy, 2018) - Det dæmoiske gys
Dead Alive (Peter Jackson, 1992) - Det fysiske gys.
Derudover har vi lavet en praktisk øvelse med første fem stillbilleder, som derefter blev lavet til en kortfilm.
Indhold
Kernestof:
Opgave med undergenrer.docx
Studiegrupper i uge 46-48.docx
Frygttyper.pdf
Velkommen til mediefag efter grundforløb. Vi lægger hårdt ud med gysergenren. Det bliver godt... og uhyggeligt:-) Se lektie nedenfor.
HUSK noget at skrive med.
I Lyst og Død (Samvirke nr. 6-7, 1993) - OCR scannet.pdf
Lav opgaven med jeres filmklip færdig, så vi kan gennemgå det i starten af dette modul.
Derefter ser vi film.
Vi fortsætter Psycho og forsøger at blive færdig med den.
Psycho spørgsmål.docx
Nye grupper
Gyserforløb - kompendie; sider: 1-4
Praktisk opgave - Lav en gyserfortælling.docx
Vi laver en praktisk øvelse med gysergenren. Medbring jeres kreative side:-)
Lav jeres stillbillede-historie til en kortfilm.docx
I fortsætter og uploader jeres film i dette modul.
Modulet i fredags blev aflyst, så derfor ser vi jeres små film plus jeres fortælling ud fra de fem billeder, så I skal lige alle have afleveret til starten af dette modul. Kig på opgaveformuleringerne til de to opgave for at se, hvor I skal uploade d
Spørgsmål Bøhmanden og den sidste pige.pdf
Fordi der var nogen, der har taget alt for mange dokumenter i sidste modul, er jeg nødsaget til at uploade dokumentet her.
Vi ser Scream.
Vi starter i lok. 50.
Analyse af Scream.docx
Vi fortsætter Scream og arbejder med den bagefter. Husk at I skal være sammen med Tinas hold.
Vi gennemgår dem på klassen.
Det spørgsmålsark, I fik i fredags, skal laves færdig til dette modul.
Vi ser eksempler på de sidste to undergenrer. Hvis der er tid til overs samler vi op på genren.
Opgave med næranalyse.docx
Vi afslutter gyserforløbet med en prøve.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentargenren
Eleverne arbejder med dokumentargenren.
Vi har i dette forløb arbejdet både med dokumentar-undergenrer såvel som fortællerform.
Dertil har vi arbejdet med fakta- og fiktionskoder.
Dokumentarer vi har set:
Den Hemmelige Krig (Christoffer Guldbrandsen, 2006)
Armadillo (Janus Metz, 2010)
Operation X- Brændende Bedrag (Morten Spiegelhauer, 2024)
Indhold
Kernestof:
dokumentar intro.ppt
Tv-dokumentaren - mediefag.dk 19-23.pdf
Spørgsmål til TV-dokumentarens forskellige genre.docx
Spørgsmål til Den hemmelige krig.docx
Dokumentarismens fortælleformer.pdf
fakta og fiktionskoder.pdf
'Armadillo' er manipuleret.docx
Flytning af "arbejdslørdag" fra d. 3. maj til d. 26. april.
Se Armadillo færdig
Armadillo spørgsmål 01.docx
Fakta og fiktionskoder 2 - redigeret udgave.docx
Se dokumentaren Brændende Bedrag.
Spørgsmål til Operation X - Brændende Bedrag.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksamensproduktion
Eleverne laver deres eksamensproduktion
Indhold
Kernestof:
Bud på kortfilms berettermodel.docx
Opgaveformulering.docx
Ambitionsniveau til eksamensproduktionen.docx
Jeg ved godt, at dette modul er træls, og jeg lægger det kun ind, fordi jeg synes, at I har brug for et ekstra modul i forhold til jeres eksamensproduktion.
Vi fortsætter eksamensproduktionen. Hvis I hellere vil sidde et andet sted, eller at I er klar til optage, er det okay, at I ikke kommer til timen. I skal blot skrive, hvor I så er, og hvad I laver der. Hvis I ikke dukker op til timen og ikke skriver
I fortsætter jeres eksamensproduktion. Husk at skrive til mig, hvis I ikke dukker op til ,modulet. I behøver ikke at komme fysisk til modulet, men I skal skrive til mig før modulet begynder, hvor I er, og hvad I laver på filmen i dette modul.
Flytter fra d. 9/4
Flytter fra d. 10/4
Selvvalgt kontekst i mediefag.docx
Vi har almindelig undervisning i dette modul. Så I skal dukke op.
Filmens stilapparat (2021-version).pdf
Fakta og fiktionskoder 2 - redigeret udgave.docx
Vi fortsætter arbejdet med eksamensnoter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65382728666", "T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65382728666", "H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65382728666" }