Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ina Endrup Jørgensen
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur-retur
Titel 2 Svære overgange
Titel 3 DHO Danmark i 1960'erne og 1970'erne
Titel 4 Epik og værklæsning
Titel 5 Humor og satire
Titel 6 Taler. Retorik og argumentation
Titel 7 Den debatterende artikel
Titel 8 Oppe og nede
Titel 9 Stedet som tema i litteratur og medier
Titel 10 Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet
Titel 11 Dokumentar
Titel 12 Strømninger i Romantikken
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Den reflekterende artikel
Titel 15 Sproghandlinger og face work
Titel 16 Minimalisme og realisme
Titel 17 Storby og modernisme
Titel 18 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur-retur

Forløbet "Natur - retur" tager afsæt i en præsentation af de danskfaglige perspektiver (litteratur, sprog og medier) men lægger vægten på lyrik som genre. Vi undersøger natursynet i et litteraturhistorisk perspektiv fra Romantikken over 1980'erne til de moderne lyrikeres optagethed af klima og miljø.

LITTERÆRT FOKUS:
Daniel Dafoe: "Robinson Crusoe" (romanuddrag), 1719.
Adam Oehlenschläger: "Morgenhimmel", 1802.
H.C. Andersen: "Grantræet", 1859
Christian Winther: "Jeg kom til skovens bolig", 1860.
Jeppe Aakjær: "Stille hjerte sol går ned", 1912.
Klaus Rifbjerg: "Inde mellem træerne",
Pia Tafdrup: "Dage der forsvinder", 1985.
Yahya Hassan: "Knæl for monsunen", 2020.
Ursula Andkjær Olsen: "Atlas over huller i verden" (uddrag) 2003
Theis Ørntoft: "Digte 2014" (uddrag)

SPROGLIGT og MEDIEMÆSSIGT FOKUS:
Robert Storm Petersen: "Tilbage til naturen" (akvarel), 1945.
ARLA: "Naturmælk" (reklame/tegnefilm), 2014.
Søren Ryge: "Far, mor og børn" (dokumentar), DR 2020, start 3. afsnit.
Sarah Green: ”Småland, - 5 skønne seværdigheder i naturen", 2022.

VÆRK: Rasmus Nikolajsen: "Tilbage til unaturen", 2016

Omfang: ca. 130 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Svære overgange

I det tematiske forløb om "Svære overgange" arbejder klassen med både et litterært og til dels sprogligt perspektiv.  
Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, der spænder fra middelalderens folkevise og frem til nyeste tid med Thomas Korsgaard.
Forløbet afsluttes med gruppevis remediering af et af forløbets tekster til  Statsskolens  "Skrivecup" konkurrence; "SkriveLoSSSen".

Thomas Korsgaard: "Elsker og elsker", 2019
Pia Juul: "Alle kan ro", 2008
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen", 1947.
Karen Blixen: "De Blaa Øjne", 1942.
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)", 1900.
Ludvig Holberg: uddrag af "Jean de France", 1722-23.
Folkevise/tryllevise: "Hr. Bøsmer i elverhjem", Middelalderlig tekst.

Baggrundsstof:
"Fortællingens spejl" (Gyldendal 2017) side 45-49 om episke virkemidler: fokus på novellegenrens kendetegn, de tre fortællertyper: alvidende, registrerende og personbunden samt fremstillingsform: scenisk og panoramisk samt indre og ydre synsvinkel.

Omfang: ca. 65 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO Danmark i 1960'erne og 1970'erne

Forløb med fokus på velfærdsstaten og deraf følgende opbrud i  kønsroller, generationer, kultur og (køns)moral.

Baggrundsstof: "1960'ernes velstand", Mimi Olsen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime, 2022

Peter Seeberg: "Patienten", 1962
Leif Panduro: "Uro i forstæderne" 1977
Vita Andersen: "Hun ser godt ud" og "Fredag. Lørdag. Søndag" fra "Tryghedsnarkomaner, 1977
Hans Jørgen Nielsen: Af "Fodboldenglen", 1979
Poul Martinsen: "Dagbog fra en fristad " (dokumentar, 1976)

Omfang: ca. 30 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Epik og værklæsning

Forløbet har Karen Blixens "Babettes Gæstebud"  som omdrejningspunkt med særligt fokus på analyse af epik bl.a. personkarakteristik, fortæller og synsvinkel, miljøkarakteristik og komposition.

VÆRKLÆSNING:
Karen Blixen: "Babettes gæstebud", 1950
Gabriel Axel: filmatisering af "Babettes Gæstebud", 1987 (uddrag)

BAGGRUNDSLÆSNING:
Laura Bøge Mortensen: Smovsede i champagne og østers: Så dekadente var verdensberømt danskers madvaner, dr.dk: https://www.dr.dk/mad/artikel/smovsede-i-champagne-og-oesters-saa-dekadente-var-verdensberoemt-danskers-madvaner

Søren Vrist Christensen - videoer om analyse i dansk:
Fortæller og synsvinkel:https://www.youtube.com/watch?v=gF_5N1K1Dak
Komposition: https://www.youtube.com/watch?v=IDQMhut5Uao
Personkarakteristik: https://www.youtube.com/watch?v=1MFCIUJuC7A
Miljø: https://www.youtube.com/watch?v=L-6SioK_y5w

Omfang: ca. 60 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Humor og satire

Forløb på tværs af litteratur, sprog og medier. Som del af forløbet indgår samarbejde med Als-revyen om skrivning af revytekster.


Michael Balle Jensen: Humor i Dansk, 2007, s.7-13, 42-48
Kulturmagasinet Gejst: Den perfekte joke, DR 19.9.2018,

Satire - Social vs. politisk satire: Faktalink: https://faktalink.dk/titelliste/satire

Om revygenren http://hvorgaargraensen.dk/revymuseet.html
Thomas Hoffmann: Revy er stor kunst, 16.5.11, https://videnskab.dk/kultur-samfund/revy-er-stor-kunst

Klip fra Cirkusrevyen og diverse eksempler fundet af eleverne

Supplerende stof:
Oplæg og skriveguide fra Als-revyen

Omfang: ca. 30 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Taler. Retorik og argumentation

Forløbet tager udgangspunkt i retorisk analyse af dansksprogede taler (Thunberg i oversættelse) med inddragelse af bl.a. talegenrerne, Ciceros retoriske pentagram, de tre appelformer med inddragelse af det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale i en given kommunikationssituation samt teksters intention (informere, påvirke og/eller underholde)

Kernestoffet behandles primært fra et sprogligt perspektiv, herunder sprog-stilistisk analyse, retorisk analyse og argumentationsanalyse.

Birgitte Darger og Kasper Hansen: "Retorik og argumentation", fra "Begreb om dansk", Dansklærerforeningen, 2009: kap. 8: Retorik og argumentation side 95-107 (samlet i kompendium).
Rangvid og Sørensen: "Perspektiver i dansk" (Dansklærerforeningens Forlag 2018) side 166-169.
PowerPoint præsentation "Retorik og argumentation" (teori og øvelser, IJ).
Uddrag af afsnittet om argumentationstyper hentet fra "Håndbog til dansk" (Systime I-bog, 2023).

Taler:
"Hvis alle levede, som vi gør i Sverige og Danmark". Greta Thunbergs tale ved klimamarchen i København 2019: https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk
Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13.08.2019.
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 26. august 2020
Debatindlæg:
Lea Christensen: Organdonation: ”Min krop tilhører mine pårørende". Politiken.dk, 16. oktober 2016

Skriveøvelse: Skriv en undskyldning
Vi afsluttede forløbet med at eleverne individuelt holdt en tale om et problem, der optager dem

Omfang: ca. 45 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Oppe og nede

Forløbet undersøger nyere litteratur, sprog og medier, der taler oppefra og nedefra, og som diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark, herunder om man kan tale om et begreb som "klasse"

Grundbog:
Albertsen, Anita Nell Bech & Mikkelsen, Dorthe Hedegaard & Timmermann, Ditte Eberth (2023): Oppe og nede. På social sightseeing i Velfærdsdanmark, Dansklærerforeningens Forlag 2023

Baggrundstekster:
"Introduktion til klasser i dag" s. 6 -10, "Ghettoens stemmer"  s. 12  15, "Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer" s. 25 - 28, "Ingenmandsland" s. 47 -51, "Provins Noir, s. 65 - 68

Primærtekster:

Amiri, Geeti: ‟Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne” i Ekstra Bladet 28.05.2020
Bech, Glenn (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag), Gyldendal
Foss, Kristian Bang (2010): Frank vender hjem (uddrag), Gyldendal
Grosbøll, Andreas: ‟Hilsen fra provinsen” i Weekendavisen 19.04.2018
Jensen, Peder Frederik (2020): Det Danmark du kender, People's Press
Nielsen, Kaspar Colling (2010): ‟Opgangen” i Mount København, Gyldendal
Pape, Morten (2015): Planen (uddrag) Politikens forlag

Tessa og Orgi-E: "Blæstegnen", 2020
Rytteriet, Snobberne "Arbejdsløshed", DR, 2016
Babak Vakili: "Generationen", podcast, afsnit 1 samt prologen, 2020

"Prinsesser fra blokken", afsnit 1, DR3, 2016
Thomas Heurlin & Anne Eberhardt , "På røven i Nakskov, TV2  2015 - 16 (starten af første afsnit)


VÆRK: Yahya Hassan, "Yahya Hassan", 2013

Omfang: ca. 120 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Stedet som tema i litteratur og medier

Forløb der undersøger stedet som tema på tværs af forskellige genrer og medier. Det munder ud i produktion af podcast på baggrund af indsamling af materiale på studietur til Albanien.

Læste tekster:
Jens Blendstrup: "En barndomsven", fra novellesamlingen "Pludselig flæben", 2007
Helle Helle: "Dette burde skrives i nutid",2011, uddrag
Stine Pilgaard: "Meter i sekundet", 2020, uddrag
Theis Ørntoft: "Solar", 2018, uddrag s. 110 - 118

Produktion af podcast om klassens studietur til Albanien:
Om Albanien: Udvalgte reklamer og andre mediefremstillinger af landet og hovedstaden
Uddrag fra "Nul stjerner. Albanien", DR 2019

Baggrundslæsning: "Podcast" fra Håndbog til dansk", Systime, 2023
Dan Ringgaard: "Hvad er et sted", Limfjordslitteratur: http://www.limfjordslitteratur.dk/interview-dan-ringgaard.aspx
"Stedets betydning. Hvorfor er et sted interessant", fra kunststeder.dk: https://www.kunsteder.dk/tema/stedets-betydning. Louisiana, Museum of Modern Art, 2012

Omfang: ca. 65 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet

Forløbet undersøger nyhedsbegrebet og nyhedskredsløbet gennem to nyhedshistorier: Krigen i Ukraine og Christian Eriksens hjertestop. Fokus i forløbet er nyhedsbegrebet, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, genrer og det journalistiske sprog.

Grundbog: Mimi Sørensen og Mads Rangvid: "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb", Dansklærerforeningen, 2023.

Læste tekster:  
Greb om nyheder; Hvorfor er nyheder vigtige? Nyheder og nyhedskredsløb,  nyhedstrekanten, nyhedskriterier s. 4 - 9
Nyhedsgenrer, vinkling og fake news s. 9 - 16
Krig i nyhedskredsløb; Rusland angriber Ukraine" s. 17 - 20
Journalistens rolle samt Debat og kritik  s. 25 - 27 og s. 30 - 31

DEL 1: Krigen i Ukraine:

Artikler:
Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: ”Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved”, Nyhederne.tv2.dk, 24.02.2022
Kjeld Hybel: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Nadeen Aiche: ”Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, Information 02.03.2022

Dokumentar: Nagieb Khaja: "Dagbog fra Kyiv", DR1 2022

Illustrationer:
Anne-Marie Steen Petersen" Vi skal holde op med at være så hykleriske, når det gælder menneskeliv”, politiken.dk 02.03.2022
Mellemfolkeligt Samvirke, august 2022: Kampagne på facebook: "Det er ikke så vigtigt, hvor man flygter fra" https://www.facebook.com/msactionaid/photos/a.110234199398/10159759601629399/?type=3.
Kommentarspor på facebook, "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb" s. 26 - 27

DEL 2: Christian Eriksens hjertestop

Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021
tv2.dk: "Det tog 77 minutter, så var Christian Eriksens kollaps koblet til vaccinen", 21. juni 2021: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-06-21-det-tog-77-minutter-saa-var-christian-eriksens-kollaps-koblet-til-vaccinen

Omfang: ca. 110 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentar

Forløbet har fokus på  på dokumentaren som genre, autenticitetsmarkører og virkemidler.

Baggrundsstof:
Granild og Wolfhagen: DOX, L&R, 2016: "Dokumentargenren" s. 16 - 26
Harboe og Horsbøl: "Den iscenesatte virkelighed" : "At analysere levende billeder", Systime 2024

Vi har arbejdet med følgende tre undergenrer: Den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar.

Uddrag fra:
"Dømt til behandling" (DR, 1997)
"Advokaternes tag selv-bord" (DR1, 2015)
" Indefra med Anders Agger: Psykiatrisk sygehus" (DR1, 2015)
”Kriminelt. Politiet på menneskejagt” (DR1, 2024)
"Plejehjemmene bag facaden" (TV2, 2020)
"Kontant, Falsk kærlighed" (DR1, 2021)

Værk: Mads Brygger: "Den sorte svane" (TV2, 2024).
Hele første afsnit, resten i uddrag.

Omfang: ca. 65 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Strømninger i Romantikken

Litteraturhistorisk forløb med særlig vægt på 1800-tallets strømninger  Nyplatonisme, Nationalromantik og Romantisme frem mod det moderne gennembrud. I forløbet arbejder klassen med et litterært og sprogligt fokus, hvor der trækkes tråde tilbage til forløbet "Natur-retur" fra 1g,  hvor klassen bl.a. arbejdede med romantisk naturlyrik

NYPLATONISME:
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804).

NATIONALROMANTIK:
Adam Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land" (1819).
Grundtvig. "Langt højere bjerge" (1820).
H.C. Andersen: "Danmark mit fædreland" (1850).

Perspektivering til Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (Sveriges nationalmelodi, 1844) og inddragelse af Volvos reklame fra Volvo XC70 feat. Zlatan: "Made by Sweden" (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

ROMANTISME:
Emil Aarestrup: ”Angst” (1838)
Steen St. Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet", uddrag (1836).

Omfang: ca. 60 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Det moderne gennembrud

Forløbet fokuserer på temaerne køn, kirke og klasse i Det moderne gennembrud, herunder Brandes' litteratursyn.

Herman Bang: "Den sidste aften", 1887
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød", 1885
J.P. Jacobsen: Af "Fru Marie Grubbe", 1876
Victoria Bennedictson: "Ud fra mørket", 1888

Baggrundslæsning: "Livssyn og syn på litteraturen" samt "Skrivestil og sprog" fra "Litteraturens veje", Systime
Video om Det moderne gennembrud fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime 2022

Omfang: ca. 45 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Sproghandlinger og face work

Et sprogligt forløb med fokus på typer af sproghandlinger, høflighed, samarbejde og face work i forskellige genrer og teksttyper.
Teori: "Kommunikation og sproghandlinger", Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2019
Tekster:
Katrine Marie Guldager: "Vi har allerede aftalt en pris" , 2005
"Mors dag ,Trines mor får en ged", kampagne fra Folkekirkens nødhjælp, 2020

Uddrag fra:
SKAM, NRK, 2015, afsnit 7, sæson 1
Jonas Elmer: Let's Get Lost, 1997

Omfang: ca. 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Minimalisme og realisme

Forløbet trækker tråde tilbage til impressionismen og Herman Bang  og peger frem mod værklæsning af Tine Høegs Tour de chambre (2020) Vi tager afsæt i forskellen mellem realisme og minimalisme som den kommer til udtryk hos Jan Sonnergaard og Helle Helle i 1990'erne.

Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000):  Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime, 2024
Jan Sonnergaard: "Sex", fra novellesamlingen Radiator, 1997
Helle Helle: "Film", fra novellesamlingen "Rester", 1996

Dirty Realism: Raymond Carver: "Populær mekanik", fra novellesamlingen "Hvad vi taler om, når vi taler om kærlighed", 1985

VÆRK: Tine Høeg: Tour de chambre (2020)

Omfang: ca. 200 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Storby og modernisme

Forløbet undersøger storbyen og moderniteten i form og indhold og inddrager tekster fra Johannes V. Jensen til Michael Strunge.

Johannes V. Jensen: På Memphis Station, Digte 1906
Emil Bønnelycke: "Gaden" 1917
Tom Kristensen: "Nat i Berlin", 1927
Klaus Rifbjerg: "'Terminologi", og  "Livet i badeværelset", begge fra ""Konfrontation",1960
Gruppefremlæggelser af følgende digte af Michael Strunge:  
"Plasticsolen,  ”Den Hæslige By”,  ”Natmaskinen” og ”Cancercola”, alle  fra "Vi folder drømmens faner ud", 1981
"Nat i Elec-tricity", fra "Skrigerne", 1979
"Berlin, mit hoved" fra "Væbnet med vinger", 1984

Baggrundsstof:
"Det moderne samfund" og "Tidlig modernisme (1890-1945)" fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2025
Mick Øgendahl og de store forfattere, Michael Strunge. (uddrag) dr.dk:https://www.dr.dk/viden/webfeature/msogendahl
Søren Vrist Christensen: Konfrontationsmodernisme:
https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM

Som afslutning på forløbet læses et VÆRK fra nyeste tid:
Baggaardsbaronerne: En sprække i virkeligheden, 2017
Ledsaget af en præsentation af værket skrevet af Baggaardsbaronerne selv (vedhæftet i Lectio)
Baggrundsmateriale om udgivelsen:
https://finespind.dk/index.php/artikler-og-billedserier/319-baggaardsbaronerne-en-spraekke-i-virkeligheden

OPSAMLING PÅ FORLØBET – REMEDIERING OG MULTIMODALITET:
Eleverne skal inspireret af En sprække i virkeligheden lave et lignende værk ud fra selvvalgte brudstykker fra de modernistiske tekster, de har læst i modernismeforløbet.
I grupper sakser de brudstykkerne sammen til et nyt poetisk og visuelt værk.

Omfang: ca. 130 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer