Holdet 24-g-me.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Tina Winterskov Møller
Hold 24-g-me.2 (24-g-me.2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 øveproduktion
Titel 2 intro/ grundforløb
Titel 3 Kortfilm - overført fra grundforløb
Titel 4 gyser
Titel 5 dokumentar
Titel 6 eksamensproduktion/ opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 øveproduktion

FØFRSTE FORLØB I STAMKLASSEN

Praktisk øvelse
Benspænd

I bedes lave en kortfilm, hvor sætningen ”det gjorde du bare ikke” eller ”det snakker vi om i morgen” indgår enten som udgangspunkt for filmen eller som en sætningen, der indgår direkte.


Anvend så mange indstillinger som mulig og tænk Raskins parametre og FEMO ind i historien.

Faglige mål
- Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr.
- Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 intro/ grundforløb

1 forløb
OVERFØRT  FRA GRUNDFORLØBET

Vi ser 10 Cloverfield Lane af Dan Tranchtenberg. fra 1906 (1 time og 44 min) som intro
Vi har fokus på dramaturgiske modeller , hoveperson/ hovedkarakter og tværmedialitet og som udgangspunkt til arbejdet med de filmiske virkemidler.

Kontekstbegrebet:
-  tværmedialitet i forhold til filmen 10 Clowerfield Lane, hvor vi har talt skabelsen af universer (  https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/tvaermedialitet),  universfortællingen om Megan fra filmen (https://www.youtube.com/watch?v=EfUsdLOu1dA) og eksempel på tværmedialitet  ( http://mediefag-rosborg.blogspot.com/)

- dramaturgisk opbygning af spillefilm   (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/berettermodellen)


Herefter gik vi gang med en gennemgang af de filmiske virkemidler (mediefag.dk og forskellige links) . Med udgangspunkt i de filmiske virkemidler  og FEMO har vi analyseret forskellige klip og anslaget fra "Strings".

Kontekstbegrebet:
- dramaturgisk opbygning - aktantmodellen  - https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen (aktantmodellen)
- FEMO - skabelsen af æstetisk smukke billeder ( http://www.16-9.dk/2016/05/femo/)



faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

To praktiske øvelser
-  copycat af 5 min fra "I Kina spiser de hunde af Lasse Spang Olsen  
- Herefter skal I lave jeres egne lille øvelse
Opgaven: Lav en historie hvor dialogen og en af følgende ting indgår(et æble, en trøje, en taske, en bog) indgår.
Varighed ca. 30 sek- brug så mange af de gennemgået filmiske virkemidler som mulig.
Dialog:
- hej
- goddag
- kører det?
- måske? hvad med dig
-tja
-helt fint
-skal vi?
- jep


Kernestof:
- mediefag.dk 70-81.pdf https://systime.dk/index.php?id=999 (11 normalsider)
- Anslaget fra Anders Rønnow Klarlunds Strings 2004
- 10 Cloverfield Lane af Dan Tranchtenberg (104min)
- Nu er solen død Instruktør: Daniel Bødker Sørensen 2015 (19 min)  https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/nu-er-solen-dod/
- I kina spiser de hunde Lasse spang Olsen 1999- uddrag 5 min



Links samlet liste;
https://www.youtube.com/watch?v=EfUsdLOu1dA (tværmedialitet)
http://mediefag-rosborg.blogspot.com (tværmedialitet)
https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/tvaermedialitet (tværmedialitet)
https://www.youtube.com/watch?v=pxU_ru4uhWU (suspence og surprice)
http://www.16-9.dk/2016/05/femo/ (FEMO)
https://www.youtube.com/watch?v=aX3ZF4il2ts (180 graderreglen)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/berettermodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kortfilm - overført fra grundforløb

forløb 2- OVERFØRT FRA GRUNDFORLØBET

Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i Richard Raskin definerer vi hvad forskellen på kort- og novellefilm er. Derefter har vi analyseres forskellige kortfilm med udgangspunkt i de 7 parametre. (Kortfilmskompendiet side 1-9)





Kontekst
- Fremdriftkomponenter - hvad driver typisk en kortfilm dramaturgisk fremad ( kompendiet),
- FEMO - hvad skaber de æstetiske smukke billeder (http://www.16-9.dk/2016/05/femo/)
- Genre bestemmelse kort, novelle og spillefilm. (kompendiet)


- Kernestoft

- kortfilmskompendiet side 1-9 ( materialet hentet fra DR , arkivet er desværre ikke længere tilgængeligt)


"Caravan" af Dag Mørk, 2002

"Krigen er forbi af Nina Mimica, 1997

"SKIZO" af Svend Ploug Johansen, 2008
https://www.youtube.com/watch?v=3OMLvNgLmYA

"Akvarium" af Lars Drost Hundebøll,2012
https://www.youtube.com/watch?v=dxDIbyrJ5No"

Nu er solen død" af Daniel Bødker Sørensen, 2015
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/nu-er-solen-dod/


LInks

https://www.youtube.com/watch?v=TXfltmzRG-g - om den alvidende fortæller

https://www.youtube.com/watch?v=3Q3eITC01Fg - om hvornår skal der klippes

http://www.16-9.dk/2016/05/femo/-


Faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 gyser

Med udgangspunkt i Rikke Schubarts "I lyst og nød" har fokus været at definere de forskellige undergenre og kendetegn.
Undervisningen har været en blanding af læreroplæg, gruppearbejde og klasseundervisning

KERNESTOF

Tekst:
- I lyst og nød, Samvirke nr. 6/7 1993 ( 4 normalsider)
-Zombiefilm handler om terrorfrygt og overforbrug - videnskab dk (2 normalsider)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/zombiefilm-handler-om-terrorfrygt-og-overforbrug
- Bøhmanden og den sidste pige - Fra: Rikke Schubart, Verdens 25 bedste gyserfilm. Rosinante, 2001. Ss. 74-77. (4 normalsider)

Film:

Wes Crawen; Scream, 1996
Alfred Hitchcock; Psycho 1960:

filmcitater:

Alien 1979

American Psycho 2000

The Hostel 2005

Red Dragon 2002

A Nightmare Om Elm Street 1993

Nattens dæmoner 2013




Kontekst begrebet:•   
  
-  Rikke Schubart
3 gyser kendetegn; et monster, et tab og publikum skal være bange.
Virkemidlerne; kælkede linjer, suspense, susprice, halvnær, nære beskæringer, low-key, subjektiv kameraføring, over the shoulder, abrupt klipning og truende underlægningsmusik
Undergenrer (dæmonisk, videnskabeligt, psykologisk, teenage gyset, fysisk (splatter)

- Freuds personlighedsmodel (I powerpoint Det psykologiske gys)

- Julian Hanrich  frygttypebegreb ( gennemgået i powerpoint Lektion 1)


Samlet;
- Julian Hanrich  frygttypebegreb ( gennemgået i powerpoint)
- Freuds personlighedsmodel (gennemgået i powerpoint)
- filmiske virkemidler koblet til horrorfilm ( powerpoint)

Af faglige mål har vi arbejdet med følgende:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 dokumentar

Med udgangspunkt i "Mediefag.dk" defineres dokumentargenrene og dokumentarens fortælleformer udfra Irene Thyrris artikel "Dokumentarismens fortælleformer".

Set:
-   "Indefra med Anders Agger - Sikringen afsnit 1", DR 2025

- "Blodets bånd, 2013" af Christian Sønderby Jepsen og Pernille Bervald Jørgensen

- "operation X - Narret til porno", 2006, TV2

- TVTVTV om undersøgende journalistik  DR februar 2011, Ane Cortzen

- TYTVTV om reality DR okt 2011,  Ane Coetzee


Tekst:
- Mediefag.dk 19- 23 om Tv-genre ( 4 normalsider)
- Irene Thyrri: Dokumentarismens fortælleformer, Journalisten, Offentliggjort 12-04-2000, senest redigeret 14-11-2004,. (4 normalsider)
- Rasmus Falbe- Hansen: Historie i levende billeder, afsnit om fakta og fiktionskoder. (4 normalsider)

kontekstbegrebet
Fakta- og fiktionskoder (Rasmus Falbe Hansen - se ovenfor)
- fortælleformer ( Irene Thyrri) - Irene Thyrris opdeling i fortælleformer: 3 person (alvidende, Voice of God), observerende, interaktive, selvrefleksive
- TV-genrer  Den dybdeborende, den observerende, den dramatiserende og reality genren. Fra Mediefag.dk – en grundbog af Claus Nymann, Michael Boas Pedersen og Ole Østergaard, side 19-23 - fakta og fiktionskoder
-  TVTVTV om den undersøgende journalistisk DR / Ane Cortzen (hentet mit CFU)
- TVTVTV Om reality/ ligelede DR /Ane Cortzen-    


Af faglige mål har vi arbejdet med følgende:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 eksamensproduktion/ opsamling


6  moduler til at lave jeres eksamensproduktion - eget valg af gruppe ingen andre benspænd end jeres produktion max må være 6 minutter.

Faglige mål:
"Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr.””
"Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion.”
"Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler.”
”Eleverne skal kunne arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen.”
”Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer