Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Clausen, Steen Peterhänsel
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digital dannelse, - selviscenesættelse på SoMe
Klassen har i grundforløbet, og på tværs af deres grundforløbsklasser, arbejdet med identitet og selviscenesættelse på sociale medier.
OMRÅDE: Mediemæssigt perspektiv.
Bobledannelser og ansigtsløs kommunikation herunder filterbobler og ekkokamre. Særlig fokus på tidligere folketingsmedlem Kristian Hegaard og de shitstorme han udsættes for primært på baggrund af hans handicap. Klassen har læst artiklen: "Folketingspolitiker hånes i stor stil for sit handicap på Facebook (Politiken, marts 2021).
Trusler på de sociale medier med afsæt i journalisten Chili Djurhuus erfaringer med dødstrusler i hendes indbakke. Klassen har læst artikel fra Berlingske Tidende: "Den første mail var en dødstrussel, den næste en trussel om voldtægt" (maj 2021). I tilknytning hertil har klassen set og arbejdet med 1. episode af serien: "Vi kommer og dræber dig, - dødstrusler i indbakken" (DR august 2021).
Introduktion til og arbejde med frontstage, middle region og backstage med analyse af onlineidentiteten/afsenderen: a) Den professionelle onlineidentitet, b) den private onlineidentitet og c) identitetsturisme.
Analyse af multimodale tekster med udgangspunkt i bl.a. post af Kristine Sloth 2018 og vlog: "Fie Laursen "Storytime - date med Sugardaddy". Klassen har desuden arbejdet med egne profiler, de følger, samt profil de i fællesskab beslutter sig for at analysere og fremlægge på klassen. I tilknytning til analysemetoden har klassen arbejdet med simpel kommunikationsanalyse med inddragelse af bl.a. autenticitetsmarkører og fiktionalisering: 1. Hen til teksten, 2. Ind i teksten og 3. Ud af teksten.
Kønsperformance og sexting på sociale medier. Inddragelse af Judith Butlers teori vedr. kønsperformance til et videre arbejde med fokus på deling af intimbilleder på nettet herunder begrebet "hævnporno". Analyse af diverse profiler på Instagram, hvor kønsperformance er i fokus. Klassen har desuden set og arbejdet med dokumentaren ”Ung, nøgen og udstillet” (DR 2016).
Litterær kritik af performance på SoMe. Klassen har læst:
Nicole Boyle Rødtnes: "Snehvide", 2018
Caspar Eric: Uddrag af "7/11, 2014
BAGGRUNDSLÆSNING:
Kompendium med udtræk fra bl.a. Jan Aaskjær Petersen og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", Gyldendal 2018.
SKRIFTLIGHED i forløbet:
1. Analyse af et post af en selvvalgt dansk influencer ved brug af multimodal tekstanalyse.
2. Profilanalyse i grupper. Fremlæggelse med udgangspunkt i PowerPoint-præsentation.
3. Individuelt blogindlæg med udgangspunkt i egne tanker/refleksioner over performance af køn og seksualitet ved fx brug af sexting og intimbilleder på sociale medier på godt og ondt.
I alt 10 elevtimer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Natur, - mellem idyl og dystopi
7%
I forløbet "Natur, - mellem idyl og dystopi" arbejder klassen med både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv. Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, hvor de fleste er fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år. Der anlægges desuden et litteraturhistorisk perspektiv til romantikken samt øvrige tekstnedslag fra begyndelsen af 1700-tallet og frem.
OMRÅDE: litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv.
HOVEDTEKSTER med litterært og sprogligt perspektiv:
Jeppe Aakjær: "Stille hjerte sol går ned", 1912.
Pia Tafdrup: "Dage der forsvinder", 1985.
Yahya Hassan: "Knæl for monsunen", 2020.
Danel Dafoe: "Robinson Crusoe" (romanuddrag), 1719.
Adam Oehlenschlæger: "Morgenhimmel", 1802.
Christian Winther: "Jeg kom til skovens bolig", 1860.
Charlotte Weitze: "Den afskyelige" (romanuddrag), 2016.
HOVEDTEKSTER med fokus på sprog og medie:
Robert Storm Petersen: "Tilbage til naturen" (akvarel), 1945.
ARLA: "Naturmælk" (reklame/tegnefilm), 2014.
Søren Ryge: "Far, mor og børn" (dokumentar), DR 2020, start 3. afsnit.
Sarah Green: ”Småland, - 5 skønne seværdigheder i naturen", 2022.
Greta Thunberg: "Hvis alle levede..." (tale ved klimamarch), 2019.
”The Rain” (Netflix 2018), sæson 1, episode 1 – fra start til tidskode 8:30.
CO3 feat. Josefine Frida Pettersen: "POLEN SMELTER" (ZULU, 2017).
KANONFORFATTEREN Adam Oehlenschläger er repræsenteret i forløbet.
BAGGRUNDSLÆSNING:
Lyrik, - en kort introduktion.
Analysemodel til billeder.
Fakta- og fiktionskontrakter, autenticitet og fiktionalisering.
Tekstens rum, personer, tid, sted og miljø.
Sproglige billeder og gentagelsesfigurer.
Romantikken og dens kendetegn.
Retorik & tale, - en kort introduktion.
SKRIFTLIGHED i forløbet:
Analyserende artikel om naturpoesi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tre naturdigte af hhv. Jeppe Aakjær, Pia Tafdrup og Yahya Hassan.docx
-
#1 Velkommen til dansk 1b, - Mig, digterne og naturen.docx
-
LYRIK, - en kort introduktion.docx
-
#2 Timeplan - Tilbage til naturen.docx
-
Analysemodel til billeder
-
Yahya Hassan: "KNÆL FOR MONSUNEN"
-
Fakta- og fiktionskontrakter, autenticitet og fiktionalisering
-
#3 Timeplan - Mennesket alene i naturen
-
Tekstens rum, personer, tid, sted og miljø.docx
-
Uddrag af Daniel Defoe 'Robinson Crusoe'.docx
-
To digte af hhv. Adam Oehlenschläger og Christian Winther
-
#4 Timeplan 'Romantikkens natursyn i lyrik og maleri
-
Romantikken og dens kendetegn
-
Sproglige billeder og gentagelsesfigurer
-
Tjek på KOMMA-regler.pdf
-
#5 Timeplan 'Romantikkens natursyn i lyrikken'.docx
-
Christian Winther: " Jeg kom til skovens bolig"
-
Greta Thunberg - 'Hvis alle levede, som vi gør i Sverige og Danmark...'.docx
-
#6 Timeplan 'Klimaaktivisme'.docx
-
Analysemodel til billeder.docx
-
RETORIK & TALE, - en kort introduktion.
-
#7 Timeplan 'Klima- og miljødystopier - når naturen er farlig'
-
Charlotte Weitze: 'Den afskyelige' (uddrag)
-
Rasmus Nikolajsen 'ARLANDA-KASTRUP, 1. MAJ 2011' og 'BRYGGEN, 28. JUNI 2011'.pdf
-
#8 Timeplan 1b DA 'Tilbage til unaturen' (1)
-
VÆRK Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen"
-
NB! Du kan bladre videre til de øvrige strofer og digte yderste til højre. Desuden kan du finde en oversigt over samtlige digte nederst til venstre ved det lille ikon med de tre streger.
-
#9 Timeplan 1b DA 'Tilbage til unaturen' (2).docx
-
Rasmus Nikolajsen Tilbage til unaturen VÆRK.docx
-
Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen"
-
#10 Timeplan 1b DA, 'Tilbage til unaturen' (3)
-
VÆRKLÆSNING analysemodel til "Tilbage til unaturen".
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Overgange i fiktion og SkriveLoSSSen 2023
9%
I det tematiske forløb om "Overgange i fiktion" arbejder klassen med både et litterært og til dels sprogligt perspektiv. Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, der spænder fra middelalderens folkevise og frem til nyeste tid med Thomas Korsgaard. Forløbet leder frem mod Statsskolens egen "Skrivecup" konkurrence, døbt "SkriveLoSSSen".
OMRÅDE: Litterært og til dels sprogligt perspektiv.
HOVEDTEKSTER:
Thomas Korsgaard: "Elsker og elsker", 2019
Pia Juul: "Alle kan ro", 2008
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen", 1947.
Karen Blixen: "De Blaa Øjne", 1942.
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)", 1900.
Ludvig Holberg: uddrag af "Jean de France", 1722-23.
Folkevise/tryllevise: "Hr. Bøsmer i elverhjem", Middelalderlig tekst.
MEDIE til belysning af ovenstående fiktion:
Mads Matthiesen: "Dennis", kortfilm fra Det Danske Filminstitut, 2007.
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig", musikvideo 2022
Mick Øgendahl og de store forfattere - Karen Blixen (DR1 2018).
KANONFORFATTERNE Martin A. Hansen, Karen Blixen, Martin Andersen Nexø og Ludvig Holberg er repræsenteret i forløbet
BAGGRUNDSLÆSNING:
Mischa Sloth Carlsen m.fl.: "Fortællingens spejl" (Gyldendal 2017) side 45-49 om episke virkemidler: fokus på novellegenrens kendetegn, de tre fortællertyper: alvidende, registrerende og personbunden samt fremstillingsform: scenisk og panoramisk samt indre og ydre synsvinkel.
SKRIFTLIGHED:
Analyserende artikel om overgange i fiktion.
Små kreative remedieringsøvelser i forbindelse med læsning og gennemgang af ovenstående hovedtekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelse med kommasætning, - indledninger hentet fra jeres analyserende artikel om naturpoesi
-
Feedback på analyserende artikel om naturpoesi.pptx
-
Tjek på KOMMA-regler.pdf
-
#1 Timeplan, - Overgange hos Thomas Korsgaard
-
Thomas Korsgaard: "Elsker og elsker", 2019
-
Fortællerforhold og fremstillingsformer i epik
-
#2 Timeplan 1b DA Overgange hos Pia Juul
-
Pia Juul: "Alle kan ro", 2008
-
#3 Timeplan 1b DA Overgange hos Martin A. Hansen
-
Martin A. Hansen 'Soldaten og Pigen', 1947
-
#5 Timeplan 1b DA Martin Andersen Nexø.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Martin A. Nexø: "Lønningsdag, (En Idyl)"
-
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)", 1900
-
#5 Timeplan Overgange hos Karen Blixen.docx
-
Karen Blixen: "De Blaa Øjne", 1942
-
#6 Timeplan Overgange hos Ludvig Holberg.docx
-
Om oplysningstiden og Ludvig Holbergs Jean de France
-
Ludvig Holberg: Uddrag af Jean de France 1. akt scene 1 og scene 3
-
#7 Timeplan, Overgange i folkevise.docx
-
Tryllevise: "Hr Bøsmer i elverhjem" (tekst inkl. ordforklaring)
-
Folkeviser og trylleviser 1g DA
-
#8 Timeplan 1b - SkriveLoSSSen og opstart på remediering.
-
KRAV til elevernes remedieringer 2023.
-
Gå dine noter, tekster samt timeplaner igennem fra vores arbejde med overgange i fiktion, og udvælg 1-2 yndlingstekster, du kunne tænke dig at remediere (i grupper).
-
Sproglige og stilistiske virkemidler
-
Gruppeoplysninger vedr. remedierede tekster - SkriveLoSSSen 2023
-
Vi afrunder arbejdet med remedieringer. Jeres remedierede tekster skal uploades på Lectio sammen med jeres introduktion til dem (se dokument under øvrigt indhold).
-
Medbring rekvisitter, udklædning mm. hvis I skal optage video i forbindelse med jeres remediering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Levende Grønland DHO
6%
Grønland, - kolonisering, national identitet og selvstændighed.
Forløbet tager afsæt i hjemmesiden www.levendegronland.dk med et særligt fokus på dokumentarfilmen:
1. "Sumé - Lyden af en revolution", 2014
Der arbejdes med lingvistiske, auditive og visuelle (filmiske) virkemidler af dokumentarfilmen herunder genre og form. I forbindelse med postkolonial teori inddrages de tre begreber: Dem og os, Mimicry og Hybriditet. Efter det indledende arbejde med dokumentaren om Sumé arbejdes med flg. tre dokumentarer:
2. "Historien om Grønland og Danmark" (episode 4), 2022
3. "Flugten fra Grønland", 2007
4. "Kampen om Grønland", 2020
Som grundstamme i det analytiske arbejde fokuseres der på fortælleform og genremæssige virkemidler gennem de tre hovedbegreber: lingvistiske, auditive og visuelle virkemidler. Desuden fokus på interviewform (ekspert-, erfarings- og/eller konfrontationsintrview), vinkling og autenticitetsmarkører samt ovenstående postkolonial teori.
OMRÅDE: Mediemæssigt perspektiv (inkl. postkolonial læsning).
HOVEDTEKSTER:
1. "Sumé - Lyden af en revolution" (Inuk Silis Høegh, 2014).
2. "Historien om Grønland og Danmark" (4): "Det nye Grønland" (DR TV 2022).
3. "Flugten fra Grønland" (DR1 2007).
4. "Kampen om Grønland" (Kenneth Sorento, 2020).
BAGGRUNDSLÆSNING:
1. "Postkolonialisme er en måde at læse tekster fra og efter kolonitiden med et særligt perspektiv" (sammenskriv fra www.levendegronland.dk og Thor Gustafsson, Anders Kristiansen m.fl. "Litteratur med udsyn 2".
2. Jan Mikkelsen: "Dokumentaren i undervisningen", side 6-9, 12-13 og 15-18 (om objektivitet og genredefinition mm.)
3. Dorte Granild m.fl.: "DOX", side 21, 26, 32-44 og 83-85 (om den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar).
4. Vedr. dokumentaren "Flugten fra Grønland". Hans Enoksen: "Manipulatorisk DR-dokumentar om Grønland" (pressemeddelelse 2007).
5. Sammenskriv (CC) om filmiske virkemidler samt "Fiktions- og faktakoder (autenticitetsmarkører) i dokumentarfilm".
INTERNETSIDER:
1. www.levendegronland.dk
2. https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
FAGLIGT INDHOLD:
Værklæsning
Medieanalyse- og fortolkning, basale filmiske virkemidler
Dokumentargenren, autenticitetsmarkører
Forståelse for filmens funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Kendskab til værker fra Grønland/Rigsfællesskabet
Forståelse for samspil mellem tekst, kultur og samfund (postkolonialisme)
SKRIFTLIGHED I FORLØBET: DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation
6%
Sprogligt
Forløbet har fokus på kommunikationssituationen, argumentationsanalyse (Toulmin) det retoriske pentagram, retoriske virkemidler samt argumenttyper: autoritetsargumentation og ordvalgsargumentation.
Vi har arbejdet med mundtlighed, og eleverne har skrevet manuskript til og har holdt en tale individuelt.
Grundbog: Begreb om dansk, Dansklærerforeningen, 2009: kap. 8: Retorik og argumentation s. 95 - 107.
Uddrag af Statsminister Anders Fogh Rasmussens nytårstale 2007/2008, Dronning Margrethes nytårstale, 2007.
Ulla Dahlerups tale ved Dansk Folkepartis landsmøde, 2003
Ralf Pittelkow og Karen Jespersen: Jacob Ellemann går galt i byen ..., Den korte avis, 2019.
Dan Rachlin: Spis kød til, debatindlæg: ekstrabladet.dk/opinionen/danrachlin/spis-koed-til/7344813
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blog
|
03-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den romantiske kærlighed
11%
Område: Det litterære og sproglige område.
Det litterære stofområde er i fokus, og en række kanonforfattere inddrages. Der arbejdes med sproglige, litterære og kulturelle perspektiver, og eleverne øver sig i at gå bag om teksterne og forstå dem i en litteraturhistorisk kontekst. Der perspektiveres til periodens kunst.
Nyplatonisme og universalromantik:
Schack Staffeldt: "Indvielsen", 1804 - bruges som perspektivering til Oehlensclægers universalromantik; Adam Oehlenschlæger: "Morgenvandring", 1805.
Nationalromantik:
Grundtvig: "Langt højere bjerge" (også kendt som "Danmarks trøst", 1820.
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850.
Biedermeier:
Christian Winther: "Flugten til Amerika", 1835.
Gyllembourg: "Den lille Karen", 1830
Romantisme:
Emil Aarestrup: "Angst", 1838. (Også læst i 1.g).
H.C. Andersen: "Skyggen", 1847.
VÆRK:
St.St. Blicher: "Sildig opvaagnen, 1828.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- demonstrere kendskab til den litteraturhistoriske periode romantikken.
- demonstrere kendskab til centrale forfattere og værker i romantikken.
- demonstrere kendskab til forskellige strømninger i romantikken og være bevidste om, hvordan strømningerne manifesterer sig i litteratur og kunst.
Sekundærlitteratur:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: "Brug litteraturhistorien" (afsnittet og romantikken), Systime.
DR2tema-serie om Guldalder-Danmark ”Store tanker, trange tider” i uddrag (de første 20 minutter).
Litteraturens Veje: Leksikonafsnittet om romantikken (Platons hulebillede, dualisme, nyplatonisme, universalromantik, guldaldertanken)
Kunstbilleder:
"Gåsetårnet i Vordingborg" 1842 af Lundbye.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
15-10-2023
|
Genaflevering - reflekterende artikel
|
12-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriveforløb
3%
Skriveforløb, hvor vi arbejder med den debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rejselitteratur
4%
Områder: det litterære og mediemæssige
Som optakt til klassens studierejse har vi valgt at se på genren 'rejselitteratur'. Vi har i klassen set på forskellige undergenrer inden for genren: (øjenvidne)beretningen, selvbiografien, den journalistiske roman, dokumentarismen - og set på, hvilke sproglige og stilistiske virkemidler der bruges til at beskrive situationen. Hvordan blander fakta sig med fiktion i forfatternes beskrivelser?
Uddrag læst af:
Rane Willerslev: "På flugt i Sibirien - Zobeljagt, russisk mafia og 65 minusgrader". 2009. (s. 117-121).
H.C. Andersen: "Mit Livs Eventyr". 1855. (s. 122-124).
Karen Blixen: "Den afrikanske farm". 1937. (s. 139-142.
Jacob Holdt: "Amerikanske billeder - en personlig rejse gennem det sorte Amerika". 1978. (s. 143-145)
Puk Damsgaard: "Hvor solen græder". 2014. (s. 166-169).
Alle sidetal er taget fra:
Lisbeth Maria Hansen: "Rejselitteratur", 2016, Gyldendal.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Køn - debatterende artikel
|
07-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kvinder, køn og kirke
9%
Område: Det litterære og det sproglige.
Dette forløb har fokus på Brandes’ tre hovedområder for opgøret med den romantiske litteratur og ”tornerosesøvn”:
De 3 K’er: Køn, Kirke og Klasse.
Herfra bevæger vi os videre over i impressionismen med Herman Bangs tekster, der også omhandler kvindens stilling i samtiden.
Introduktion til det moderne gennembrud, Georg Brandes og naturalisme:
Baggrundsstof (udleveret elektronisk):
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Om Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2012. Kapitel 5 1870-1890: Det moderne gennembrud (HERUNDER naturalisme, køn og ligestilling, impressionisme m.m.)
FOKUS: REALISME OG SAMFUNDET TIL DEBAT
Tekster:
Georg Brandes: Af Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger 1871 (Taget fra Samlede Skrifter bind 4, s. 5-7, Gyldendal, 1900)
Fokus på K for Kirke:
I.P Jacobsen: Af Niels Lyhne (svarende til uddraget i Dansk Litteratur 2 s. 129-132, hvor Hjerrild og Niels diskuterer religionens betydning)
Fokus på K for Klasse:
Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
Fokus på både Klasse og Kirke:
I.P. Jacobsen: ”To Verdener” (1879)
Fokus på K for Køn – kombineret med:
Impressionismen og Herman Bang
Baggrundsstof igen:
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Om Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2012. Kapitel 5 1870-1890: Det moderne gennembrud.
Heraf fremhævet Monets ”Soleil Levant” samt uddrag af Bangs brev til Eriks Skram om impressionisme, s. 6-8 og s. 12.
Tekster:
Bang: ”Foran Alteret” (1880)
Jacobsen: "Fra Husets Tag" (1870)
NB! Klassen skal efterfølgende arbejde med Ibsens Et Dukkehjem som hovedværk, hvor Nora tager den store samtale med og forlader Helmer.
Under forløbet er der perspektiveret til følgende malerier:
"Banevogteren" af L.A. Ring (1884).
"Udslidt" af H.A. Brendekilde (1889).
"Sat ud" af E. Henningsen (1892).
VÆRK: "Et Dukkehjem", Ibsen, 1879.
Klassen har læst og arbejdet med "Et Dukkehjem" af Ibsen som hovedværk.
Vi har set på genren 'det naturalistiske drama', og i analysen af skuespillet har specielt sproghandlingsteorien været i fokus.
I forbindelse med arbejdet er læst:
Uddrag af Strindbergs "Faderen", 1887.
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: "Det moderne gennembrud", Systime.
Desuden er der i værklæsningsforløbet arbejdet med sproghandlinger:
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2019: Sproghandlinger, Samarbejdsprincippet og det underforstående, høflighed og face work.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fædrelandskærlighed - analyserende artikel
|
10-03-2024
|
Genaflevering - analyserende artikel
|
10-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kortfilm
4%
Område: Det mediemæssige område.
I et kort forløb vil vi se på kortfilm som genre. Vi vil arbejde med dramaturgi og filmiske virkemidler, og eleverne vil få fingre i SmåP og prøve selv at udtænke en kortfilm og skabe en filmplakat.
Teori om Isbjergsmodellen og Rashkins 7 parametre: http://www.monsoontv.dk/de-7-parametere.
Teori om dramaturgi og filmiske virkemidler: filmcentralen.dk.
Hjemmesiden: https://www.smaap.dk/.
Korfilm:
Martin Reinhard - ”Svans” (2016).
Antoneta Alamat Kusijaro - ”Into the Blue” (2017).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Samvær i 1900-tallet og frem
15%
Område: Det litterære og det sproglige område.
Forløb med nedslag i forskellige modernistiske og realistiske strømninger primært op gennem det 20. århundrede, men med både en perspektivering tilbage til det sene 1800-tal og frem mod vor tids forfattere.
INTRODUKTION til den tidlige modernisme med Johannes V. Jensen.
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station", 1906.
Holdet arbejder som opstart med "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (side 138-147 og 257-258) introduktion til 1900-tallets retninger (realisme og modernisme) herunder symbolisme og Johannes V. Jensen.
Her inddrages Hammershøjs "Åbne døre" (1905) og Thøger Larsens "Tilfældighed" (1904) som eksempler på symbolisme.
EKSPRESSIONISME
Tom Kristensen: "Rio Janeiro", 1914, og "Det blomstrende slagsmål", 1920.
Her inddrages Emil Noldes "Møde på stranden", 1929.
FOLKELIG REALISME og SOCIALREALISME
Jeppe Aakjær "Når rugen skal ind", 1906.
Matin Andersen Nexø "Lønningsdag (en Idyl)", 1900.
HERETICA-modernisme (efterkrigsmodernisme):
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947.
Karen Blixen: "Ringen", 1958.
Ditlevsen: "Aften", 1954.
1960'er-modernisme:
Klaus Rifbjerg: ”Terminologi”, 1960 og "Livet på badeværelset", 1960. (Konfrontationsmodernisme).
Peter Seeberg: "Patienten", 1962.
Andersen: "Svantes lykkelige dag", 1973.
Baggrundslæsning:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, side 161-165.
80'er-litteratur:
Michael Strunge: "Natmaskinen", 1981.
Læsning af nyere realistiske tekster med brud på realismen:
Carver: Populær mekanik", 1982.
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996.
Pia Juul: "Elly Byde", 2005.
Wung Sung: "Stjerneøl", 2006.
VÆRK: Naja Marie Aidt: "Bavian", 2006.
VÆRK: Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017.
Baggrundslæsning:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs", side 173-179. Siderne 167-173 om ny realisme samt formel modernisme læses desuden for at få en fornemmelse af, hvad der leder op mod 80'ernes storbymodernisme og Michael Strunge.
Baggrundsstof yderligere:
Grøn, Rasmus og Stine Johannesen: Nye øjne at se med, Dansklærerforeningens Forlag 2006: "Introduktion: Virkelighedstemaet i litteraturen" (s. 9-14)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
15-09-2024
|
Debatterende artikel
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nyhedsformidling
6%
Område: Det mediemæssige område.
Et forløb med fokus på at fortælle historier om virkeligheden i form af nyhedsjournalistik, fortællende journalistik og dokumentariske genrer, herunder forholdet mellem fiktion og fakta.
Vi har arbejdet med avisen som medie: nyhedsbegrebet og fortællende journalistik, nyhedskriterier, vinkling, opbygning af artikler samt avisens layout og sprog.
Materiale:
”Avisjournalistik” fra Ole Schulz Larsen: "Håndbog til dansk , Systime iBog 2020.
Stine Hansen: "Derfor kan vi ikke lade være med at se dating-tv", Berlingske, 21/9 2019.
Vi har læst og set nyhedsindslag og artikler samt uddrag fra "Alle kan blive millionær, DR 1, 2024 - indslag om borgeres muligheder med aktiehandel - det første kvarter.
Dokumentar: første kvarter af "Third Ear" podcast: "I et forhold med"... Forholdet mellem faktaformidling og fiktionalisering.
Ina Kjøgx Pedersen: "Jagten på rigtige ting", Weekendavisen, 14. juni 2013.
Skjoldager og Reenberg: "Overvågning: USA afviser ung turist", Politiken, 20. august 2013.
Herman Bang: "Branden", Nationaltidende, 4. oktober 1884.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Diskursanalyse
4%
Område: Det sproglige og det mediemæssige område.
Teori/ supplerende:
Græsborg og Jørgensen: af "Diskursanalyse i dansk" (Systime 2020).
Tekster:
Rygekampagne: https://sst.23video.com/video/682071/et-godt-liv-uden-rg-dansk
"Spis for livet" fra Forskningsinstituttet Human Ernæring.
Uddrag af Bushs tale til nationen, 7. oktober 2001, oversat af Systime.
Uddrag af Osama Bin Ladens tale som svar på Bushs tale, bragt 16.04.04, Berlingske Tidende.
Mette Frederiksens nytårstale 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Den nye lyrik
5%
Område: Det sproglige og litterære område.
I dette forløb vil vi dykke ned i, hvad der kendetegner lyrik. Vi vil søge svar på, hvad brugslyrik, centrallyrik og interaktionslyrik er, og vi vil dykke ned i digtets ydre og indre komposition og gå ind i digtenes lydlige univers.
Forløbet vil især fokusere på 'den nye lyrik'.
VÆRK: 'Dagene er data' af Lone Hørslev, 2018.
Læste digte:
Benny Andersen: 'På høje tid', Borgen, 1964.
Tove Ditlevsen: 'Der er to mænd', Athenæum, 1942.
Cecilie Lind: "Mit Barn", 2019.
Bjørn Rasmussen: "Forgabt", 2021.
Adam Drewes: "Kim Larsen? Spørgsmål til fællesskabet", 2021
Lone Hørslev: 'Alt er data', Rosinante, 2018.
Baggrundsmateriale:
'Intro til lyrik', 'Komposition', 'Det lydlige' og 'Lyrikken i det 21. århundrede: Ewald og Taber, Lyrik - når sproget spiller, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt 1
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Dokumentar
6%
Område: Det mediemæssige område.
Materiale/baggrundsstof:
Eleverne har fået et samlet kompendium med følgende uddrag:
"Dokumentaren i undervisningen" (L&R 2009) s. 6-9 og 15-18 (indscanningen s. 1-7).
"DOX" (Dorte Granild og Mette Wolfhagen, 2016) s. 21, 266, 32-44 og 83-85 (indscanningen s. 8-20).
Tv-program "TV TV TV - Iscenesættelse" med Ane Cortzen 2012 (29 min. - kun de første 25 min.).
Eksempler på den autoritative (dybdeborende) fortælleform:
"Advokaternes tag selv-bord" (Mads Nilsson og Troels Kingo) DR 2015 (de første 7,20 min.) - kan findes på CFU.
Gerningsstedet fra Kanal 5: "Jagten på øksemorderen" https://www.youtube.com/watch?v=tZ8aBQm-J9Y&t=45s (fra minuttal 14.48-29.45).
Eksempler på den observerende fortælleform:
Jeppesen: "Testamentet", 2011 (De første 2 minutter)
Ekstra Bladet uden for citat af Mikala Krogh, 2014 (de første 4 minutter).
Eksempel på den deltagende fortælleform:
"Gintberg på kanten": https://www.dr.dk/tv/se/gintberg-pa-kanten-2015/gintberg på-kanten-2/gintberg -pa-kanten-6-6 (Thyborøn) (fra start til 8.57)
"Indefra med Anders Agger": https://www.youtube.com/watch?v=oDtzXrzHOzw (til 10.10)
VÆRK
Afslutningsvist gruppearbejde med "Børsen - Danmarkshistorie i flammer" af Anders Johansen m.fl., 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt 2
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Repetition af materiale fra 2. - 3.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137564365",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137564365",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52137564365"
}