Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Claudia Renate Kleinert
Hold 2022 SP/a (1a SP, 2a SP, 3a SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spansk grundkursus (1g)
Titel 2 Spansk grundkursus (fortsat 2g)
Titel 3 TEMA Los Aztecas
Titel 4 TEMA Los jóvenes españoles
Titel 5 (eks 1) TEMA La España actual
Titel 6 (eks 1) TEMA La España actual (forts.)
Titel 7 (eks 2) TEMA Buscando una vida mejor: María
Titel 8 (eks 2) TEMA Buscando una vida mejor: Sayra
Titel 9 (eks 3) TEMA Mosaico mexicano
Titel 10 TEMA  Los fantasmas del pasado
Titel 11 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spansk grundkursus (1g)



Fokus:

Træning af de fire færdigheder: tale, lytte, læse og skrive.
Generel viden om de spansktalende lande.
Billedbeskrivelse samt relevante ordforråd i den forbindelse.
Temagloser.
Dialogøvelser.


Materiale:

Grundbog + Øvebog + Grammatik Tapas, Gyldendal, 2002
minlæring.dk (Spansk Basis)


Grammatik:

Substantiver: køn, tal, artikler (ental, flertal, bestemt og ubestemt)
Verber:
- regelmæssige bøjninger
- ser, estar, hay
- ir, venir
- saber, poner, dar, tener, hacer, decir
- diftongerende verber
- refleksive verber
- dativstyrende verber (gustar)
Verbernes tider:
- præsens
- nær fremtid
- perfektum (inkl. uregelmæssige participier)
- gerundium
Adjektiver:
- placering
- bøjning
- komparation
Pronominer:
- personlige
- possessive
Andet:
- tryk og udtale
- placering af ”no”
- genitiv
- muy/mucho
- klokken, ugedage, måneder, årstider, vejr
- farver
- tøj, kroppen, møbler
- tallene 0-million
- spørgeordene
- præpositioner


Yderligere materiale:

A que sí, systime, 2005, s. 12, 14-16
Caminando 1, Gyldendal, 2018, Unidad 2a og Unidad 3b
Profele

Youtube:
Musikvideos
Undervisningsvideos


Manu Chao "Me gustas tú"
Juan Gabriel "No tengo dinero"
Righeira "Vamos a la playa"
Enrique Iglesias, Gente de Zona, Shakira og flere




OMFANG: ca. 80 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Spansk grundkursus (fortsat 2g)



Fokus:

Træning af de fire færdigheder: tale, lytte, læse og skrive.

Generel viden om de spansktalende lande.

Billedbeskrivelse samt relevante ordforråd i den forbindelse.

Dialogøvelser.


Materiale:

Tapas, Grundbog, Gyldendal, 2002
Caminando, Grundbog, Gyldendal, 2018
¡Ya vamos!, Grundbog, Columbus, 2023
Vocabulario y comunicación, Alinea


Repetición:

diálogos
presente, perfecto, futuro próximo
gerundio


La familia
Tapas, s. 55-57

El tiempo
Tapas, s. 59, 60-62

El tiempo libre
Caminando, s. 68/69
Tapas, s. 73

Julia - una presentación
Caminando, s. 64/65

Comidas y bebidas
Tapas, s. 79+80
Tapas, s. 84-87
¡Ya vamos!, s. 124-137 (udvalgte sider)


Gramática:

saber, dar, hacer, decir
minlæring.dk (Spansk Basis)


Vores udvekslingselev Lucía fra Argentina har præsenteret sit land.




OMFANG: ca. 30 sider (af ca. 300 sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 TEMA Los Aztecas

Kort forløb om Aztekerne (som samtidigt behandles i historie).


El Día de los Muertos.
https://sobrehistoria.com/el-dia-de-los-muertos-y-la-cultura-azteca/


Introducción: Los Aztecas
https://www.youtube.com/watch?v=nqX6gNe2Lvk


La cultura Azteca
https://www.tboxplanet.com/web/culturas/aztecas.html
https://concepto.de/cultura-azteca/


Filmen Coco, 2017

Actividades interactivas: Tareas 1, 4, 6
https://www.profedeele.es/actividad/coco/


Sangen ”Recuérdame” med tekst og video:

https://www.youtube.com/watch?v=cfzmjgpx-VE
https://www.profedeele.es/actividad/recuerdame-coco/


Aztekiske symboler.

Xoloitzcuintle
Quetzalcoatl https://da.wikipedia.org/wiki/Quetzalcoatl
Tenochtitlán https://da.wikipedia.org/wiki/Tenochtitl%C3%A1n
Teotihuacán https://denstoredanske.lex.dk/Teotihuac%C3%A1n
La Malinche

Malinche, el musical:
https://www.youtube.com/watch?v=ErOeVt-bm1Y




OMFANG: ca. 10 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 TEMA Los jóvenes españoles



¿Cómo son los jóvenes españoles?


Emne: Un día normal
Ya vamos, Columbus, 2023, s. 90-103, 124+125, 132


La buena vida, Gyldendal, 2008

David, s. 21-29 (tekst, video, opgaver)
suppl.: Els castells (videos)

Mireia, s. 31-44 (tekst, video, opgaver)
suppl.: Lugares interesantes de Barcelona, Antoni Gaudí,
                    el modernismo, Sagrada Familia


Sang
“Volar”, Alvaro Soler (med tekst)




OMFANG: ca. 10 sider (af ca. 300 sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 (eks 1) TEMA La España actual



Fokus:

Forløb om Spanien med henblik på at forberede SRO (Spansk og samfundsfag ”Politik og identitet i det aktuelle Spanien”) og studieturen til Madrid (uge 12-2024).


Jóvenes en Madrid

La buena vida, Gyldendal, 2008
Alejandro, s. 76-82 (tekst, video, opgaver)
suppl.: El Retiro

“Alba”, fra ”España mañana”, Columbus, 2022, s. 11-15 + video
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana

Madrid – videos:
https://www.youtube.com/watch?v=OIbPSnjxA48
¿Qué ver en Madrid? (en inglés)

https://www.youtube.com/watch?v=BfxOoFQgHrU&t=213s
¿Qué ver en Madrid? (Tío Pepe, en español)

https://www.youtube.com/watch?v=qNYKudM8nY0
¿Qué es chulo?


Det moderne Spanien - i forbindelse med SRO og studieturen:

https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-espana/

¿Cuáles son los temas actuales en España?

Indledning fra “Nuevos retratos”, Gyldendal, 2008, s. 7-15
Introduktion fra ”Voces de protesta”, Gyldendal, 2013, s. 7-10

”La generación de los mil euros”, fra “Nuevos retratos”, Gyldendal, 2008, s. 16-23, inkl. opgaver

“Cataluña no es España – el independentismo”, fra “Voces de protesta”, Gyldendal, 2013, kap. 11

Cecilia: Mi querida España (sangen, tekst, censur, baggrund, Spanien i 70erne)
https://www.la-politica.com/cecilia-mi-querida-espana-esta-espana-mia-esta-espana-nuestra-sin-censura/




OMFANG: ca. 40 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 (eks 1) TEMA La España actual (forts.)



Fortsættelse: Forløb om det moderne Spanien med henblik på at forberede SRO (Spansk og samfundsfag ”Politik og identitet i det aktuelle Spanien”) og studieturen til Madrid (uge 12-2024).


Tapas Grundbog, Gyldendal, 2007
Kap. 15, s. 93-99


Film:
“Princesas”, 2005, Fernando León de Aranoa


Studietur til Madrid



OMFANG: ca. 10 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 (eks 2) TEMA Buscando una vida mejor: María



Fokus:

"María de Colombia"
Vi møder unge fra Latinamerika, der kæmper for at ændre livet.
Indblik i samfundsforhold, familieforhold (specielt kvindernes rolle), narkokultur, latinos der lever i USA.


Kernestof:

"María llena eres de gracia", film, Joshua Marsten, 2004


Supplerende:

"Narcocultura", Gyldendal, 2009, s. 13-19 og s. 61-66


”El extraordinario mecanismo que hace posible cortar flores en un país y venderlas frescas en otro 30 días después”, artikel og video:
https://www.bbc.com/mundo/noticias-62016834


Sprog og grammatik:

Træning af mundtlige færdigheder.
Taleøvelser fra “Ante todo hablamos”, Columbus 2024
Pretérito / imperfecto
Grammatik og øvelser i Minlæring




OMFANG: ca. 25 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 (eks 2) TEMA Buscando una vida mejor: Sayra



Fokus:

"Sayra de Honduras"
Forløbet skal give eleverne viden om den aktuelle situation med illegal migration fra Mellemamerika til USA.
Der er fokus på selve rejsen gennem Mexico og de farer, migranter møder på rejsen. Der er yderlige fokus på bandemiljøet i Mellemamerika/Mexico og hvilke konsekvenser det har specielt for børn og unge.


Kernestof:

Héctor de Nicaragua
fra La identidad contrastada, Mikkelsen/Riismøller, Gyldendal, 2013, s. 35-50

Martha Torres
fra Retratos centroamericanos desde Dinamarca, Ærstrøm/Petersen, Gyldendal, 2013, s. 71-82

Sin nombre
film af Cary Joji Fukunaga, 2009

Supplerende materiale fra internet, bl.a. filmhæftet


Supplerende:

Entrevistas con los actores de “Sin nombre”:
https://www.youtube.com/watch?v=V9h-c98dxA8
https://www.youtube.com/watch?v=4PhZkx4aPis
https://www.youtube.com/watch?v=oUZIqJJYVRM

Las Maras
Los países de América Central, México, los Estados Unidos
La zona fronteriza
El tren de la muerte, video
http://www.youtube.com/watch?v=33XgTSeM9DQ&feature=related


Las cajas de cartón
fra Retratos latinos en California, Ringgaard/Kledal, Gyldendal, 2012, s. 43-45
sangen fra youtube: Alí Primera + Marco Antonio Solís

Pobre Juan
Maná, tekst og video
La historia de la canción Pobre Juan (2002), entrevista con Maná, YouTube


Grammatik:
Repetition: Verbalperifraser
Oversigt over personlige pronominer
Passiv
Futurum, Konditionalis




OMFANG: ca. 30 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DP1: Adolescentes pandilleros 28-08-2024
María y Sayra 23-09-2024
Tres tareas 25-09-2024
DP1: La coca-colanización 03-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 (eks 3) TEMA Mosaico mexicano



Forløbet giver eleverne et indtryk af den kulturelle mangfoldighed i Mexico. Desuden fokuseres på den aktuelle samfundsmæssige situation.


Introduktion:

https://www.profedeele.es/actividad/test-mexico/
Informaciones sobre México (11 min)

"Viva la vida", Grundbog, Becerra/Østergaard/Højgaard, L&R, 2017, s. 180-185, 188+189

"Mosaico mexicano", Pilmark/Olsen, Gyldendal, 2016, s. 8, 10, 11, 14


Tekster:


"Aby de México", fra "La identidad contrastada", Mikkelsen/Riismøller, Gyldendal, 2013, s. 51-66


Kultur:

El Día de los Muertos
Dokumentation fra 24 horas
Sange “Un poco loco” og ”Recuérdame” fra filmen “Coco” med tekster

Los bailes mexicanos
https://www.youtube.com/watch?v=GH_EONiA8UI

Foredrag “Muxe – Mexicos tredje køn”

"México en la piel", Luis Miguel, tekst og video

"Los Mariachis", fra "¿Culturas de México? ¡Qué padre!" af Suzan Desezar, 2018, kap. 6+7

Eduardo – un joven mariachi (klip fra AGT 2023):
https://www.youtube.com/watch?v=XI_U4EhJVUM

“Cielito lindo”, fra “Canta y no llores”, Gyldendal, 2018, s. 92-95
https://www.youtube.com/watch?v=UHUhV5JMmIg
Versión original con letra
https://en.wikipedia.org/wiki/Cielito_Lindo
om sangen (engl.)


Frida Kahlo

“Frida, una artista mexicana”, fra Viva la vida, s. 199-211, Lindhardt & Ringhof, 2017

“Frida Kahlo: una mexicana fuerte”, fra Mosaico mexicano, Pilmark/Olsen, Gyldendal, 2016, s. 109

Frida, Spillefilm af Julie Taymor, 2002

Supplerende:

La moda de Frida
https://es.modalova.com/zine/moda-segun-frida-kahlo-entre-tradicion-disimulacion/

La voz de Frida Kahlo
https://soundcloud.com/antena-radio-imer/frida_kahlo_voz

Actividades
https://www.profedeele.es/actividad/frida-kahlo/

Visita la casa de Frida
http://www.recorridosvirtuales.com/frida_kahlo/museo_frida_kahlo.html?fbclid=IwAR0QgNKyGwDPYIyM41JTH3vFSn9nf5MM5sWn4eg_uteLxHmBeh56Syzr3AM


Elevforedrag: Mexicanos famosos

Música: Juan Gabriel, Maná, Marco Antonio Solís, Los Tigres del Norte, Thalía, Peso Pluma
Cine: Gael García Bernal, Salma Hayek, Alejandro González Iñárritu, Guillermo del Toro
Literatura: Octavio Paz
Arte: Frida Kahlo, Diego Rivera
Historia: Sor Juana Inés de la Cruz, Pancho Villa, Emiliano Zapata
Política: Claudia Sheinbaum
Crimen: Joaquín Guzmán Loera


México – desigualdad social

https://elpais.com/mexico/2023-01-30/de-un-lado-del-otro-asi-se-vive-la-desigualdad-en-mexico.html
uddrag; “México es uno de los países más desiguales del mundo”

"Siempre hay esperanza", fra Caminando, Gyldendal, 2028, s. 139-140

La organización Casa Alianza (internet)

https://www.youtube.com/watch?v=ajjW0WXPCC8
Niños de la calle en México

"Niños de la calle", fra Caminando, Gyldendal, 2028, s. 141-143

“Pobre Juan”, Maná, tekst og video
Interview med Maná om historien bag sangen (YouTube)

“Carta a Dios”, Gregorio López y Fuentes, fra En camino 2, Haase, 1982, s. 84-90
Cuentos campesinos de México, 1940
Suplerende: La presidenta de México: Sin maíz no hay país (discurso; YouTube)




OMFANG: ca. 40 sider (af ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 TEMA Los fantasmas del pasado



Fokus:

I forlængelse af arbejdet med filmene "El silencio de otros" og "Madres paralelas"  undersøges nærmere, hvad der er "Fortidens spøgelser" i Spanien.

Udgangspunktet er slutord fra filmen "Madres paralelas:

"No hay historia muda. Por mucho que la quemen, por mucho que la rompan, por mucho que la mientan, la historia humana se niega a callarse la boca." (Eduardo Galleano)

Hvad betyder opgøret med Franco tiden for Spanien i dag?


Film:

Dokumentarfilm "El silencio de otros" af Almudena Carracedo, Robert Bahar, 2018
Producent: Pedro Almodóvar

Spillefilm "Madres paralelas", Pedro Almodóvar, 2021


Supplerende materiale:

https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/silence-others

Pedro Almodóvars kunstnerisk arbejde - set i en historisk kontekst.

"Breve historia de la España moderna" fra "Sin prisa pero sin pausa", Clausen/Nørgaard, Gyldendal 2016, s. 80-86

Video https://www.profedeele.es/actividad/presentacion-test-cultura-espana/

"En escena - Pedro Almodóvar" fra "El Sol", Mary Glasgow Magazines, 11/12-2011

"Datos importantes de la historia española": Guerra civil, Dictadura/Franquismo, Transición, Terrorismo, Constitución, El 23F, España en la Unión Europea


Tekster:

"España en la calle", Kloch/Tønner, Gyldendal, 2019
Kap. IV, Fortidens spøgelser, s. 60-77 (udvalgte sider)

Supplerende materiale / billeder fra nettet: Las fosas de la guerra civil, fosas comunes, exhumación, Franquismo, El Valle de los Caídos


Hjemmesider:

https://www.mpr.gob.es/memoriademocratica/mapa-de-fosas/Paginas/index.aspx

https://efe.com/espana/2022-11-06/fosas-guerra-franquismo-exhumacion/

https://www.eldiario.es/sociedad/268-fosas-comunes-guerra-franquismo-madrid-no-estaban-mapa-oficial_1_8779519.html


Grammatik:

Passiv (repetition)
Konjunktiv




OBS: SRP-periode 7.-21.3.25; terminsprøver og påskeferie 7.-22.4.25

OMFANG svarende til 25 sider (af ca. 300 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Opsamling


Repetition.



Tilladte hjælpemidler til eksamen:

www.minlæring.dk

www.rae.es

ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer