Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Lars Damkjær, Nikolaj Færgemand Holdsbjerg-Larsen
Hold 2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kor og sammenspil 1.g
Titel 2 Elementær nodeteori
Titel 3 Musikanalyse og hitskabelon
Titel 4 Sang og sammenspil 2.g
Titel 5 Skriftlig disciplin: Vokalarrangement
Titel 6 Rockmusik i tid og rum SRO
Titel 7 Praktisk musik 3.g
Titel 8 Skriftlig disciplin: Vokalarrangement
Titel 9 Soul
Titel 10 Madama Butterfly
Titel 11 Klavermusik - fra barok til modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kor og sammenspil 1.g

Koncert på Mejeriet den 16.12.22

Flight 243

Vi er stjernestøv


Juleafslutning 21.12.22:
Öhrwall: Dejlig er jorden
Carol of the bells
En stjerne skinner i nat

Gymnasiekorprojekt med Sønderjyllands symfoniorkester, Marts 2023:
Karl Jenkins: Stabat Mater

Forårskoncert 3.5.23:
Korsatser:

Life on Mars
Don't stop med now.

Eget melodigrandprixnummer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Sang og sammenspil 2.g

Efteråret:

Til skolens fødselsdag: Velkommen til Fødselsdag på SSS (Mercy mercy)
Rotationssammenspil på Mmm Bop

3-stemmige korsatser:
Skoven er så underfuld
Sensommervise

Koncert for brobyggere i uge 40:
Breakaway
Regndans

Workshop med Carsten Lykke, oktober:
Egne numre

Sammenspilsforløb med koncert den 15.12. på Mejeriet:

On the road to jul
Talk: Run away to Mars
Johnny Deluxe: Drømmer jeg

Bruno Mars: Versace on the floor
Jul på Vesterbro


Juleafslutning den 21.12. Kornumre

Alle musikeleever:
Ôhrwall: Dejlig er Jorden
Carol of the Bells

2.m og 3.m: Dengsø: Når du ser et stjerneskud.

Gymnasiekorprojekt 2024:

Uddrag af West side story
Uddrag af Gerschwins musicals


Forårskoncert 2024:
Korsats m. band: Queen: Bohemian Rhapsody
Korsats: Et hav, der vugger sig til ro nu.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftlig disciplin: Vokalarrangement

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fly me to the moon 01-09-2023
Septembers himmel 13-09-2023
Ringen 04-10-2023
Det lysner over agres felt 12-11-2023
Genaflevering Det lysner 17-11-2023
Glade jul 03-12-2023
Glade jul genafl. 13-12-2023
Spurven sidder stum bag kvist 20-02-2024
Der er ingenting i verden så stille som sne 18-03-2024
Genafl. Der er ingenting i verden 14-04-2024
Den allersidste dans 05-05-2024
Det haver så nyligen regnet. 15-05-2024
2m MU skr. prøve 04-06-2024
Hundeslædesang hele opgaven 23-10-2024
2023 Schubert og nu lyser det op over landet 29-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rockmusik i tid og rum SRO

Som grundlag for den kommende SRO arbejdes der i dette forløb med en introduktion til analyse af rockmusik

I naturlig forlængelse af arbejdet med blues, som klassen arbejdede tværfagligt med i 1g sættes nu fokus på rockmusikanalyse med udgangspunkt i "Rockmusik i tid og rum" inkl. de dertil hørende PowerPoints med lydeksempler.

Eleverne har gennem forløbet arbejdet med flg. analyseparametre: Hook, break og gimmick, form, tonalitet og harmonik, groove, melodik.


Rockmusikanalyser af flg. to numre:
1. Beatles: I saw her standin there
2: Michael Jackson: Billie Jean

Litteratur:
Jakob Jensen: Populærmusikkens historie (http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/populaermusikhistorie.pdf)
Anders Aare m.fl.: "Rockmusik i tid og rum" (Systime 2000-2006) inkl. PowerPoints tilhørende bogen med lydeksempler.

SRO: Holdet skrev SRO i Engelsk og Musik med udgangspunkt i 1970erne.

Musikfagligt ønskedes musikalsk og tekstlig analyse af mindst to musikstykker, hvorunder du i musikdelen inddrager de strukturalistiske analysemetoder, du hidtil er blevet præsenteret for: form, tonalitet og harmonik, melodik og groove. Derudover bedes du foretage en tekstanalyse af en relevant selvvalgt engelsksproget tekst.

På denne baggrund ønskes en vurdering af hvilket samfundsbillede ovenstående musiknummre og tekst tegner? Inddrag i den forbindelse relevant viden fra din redegørelse. Du er velkommen til at inddrage musikvideoer."


Efter opgaveskrivning og mundtligt forsvar fremlagde de deres arbejde for de andre.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Praktisk musik 3.g

Korsatser:

Sensommervise
Skoven er så underfuld
Vive l'amour
det brinner en eld

Improvisationsworkshop med Nikolaj. (1 modul)


Sammenspilsforløb efterår

Grand priSSS
Eget nummer

Sammenspilsforløb forår

1.e MU, 3.m MU:
"Africa"  Toto.

3.m MU (hold 1) :
"Something stupid" af Lee Hazlewood, opr. sunget af Frank Sinatra og Nancy Sinatra

"Dine venner"  af: Blæst

3.m MU (hold 2):
Norah Jones - Turn Me On  +  The Beatles - Come Together (Oz Noy Cover/Vores egen fortolkning)

Kornumre:
W. A. Mozart: Ave verum.
Carl Nielsen: Tit er jeg glad

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skriftlig disciplin: Vokalarrangement



anvendelse af følgende links til eksamen:

https://satserpaasange.praxis.dk/10022

https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/alle
https://www.musikipedia.dk/intervaller

https://www.musikipedia.dk/synkope
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Soul

Et forløb, med udgangspunkt i bogen "Soul" af Jacob Jensen og  Thomas Hammer.

Sydstatssoul og Motown sammenlignes. Musikeksterne parametre inddrages.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Madama Butterfly


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Klavermusik - fra barok til modernisme

I dette forløb bevæger vi os igennem tiden, og ser på væsensforskellige perioder, og på hvilke forskelle der er på musikken på de fire perioder; Barok, Wienerklassik, Romantik og Modernisme.
I Barokken lærer eleverne om Fugaens struktur (med eksemplet (præludium og) fuga i c-mol af Bach, og det perspektiverer vi til samtidens idealer.
I Wienerklassikken præsenteres eleverne for sonatesatsens form og opbygning, og som eksempler ser vi på "Eine Kleine Nachtmusik", samt Mozarts 2., 6. og 16. klaversonater (kun sonatesatserne). Der arbejdes deduktivt idet eleverne får fortalt, hvordan en sonatesats (typisk) er opbygget, og ser eksempler på, hvordan man kan finde formdelene i noden. Derudover perspektiverer vi kort til samtidens idealer, og eleverne præsenteres også for Beethoven og Haydn.
I Romantikken fokuserer vi på den sene Beethoven-musik. Eleverne ser, hvilke satser han beskæftigede sig med.
I Modernismen ser vi på klavermusik af Arnold Schönberg, og hvilke idealer han arbejdede ud fra.

Følgende værker er gennemgåede eller i hvert fald berørt i undervisningen med 3m:

1) Præludium og Fuga i c-mol (Bach)

2) Art of Fugue Contrapunctus 1 (Bach)


3) Eine Kleine Nachtmusik (Mozart)

4) K280 (Mozart)

5) Ave Verum Corpus (Mozart)

6) Sonate 6 (Mozart)

7) Sonate no 16 (Mozart)

8) Haydn Sonate D-dur


9) Sonate no 8 ”Pathétique” (Beethoven)

10) Sonate no 28 (Beethoven)

11) Sonate no 32 (Beethoven)


12) Präludium og menuet (Schönberg) fra musikipedia

13) Trio fra Suite for piano (Schönberg) fra musikipedia

14) Concerto for nine instruments (Webern) fra musikipedia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer